رواية انت قدري الفصل السابع 7 - بقلم رحاب القاضي

الصفحة الرئيسية

 رواية انت قدري (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رحاب القاضي 

رواية انت قدري الفصل السابع 7

انتَ_قدري
_البارت السابع
ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ 
_ في المستشفي في اوضه طبيه كان احمد قاعد علي الكرسي جنب السرير اللي نايمه عليه ريم وباصص ليها بحزن، وبعد خد باله ان الباب اتفتح وكان طارق، فشاورله من بعيد وطلع احمد بسرعه وقاله.. 

احمد بضيق
في حاجه يا طارق؟.. 

طارق بقلق
انا عايز اطمن عليها، هي كويسه؟.. 

احمد
واخده مهدأ ونايمه ولما هتفوق انا هاخدها معايا، وانت شكرا اووي لحد كده كتر خيرك.. 

طارق بجديه
لو سمحت يا دكتور احمد انا ما اعرفش انت اتجوزتها امتي وازاي بس ريم صديقتي وبتفكرني باختي الله يرحمها وعشان كده انا ديما هكون جنبها وو.. 

احمد بحده
طاارق الموضوع كبير وعلي ما اظن انت واهلك ناس في حالهم اووي فاطلع بره الموضوع تمام.. 

طارق بجمود
تفوق ريم واطمن عليها والباقي يتحل، انا همشي دلوقتي وتحت امرك في اي حاجه يا دكتور احمد.. 

_ مشي طارق واحمد كان داخل عند ريم تاني بس وقف لما لقي رباب جايه عليه وبتقوله.. 

رباب
دكتور احمد في مصيبه بتحصل.. 

احمد بقلق
في ايه يا رباب وجايه تجري كده في المستشفي انتي مجنونه... 

رباب وهي بتامد نفسها بالعافيه
عزيز بيه جه ودخل مكتبك وقالي لما الدكتور بتاعك يجي ابعتيه ليا.. 

احمد اتنهد بضيق وقال
طيب ادخلي اقعدي عند ريم وانا هروح اشوف الموضوع ده.. 

رباب
من عينيا انا فديك الساعه اما اقعد  جنب مرات اخويا.. 

احمد بحده
جاتك خوت في دماغك غوري يا رباب.. 

_ ودخلت رباب عند ريم وهو مشي ودخل مكتبه لقي راجل كبير في السن واقف وماسك اورق وبيقلب فيها.. 

احمد بجمود
انت مين ادالك الحق انك تدخل هنا؟.. 

عزيز بصله بحده وقال
المستشفي بتاعتي وانا حر ادخل في المكان اللي يعجبني... 

قرب منه احمد واخد منه الاوراق وقال
لا معلش بس ده مش من حقك ولا نسيت العقد اللي بينا.. 

عزيز بحده
لا واضح. انك انت اللي نسيت ان لولايا انا يا احمد يا عزام كان زمان المستشفي دي مقفوله.. 

احمد
كتر الف خيرك ما انت شريك فيها اهوو، بس الاتفاق كان ان ساره هي اللي تبقي ماسكه معايا الاداره مش انت.. 

عزيز بحده
واللي حصل ده النهارده اسميه ايه، يتضرب نار قدام المستشفي ليييه ان شاء الله فاكرها ساحة حرب.. 

احمد بجمود
انا اخو مراتي الله يرحمه ومراتي حالتها صعبه ومش قادر اتكلم في الموضوع ده دلوقتي بس هحل كل حاجه لان المستشفي دي تهمني اكتر منك.. 

عزيز
ماشي يا احمد بس انا كلامي مش معاك انا كلامي مع والدتك اللي هي اختي، وقولي صح انت اتجوزت امتي ومين دي اللي اتجوزتها دي ودخلتك في المشاكل دي كلها.. 

احمد بجمود
قريب اووي هتعرف كل حاجه يا عزيز بيه.. 

_ طلع عزيز واحمد وقف عند الشباك وطبع موبيله وكلم مامته اللي قالت بسرعه.. 

الهام 
بقي كده يا احمد ده انا ميته رعب عليك، قولي ريم كويسه؟.. 

احمد بضيق
ابدا حالتها وحشه اووي، المهم انتي كامليا فهمتك كل حاجه مش كده؟.. 

الهام 
ايوه يا حبيبي وانا مجهزه كل حاجه هنا بس انتو هتيجو امتي؟.. 

احمد
تفوق بس ريم وهجيبها وجاي يا ماما.. 

الهام 
تيجي بالسلامه يا حبيبي وخلي بالك منها البنت مالهاش غيرنا دلوقتي، وخلي بالك من نفسك.. 

احمد اتنهد وقال
حاضر يا ست الكل.. 

_ قفل معاها وراح قعد علي مكتبه وطلع صوره هو وممدوح اللي علي موبيله ودموعه نزلت وقال.. 

احمد
هتوحشني اووي يا صاحبي، هتوحشني يا اخويا الوحيد بس والله ما هسيب حقك ابدا.. 

دخلت في الوقت ده رباب وقالت
دكتور احمد اا،،، ايه ده انت بتكلم نفسك برضو لا ده انت حالتك صعبه اووي.. 

مسح احمد دموعه وقال
انتي يا بنت انتي مش قولتلك تخليكي جنب ريم.. 

رباب بضيق
ما هي فاقت وطردتني من عندها وانا جيت اقولك، بس بتعيط اووي وحالتها توجع القلب.. 

احمد قام بسرعه وقال
طيب يا رباب بكره تكوني هنا من الصبح بدري وعايز اشوف اللي ورانا كله واللي اتأطل النهارده... 

رباب
لييييه مش المفروض انك عريس جديد وهتديني اجازه زي ما انت هتاخد اجازه.. 

احمد بحده 
انتي مال امك يا رباب؟.. 

رباب 
ايه ده يا دكتور احمد اخلاقك مش كده.. 

احمد بحده 
ده انتي تخلي الواحد يكفر يا شيخه انتي والجزمه اللي هناك دي، وكلامي يتنفذ يا رباب والا.. 

رباب
طيب طيب اووف.. 

_ سابها احمد وطلع راح لريم وكانت قاعده علي السرير وبتعيط، قرب منها وقال.. 

احمد
ممكن تهدي شويه ما ينفعش كده يا ريم.. 

ريم بدموع
انا عايزه اشوفه عشان خاطري.. 

احمد بحزن
ما هو اتد*فن من شويه للاسف، هاخدك. تزوري قبره.. 

ريم ببكاء
انا بقيت لوحدي خلاص ماليش حد غيره هو كان ابويا واخويا وصاحبي وكل حاجه، عمري ما حسيت اني يتيمه غيره دلوقتي.. 

احمد مسك ايدها وقال
انا معاكي يا ريم ومش هسيبك خالص والله.. 

سحبت ايدها منه وقالت
يعني انت كنت من باقي اهلي يعني اسكت خالص لو سمحت... 

احمد بضيق
اللهم طولك يا روح، ممكن طيب تقومي عشان نروح.. 

ريم بقلق
هنروح فين انت هتوديني ليهم مش كده؟؟.. 

احمد بجديه 
ممدوح كان حاسس بكل ده انه هيحصل وفعلاً  قالي انه عايز حل يطمن عليكي بيه لو حصله حاجه وانا عرضت عليه اني اتجوزك وهو وافق.. 

ريم بدموع
انت عبيط تتجوز واحده مش بتحبها عشان اخوها صاحبك، لو سمحت طلقني.. 

احمد بحده
يارب صبرني قومي يا ريم لو سمحتي اجهزي كده عشان هتيجي معايا البيت وانسي حوار الطلاق ده دلوقتي خالص لحد ما احل مشاكلك زي ما اخوكي وصاني وبعدين من عينيا الاتنين هطلقك.. 

ريم بضيق 
انا عايزه اقعد هنا مش طايقه اروح اي مكان.. 

احمد بجمود
معلش يا ريم تعالي اقعدي في البيت وما تخرجيش خالص براحتك... 

ريم 
طيب اطلع بره عايزه الف حجابي كويس.. 

احمد بهدوء
حاضر يا ريم... 

_ طلع احمد ووقف مستنيها بره وطلعت بعد شويه ريم وقالتله.. 

ريم 
هي امك تعرف اللي حصل؟.. 

احمد 
ايوه ما تقلقيش من حاجه يا ريم يلا بينا.. 

_ واخدها وراحو بيته واول ما دخلو قربت منها الهام وحضنتها وقالت.. 

الهام بحزن
البقاء لله يا حبيبتي، اوعي تشيلي هم اي حاجه احنا معاكي واهلك ومش هنسيبك.. 

ريم مسحت دموعها وقالت
شكرا يا طنط، انا بس عايزه انام ممكن.. 

