رواية دليدة قلبي كاملة بقلم رنا احمد التوني عبر مدونة دليل الروايات
رواية دليدة قلبي الفصل الثالث و العشرون 23
بسم الله
الحمدلله
الله أكبر
لا إله لا الله
اللهم صل وسلم علي سيدنا محمد
دليدة قلبي ♥
البارت الثالث والعشرون
____________________
بعد شويا جه معاد الغده الكل نزل واتجمع حتا دليده الكل استغرب فكروها هتفضل فوق عشان تعبانه
الجد: يلا بسم الله
بدأ الكل في الأكل بعد شويا
شروق: جدو بقالي كتير متفسحتش في الصعيد ممكن تخلي ادهم يخرجني
الجد : ومالو بعد الغدا ياخدك انتي ومراتو واختو وبنات عمتك واطلعوا اتفسحو
دليده بهدوء مخيف: لا شكرا مش هخرج
ادهم : لي مش هنخرج من غيرك
دليده بابتسامه ساخره: معلش اخرج مع شروق عشان تبقو ع راحتكم
الجد بغضب: ايه يابتي الي عتجوليه دا
دليده بهدوء: ولا حاجه عن ازنكم
طلعت دليده اوضتها خدت دش وخرجت نامت
الجد : كلام مراتك غريب ياادهم
صلاح: دي بنت قليلت الأدب ازاي تقول كدا
صباح: لا ياصلاح مسمحلكش دي بنتي ومتربيه كويس مسمحلكش تغلط فيها ابد
سماح: في أي ياختي مالك مهي البت الي ردت علي عمي بقلق أدب وبحاجه
فتحيه: خلاص ياسماح انتي وجوزك خلاص يا صباح حقك عليا ياحبيبتي
صباح: لا حق ولا باطل ياحبيبتي خلاص خلصنا
ادهم بغضب: يووووه انا ماشي وسيبهالكم
الجد : خبر اي ياادهم مالك طايح في الكل كدا لي
اشرف: خلاص ياجماعه بجا حصل خير (اشرف عم ادهم الصغير 35 سنه اتجوز من 8 سنين لسه ربنا مرزقوش بخلفه )
ادهم اتنهد: انا اسف ياجدي بس تعبان شويا هطلع ارتاح
الجد : ومالو اعمل حسابك عايزك بكرا تنزل معايا الارض
ادهم : ان شاء الله عن ازنكم
طلع ادهم اوضتو لقي دليده نايمه دخل غير وخرج نام ع الكنبه
بعد شويا كانت العيله متجمعه الباب خبط
فتحيه: سعاد افتحي الباب
سعاد: اتفضلو
حبيبه وبنتها تمني وساره
ومني وبنتها علياء وابنها سعد دخلو سلمو ع العيله وقعدو
تمني بغل : امال العروسه فين
مريم: نايمين
تمني بغل : اممممم طب اطلع اصحيهم
الجد : لاه اجعدو اطلعي يا سعاد عرفي دليده ان في ضيوف
مني بغضب : احنا ضيوف يا بوي
الجد : مجصدش المهم اشرف روح يا ولادي رجع مراتك
اشرف بحزن : لاه يابوي انا مغضبتهاش
الجد : روح يا ولادي خربان البيوت مش بل ساهل رجعها وجلها ملهاش صالح بي حد ( مرات اشرف اميرا 30 سنه طيبه بس ربنا مرزقهاش بل خلفه ومني فضلت تعيرها جهل متعرفش ان كل شيء بأيد ربنا وعسي خير وان كل شيء قسمه ونصيب بس جهلا فا اتخنقت معاهم وراحت ببت أهلها)
اشرف اتنهد: ماشي يابوي عن ازنك هروح النهارده
الجد : روح يا ولادي ربنا يصلحك حالك
مشي اشرف وراح بيت اهل زوجتو خبط
ابو اميرا: أهلآ يااشرف اتفضل ياولادي اميرا انتي يابت
خرجت اميرا بنت جميله مش باين عليها سنها : نعم بابوي بصت لقت اشرف بصتلو بكسره : نعم يابوي
ابو اميرا: جوزك جه شوفيه يشرب ايه
اشرف مش هشرب ولا اضيف انا عايز اتكلم معاها كلمتين وماشي
ابو اميرا: طبعآ اتفضل خرج وسابهم
اميرا قعدت وفي عنيها دموع
اشرف اتنهد: بصي يابت الناس انا في الي مكفيني وتعبت من شغل الحريم ده جومي لمي خلجاتك ويلا بينا ادهم ولاد اخويا اتجوز لزم تبقي موجوده
اميرا بدموع : بعتني وبل ساهل وعايزين ارجع بل ساهل برضو لي جلولك رخيصه
اشرف بص في عنيها حط ايدو ع كتفها وقربها حضنها جامد : انا تعبت يااميرا في الي مكفيني مهستحملش دموعك دي متزعليش يابت الناس حجك عليا انتي عارفه مني عجلها صغير وبعدين كل حاجه بأيد ربنا خلي إيمانك بربنا كبير متجلجيش
اميرا : ونعمه بالله ماشي ياولاد الناس هرجع بس متخليش اختك تتعرضلي
صلحها اشرف ورجعو البيت
دليده صحيت ولبيت ونزلت وسابت ادهم نايم
نزلت قعدت تحت مع مريم
تمني : جومي يامريم هاتي دليا ولا دلده دي تجعد معانا يلا ساره وعلياء
دليده بابتسامه ساخره : هه دليده ياحبيبتي
مريم: ااه يلا يادودو نقعد في الجنينه
خرجو يقعدو في الجنينه
تمني وشروق بيبصو لي دليده بغيظ وقهر وغل
وعلياء وساره اتأقلمو معاها
بعد شويا
اشرف: اي يابنات جاعدين هنا ليه
مريم : قلنا نسيب قعدت الكبار ونقعد نفرفش متيجي ياعمو وانتي يا ميرو عامله اي تعالي
راحت اميرا سلمت عليهم كلهم
اميرا : معلش يابنات هدخل اسلم ع عمي واجيلكم
اشرف بابتسامه : تعالي
دخلو سلمو ع العيله وخرجت قعدت مع البنات بدفضلو يهزرو معاده شروق وتمني بعد شويا خرج ادهم
ادهم : اممم قعدت بنات ولا شباب عادي
تمني بمياعه : الي تعوزه تعالي يابن خالي اجعد كدا كدا خالي اشرف جاي هوا وسعد وعلي
شروق بمياعه أكبر: اه يادومي تعالي اقعد
دليده قاعده بتبص بغيظ
اتفاعلو😁
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية دليدة قلبي ) اسم الرواية