رواية بنات السعد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم نورهان ثروت

الصفحة الرئيسية

 رواية بنات السعد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل الثالث عشر 13

البارت الثالث عشر 

نظرت له سمر بغيظ ثم نهضت وهي تنظر حوالها تبحث عن شخص رائت يقف بعيد قليل عنها ركضت له بقوه وقفت امامه وهي تقول :ازاي انت ظابط ازاي تشتغل دكتور وليه مغير فى شكلك

نظر لها فارس بغضب وقال :انتى عبي*طه ولا اي ظابط اي وتغير شكل اي انتي مين اصلا 

نظرت له سمر بسخريه وقالت :والله على اساس لما بتتكلم معايا كده هقول عندك حق انت مش الظابط فارس ثم قالت بتفكير هو انت معندكش تجديد من الظابط فارس لدكتور فارس كده محدش هيعرف انت مين 

نظر لها فارس بغضب ثم جذب يديها وركض بعيد عن الانظار وقف وراء سياره  وقال بضيق:كلمه كمان منكى وهخليكي متشوفيش النور تاني 

نظرت له سمر بغباء وقالت:اي هتعميني 

جذب فارس شعره بغيظ  ثم جذب المسد*س من جيبه وقال وهو يضعه على راس سمر:لا هقت*لك وصدقيني محدش هيعرف ان انا السبب غباءك دا انا مش ناقص عارفه لو حد عرف انا مين انتى اول واحده هقت*لها هنا ملكيش في اغير اسمي اغير شكلي ثم قال بتحذير لو عايزه ياشاطره تنجحي وتكملي عشان تدخل الاكاديميه هنا ابقي خلي لسانك فى بوقك وخليكي بعيده عني انا مش عيل بالعب معاكي انا لو لعبت معاك مش هلعب غير بمسد*س فى دماغك فى قلبك على حسب سلام ياشاطره 

جلست سمر على الارض وهي تضع يدها على قلبها وقالت بعدم تصديق:انا انا كنت همو*ت بسببه ابن ... الحمدلله يارب شكلوا مجنو*ن انا فعلا هبقي بعيده عنه و

قطع كلماتها صوت ظابط يقول :انتي لحد دلوقتي هنا ليه مش خلصتي الامتحان اتفضلي امشي 

.................
تجلس سليا وامامها مجموعه من الملفات نظرت لفتاه بجانبها وقالت بصدمه:كل دا انا هتعامل معاهم ازاي انا مش فاهمه حاجه هي فين استاذه هنا 

نظرت لها الفتاه بهدوء وقالت:هنا خلاص مشيت انتي دلوقتي اخدتي مكانها وانا هفضل معاكي لفتره لحد ما تكوني فهمتي الشغل كله متقلقيش مش هسيبك اسمي ندا 

ابتسمت سليا لها وقالت :تشرفت بمعرفتك ممكن بقي تفهميني هعمل اي في الملفات دي واي هو شغلي 

جذبت ندا ورقه من على المنضدده وقالت :بصي شايفه الورقه دي جدول مطلوب منك تعملي جدول زي كده كل يوم بمعني  تكتبي المواعيد المهمه انهارده ولو فى اجتماع ولو حد اتصل دا الجدول نيجي لملفات هتقرأ كل الملفات دي وتشوفي لو فيها اي حاجه عايزه تتعدل تقولي عليها ولو مفيش بتدخليها لاستاذ يحيي يمضي عليها اخر حاجه بقي لازم اول ما توصلي الشركه تحضري القهوه لاستاذ يحيي وبعدها يبداء يومك قومي حضريها دلوقتي وانا هروح اشوف شغلي وهجي ليكي كمان شويه

نهضت سليا وهي تحدث نفسها :اخرتها اعمل قهوه هو انا لازم ادخل المطبخ دا اي الهم دا هنا وفي البيت يارب عدي اليوم دا على خير 

خرجت من شرودها على صوت ندا تقول :استنى يابنتي انتي تعرفي فين المطبخ

نظرت لها سليا بهدوء وقالت:لا كنت هدور عليه مش هو هنا 

اؤمات لها ندا وقالت :ايوه هنا ادخلي يمين دا وهتلقي فى وشك عندك كل حاجه 

بعد مرور دقائق كانت تقف سليا وهي تنظر لي الة القهوة بعدم فهم وهي تقول :هشغلك ازاي دلوقتي واصلا هعملها اي امممم فكره انا هعملها قهوة زياده هشغلها ازاي دلوقتي 

ظلت سليا تضغط على الة بعد مرور دقائق ابتسمت بسعاده وقالت :اخيرا اشتغلتي 

............
تجلس ساندي فى الشرفة وبجانبها مصطفي نظرت له وقالت :هتفضل ساكت كتير هو انت خايف مني ولا اي 

نفى مصطفي وقال بحزن :هقول اي حساس ان مش عايز اتكلم عايز افضل ساكت ومسمعش ولا اشوف اي حد وان افضل لوحدي ديما 

تنهدت ساندي بحزن عانقته بقوه وهي تقول :مش عارفه ينفع اقول الكلام دا ولا لا بس ديما كنت بسمع من سمر ان انت اكبر من سنك ذكي يعني عشان كده عايزه اقولك كلمتين دول لو فضلت كده فى العالم دا هتتك*سر بدل المره مليون امك شايفك ومعاك فى كل نفس بتتنفسه مش هتكون مبسوطه وابنها زعلان كده انت لازم تزعل وتعيط وتصر*خ كمان بس فى نفس الوقت تجتهد عشان تحقق حلم امك هي مش كانت عايزك مهندس اعمل المستحيل عشان تحقق حلمها خليك عارف ان العيا*ط والزعل وان اخد نفسي واقاعد لوحدي على طول مش حل لا الحل ان اه اعمل كده بس فى نفس الوقت اعيش فى اوقات تانيه اعي*ط وبعدها العاب وطبعا تصلي الصلاه هي اساس الحياه هي اللي هتساعدك تكمل الطريق انت لسه قدامك طريق طويل اووي ياحبيبي مينفعش تيجي من اولى وتقول لا انا هستسلم فاهمني 

اؤما لها مصطفي بنعم وقال بحب:شكر شكر اوووي انك ساعدتيني انا هسمع كلامك بس عايزك تساعديني فى كل حاجه فى الصلاه وفي المذاكره انا هدخل اول اعدادي اول ما الدراسه تبدأ تساعديني انا معايا موبايل اهو ثم قال بحزن ماما كانت جايبه ليا فى عيد ميلادي اللي فاتت 

نظرت له ساندي بحزن قالت وهي تحاول ان تغير الموضوع:اكيد طبعا هساعدك ياعم متقلقش فى كل صلاه هتصل بيك تصلي وكل اسبوع هجيب ليك هديه صغيره اوي عشان صليت دا طبعا غير هدايا ربنا من من رزق وراحه وحاجات كتير اووي والهديه الكبيره انك تدخل الجنه اما بقي عن المذاكره  ابتسمت و قالت بغرور مزيف معاك دكتوره قد الدنيا هتساعدك يبختك ياعم
..................
تقف سليا امام يحيي وهي تضع القهوه على المكتب وتقول بحماس:اهي اشربها وقولي رايك انا محدش قالي اي قهوتك بس انا عملتها زياده و

نظر لها يحيي بصدمه وقال:بس بس في اي راديو بيتكلم خدي نفسك الاول بصي انا بحب القهوه الساده بعد كده اعمليها ساده انا المره دي هشربها والمره الجايه لو زياده هخصم من مرتبك 

نظرت له سليا بضيق وقالت وهي تحدث نفسها:اه فهمتك انت على كل غلطه هتخصم من المرتب لحد ما هلقي نفسي بدفع من جيبي ليكم 

بصق يحيي القهوة وضع الفنجان على المكتب نظر لها بغضب نظرت له بتوتر وقالت:استهدي بالله يا يحيي بيه مالك كده وشك جاب الوان ليه 

نظر لها يحيي بغضب ثم نهض وهو يجذب فنجان القهوه ويقول بأمر:اشربي القهوه دي 

نظرت له سليا بضيق وقالت:والله ماعملت حاجه هو في اي ياعم هات اشربها جذبت الفنجان من يده 

نظر لها يحيي بهدوء مزيف وقال:اي رايك فى 

قطع كلمات سليا وهي تبصق القهوه فى وجه جذب يحيي منديل وقال وهو يمسح وجهه:انتى عبي*طه ولا اي يابت غو*ري انتي مطروده انا مش فاهمه ازاي هنا تشغل واحده زيك

نظرت له سليا بغضب وقالت:مالها اللي زيي انت عامل كده ليه انا معرفش ان انتم عندكم ملح فى مطبخ دا قولت اكيد دا سكر وخصوص ان ملقتش غيره قدامي مش مصدقني روح وشوف بنفسك 

نظر لها يحيي بضيق وقال:عايزه تعرفي مالك غب*يه انتي غب*يه اتفضلي اطلعي بره و

قطع كلمات صوت فتح الباب اليس تركض له وتقول :عمو وحشتني اووي 

عانقها يحيي وهو يقول بستغرب:انتى كويسه ياحبيبتي خرجتي بدري ليه ومين جابك 

جلست اليس وهي تقول :بابا صحبتي هو اللي وصلني لهنا انت تعرفوا بابا عائشه احنا خرجنا بدري انهارده عشان فى حفله فى المدرسه الميس قالت لو عايزين نحضر نقاعد ولو لا نقدر نمشي عائشه كلمت بابها وانا طلبت منه يوصلني هنا 

قطع كلماتها صوت سليا وهي تقول بحب:نحن هنا اي مشوفتنيش 

نظر لها يحيي بغضب وقال:انتي لسه هنا انا مش طردتك اتفضلي امشي 

ركضت اليس لسليا وقالت وهي تعانقها بقوه:وحشتيني اوووي ياسليا مكنتش واخده بالي ثم نظرت ليحيي وقالت عمو انت هتطرد سليا ليه هي كويسه والله 

تنهد يحيي وقال بضيق:عشان خاطر اليس مش هطردك غلطه كمان وساعتها تتفضلي من غير مطرود 

نظرت له سليا بحق*د وقالت وهي تحدث نفسها:لو مكنتش محتاجه الفلوس دلوقتي كنت اخدت حقي منك حيو*ان 

نظر لها يحيي بغضب وقال:روحتي فين اتفضلي اخرجي كملي شغلك ثم نظر لاليس بهدوء وقال خليكي معاها ياليس لحد ما اخلص الشغل اللي معايا 

..................
ينظر محمد لفارس بضيق ويقول:ممكن اعرف انت جيبني الكافيه ليه انا مبقتش ارتاح لما نقاعد فى اي كافيه بحس ان في مصيبه هتحصل 

نظر له فارس بتعب وقال بعدم تصديق:شوفتها من امبارح وانا مش مصدق نفسي 

نظر له محمد بغضب وقال:ياعم ما تفسر شوفت مين خليني افهم منك حاجه انت بقالك شويه بتقولي شوفتها قولي شوفت مين 

نظر له فارس بحزن وقال:يافا شوفت يافا 

نظر له محمد بعدم تصديق وقال:مستحيل يافا ما*تت انا واثق انها ما*تت زي ما واثق اني شايفك قدامي ثم قال بضيق متقولش اسم يافا دي حراميه قالوا جاسوسة

نظر له فارس بغضب وقال:هو دا وقت الكلام دا انا بقولك شوفت واحده بتقولوا انها مي*ته انا مش متاكد اصلا انها ما*تت انتم بس اللي متاكديين اي اللي مخليكم متاكدين كده دي حاجه ثم قال بستغرب تاني حاجه هي اصلا مش فاكرني كانت بتتعامل كانها متعرفنيش ممكن تكون عايشه بس فقدت الذاكرة

ابتسم محمد بسخريه وقال:والله انت مصدق نفسك الكلام دا لما بنشوفه فى الافلام الهنديه بنقول اي العب*ط دا ونقاعد نضحك انت بقي عايز تخليها عايشه وانا ياسيدي متاكده انها ما*تت 

نظر له فارس بغضب من سخريته وقال :تمام اثبت ليا انها ما*تت انا عايز اشوف جثت*ها 

نظرله محمد بتفكير وقال:هي ما*تت من فتره طويله معرفش جثت*ها ممكن تكون و

قطع فارس كلماته وقال بلهفه :مش مهم انا حتى لو شوفت عض*م هبقي اتاكدت انها مش موجوده 

اؤما له محمد بتفهم وقال بهدوء:مع ان قولت ليك كذه مره مكان قبر*ها بس انت اللي مروحتش تعال نروح مع بعض وهنفتح الق*بر لحد ما نشوف اخرتها معاك 

................
يجلس السعد على الاريكه وهو يتذاكر مواقف بينه وبين الفتيات تنهد بحزن وقال وهو يحدث نفسه :وحشتوني اووي يابنات حقكم عليا انا نفسي بس يكون ليكم اخ يسندكم بعد ما اموت و

خرج من شرودها على صوت سيده تجلس بجانبه وتقول بحب مزيف:مالك من ساعت ما جيت من عند ام البنات وانت كده هي لدرجه دي نكديه 

نظر له السعد بغضب وقال:بقولك اي ملكيش دعوه بيها ومتجبيش اسمها على لسانك انتي فاهمه ياشيماء

نظرت له شيماء بغضب من اسلوبه وقالت:لا براحه عليا ياخويا لا مش فاهمه هو في اي ما هي مراتك زي منا مراتك كلمني عدل انا مغلطتش فيها انت لو عايزني اغلط هغلط صح 

نظر لها السعد بضيق وقال بهمس يكاد يكون مسموع :انا اللي جبت دا لنفسي ثم قال بصوت مرتفع غو*ري من وشي مش عايز اشوفك قدامي 

نهضت شيماء وهي تتمتم بغضب ظل ينظر لها السعد وهو يقول بهمس:يارب خليك معايا 
...............
يقف فارس امام قبر ينظر حواله بقلق ثم قال :محمد انت متاكد اننا هنعرف نفتح الق*بر 

نظر له محمد بضيق وقال:انت فى اوقات بتنسى انك ظابط غير ظالط الفلوس موجوده تحل المستحيل ثم نظر حواله وقال بصوت مرتفع رجب ياحج رجب 
خرج شخص على صوتهم وهو يقول :استاذ محمد عامل اي 

نظر له محمد وقال بهدوء:الحمدلله انت كويس 

ابتسم رجب وقال:الحمدلله حضرتك عايز حاجه 

اقترب محمد من رجب وقال:بص انا عايزك تفتح الق*بر عايزين نشوف الجثه 

نظر له رجب وقال :لا مينفعش يابيه 

وضع محمد  مال بين يده وقال :وعشان خاطري 

ابتسم رجب وقال :عيوني يابيه هفتح ليك الق*بر 

نظر له فارس بلهفه ينظر لقب*ر بفضول شديد يتمنى ان تكون يافا عايشه اغلق عينه وظل يرددد يارب يارب بعد مرور دقائق نظر فارس لمحمد وقال هو اتاخر ليه يامحمد دا مش المفروض انه ينزل الق*بر فى ثانيه ويطلع لينا ليه نزل ومطلعش 

نظر له محمد بضيق وقال:تعرف تصبر انا واقف معاك معرفش هو نزل ومطلعش ليه استنى وهنعرف كل حاجه و

قطع كلماته صوت رجب وهو يقول بعدم تصديق :يابيه انا مش لقي الج*ثه مفيش اي اثر ان كان فى حد مي*ت هنا



  •تابع الفصل التالي "رواية بنات السعد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent