رواية زواج قاصر (كامله جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ايه عرفات
رواية زواج قاصر الفصل الثاني 2
زواج قاصر البارت التاني
مختار: انت مش عاوز تعرف مين العريس
احمد: اه صحيح مين و العريس
مختار: ابنك يوسف
احمد :يوسف مين ابني انا
مختار: هو انت عندك ميت عيل اسمه يوسف
احمد: لا يا بابا بس انا مصدوم يوسف مين ده لسه عيل
مختار: ومالو بكره يبقا راجل اخواتك كانو اصغر منه واتجوز وخلفو كمان
احمد: يا بابا الزمن غير الزمن انا ابني لسه في تانيه كليه
مختار: انا قولت كلمه والموضوع انتهي اخوك شويه وهيدخل تطلب ايد بنته منه
احمد :ولو معملتش كده يا بوي
مختار: يبقا كسرت كلمتي ولويت دراعي زي ما عملت زمان بس المرادي قبل ما تمشي تستني تحضر جنازة ابوك لاني من النهارده هيكون ابوك مات من حياتك وانا هكون معنديش ولد اسمه احمد من الاول وورثك كله هوزع علي اخواتك
احمد :يا بوي انت عارف اني وآله هممني ورث وآله غيره
مختار: انتهي الكلام الفرح بكره عرف ابنك بطريقتك
احمد :وأفرد موافقش
مختار: من امته العيال بيمشو كلمهم علي الكبار
احمد :طب بعد اذنك يا بوي هطلع ارتاح شويه
مختار :مش قبل ما تقولي رايك علشان إبداء بالتحضيرات
احمد :مفيش كلمه بعد كلمتك يا بوي
مختار: هو ده ابني الي ربيته وكبرته
وفجاء دخل سليمان ومصطفي اخوات احمد
مختار: اخوك طلب مني ايد بتك ساره وانا وافقت
سليمان: مش يابا الاول اجوز الكبيره وبعدين افكر في الصغيره
مختار: بتك مريم غاويه علام ولسه نصيبه مجاش
سليمان: بس البت صغيره يا بوي
احمد :قولو يا سليمان قولو
مختار بزعيق وصوت عالي
مختار: جرالكم اي يا ولاد مختار الالفي من وقتيه بتكسرو كلام ابوكم أو بتقوحو
سليمان :انا اسف يا بوي الي انت شايفه صح اعمله
احمد: حقك عليه يا بوي
مختار انتي يا حرمه منك ليه زغرطو حدانا فرح بكره
اشتعلت الزغريط والفرح في دوار الحاج مختار
تاني يوم في الصباح استيقظ يوسف الساعه ٧ صباحا ونزل الي الجنينه
طنط سكينه: ممكن مج كوفي ميكس وحاجه خفيفه أفطر بيه
سكينه :عيني يبن الغالي
يوسف اي حكاية النور الي عمال يتعلق والزغريط الي سمعه دي وهو بيكلم نفسه ساره جت من وره
ساره ما كانت تقولي انك مجنون
يوسف هو انتي ببنت المفرقشه وفضل يجري وره في الجنينه لحد ما مسكه وله دراعها
يوسف: بقا انتي تضربيني علي خوانه اعمل فيكي اي اعلقك زي الفرخه الديخه دلوقتي
ساره: سيب ايد يا باف انت
يوسف شده من ايديه جامد
يوسف: اعتزري وانا هسيبك
ساره: ده بعينك انت وأهلك كلهم
يوسف :خلاص خليكي كده انا كده مبسوط
ساره ضربته علي رجله لحد ما ساب ايديه وعضته من كتفه وجريت جابت كبايه ميه ودلقته في وشه
ساره :ده الفرق بين ابن البندر وبنت الصعيد وسبيته وطلعت تجري
يوسف: يابنت العضاضه هتروحي مني فين هتيجي في أيدي تاني
يوسف قاعد بيسمع مزيكا
احمد: يوسف يا ابني
يوسف: اه يا بابا
احمد: مبسوط هنا
يوسف: يعني ماشي الحال
احمد :احنا عندنا النهارده فرح
يوسف: انا بقول اي كميه الزغريط والاند دي
احمد :انت عارف انا بحبك قد اي يا يوسف
يوسف: عارف طبعا يا بابا
احمد :وعارف انك مش ابني انت صحبي وعوضتني مكان اخوك ادهم ربنا يشفيه
يوسف: عارف يا بابا اي لازمة كل ده
احمد :انا بطلب منك خدمة واتمني انك متكسرنيش وتصغرني
يوسف: انت لو طلبت عمري يا بابا انا مش هترداد لحظه
احمد: انا عايزك تتجوز بنت عمك
يوسف: انا اتجوز هههههههههههههههه
احمد: انا بتكلم بجد
يوسف: اتجوز اي يا بابا انا لسه داخل الكليه ده انا حتي معرفش يعني اي جواز
احمد: جدك طلب مني الطلب ده لو رفضته هيخليني احضر عزاء وهو عايش وانا كسرته مره مش عاوز اكسره تاني
يوسف: يا بابا الجواز مش يومين ويله بيباي الجواز عشره وافرض وافقت لزم اشوف الانسانه الي هتعشرني واتعرف عليه
احمد: مفيش هنا الكلام ده يا بني عروستك متشوفهاش وآله تعرفه غير يوم الدخله
يوسف: يسلام
احمد: انا مش بغصب عليك ليك حق توافق وليك حق ترفض ولو رافضت انا هعيش هنا طول عمري تحت رجل ابويه اترجه أنه يسمحني
يوسف: خلاص يا بابا انا موافق بس لو بعد الجواز مرتحتلهاش أو لو محبيتش وجوده انا هطلقه واعيش حياتي
احمد: وهو كذلك
يوسف: طب يله نسافر مصر نعرف ماما وادهم
احمد :لا أصل النهارده الفرح
يوسف :لا لا انتو بتهزرو يا جماعه
احمد: احنا اتفقنا وواعدك يوم ما تقول لا مش عاوزه انا الي بيادي اخلص كل حاجه
يوسف :تمام يا بابا وانا تحت امرك
احمد :بدر ابنك عمك وأخو عرستك هيجهزك علي كل حاجه
في اذان العصر دخلت زينب بنت مصطفي ابن الحاج مختار علي جده
زينب: ازيك يا جدي
الجد: اهلا يا بنتي في حاجه وآله اي
زينب :يا جدي انت ليه اختارت ساره أنه تتجوز من ابن عمي يوسف انا اكبر منه ومن حقي اتجوز قبله
الجد :ومريم بت عمك اكبر منكم انتو الاتنين انا اخترت ساره لاني ده نصيبه وقسمته ومتخفيش انا عينالك نصيبك بس لسه الوقت مجاش
زينب: يا جدي بس
الجد: جري اي يا بت روحي جهازي نفسك مع العروسه الفرح خالص
يوسف جهز نفسه وكان مترداد جدا وكل ده ومكنش لسه شاف العروسه
المأذون حضر وكتبوا الكتاب وفرحو وفي آخر اليوم الفرح خلص
يوسف دخل الأوضه علي العروسه وهي كانت مديه ضهرو ومغطيه وشه
يوسف: احم احم
العروسه ،،،،،،،،،،،،،
يوسف: هتفضلي ساكته كتير اديني وشك انتي شكلك لسه صغيره
العروسه ،،،،،،،،،،،،،،،
يوسف: يبنتي انتي طرشه وآله اي طب لو سمعاني لفي وشك علشان اعرف البني ادمه الي بقت مراتي
العروسه لفت وشه واول ما شافت يوسف اتنفضتت من الكرسي وشدات الغطا الي علي وشه
ساره :هو انت
يوسف :هو انتي
......................
الي اللقاء في البارت الثالث
•تابع الفصل التالي "رواية زواج قاصر" اضغط على اسم الرواية