رواية قدر اخي الفصل الرابع 4 - بقلم ديدا الشهاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية قدر اخي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ديدا الشهاوي 

رواية قدر اخي الفصل الرابع 4

بارت 4
قدر_اخي

فلااااااش باك
في مكتب قدر واللي كان قاعد شارد  ودخل عليه حكيم  
حكيم.. قدر عاوزك تمضي شويه اوراق  واقفه علي امضتك 
قدر..  ششسس بعدين 
حكيم..  بعدين اي الدنيا واقفه 
قدر..  اوف وبعدين بقي علي الفصلان دا هات ياسيدي 

وهنا حكيم حط الاوراق ادام قدر واللي قعد يمضيهم  وهو مش مركز بس كان مبسوط ودا اللي خلي حكيم يستغربه 
حكيم.... انت مجنون يابني 
قدر.... ليه ياعني عشان مبسوط  
حكيم...  وهي دي شويه اقولي بقي السبب ايه في انبساط حضرتك 
قدر...  قام قدر ووقف ادام شباك مكتبه  اصلي خلاص هعترفلها بحبي اخيرا
حكيم..  هي مين 
قدر..  رجع وقعد وبص لحكيم  نورا ياحكيم  من ساعه ماشوفتها وانا حسيت باحاسيس كتيره  اول مره احسها ولما بكلمها  قلبي بيرقص ويتنطط من مكانه 
حكيم..  وهي ايه احاسيسها  اكيد انت مش هتحب من طرف واحد
قدر...  بغرور انا مترفضتش واتحب من اول نظره 
حكيم...  ياسلام علي الغرور اللي بتملك صاحبه 
قدر..  انا واثق انها بتبادلني نفس الاحساس 

وهنا باب مكتب قدر دق واتفتح  واللي كانت نورا  
نورا..  ممكن اقعد 
قدر.. بعيون كلهاغرام  وعشق  اكيد طبعا  وهنا بص لحكيم  وغمزله انه كلام صح.. واللي حكيم حس بالاحراج  واستاذن  عشان يطلع ويسبهم  وفجاءه وهي بيفتح الباب  لاقي يامن في وشه 
حكيم..  اهلا يادكتور نورت الشركه 
يامن..  بنورك ياحكيم 
وهنا يامن بص لقدر وبص لنورا ووجه كلامه  لقدر 
يامن...  الاخ اللي طفشان واللي مش عارف اتكلم معاه 
قدر..  بضيق اهلا يادكتور انا موجود  وانت عارفني بحب اكون براحتي وامك خنقتني 
يامن.. بص لنورا ووجه ليها الكلام اوعي تكوني عرفتيه  قبل ماجي
نورا...  لا انا مستنياك 
وهنا قدر حس بغموض وقلق في طريقتهم وحس اول شعور خوف من ضياع حاجه تخصه
قدر..  في اي ياجماعه  مالكم  عاوزين تقولولي ايه 

يامن قام ونورا كمان وفجاءه  نورا قربت من يامن واللي حط ايده علي كتفها وهي مقربه  وحطه ايدها علي صدر يامن 
يامن...  باركلنا خطبت نورا من والدها امبارح وان شاء الله بعد شهر خطوبتنا وهنا طبع يامن قبله علي جبين  نورا  ووجه كلامه لقدر ودوخت عشان الاقيك عشان اعرفك  ومعرفتش فعشان كده اتفقنا نطب عليك هنا

وهنا قدر اتصدم وحس بشلل في كل جسمه  بس قاوم  فغروره  اقوي من ضعفه  قام  بكل عزم وقوه  وقوه  وقلبه بيعتصر من خيبه الامل  قرب من يامن وحضنه يباركله وقلبه مليان كرهه وحقد ليامن 
قدر...  مبروك يادكتور الف مبروك  . ووحرك نظره لنورا اللي عيونه كلها دموع لحرمانه من حبيبته  مبروك يابشمهندسه 
نورا...  الله يبارك فيك  ياقدر وبعدين  نورا من هنا ورايح  احنا خلاص بقينا اهل
قدر..  وبكل ضعف داخله  وقوه بظاهره  طبعا طبعا
يامن...  بالمناسبه دي عاوزك تدي لمرات اخوك اجازه  انهارده عشان نحتفل 
نورا..  بكل حب ليامن بجد طب قدر بقي يسمحلي 
قدر..  اكيد اتفضلوا

وهنا يامن خرج ونورا يحتفلوا  بالمناسبه دي  واول ماماشيوا واللي حكيم كان قاعد علي مكتبه وفجاءه سمع صريخ وااهات الم ووجع جري علي مكتب قدر واللي كان متبعتر اوراقه  وقدر قاعد علي مكتبه وساند راسه بايده  دخل حكيم  واتصدم 
حكيم...  ايه اللي حصل  هنا  فهمني 
قدر رفع راسه لحكيم واللي دموع  عيونه كانت واضحه  
قدر...  حتي دي خدها مني  يامن خد حبي واملي  خد حببتي مني 
حكيم..  هنا زعل علي حاله صاحبه  ووجه كلامه  يامن مخدتش حاجه انت اللي عاوز كل حاجه  ومفكر كل حاجه تقدر تخدها لو نورا بتحبك كانت حست بيك  كانت حبيتك 
قدر صرخ في وش حكيم بره  اطلع بره 

بااااااك
بعد مرور 5شهور 
الام...  قدر عشان خاطري بلاش تسافر انت كمان كفايه اخوك باعنا وسبنا وباع كل حياته ومستقبله
قدر..  ماما انا حاولت معاه الست اللي جوزها كانها مسحت مخه  
الام..  نفسي اشوفه ياقدر 
قدر..  اقولته وهو رفض 
الام..  ببكاء وحسره ليه كده  يابني  انا انخدعت فيك يايامن 
قدر كان بيسمع  كلام امه وكانه بيتلذذ بسماع النقد المستمر علي تصرفات اخوه

عند نورا
واللي كانت حاسه  انها لسه مولوده  لاتحمل خبرات  ولا اي قدره في التعامل مع الاخرين ففضلت تقعد في البيت 
الوالد..  نورا هتفضلي كده  حبسه نفسك  كده
نورا...  هعمل ايه بايدي ايه مش فاكره اي حاجه قبل الحادثه انا بعرف التفاصيل منكم واللي حابين تقولوه  اذاي وقعتي من مكان شغلي  مش قادره افتكر يابابا  
هنا والد نورا كان يتعصر حزنا علي حال ابنته 
الوالد..  معلش دا مؤقت  كل الدكاتره طمنونا انه وضع مؤقت 
نورا..  مش قادره اتحمل الحياه دي حاسه دماغي صفحه بيضا  انا لو مكنتش شوفت صوري معاك وهنا في البيت مكنتش هتاكد انك ابويا
الوالد...  خلاص احنا هنسافر دبي كمان يومن نغير جو وعندي شغل هناك يمكن نفسيتك ترتاح ايه رايك
نورا..  اللي تشوفه يااب
الوالد..  نفسي تقوليها وحشتني منك 
نورا...  اللي تشوفه يابابا 
الوالد...  قدر بيه هيحجزلنا وهيكون معانا
نورا..  قدر بيه انسان ذوق وحساه  طيب ومهتم بحالتي اكتر مني وهو انت تعرفه منين يابابا 
الوالد...  سكت شوي وافتكر كلام قدر ودكتور في المستشفى 

فلااااش باك
_طب ازي اتعامل مع بنتي عشان اقدر ارجعلها ذاكراتها 
_الدكتور بتوتر وخوف من قدر لا اواعي تحاول معاها تفتكر حياتها قبل الحادثه  لحسن تدخل في انتكاسه  وياعالم هتقدر تتطلع منها ولا لا 
_طب ازي هترجع لذاكرتها  مش لازم نحاول معاها، 
_لا هي مع الادويه  وحده وحده هتفتكر حياتها  والاحداث الحياتيه ليها

بااااك
نورا...  بابا سرحت في ايه  قدر دا تعرفه منين 
الوالد..  شغال معاه في شركاته وفعلا انسان طيب ولطيف ومهتم  بحالتك

في المانيا 🇩🇪
 بعد مايامن خد صدمات حياته  صدمه  تغير ملامحه وصدمه  اخوه  واللي حاول يقتله  وكان عنده امل يرجع لبلده وحياته وحببته وخطبته وبعد صدمته في اخوه  حلم الرجوع بقي بعيد  فضل يامن في حاله سيئه  متطلعش منها الابعد شهرين وعشان كان انسان طيب ومحب للناس اللي ساعدوه في محنته  اتصاحب مع الدكتور اللي عرف حكايته  وحزن علي حزنه وساعده في حصوله علي اوراق لشخص الماني دكتور واتعامل في المانيا بالملامح  الجديده والاسم الجديد. وكان الدكتور صاحبه كان بيستشريه في امور علاجيه وانبهر بتفوقه المهني وساعده انه يحصل منحه بالاوراق المزوره  اللي منتحل شخصيتها  والكل حبه واصبح  شخصيه محبوبه
_دكتور يامن لقد بليت بلاء حسنا 
_شكرا دكتور جون فلك الفضل في هذا 
_لا عليك انت انسان محبوب واستطعت بتفوقك  اخذ قلوبنا معك 
ارجو منك صديقي العزيز تعليمي اللغه العربيه فقد احببتها منك
_اكيد دكتور جون من الان سأعلمك العربيه  فانت صديقي واخي 
وهنا يامن بدا يدمع لما ذكر كلمه اخي وافتكر قدر وافتكر اد ايه وحشه  وكمان افتكر اللي عمله قدر فيه وكان نفسه يعرف ليه يعمل فيه كده وهو بيحبه

نورا سافرت مع والدها دبي واللي لاقت  قدر في انتظارهم وبدا قدر يتقرب من نورا  وهي تتعلق بيه  وارتحت ليه
نورا..  مش عارفه اشكرك ازي علي بتعمله معايا بجد انت انسان نبيل 
قدر...  انتي متعرفيش انتي بالنسبه ايه 
نورا...  بدهشه وهو انت تعرفني قبل كده
قدر...  بتوتر لا بس كنت بسمع من والدك وكان نفسي اشوفك 
قدر ونورا كل يوم  يقضوا اليوم مع بعض واتعلقوا ببعض وفي يوم  
قدر....  نورا انا بحبك  تتجوزني 
نورا...   بكسوف وحب وانا كمان بس حالتي صعب تعلق نفسك بوحده مش فاكره اي حاجه 
قدر...  انا موافق بيكي كده تتجوزيني 
نورا...  بكسوف هزت راسها 

وهنا قدر كلم والدها بسرعه
قدر...  انت  معترض ليه يامن وراح لحاله ونورا انا عاوزها كده
والد نورا...  طب والدتك  هتعمل ايه وهتقنعها ازي 
قدر...   انا هقدر اقنعها المهم انك توافق
والدنور...  طب لما نرجع مصر 
قدر...  لا هنتجوز هنا ونرجع براحتنا 
والد نور...  المهم  عندي راحه بنتي 
قدر...  بضحكه انتصار  راحه بنتك عندي

بدا قدر يجهز ترتيبات الجواز من غير علم اللي في مصر ورغم حكيم بيكلمه  يوميا الا قدر خبي عليه جوازه من نورا
ونورا كانت مبسوطه  بترتيبات الفرح تجهيز فستان  وكانت منبهره بحب قدر ليها وقدر كان مبسوط  انه نجح في استرجاع حقه وحاجه بتاعته  قدر يخدها 
وجه يوم الفرح  واللي، كانت، نورا سعيده  عشان قدر كان القلب الطيب والحنين عليها وانه مهتمش بحالتها قضوا الفرح  واستمتعوا بالجو الخليجي وكتبوا كتابهم في السفارة المصريه واصبحت  نورا  زوجه قدر رسمي 

في المانيا  
كانت شهره يامن توضح وكان محط اعجاب اللي حوليه وكانت هناك دكتوره بتحب يامن  وهو مكنش قادر يتجاوب معاها لحبه لنورا 
_دكتور يامن انا ادعوك للعشاء معي،رجاءا لاترفض 
_انا انا
_رجاء دكتور اتمني الجلوس معك  لوحدنا 
وفعلا خرج يامن معاها وهي بتحاول تقرب منه  وهو كان بيرفض 
_ياامن اني معجبه بك واتمني اقضي ليله  معك فقط 
_لا استطيع روز فانا عاشق لفتاه  ولا استطيع اكذب عليك ولا اخدعها
_ممكن ترقص معي 
وفعلا يامن رقص مع روز واللي حاولت اغراءه  بكل الطرق  ولكن فشلت 
_ماذا تفعلي روز 
_اقبلك  يامن فانا عاشقتك 
_وانا عاشق لحبيبتي روز من فضلك 
وهنا ترك يامن روز فحبه لنورا كان اقوي من كل الاغراءات 

في الامارات وبالتحديد دبي
وفي الاوتيل وهي منتظره  قدر كانت منتظره في لوبي الفندق 
فجاءه  لاقت بنت بتقرب منها 
_مين نورا انتي هنا وقربت، منها وباست نورا ونورا محرجه تتكلم 
_انتي تعرفيني 
_طبعا يانورا انتي نسيتي ولا ايه  انا قريبه خطيبك يااااااامن 
_نورا خطيبي 
نكمل الحلقه الجايه 
بقلمي ديدا الشهاوي

  •تابع الفصل التالي "رواية قدر اخي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent