رواية منقذي الفصل الثاني 2 - بقلم نور الفجر

الصفحة الرئيسية

 رواية منقذي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل الثاني 2

البارت الثاني
منقذي
الدكتور بملامح حزن وغضب: الحاله متعرضه لتع"نيف جسدي ونفسي جامد اوي...جسمها مفهو"ش حته سليمه.....انت تقربلها
اجاب بتوتر
-ا انا بص
حكلي له ماحصل
تنهد الدكتور
-هو لسه في ناس كده.....علي العموم كويس انك لحقتها.....عندها سيوله في ال"دم عشان كده لما اتفتح جر"حها ونز"فت اغمي عليها
-ط طب هي كويسه دلوقتي
-جسديا اه....نفس"يا لاء
-ممكن اشوفها
-تمام
افاق من ذكرياته علي حركتها علي قدمه
-نفسي اقدر اسعدك....بس محتاجك تسعدني
حملها ووضعها في الفراش الموجوده فى الغرفه وقيد يدها بي السل"اسل مره اخري وفتح الباب نظر اليها وغادر
صعد الي اعلي ليجد والدته امامه
-ماما
-هي عمل ايه
تنهد بحزن
-اهي بتاكل وتنام بسيب الد"واء الي في الاكل
-مش ناوي تطلعها فوق....اكلمت بتوضيح" هتس"بها في القبو كتير
جلس علي الاريكه وشبك يديه
-يعني هو بي ايدي وقولت لاء....منتي عارفه الدكتور قالي لازم تبعد عن اي شئ بيعكس صورتها ولازم نربط ايدها عشان متعو"رش نفسها.....انتي مش فاكر أخر مره عملت ايه
-فاكره.....بس بردوا....اعرضها علي دكتور تاني ......حاسه ان الدكتور ده بيخرف
-تمام....بكره هكلم واحد صحبي هو دكتور نفسي
-ماشي .....وربنا بينت"قم من الي كان السبب في الي هيا فيه
استوووووب اعرفكم بيهم عشان متهوش
ضوء فتاه يتيمه كان تعيش مع عميها المتو"حش
في 20من عمرها تمتلك شعر اسود كا سواد اليل لون عيونها  عسلي قصيره 
 
اسلام شاب فس ال27من عمره يعيش مع والدته في منزل بعيد عن زحمه المدينه بيحب الهدوء عطوف جدا وكريم وغيرته تصلي الي ابعد الحدود يمتلك مصنع للقماش ورثه عن والده طوله متوسط رياضي بعض الشيئ لديه شعر اسود قصير وعيون خضراء

وفاء والدت اسلام سيده في 45من عمرها طيبه جدا لم نتجب غير اسلام محجبه وتحت كل شئ منظم
تمتلك عيون خضراء وتحب ولدها كثير واحبت ضوء جدا

يلا فهمت الدنيا يلا نكمل
في صباح يوم جديد تدخل اشعت الشمس من نافذة صغيرة في القبو لتوقذ صغيرتنا ضوء.من ذالك الكابوس المريع.....لتبدء في الصراخ
فزع من في المنزل
نزل اسلام بسرعه وجدها جالسه تضم نفسها وتحاول جرح يدها ولكن القيود تعيقها....كانت تهتف وهي تبكي بشده
-م...محرق"تهوش....ا...انا معملتش كده....صدقنيييي
اقترب منها اسلام
-اهدي...اهدي مفيش حد هنا
كانت تهز رئسها بعنف وتشير الي الفراغ وكأنها تري شئ اممها
-لاء ....لاء ه هيض"ربني....خليه يمشي....لاااااء
ضمها اليه
-اهدي...هشششش....مفيش حد هنا
هدئت بي الفعل ....بدي يمسح دموعها بيده
-اهدي....مش احنا قولنا مفيش عياط
قرب يده منها واعاد شعرها خلف اذنها
-اهدي..... اهدي
هدئت ولكنها كانت صامته لا روح فيها
وقبل ان يتكلم دخلت والده وهي تحمل صنيه بها طعام الافطاره والدواء الخاص بها
-عمل ايه يا ضوء
نظرت لها ضوء وبعدها نظرت بعدها في الفراغ
-هااا هي كويسه يا ماما...مجرد كابوس بس...مش كده يا ضوء
-مش هترن علي صاحبك
-ايوه صح فاكرتني
-طب رن عليه...واطلع غير انت نازل بي الهدوم الداخليه بس
نظر الي نفسه وضحك
-مخدتش بالي.....كنت عاوز الحقها قبل ما تعمل حاجه في نفسها
-طب يلا اطلع وانا هفطرها
-حاضر
صعد اسلام ليرتدي ملابسه وهاتفه صديقه
-هتجي امتي يعني....تمام...متتأخرش
__________
بعد مده
صانا جيت اهو.....هي فين المريضه
-مالك بتقولها بي انشراح كده ليه
-يا عم دي اول حاله من شهر سبني افرح
قال وهو يفتح الباب
-علي اساس اني هديك فلوس فتفرح
ضحك صديقه ثم استوعب مقاله
-انت بتكلم بجد
-ههههههه .....يلا تعاله.....بس زي ما قلتلك ما بتحبش تشوف نفسها. ...فا متطلعش اي حاجه بتعمل انعكاس
-تمام...يلا
__________

دخلو عند ضوء
تحدث علي صديق اسلام
-اهلا ضوء....انا اسمي علي
لكن نظرت له ولم ترد
-قولتك ما بمتكلمش حد خالص
قعد علي في الارض
-متخفش حلها عندي
-هتعمل س"حر ولا ايه.....ايه القعده دي 
-اقعد. ..اقعد هتنبسط
-ها ايه....انت بتعمل ايه
اخرج علي من حقيبته لعبت الكتشينه
-انت بتهرج....هو ده حل
-اصبر انت بس.....ضوء...ضوء ممكن تركزي معياه شويه
بي الفعل نظرت له ضوء
-بصي يا ضوء ركزي مع الوقه دي
وكانت ورقه البنت
-يا عم انت بتهبب ايه
-اسكت....بصي يا ضوء...دي ورقه البنت ماشي دي بقي قصتها حكايه....دي بنت عسوله بس يعني مظلومه كانا ديما بتعرض للظلم...من قبل واحد شرير
وطلع ورقت الشايب..
-بس في يوم.....
لاحظ اسلام انها بتستجيب معاه ومركزه ودي اول مره يشوفها كده .....فاق من شروده علي صوت علي
-فك الس"لاسل
-بس
-اسمع مني...مش هتعمل حاجه. ..وكمان انا معيا م"هدء
-تمام
كمل علي سرد الحكايه واسلام قرب منها وفك الس"لاسل لقها قربت مقعد قدام علي 
-وبعد سنين جه امير جميل وانقذها منه وراحت معاه وعاشيت معاه في سعاده .....ايه رئيك
مسكت ضوء ورقت الولد و البنت 
ضوء:..........
تحت صدمت الاتنين......؟؟؟؟
نزلت برت كمان....تفاااااااعل بقي حلو زيكم 
وشكر علي كومنتكم العسل

  •تابع الفصل التالي "رواية منقذي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent