رواية قدر اخي الفصل الثالث 3 - بقلم ديدا الشهاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية قدر اخي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ديدا الشهاوي 

رواية قدر اخي الفصل الثالث 3

بارت_3
قدر_اخي
فلاااااش باك
قدر.. قدملك اخويا الكبير دكتور يامن وشريكي 
نورا..  اهلا وسهلا  بتهقيلي شوفتك قبل كده 
يامن..  اه لما كنتي خارجه من مكتب قدر زعلانه وخبطتيني 
نورا..  ااه افتكرت كان موقف صعب 
يامن..  انسي عادي تلاقي قدر ضيقك اخويا وانا عارفه
نورا..  بضحك لا ابدا  وحضرتك دكتور في اي 
قدر..  جراحة  وعندي مستشفى بتاعتي خاصه 
يامن ونورا فضلوا يتكلموا  كتير مع بعض  وتحس انهم متفاهمين واراءهم  زي بعض اتكلموا  في مواضيع كتير لدرجه انهم نسوا قدر انه قاعد معاهم  ودا اللي ضايق قدر ومن هنا بدأت الكراهيه تكبر جوا قدر  وبعد فتره وقدر زهق 
قدر.. بصوت في عصبيه   نورا انتي نسيتي الشغل ولا اي ولا نقلب الشركه نادي 
نورا..  بحرج  قامت نور واعتذرت لقدر وانكسفت عشان حست فعلا انها نست نفسها مع يامن ولما خرجت نورا من المكتب 
يامن..  ايه الطريقه دي احرجتها  وشكلها زعلت انتي ليه مش بتعرف تتعامل مع اللي قدامك هي مش شغاله عندك  دي مهندسه كبيره
قدر..  وانت ايه اللي مزعلك كده هي اشتكتلك ولا اي  انا عندي اجتماع عن اذنك 
يامن..  ماشي ياقدر طول عمرك لما تتزنق تهرب انا قايم ورايا عمليات حبيت اطمن عليك  عشان بقالي يومن مشفتكش في البيت
قدر..  شكرا ياسيدي

خرج يامن من الشركه  واللي لاقي نورا بتركب عربيتها 
يامن..  بشمهندسه نورا راحه فين كده مروحه ولا اي 
نورا..  باحراج من الموقف اللي حصل  لا كان عندي مرورعلي كذا تصميم فعلا كنت نسيتهم
يامن...  ياعني هترجعي الشركه تاني 
نورا..  اكيد 
يامن تسمحيلي لو امكن اوصلك  وارجعك محتاج  اتكلم معاكي 
نورا..  من غير ماتحس اوكي 
وركبت مع يامن واللي اعتذرلها عن طريقه اخوه
يامن..  متزعليش من قدر هو طريقته كده ونفسي يبطلها بس والله  طيب جدا
نورا..  هو معاه حق انا كنت نسيت  الشغل اصل الكلام معاك  شيق 
يامن..  وانتي كلامك بجد فرحني اول مره اشوف بنت متفتحه ومثقفه اوي  ربنا يحفظك 
واقعدوا يتكلموا  كتير وخدوا ارقام بعض وبقوا اصحاب جدا واتقربوا لبعض  جدا
بااااااااك

شقه قدر
حميد..  اصحي ياقدر.  قدر. قدر
قدر... شششششش 
حميد..  اقوم هنا فوقلي كده 
قدر..  عاوز انام الله 
حميد..  لا مافيش نوم الا ماتفهمني اللي حصل امبارح وانت مسطول 

اتعدل قدر ووقام اقعد علي السرير وولع سيجاره 
قدر..  اي اللي حصل وانا مسطول حضرتك
حميد..  حصل كتير والتخريف اللي قولته 
هنا قدر اتغض واتوتر واتعدل 
قدر..  تخاريف اي ماتنطق 
حميد..  حكايه نورا انت ليه مش عاوز تتقبل انها مرات اخوك 
قدر.. قام بعصبيه   خطبته  مش مراته مش عشان كتبوا كتابهم تبقي مراته 
حميد..  شيء مايخصناش هي مراته مايمكن حصل بينهم  حاجه  انت عارف هما بيحبوا بعض اد اي  وممكن يكون حصل حاجه بينهم 
قدر..  بعصبيته  لا محصلش محصلش انا متاكد
حميد..  باستغراب وانت متاكد كده ليه  كده 
قدر..  حس انه ممكن يكشف نفسه  وكمل كلامه  عشان متاكد منهم من اخويا وخطبته  فاهم خطبته
حميد..  يبقي تنسي موضوعك القديم  وانك كنت معجب بيها الحب مش عافيه هي اختارت اخوك يبقي نبطل التفكير فيها
قدر..  وانا عملت ايه بقي 
حميد..  كلامك  وتخاريفك انك معاها في السرير يخوف  قدر انسي ياقدر عشان دا اخوك فاهم  اللي بيحبك 
قدر..  يوووووه زهقت من الاسطوانه دي  اتفضل عاوزه اخد شور وانزل الشغل
حميد..  طب عاوزين نطمن علي يامن موضوعه يقلق  وكمان نزور نورا في المستشفى  كلموني انهارده  وبلغوني انها فاقت 
قدر..  وساكت من ساعتها اتفضل بقي عاوزه البس

في المانيا 
وبالتحديد في مستشفى الحروق كان طقم الدكاتره   حولين  يامن بيحاولوا  ارجاع وعيه  وبدا  يفوء بالتدريج 
_سيد ياامن هل تسمعني..  سيد ياامن
_ااه ااانننا فين 
_انت هنا لقد حدث لك  حروق بالغه  وانقذت باعجوبه  ولكن الحروق تركت اثار بالغه  في وجهه واصبحت معدوم الملامح
_ارجوك وضحلي انا الان مشوهه 
_قبل العمليه  كنت مشوهه سيدي ولكن اعادنا كل شيء بطبيعته 
_اين المشكله دكتور هل استطيع  النهوض من فضلك
_بالطبع  
وهنا طقم المرضي ساعدوا يامن بالجلوس واللي جسمه ووجهه مربوط بالشاش  واكمل يامن كلامه
_دكتور علي مافهمت انكم صححتوا التشويه اين المشكله  ومتي ستزيل الشاش عن وجهي اريد ارجع لبلدي وحياتي وشغلي 
_الامر ليس بهذه السهوله  لقد حدث خطأ  شنيع بالعمليه  لابد الافصاح  عنه دا واحبنا المهني نحو المريض 
_دكتور اختصر من فضلك 
وهنا الدكتور بدا يشرح ليامن اللي حصل  والخطاء اللي وقعوا فيه  وهو عشان دكتور كان بيفهمم وهو مش مستوعب اللي حصل 
_هل اصبحت ملامحي لشخص اخر الان 
_نعم   
واين هو وهل عرف بالمصيبه  والخطأ  دا
_لم نستطع فقد مات بعد العمليه الدخان من اثر علي حهازه التنفسي واللي كان مصاب فيه بالفعل 
_والان مالعمل هل تستطيعوا اعاده ملامحي مره اخري  من فضلكم
_للاسف فقد استشارنا دكاتره من بره البلد من النمسا 🇦🇹 وغيرها من المعروفين لم تنجح مثل هذه العمليات للمره التانيه  وبتشكل خطوره علي حياتك 
_ياعني  من الان اصبحت ملامحي هذا الشخص 
_نعم
_من فضلكم اتركوني لوحدي رجاءا

في 🇪🇬 وبالتحديد  بمستشفي الدكتور يامن،
قدر..  اي اللي الاخبار يادكتور 
المدير..  البشمهندسه  فاقت وطبعا مش فاكره حاجه  ولا حتي باباها 
قدر.. والدكتور اللي كتب التقرير 
المدير..  نقلته مستشفي تانيه واخدت احتياطاتي  نحيته لو اتكلم 
قدر..   تمام وانت تقفل بوقوءك والا هتحصله
المدير..  مفهوم  يااقدر بيه

في غرفه نورا في المستشفى 
نورا..  انا فين وايه اللي جبني هنا 
والدها..  حببتي انا بابا 
نورا..  بابا مين..  انا مين وانت مين 
والدها..  حاولي افتكري كده  وافتكري يامن خطيبك  والفرح  والفيلا والكليه
نورا..  مش فاكره حاجه مش فاكره حاجه  انتم مين انا عاوزه اخرج من هنا خرجوني وبدات في هياج  وانهيار 

في دخله قدر والدكتور
والد نورا..  الحقني يااقدر  مش فاكره حاجه
وهنا قدر بدا يبص في عيونها وهي انتبهت لدخول قدر  وبدات تصرخ عاوزه اخرج  من هنا انا معرفكوش 
قدر..  اهدي يانور ا 
نورا..  انا مش اسمي نور 
قدر..  طب اسمك ايه 
نورا..  بانهيار مش عارفه مش عارفه وبدات تصرخ 
قدر..  يادكتور اديها مهديء لغايه ماترتاح
وهنا خرج قدر وهو مبسوط من جواه انها مش فاكره حاجه 
والد نورا..  فين يامن سايبها كده 
قدر..  والله يادكتور انا كلمته  وبيقول مش فاضي ووصاني اني مجبش سيره لحد باتصاله حتي الحجه 
والد نور..  ياعني اي يامن قصده اي بتصرفه دا 
قدر..  والله يادكتور هو لما عرف بحاله نورا قالي هاجي اعمل ايه
والد نور ياعني اي 
قدر..  والله في سر مكنتش قادر اقوله  من زمان بس جه وقته 
والد نور..  في اي قدر 
قدر..  يامن عارف بنت المانيه هناك اتجوزها وهجروا سويسرا 🇨🇭
والدنورا..  يامن يعمل كده  ازي ازي اتخدع فيه كده  ضحك علي بنتي بطبته  المزيفه  وضحك عليها ربنا رحيم ببنتي عشان تنساه ومتعرفش حقيقته  وخيانته ليها
قدر..  لو سمحت يادكتور الموضوع دا محدش لسه يعرفه امي لو عرفته ممكن يحصلها حاجه 
والد نور..  انا المهم عندي بنتي ياقدر..  بنتي اضحك عليها باسم الحب من اخوك  ومش عارف اتصرف ازي 
قدر..  دكتور عبد الحميد لما تهدي نور  تقدر تسفرها الامارات ترتاح  ونقدر نشوف هنعملها  اي يمكن تقدر تبدي حياه جديده  
والد نور.. فعلا محتاجه تبدا  حياه جديده  شكرا قدر بيه

في المانيا 🇩🇪
_الدكاتره  بدات تفك الرباط  من علي يامن واللي قلبه بيدق من اللي الصدمه  اللي هتحصله  اول مايشوف 
وهنا بدا يمسك المرايه واول ماشاف نفسه  والدكاتره قلقوا وطلعوا من اوضته ويامن بدا يكلم نفسه 
_انت مين انت اكيد مش يامن  انت مش يامن و
فجاؤه صرخ ورمي المرايه  في الارض وبدا يصرخ  يامن مات  فينك يانور محتجلك اوي ياتري هتعملي ايه  لماتشوفيني ياتري هتفضلي معايا وهتحبيني  وبصريخ وانهيار 
نووووووورا اااااه

في فيلا يامن وقدر
الام..  انت اتجننت اخوك  مايعملش كدا  ازي وهو بيحضر جوازه من النور 
قدر..  دا اللي حصل  وسالت رجالتنا في المانيا  وجابولي خط سيره لغايه ماطلع من المانيا وراح سويسرا 
الام..  ليه كده بس يابني انت تعمل كده وفجاءه الام اغمي عليها 
قدر...  ماما اسعاااف بسرعه

بعد شهرين 
وفي 🇩🇪المانيا
_الان سيد يامن تستطيع تخرج من المستشفى  فقد تعافيت تماما 
_شكرا دكتور  علي كل بذلته من اجلي انت وطقم الدكاتره شكرا لكم 
_تشرفتنا بك  دكتور يامن 
وفجاءه  الممرضه خبطت 
_دكتور يامن في زياره لك 
_انا لا احد يعرف عني شيء هنا  ادخليه من فضلك

خرج الدكتور والممرضه  وانتظر يامن الضيف وهو مستغرب  والباب خبط ودخلرجل غريب الاطوار 
_ يامن كان بيتكلم باللغه الالمانيه زي مامتعود هنا واتصدم لما الضيف  كلمه بالعربي 
_مين حضرتك  وعرفت اني هنا ازي 
_حضرتي ازي انت اتحرقت في مخك ولا ايه ولا دا شغل استعباط 
_هنا يامن قام وبعصبيه  انت بتكلمني انا
_ايوه بكلمك انت هتشتغلني ولا دي حركه عشان تاكل نصيبي في المهمه
_مهمه اي مش فاهم 
_والله اللي عرفته انك اتحرقت مش فقدت الذاكرة 
_ممكن تفهمني ايه المهمه وليه بتتكلم كدا
_ عاوز حقي في مهمه الحريق بتاع مخزن الكاوتش 
_حريق الكوتش ليه
_يووه انت نسيت ولا ايه مش كنا عاوزين نخلص من الدكتور اللي كان هناك  وخطفته  
_تقصد الدكتور يامن 
_ايوه 
_طب معلش فكرني اظاهر نسيت هو عمل ايه عشان تخلصوا منه 
_معرفش بس كله اللي اعرفه ان المهمه دي متوصيه من مصر 
_مصر 
_ومش هتصدق من اخوووه 
_اخو امين انت اتجننت  وهنا يامن اتعصب وقام اتفضل اطلع بره
_اطلع فين انت نسيت لما اقولتي ان قدر بيه كلمك وانت كلمتني عشان نخطفه  ونخلص منه 
_قدرررررى
نكمل بكره  رغم التفاعل وحش
ودا بجد مش مخليني اكمل ولا في شغف من اساسه

  •تابع الفصل التالي "رواية قدر اخي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent