Ads by Google X

رواية امل بعد اكتئاب الفصل الثالث 3 - بقلم عمار ابراهيم

الصفحة الرئيسية

 رواية امل بعد اكتئاب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم عمار إبراهيم 

رواية امل بعد اكتئاب الفصل الثالث 3

الفصل الثالث 
بلال: انت، سكت مرة وادةوبعدين اتكلم احم ازيك يا نيرة 

نيره بارتباك: اذيك بلال عامل ايه 

فرح بعصبيه: انت جاي ليه 

بلال بكذب: كنت خايف عليك وانت هنا لوحدك فجيت اكمل الرحله معاك 

فرح باستغراب: بس كده 

بلال ايوه 

علي بهمس لمصطفي: الواد ده جاب ورا لما شاف نيره في حاجه مش طبيعيه 

مصطفي بغيظ : دلوقتي نعرف كل حاجه 

حبيبه لنيره: انت تعرفي بلال منين 

نيره: عايزه الحقيقه 

حبيبه: اه 

نيره: قصه حب من تانيه ثانوي وسيبنا بعض في اولي جامعه، وهو عايز يرجعلي وانا مش موافقه 

حبيبه: ليه 

نيره: عصبي اوي وبارد ومستفذ ثم اكملت بهيام ودمه خفيف وراجل جدع وامور 

حبيبه بضحك: ايوه اشتمه ولا اخد رقمه 

نيره: تصدقي انت غلسه 

جاسر: شباب في مفجاه محضرنها انا ورضوي 

رضوي: هتقول دلوقتي 

جاسر: خطوبتي انا ورضوي الشهر الجاي 

صفق الجميع وباركوا لهم 

بلال: مبروك

جاسر: الله يبارك فيك 

بلال: هو انت كنت بتعمله ايه 

علي: كنا بنلعب الصراحه 

بلال: طيب انا هكمل لعب معاكوا 

علي : لا انا احنا هنروح وسط الجبال الي هناك دي مع السياح 

بلال: ماشي يلا بينا 

______

كان في اوضتة عمال يعيط لحد ما دخلت علية امة ش

سكينه: مالك يبني 

عمار ببكاء: راحت مني يا امي رضوي هتخطب جاسر خلاص 

سكينه بحنان : بص يبني كل شئ نصيب، وبكره تيجي واحده تدرك وتحبك، وانت كمان تحبها 

عمار: بس انا عايز رضوي 

سكينه: وربنا مش رايد تكون ليك خلاص بقي انساها

عمار: حاضر يا امي هنساها وابدا من جديد 

سكينه: ربنا يكتبلك الخير يبني 

________

في خيمة مصطفي وعلي 

مصطفي : وبعدين في بن خالتها الي جاي يقرفنا دة 

علي : هشوفلة حل اصبر بس انت 

مصطفي : طيب يلا نطلع جاسر بينادي 

________

جاسر : يا شباب طبعا مفيش احسن من مصطفي بيشوي ف الغدا النهاردة علية 

مصطفي : ومالو جهز انت بس الحاجة 

جهزوا معدات الشوي ومصطفي قعد يشوي وفرح متبعاة من بعيد الليل ليل عليهم وهما خلصوا اكل واتلموا حوالين النار 

حبيبة : تسلم ايدك يا مصطفي بجد 

مصطفي : تسلميلي يا بيبو وانتي يا فرح ايه رايك 

فرح : جميل اوي بجد تسلم ايدك 

بلال : الاكل كان عادي يعني مش حلو للدرجة 

جاسر بضحك : حصل بامارة ما كلت بقيت قسمي انا وعلي , ضحوا كلهم 

نيرة : كل واحد يقول سر محدش يعرفة 

جاسر : فاكر يا علي لما صحيت من النوم ملقتش دقنك 

علي : فاكر كان انت صح 

جاسر بضحك :ايوا 

نيرة : دة ازاي دة 

جاسر : كنا بنتمرن في الجيم ورجعنا بيوتنا مهلوكين اتفقنا انا ومصطفيحطينا له منوم في الاكل نام مكنش حاسس باي حاجة دخلنا اوضتة حلقنا دقنة وحطينا مكنة الحلاقة جمبة صحي من النوم متعصب وكنا سبعة في الشقة وهو معرفش مين فينا فقعد يزعق 

ضحكوا كلهم 

جاسر : يلا يا بلال دورك 

بلال بص لنبرة : كنت بحب بنت اوي وحصلتلي ظروف خليتني عصبي اوي لفترة وكنت متغير مع كلوا هي حست اني بكرهها فيا او زهقت منها مع ان والله هي كانت اغلي حاجة عندي 

حبيبة بعد ما فهمت هو يقصد مين : طيب انت لسة بتحبها 

بلال : عمري ما نسيتها ولا حبيت غيرها 

حبيبة : لو جتلك وقالتلك يلا نرجع هتوافق 

بلال بضحك لتغير لموضوع : طيب اية انا جوبت ليه الاساله دي 

نيرة : طيب القعدة كدة بوخت انا هقوم اتمشي شوية 

مصطفي بهمس : بقلك اية انت بتحب نيرة صح 

بلال : ودة يخصك في ايه 

مصطفي : يعم متبقاش غلس كدا افهم انا عارف نيرة من سته ابتدائي واقدر اساعدك 

بلال : والمقابل 

مصطفي بخبث : نفتح صفحة جديدة سوا خلينا نبقي صحاب مش هتخسر حاجة 

بلال بص علي نيرة الي قاعدة علي صخرة بعيد عنهم 

بلال : موافق 

مصطفي : اشطا يا معلم سيبلي بقي نفسك علي الاخر 

_____________

حبيبة بغني : من يوم ما جيت علي قلبي ناديت في هواك حسيت فرحة عيني 

علي من وراها : دا انا روحي معاك قلبي بيهواك وهيعيش وياك كل سنيني 

حبيبة باتسمت وبصتلة 

علي : تسمحيلي اقعد معاكي 

حبيبة : طبعا اتفضل 

علي : بتغني لمين كدا 

حبيبة : عادي يعني اغنية جت علي بالي 

علي : اممم بس اغنية حلوة فرح , عاملة اية 

حبيبة : كويسة احسن كتيرواحدة واحدة هتبقي افضل انشاء الله 

علي : انشاء الله ,خلاص هنتحرك بكرة 

طيب وفرح هتعملو معاها اية 

علي : مصطفي بقي معاها اهو الاتنين قربوا من يعض 

حبيبة بحزن : طيب وانا 

علي : انتي ايه ؟؟

حبيبة بتوتر : اقصد انا اكيد هقف جمبها مع مصطفي 

علي : اممم اكيد طبعا , طيب تصبحي علي خير 

حبيبة بحزن : وانت من اهل الخير 

علي قام مشي خطوتين وبعدين بصلها وقال 

علي : متقلقيش اكيد هنشوف بعض تاني مش احنا صحاب ولا اية ؟؟ 

حبيبة بفرحة : اكيد طبعا صحاب 

علي بابتسامة : يبقي هنتقابل تاني يا قمر 

حبيبة ابتسمت وعلي دخل ينام 

___________

كان في اوضتة نايم مركز في الفون فاح صورة رضوي وبيقول لنفسة

عمار : خلاص دة نصيبها وانت الي بتعملة دة غلط امسح صورها ويلا شوف طريقك 

مصطفي مسح صورتها ولسة هينام جالة مسدج واتساب 

فتح الفون 

مجهول : ازيك 

عمار: مين 

مجهول : معجبة بيك 

عمار : فعلا طيب انا  اسف هعمل بلوك 

مجهول اععععع استنا 

عمار : اخلصي قولي مين 

مجهول : والله العظيم واحدة بتحبك بص انت متعرفنيش بس انا جارتك رنا وباجي عند طنط سكينة المحل علي طول اجيب حجات من المحل بتاعها وبشوفك هناك وبصراحة بحبك يعم 

عمار : طيب طالما انا معرفكيش بعتالي ليه 

رنا : عشان مش حابة افضل اراقبك من بعيد ممتصورش انا فرحانة ازاي انك انك بتكلمني دلوقتي اساسا

عمار طيب انا اسف لازم اعمل بلوك 

عمار عملها بلوك وقفل الفون ونام 

_________

تاني يوم 

يا شباب الباص هيتحرك كمان ربع ساعة 

مصطفي : بلالرانت هتيجي معانا في العربية صح 

بلال : ايوا اكيد مش هسيب فرح لوحدها يعني 

مصطفي بهمس لنيرة : ما تيجي معانا 

نيرة : ليه يعني 

مصطفي : بصي دلوقت الباص زحمة وانتي متعرفيش حد غير رضوي وجاسر وهو مع خطيبنوا عاوزين يبقوا مع بعض والجو حر وانا هشغل تكيف 

نيرة بتفكير : وهي عربية علي هتكفي 

مصطفي : ايوا عربية علي سبعة راكب 

نيرة : ماشي يلا بينا 

مصطفي : يا شباب نيرة جاية معانا 

بلال بص لمصطفي ف مصطفي غمزلة ركبوا العربية واتحركوا كان مصطفي الي سايق شغل الكاسيت اشتغلت اغنية من يوم ما جيت علي وحبيبة بصوا لبعض وابتسموا 

فات حوالي ساعة  ونص في الطريق

بلال بيحاول يكلم نيرة ومصطفي لاحظ دة 

علي : اركن في الاستراحة الي جاية دي 

________

مصطفي قاعد في محل سوبر ماركت مع امة بيراجع بعض الحسابات 

سكينة : انا طالعة ارتاح شوية 

عمار : ماشي يا امي وانا هخلص الحسابات واروح الشغل  

ام عمار طلعت وهو تم مركز في الورق 

خالد : هروح افطرواجي 

عمار: طيب متتاخرش عشان همشي ورايا شغل

خالد : مشي وتم عمارفي المحل لوحدوا

شكررااااااااا 

عمار بص لقي بنت قصيرة الي حد ما رابطة شعرها زي الاطفال 

عمار : افندم عاوزة تشتري حاجة 

رمت علي الطربيزة كسين نسكافية وقالت هتنيل اخد دول 

عمار بعصبية  : انت بتكلميني كدة يا بت انتي 

مسميش بت وشكرا ع البلوك

عمار : اهاااا انتيلا بقي رنا 

________ 

كانوا ماشين في طريقهم جاسر شبة مش مركز مع رضوي وفي حاجة شاغلة  تفكيرة 

رضوي : حبيبي مالك 

جاسر : ولا حاجة بفكر في شوية حجات كدا بس 

عدي وقت لحد ما دخلوا علي كمين جاسر ارتبك وبدا يتوتر وصلوا لحد الكمين وبدوا ينزلوا الركاب عشان يفتشوهم 

__________

كانوا في الاستراحة مصطفي ادي شوكلاتة لبلال 

فبلال غمزلة : نيرة عاوز اتكلم معاكي شوية نيرة بصت لحبيبة وفرح وبعدين قامت معاه 

مصطفي لفرح : حد قالك قبل كدة ان عنيكي حلوة 

فرح  بابتسامة :متشكرة 

بلال : الاول خدي مني دي واداها الشوكلاته 

نيرة بابتسامة : ميرسي 

بلال : احنا كنا قريبين من بعض اوي في ثانوي واهو فاضل كام شهر ونتخرج  ف كدا تقريبا سبع سنين نعرف بعض ف ايه رايك نرجع تاني صحاب 

نيرة: ماشي يا بلال نرجع صحاب بس صحاب وبس تمام

بلال:  اكيد صحاب وبس 

نيرة يلا بقي عشان مستنين وميرسي تاني ع شوكلاتة

_________

واقفين الباص كلوا بيتفتش جه ظابط بشنطة رضوي وقال لقينا المخدرات دي في شنطة الانسة 

رضوي بصدمة اية؟!!!
______&_&_
تفاعل يا شباب 😘❤

.

   •تابع الفصل التالي "رواية امل بعد اكتئاب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent