رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل العاشر 10 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

   رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل العاشر 10

  
جمال بكل هدوء : اعمليلي كوباية شاي يا مروه لو سمحتي ” وسابها وخرج البلكونه ”
” مروه قفلت مع مامتها وهي مضايقه ان جمال سمعهاا هي تعبت ولا قادره تراضي جوزها ولا قادره تراضي امها محطوطه بين الاتنين ومش عرفه تعمل ايه رفعر وشها لسقف وهي مغمضه وعملت الشاي وطلعتله البلكونه ”
مروه مدت اديها بكوباية الشاي: الشاي يا جمال
جمال اخدها من اديها من غير ما يبص ليها ورفع وشه لسماا وشاف القمر : تفتكري ممكن الانسان يقدر يغير طبعه يا مروه ؟
مروه : الطبع مبيتغيرش يا جمال مستحيل حد يقدر يغير طبع حد
جمال بصلها : امال انا غيرت طبعي علشانك ازاي يا مروه كل حاجه غلط كنت بعملها كل حاجه تغضب ربنا كنت بعملها ومن وقت ما شوفتك لحد الان وانا مغير كل حاجه فيا حسستيني وكأنك نص الدنيا والدين ليه انتي ماشيه ورا كلام الناس يا مروه ؟
مروه بصتله وحطت اديها علي خده : انا حقيقي مش عرفه اراضي مين واسيب مين انا بمووت فيك ومش عوزاك تزعل وفي نفس الوقت مش عوزه ماما تزعل قولي اعمل اييه
جمال مسك اديها : ماما تسأل وتدخل في اللي هي عوزاه لكن اللي بينا داا ملهاش فيه يا مروه يقدر حد من عيلتي يقولك انتي متأخره في الخلفه ليه والله انسفهولك يبقي انتي ليه مدخله دي ودي ودي في حياتناا
مروه حطت راسها علي صدره وقالت بهمس : حقك علياا اوعدك مش هدخل حد في حياتنا تاني
جمال ضمها لصدره واتنهد : والله اتمني يا مروه بس صدقيني انا عندي طاقه ومش عاوزها تخلص ارجوكي سعديني في دا
” مروه غمضت عيونها وهزت راسها وفضلو قعدين في البلكونه لحد ما النوم غلبها قام جمال اشتالها وحطها علي السرير ونامو بكل هدوء وراحه ”
…………………………………
” صباح يوم جديد واحداث جديده ليلي نايمه في حضن مصطفي بستغراق وسلمي عماله تعيط في سريرها جنبهم ”
ليلي بهمس في ودن مصطفي : علشان خاطري قوم هاتها علشان مش قادره وعوزه اكمل نوم بأي طريقه
مصطفي بهمس نعسان : ولا انا قادر اقوم منمتش غير ساعه وورايا شغل قومي حضري الفطار علشان هفطر وامشي علطول
ليلي فتحت عيونها وبصت لسلمي ببتسامه : حبيب ماما بيعيط لييه احنا معاكي اهو ” ولبست الروب بتاعها وقفلته كويس وراحت اشتالتها ” مين اللي هياخد شور النهارده ويبقي قمر هاا مين
سلمي نامت علي كتفها : اناام
ليلي وهي بتمشي اديها علي ضهرها : ناخد الشور ونبقي قمر ونام يلا يلا هنلعب في البانيوو ” واخدتها علي الحمام ومليت البانيو شويه وفضلت تحمي فيها وتلعب معاها لحد ما خلصت لفيتها في الفوطه وطلعت تلبسها ”
مصطفي : ليلي طلعيلي هدوم وجهزي الفطار علشان مش عاوز اتأخر
ليلي : سلمي خلصت لبس وكله اهو هعملها الرضعه ترضعها علي ما اخد شور علشان مش هعرف اخد شور وهي لوحدهاا مش هتأخر ثواني ” وجريت علي المطبخ ”
مصطفي اشتال سلمي : هبله صح اهي الهبله دي بقا علشان نتجوز اتبهدلناا واتسحلناا مكنش حد موافق عليا ولا عليها والكل قالو لاء ابن الجبراني وبت الحبايبه ميتجوزوش ابدا بس انا لو مكنتش اتجوزتها كنت موت فيهاا اصل سر بيني وبينك كدا انا اللي مربيهاا طول عمرها مزه كدا
ليلي جت ومعاها الرضعه : لعلمك بقا وانا كنت طفله كنت قمر ولما كبرت بيقت قمر بردو
مصطفي بصلها من فوق لتحت :من ناحية لما كبرتي بقيتي قمر ف انتي بقيتي قمر اووووي ” وغمزلها ”
ليلي اديته الرضعه : طب اتلم وخد اكل البت علي ما اخد الشور ومتخلهاش تقرب من السراحه بتوقع مكياجي ” وفتحت الدولاب طلعت هدوم ليها ودخلت الحمام تاخد شور وفون مصطفي رن ”
مصطفي : حبيب قلبي يا جيمي عامل ايه يا حبيبي
جمال : ابو سلمي الغالي بخير والله كنت عوزك في خدمه كداا
مصطفي : تحت امرك يا كبير خدمة ايه ؟
جمال : كنت عاوز منك تيجي تفحص البقر اللي في المزرعه عندنا اربعه بيموتو والله يا مصطفي
مصطفي : لاء حول ولا قوة الا بالله جايلك هفطر بس واجيلك علطول مش انت في المزرعه بردو
جمال : موجود يا كبير خلص امورك وتعالي مستنيك ” وقفل ”
ليلي طلعت من الحمام لفه شعرها بفوطه : كنت بتكلم مين ؟
مصطفي : جمال ابن عمك عندهم بقر تعبان في المزرعه هروح اكشف عليه المهم عوزه حاجه اجيبها وانا راجع ؟
ليلي : لو انت رايح عند بيت اهلي هات حليب من احلام علشان مفيش يكفي سلمي وهتقوم تعيط وتفضح الدنيا بليل
مصطفي : معرفش اقول لأم اسراء هاتي لبن لمراتي هشتري انا وخلاص
ليلي بصتله : انا هكلمها يا مصطفي اللبن بتاعهم كويس ومضمون هتجيب من برا متلج والله اعلم من امتي
مصطفي : خلاص هروح اجيبلك من عندنا لكن مش واخد حاجه من عند اهلك اقفلي علي الحوار بقا
ليلي : اللي تعمله بقااا انت حر المهم متجبش لبن متلج
مصطفي : طلعيلي هدوم علي ما اطلع يلا علشان مش عاوز اتأخر ” ودخل الحمام ”
” ليلي فتحت الدولاب طلعته تيشيرت اسود وبنطالون اسود والحزام وحطيتهم علي السرير واخدت سلمي وراخت تجهز الفطار ”
” سلمي اول ما ليلي قعدتها علي الارض راحت فتحت ضلف المطبخ طلعت اللي جواها وفضلت تخبط بيهم ”
ليلي وطت النار وراحت شالتهم دخلتهم مكانهم تاني : اعقدي بحتراام يا سلومه علشان ماما تحبك بطلي تطلعي الحجات كدا ” وراحت علي البوتجاز تاني ”
” سلمي راحت علي الدرج وسندت علي المطبخ لحد ما وقفت طلعت كل الحجات اللي جوااه ”
ليلي بصويت : هشددد شعرري بتت روحي لبابا خبطي عليه العبي قدام الباب اجري ” وحطت الحجات تاني في الدرج
سلمي راحت عند باب الحمام فضلت تخبط علي مصطفي : بابااا افتح خدني جواا
مصطفي :روحي العبي مع ماما يا سلمي انا طالع اهوو
” سلمي راحت الاوضه لقت علبة السجلير بتاعت مصطفي فتحتها وكسرتها كلها ورميتهاا وفتشلت تلعب فيهاا ”
مصطفي طلع من الحمام شاف المنظر : دااا ايه مالك انتي بعلبة السجاير ليكي فيهاا اييه
سلمي ببرائه : العب يا بابا
مصطفي : بتلعبي في اييه السجاير وحشه متلعبيش فيها تاني تعالي نروح لليلي يلا. ” واشتالها وراح ليلي اللي خلصت تجهيز الفطار ”
ليلي بصت لسلمي ومصطفي : وقفين كدا ليييه لعبت في السراحه بوظت المكياج صح ؟
سلمي : لاء يا ماما دا بابا
مصطفي بصلها : دا انتي بجحه بقا ” وفضل يزغزغها وهي تضحك ” الست سلمي كسرت علبة السجاير يا ستي
ليلي : طب والله بت بتفهم خايفه علي صحتك اشتال الصينيه يلا علشان متتأخرش
” مصطفي اشتال الصينيه وطلعها في الصاله وقعدو فطرو ومصطفي خلص وقام وقف ”
مصطفي : يلا سلام علشان مش عاوز اتأخر ” وباس خد سلمي وباس خد ليلي ”
ليلي قامت وقفت وحضنته : متتأخرش علياا
مصطفي ضمها لصدره بعشق : عيوني خلي بالك من نفسك وسلمي علي ما ارجع ” وفتح الباب ونزل راح علي شغله وليلي بدأت تنضيف في البيت ”
…………………………………
” غالب نزل من شقته وكان مستعجل جدا لقي جده في وشه ”
غالب : صباح الخير .. نوال فين ؟
غالي : والله ما انا عارف راحت فين الصبح كدا
غالب بص لعمته بجديه : عمه انا عارف ان انتو كنتو في القاهره بتخرجو براحتكم لبس وكله لكن احنا هنا في ريف مفيش عندنا خروج كتير ياريت اعرفيها بكدا
ناهد : سيبها تعيش اليومين بتوعها يا غالب يا ابني
غالب بضيق : يا عمه تعيش بس تستر نفسها متلبسش لبس خارج علشان هي في وشي ووش مصطفي واكيد انتي ماقبليش ان حد يقول عننا كلمه وحشه
فاطمه دخلت عليهم وفي اديها صنيه الشاي : الستر مش عيب يا ناهد دا هي كدا هتعيش حياتها بس بأدب واحترام لبسها مش عاجبني
ناهد : انتو مكبرين الموضوع والله انا بنتي بميت راجل وانا مربياها كويس
غالب الكلام معجبوش قام وقف : طيب انا متأخر علي الشغل مع السلامه
فاطمه : اعقد افطر الاول يا غالب
غالب وهو ماشي : مش جايلي نفس ” وطلع ركب عربيته وراح علي الشغل ”
……………………………….
” مصطفي راح عند جمال وبدء يفحص كل المواشي اللي موجوده في المزرعه ”
مصطفي وهو بيغسل ايده : فيه اكتر من 3 بقرات حوامل ودول اكيد انت فاهم معامله خاصه لحد الولاده
جمال وهو بيصب الشاي في الكوبيات : خد ظبط مزاجك كدا الاول وتعالي نعقد شويه برا في الهواا
مصطفي اخد كوباية الشاي : يلا يا باشا ” وطلع معاه قعدو برا ” ايه الدنيا معاك
جمال وهو بيشرب الشاي : من اي ناحيه
مصطفي : كله مش حاجه معينه حسك مضايق كدا مش عارف ليه
جمال بتنهيده : حوار الخلفه تقريبا هيهبل مروه عوزه تحمل الساعه دي قبل التانيه
مصطفي بستغراب : انتو لحقتو علشان تدور علي الحمل من دلوقتي عيشو حياتكم شويه
جمال بصله : هي مش فاهمه كدا عوزانا نروح لدكتور ونشوف الحمل متأخر ليه
مصطفي وهو بيشرب الشاي : والدكتور هيعمل ايه غير انه هيكتب شويه منشطات ويقولها خلي نفسينك حلوه يا مدام وهتيجي انا شايف ان الدكتور ملهوش اي لازمه هي لو سابت الموضوع علي ربنا هيرزقها ويرضيها
جمال بتنهيدة تعب : امهاا ماليه دماغها بقصص انا مش عارفها
مصطفي : اكبر مشكله لما تكون الام مش عاقله المفروض امها تطمنها وتقولها تهدي لكن لو العكس الله يكون في عونك ” وفونه رن ” الوو ايوا يا غالب
غالب بضيق : فينك يا جدع مجيتش الشغل النهارده ليه ؟
مصطفي : انا عند جمال المهم هات بعضك وتعالي نروح نعقد شويه في القهوه نفك نفسناا
غالب : انا فعلا محتاج افك عن نفسي يلا جايلكم بقولك جهز نفسك انت وهو هنروح نسهر في راس البر
مصطفي بضحك : اشطااا يلا تعالي ” وقفل ” هتشارك في الجريمه ولا لاء
جمال بستغراب : جريمة ايه
مصطفي : هنروح نقضي اليوم كله في راس البر جاي ولا قاعد
جمال : ودي تيجي جاااي طبعاااا
” شويه وغالب جيه ومصطفي وجمال ركبو معاه وراحو من غير ما يعرفو حد ”
جمال : غااالب شغل لينااا حاجه فريحي بقااا عوزينك تشغلعنااا
غالب بضحك : اشطاااا يباااا
مصطفي بضحك : تصدقو الحياه من غير نسوان حلوه بردوو
جمال : دا اوووي احنا اللي مش وخدين بالناا بس
غالب : يعني اييه اطلق ولا اعيش علشان خاطر العيال ؟
مصطفي بضحك : اتكل علي الله وارفع قضية خلع
غالب : هنروح راس البر ولا دمياط الجديده ؟
جمال : بيناا علي راس البر مبحبش دمياط الجديده
غالب : فل الفل يا فل ” ومشي طريقه علي راس البر ”
” وقعدوو الوقت كله في الطريق ضحك وهزار ونزلو جابو تسالي فضلو يكلوو لحد ما وصلوو ”
……………………………
” الساعه اصبحت 12 بليل وليلي رايحه جايا في الشقه كل ما ترن علي مصطفي يقفل في وشها وسلمي قعده تخبط علي النيش وتزعق ”
ليلي بضيق وهي بتكلم بسمله علي اللاب : بيكنسل لييييه ولسه لحد الان في الشغل معقوول بسمله تفتكري راحو فين
بسمله وهي بترضع عمر اللي ميت من العياط : انا لو اعرف هما راحو فين كنت كلمتك يا ليلي بابا خالد راحلهم الشغل ومش موجودين هناك ومروه رنت علي جمال خمستلاف مره
ليلي بغضب : اتخطفو يعنيي ولا راحو فين طب ما يتصلوو يقولو هما فين يطمنونا
بسمله : اسكت بقاا يا عمر بتعيط لييه
ليلي وهي بتشيل سلمي من علي النيش : طب تعالي انتي بس لتكسري النيش اموت قصاده بسمله ممكن بطنه بتوجعه عندك دوا ولا ايه
بسمله بقلق : دا بيصرخ يا ليلي هقفل كدا انزل لماما فاطمه واجي هي اللي هتفهم فيه ايه ” وقفلت ولبست اسدال ونزلت علي تحت لفاطمه ”
فاطمه اشتالت عمر حسست علي جسمه كان قايد نار : يا ساتر يارب ماله سخن كدا لييه بسمله قومي ابوكي خالد ولا جدك نروح المستشفي بسرعه
بسمله بعياط : ماما هو فيه ايه قلقتيني ؟
فاطمه : مفيش فيه حاجه يا حبيبتي هنروح نطمن بس ونرجع علطول يلا يلا روحي نادي ليهم
” بسمله نادت الجد غالي واخدو بعضهم وراحو علي المستشفي ”
فاطمه وهي شايله عمر اللي بيصرخ : غالب فين يا حج الساعه 12 نص الليل وسايب مراته وابنه لوحدهم
غالي : هتيجي علي غالب بس مصطفي سايب مراته وبنته في البيت لوحدهم ومشي هو التاني
فاطمه بصبر : نروح نطمن علي عمر بس الاول
” وبعد شويه وصلو المستشفي والدكتور بدء يكشف علي عمر ”
الدكتور بصلهم : عنده تشنج حراري حاليا هعلقله محلول واكسجين
” بسمله دموعها زادت وقعدت حضنه ابنها اللي لسه بيصرخ وفجأه صوته اتقطع ومبقاش يعيط ولا يتنفس وازرق جدا بسمله حست ان روحها بتطلع وهش شايفه طفلها بمنظره دا الدكتور اخده منها بسرعه ”
الدكتور بصوت عالي : مش عاوز حد معايا في الاوضه
” الكل طلع بسمله بتصوت مش بتعيط في حضن فاطمه والكل قلقان وغالي نازل اتصال ب غالب مبيردش ”
غالي : والحيوان غالب مبيردش
بسمله بصويت : مش عوزاه يجي ولا عاوزه اشوفه قداميييي ابني بيروح مني يا مااامااااا
فاطمه : اهدي يا قلبي والله هيبقي زي العسل اهدي
” ساعة كامله مرت عليهن وهما بره ما بين بسمله اللي تعتبر ميته من شده الخوف والقلق علي ابنها الدكتور اول ما طلع حست الدنيا بتلف بيها ابنها فين ؟ كويس ولا ماله ؟ مش حاسه بيه ليه ولا سامعه صوت عياطه ؟ ”
الدكتور بصلهم وقال :

google-playkhamsatmostaqltradent