الهام 
طبعا طبعا انا جهزت اوضة احمد بحيث انها تنسابكم انتو الاتنين.. 

_بصو احمد وريم لبعض بصدمه من كلام الهام، وريم قالت بحده.. 

ريم 
ايه ده بقي ان شاء الله؟.. 

احمد 
مش عارف بصراحه.. 

الهام
ايه اللي حصل يا اولاد في ايه؟.. 

احمد 
يا ميراا... 

جات الشغاله وقالت
تحت امرك يا احمد بيه... 

احمد
روقي الاوضه اللي جنب اوضة ماما بسرعه وادي خبر لريم هانم عشان ترتاح.. 

الهام 
نعمم ازاي يعني هو مش انتو اتجوزتو.. 

ريم 
بقولك ايه فهم امك عشان انا خولقي دايق لوحدي ومش قادره اتكلم.. 

احمد
تعالي معايا يا ماما لو سمحتي انا هفهمك كل حاجه... 

_ واخد احمد مامته ودخل اوضتها وهي كانت مش فاهمه حاجه بجد واحمد قال.. 

احمد
ماما هي كامليا قالتلك ايه؟.. 

الهام 
قالتلي ان بعد اللي حصل لممدوح الله يرحمه انت وريم قرىتو تتجوزو بسرعه وانكم بتحبو بعض، بقي كده وتخبي عني.. 

احمد بغيظ 
منك لله يا كامليا ربنا ينتقم منك، يا ماما الموضوع مش كده كل الحكايه ان ممدوح قبل اللي يحصل ده خلاني اتجوز ريم لانه خايف عليها من ولاد عمها.. 

الهام بخبث
طيب المهم انك اتجوزتها، وبعدين خالك عزيز عرف كل حاجه وبيقولك ارجع اشتغل معاه في الشركه وو.. 

احمد بجمود
ماما انا دكتور احمد عزام ومش محتاج مسااعدة حد عشان احمي مراتي.. 

 الهام ضحكت وقالت
الله كلمة مراتي دي طالعه منك زي العسل.. 

احمد بنفاذ صبر
تصبحي علي خير يا ماما انا هحلق انام ساعتين عشان عندي شغل الصبح.. 

الهام بهدوء
قبل ما تنام تعالي في حضن امك وعيط بلاش الكتمان ده عشان ما تتعبش.. 

_ وكأنه كان مستني كلامها ده وحضنها وقال بدموع وحزن.. 

احمد
مش متخيل انه خلاص يا ماما ممدوح كان اخويا مش صاحبي وبس.. 

الهام بدموع 
ربنا يرحمه يا حبيبي نصيبه وعمره كده، المهم تخلي بالك من الامانه اللي سبهالك وتراعي ربنا فيها.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وفي بيت كمال وصل هناك اخوه الكبير فتحي، اللي كان مبسوط اووي وفضل يضحك وقال.. 

فتحي
هههههههه واخيراً خدنا بتارنا يا كمال، اخيرا ابوك هينام في تربته مرتاح.. 

كمال بهدوء
عمك ما ظهرش برضو، لسه الكل فاكر انه ما*ت في حادثه ما حدش يعرف انه هربان لحد. النهارده.. 

فتحي بجمود
هشششش عمك هيظهر وهيحصل ولده قريب، لما يلاقي بنته معانا وتحت رحمتنا.. 

كمال بخبث 
بنته اااه لو شوفت بنت عمك شبه حبيبة القلب واحلي كمان.. 

فتحي بحده 
كمال قفل علي الموضوع ده، وبعدين لو عجباك قوي فكر كيف نطلقها من جوزها اللي طلعلنا في البخت ده واتجوزها ونخلصو عاد من الليله دي.. 

كمال بحقد
هيحصل ريم لازم تيجي اهنا وتبقي تحت رحمتنا.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وتاني يوم الصبح راح احمد عند اوضة ريم وخبط علي الباب اكتر من مره بس ما ردتش، قلق عليها جدا ودخل الاوضه لاقها نايمه وهي حاضنه المخده ولابسه حجابها زي ما هي وفاتحه بوقها بشكل مضحك.. 

احمد بسخريه
اومال فين اني ادخل الاقيها شبه الملايكه وهي نايمه والجو ده.. 

_وبعدين اخد باله انها قالعه الكوتشي وفرده علي الارض والتانيه علي السرير، فشالها من علي السرير وقال بهدوء.. 

احمد
ريييم يا رييييم يا حجه انتي قوومي.. 

ريم وهي نايمه 
بكره بكره.. 

احمد 
بكره ايه قومي يا ريييم انا احمد.. 

قامت ريم بسرعه وقالت
انت بتعمل ايه هنا؟.. 

احمد بهدوء
امسكي الهدوم دي البسيها بتاعت ماما لحد ما اجيبلك هدومك من بيتكم.. 

ريم بضيق
لا لا لما تجيب الهدوم بتاعتي هبقي اخد شاور وااغير وكل حاجه.. 

احمد
لو سمحتي الزعل مالوش علاقه بالعفن خالص، اتفضلي قومي خدي شاور يلا... 

ريم بحده 
اطلع بره.. 

احمد
تصدقي انا غلطان خليكي كده.. 

ريم بحده
خلصت اطلع بره يلااا.. 

احمد بغيظ 
اييه بره بره علي فكره ده بيتي.. 

ريم ببكاء
والله العظيم لو فضلت تقولي كده والله همشي واروح بيتي بس.. 

احمد اتنهد وقال
انا رايح المستشفي ما فيش خروج من البيت يا ريم اليومين دول لاي سبب تمام.. 

ريم بضيق
هروح امتي لممدوح؟.. 

بصلها بقلق وهي قالت بدموع
انت قولتلي امبارح هتخليني ازور قبر ممدوح امتي بقي؟... 

احمد اتنهد وقال
طيب يا ريم اظبط الوضع واخدك اوديكي ليه... 

ريم بدموع
امتي يعني وكمان انا هرجع بيتنا امتي.. 

احمد
ده بيتك دلوقتى، ولما تبقي دموعك دي تختفي هاخدك واوديكي قبر اخوكي انما دلوقتي مش هقدر اوجعك اكتر باني اوديكي هناك.. 

ريم بضيق
روح شوف شغلك وعلي اكره انة ما حدش هيمشي كلامه عليا... 

احمد قام وقال
لا انة همشيه عليكي، وياريت تستحمي بجد ريحتك وحشه اووي... 

قال كلامه وطلع وريم شمت نفسها وقالت
يا كداب طيب ده انا فله.. 

واتنهدت وقالت بدموع 
اختك قويه يا ممدوح وكسرتي في موتك هتقويني وهبقي زر ما انت كنت عايزني.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_ وفي المستشفي اول ما وصل احمد كان طارق مستنيه في مكتبه وقاله.. 

طارق 
ريم عامله ايه يا دكتور احمد.؟.. 

احمد بضيق
كويسه يا طارق، في حاجه ولا ايه شايفك قاعد هنا مستنيني؟.. 

طارق
كنت هستاذن حضرتك اني اروح اطمن عليها.. 

احمد بجمود
هي مش قادره اشوف حد دلوقتي يا طارق... 

طارق بهدوء
بس انا مش حد وواثق انها هتقبل تشوفني بعد اذنك يعني.. 

_طلع طارق واحمد بصله بغيظ وبعدين موبيله رن وكانت كامليا رد عليها احمد وقال.... 

احمد
اهلا بالست هانم. ايه اللي انتي قولتيه لماما ده؟.. 

كامليا 
بهزر معاك يا دكتور احمد، المهم ممدوح حالته نسبياً مستقره احنا وصلنا من ساعه هنا المانيا وانا روحت لبابي وظبطت كل حاجه هنا.. 

اتنهد احمد بهدوء وقال
الحمد لله خلي بالك يا كامليا ان اي حد هنا يعرف حاجه عن اللي حصل، انا طلعتله شهادة وفاة من المستشفي وريم صدقت.. 

كامليا
انا صعبانه عليا ريم بجد، احمد اوعي تزعلها ولو تقدر تقولها الحقيقه قولها... 

احمد
مش دلوقتي لما ممدوح يخف انا مش هديها امل وممدوح حالته لسه خطر، لما يبقي يخف هجيبهاله لحد عنده... 

_ كان احمد بيتكلم وطارق واقف ورا الباب وسمع كل حاجه اتقالت ودخل عند احمد من غير ما يخبط وقال.. 

طارق
انا عايز اشوف ريم دلوقتي حالاً... 

_ تفتكرو بقي ايه اللي هيحصل؟... 

ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ 


 

  •تابع الفصل التالي "رواية انت قدري" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent