رواية عشق بغير حسبان الفصل الثالث 3 - بقلم ندى الشريف

الصفحة الرئيسية

 رواية عشق بغير حسبان (كاملة جميع الفصول) بقلم حصريا عبر دليل الروايات ندى الشريف

رواية عشق بغير حسبان الفصل الثالث 3

خدته منها واستأذنت ومشيت على مكتبي...فتحت الظرف لاقيت في ورقه..فتحتها لاقيت مكتوب فيها

"أتمنىٰ العربيه تكون عجبتك، متبقيش تحطي بونبوني في التابلوه...بتضيعي هيبتها.

              تميم حمزواي" 

إبتسمت لما قرأت الجواب....وقولت في نفسي:_

وبعدين معاك يا سي تميم...
Nada El Shrief 
قومت من مكتبي وقولت اروح احكي ل بسنت..اللي كان ردها لما حكيتلها:_

يا بنت اللذينه.....كل دا واحنا نايميين في الجلاش.

"_جلاش ايه؟! انا مكنتش عارفه اني هشوفه وبعدين بصراحه هو چنتل أوي...

:_اممم..مين بقا اللي عمل في عربيتك كدَ!؟ 

خبطت راسي بكف ايدي وانا بقول:_ اخخ نسيت أبص على العربيه اللي راكنه ورايا...انشغلت بعربيتي.. 

:_ أبقي شوفيها وانتِ مروحه...بس بقولك أنا رأيي تطلعي لمستر تميم تشكريه.. 

" _انتِ اتجننتي؟ أطلع فين؟ لا طبعًا انتِ عارفه ان محدش بيطلعله غير المديرين بس انما انا هطلع أعمل ايه؟! 

:_براحتك...بس لازم تشكريه وانتِ متضمنيش انك تشوفيه تاني.. 

حسيت بِ حُزن لما قالت كدَ...قولتلها وانا راجعه مكتبي:_

ركزي انتِ بس في شغلك عشان مستر معتذ هيزعلك... 

هربت من قدامها وقولت جوايا اني مش هروحله...بس بمجرد ما عديت من قدام الأسانسير لاقيت نفسي بطلبه!!! 

الأسانسير كان فاضي وطلعت بسرعه للدور...أو بمعنىٰ أصح حسيت اني طلعت بسرعه.. 
Nada El Shrief
أول ما حطيت رجلي في الدور حسيت إني بعمل حاجه غلط وقولت أنزل تاني بس رجعت عن قراري... 

الدور كان مختلف عن باقي الشركه في التصميم...ومكانش فيه أي بنت تقريبًا...لا هو مش تقريبًا دا أكيد!! 

فضلت ماشيه وسط نظرات الموظفين اللي مستغربين اني هنا!! 

فضلت ماشيه لحد ما لاقيت نهاية الدور باب مكتب...تقريبًا أفخم باب دخل الشركه..وجنب الباب بشويه مكتب زي مكتب بسنت قاعد عليه واحد... 

قربت منه وانا بقوله:_

لو سمحت مكتب مستر تميم فين؟! 

رفع عينه من شاشه اللاب توب وبصلي من فوق لِ تحت وقالي:_

معاكِ ملف هتسلميه؟! 

قولتله بإحراج:_ لأ....مش معايا.. 

:_جايا من فرع تاني من الشركه!! 

:_لأ

"_واخده معاد من مستر تميم.. 

:_ لأ

قالي بسخريه:_ أومال جايا ليه؟! 

قولتله بإبتسامه سمجه:_ كنت جايا أقول لمستر تميم حاجه... 
Nada El Shrief
رجع بص في الشاشه وقالي:_ قولي عايزه تقولي له ايه؟ 

:_لا هو حضرتك حاجه شخصيه لازم انا اقولها بنفسي.. 

قالي بإستنكار:_ انتِ شغاله معانا هنا؟! 

" _أيوا عندك مانع؟! 

:_لا أبدًا...اتفضلي روحي علىٰ مكتبك...مستر تميم مش فاضي للعب العيال دَ.. 

اتعصبت من كلمته دي، قولتله وانا بخبط بإيدي علىٰ مكتبه من العصبيه:_

انا مش جايا العب..انا عايزه أقابله حالًا... 

قام وقف وزعق فيا وقالِي:_ انتِ هتنسي نفسك؟! انا السكرتير بتاعه...وانا اللي احدد مين يشوفه ومين لأ!! 

الدور كله بصلنا واحنا بنزعق...قولتله بصوت عالي:_

لا مش من حقك تمنعني يا بتاع انت... 

صوتنا علي جدًا وكان شكلي وحش فعلًا وخصوصًا ان الدور كُله رجاله!! 

قبل ما يفتح بقه تاني كان باب المكتب اللي جنبه اتفتح وخرج منه مستر تميم بهيئته اللي تشد أي حد... 

أول ما شافني حسيته كان هيبتسم بس حافظ علىٰ ملامحه الجامده.. 

قال للسكرتير بتاعه:_

ايه الصوت دا؟ 

رد عليه وقاله وهو بيشاور عليا:_ يا فندم البتاعه دي جات هنا ومُصره تقابل حضرتك ومش عايزه تقول السبب...قولتلها انك مش فاضي وفضلت مُصره فَ زعقتلها عشان..

تميم قاطع كلامه وقاله:_ 

أعتذر لها... 
Nada El Shrief
بصله بصدمه وقاله:_ ايه؟ يا فندم اعتذر لمين...لِ دي؟! 

وشاور عليا بقرف....حسيت اني غلطت لما جيت وكنت هعيط من الموقف اني بتهزء قدام مستر تميم بس فضلت ساكته...واتفاجئت لما مستر تميم قاله بهدوء:_

يا تعتذر لها عن وقاحتك معاها يا تسيب وظيفتك...

السكرتير بصلي بِ غل وقالي من تحت درسه:_ أسف..

مستر تميم قاله بصوت عالي:_ علي صوتك... 

السكرتير قالي بصوت عالي وسط كل الموجودين:_ انا أسف....مش هتتكرر تاني! 

مستر تميم قال وهو بيوجه كلامه للكُل:_ مادام مش عارفين نحترم بعضنا يبقىٰ دي مش شركه...دا سوق..من هنا ورايح اللي يعوز يقابلني تبلغني وانا اللي ارفض مش انت... 

وبصلي وقالي:_ تعالي يا تماره...(وشاور علىٰ المكتب) 

حسيت بإنتصار وانا داخله وسطهم للمكتب...وخصوصًا ان مستر تميم نصرني.. 

دخلت ووقفت قدام المكتب...وهو دخل بعد ما قفل الباب وقعد علىٰ الكرسي بتاعه... 

قولتله وانا ببص علىٰ المكان:_ مكتب حضرتك جميل أوي.. 

قالي وهو بيشاور علىٰ الكرسي:_ أقعدي... 

قعدت وانا ساكته...بعدين جمعت كلامي وقولتله:_

انا كنت جايا عشان أشكر حضرتك عشان صلحت عربيتي...مش عارفه أشكرك ازاي بجد....بس لما بعد اللي حصل مش عارفه أشكر حضرتك علىٰ العربيه ولا علىٰ اللي عملته برا.. 

قالي بإبتسامه:_ ولا يهمك...انا بس مقبلتش انك تتحرجي وسط كُل دول.. 

قولتله بتساؤل:_ انا لاحظت ان حضرتك معندكش ولا ست في الدور؟ حتىٰ السكرتير راجل! 

قالي بهدوء:_ كل اللي موجودين في الدور دا من أهم الناس في الشركه...ولازم يكونوا قد مهمتهم...والرجاله بتكون أشطر من الستات...
Nada El Shrief
قولتله بعفويه وانا بهز دماغي:_ ايوا ايوا وبعدين عشان السكرتيره دايمًا بتحب المدير والشركه بتقعد تكلم عليهم...انا قرأت روايات كتير نفس الفكره... 

بصتله لاقيت مصدوم من اللي قولته بعدها ضحك بعفويه علىٰ أفكاري.. 

إبتسمت وقولت وانا بقوم:_ طب أستأذن من حضرتك عشان مستر معتذ لو ملقنيش...حضرتك عارف بقا... 

قالي بإبتسامه:_ اتفضلي... 

قبل ما اخرج من المكتب سمعته بيقول:_

اتعودي تحلي مشاكلك لوحدك....تميم مش موجود علىٰ طول.. 

لفيت ليه لاقيته مربع ايده كالعاده وبيكلمني بإبتسامه...قولتله:_

أوعدك هحاول... 

خرجت من المكتب وسط نظرات السكرتير بتاعه اللي كان تقريبًا عايز يقتلني... 

وانا في الأسانسير أفتكرت اني كل مره بشوف فيها مستر تميم بكون في مشكله وهو بيحلها...

الأيام عدت بسرعه وخدت معاها أسابيع...ومفيش جديد...كل يوم باجي الشغل ومستر معتذ يعكنن حياتي..واقعد علىٰ المكتب واشوف جواب تميم اللي بيهون عليا اللي بيعمله مستر معتذ... 
Nada El Shrief

كانت حياه روتينيه لحد ما اتفاجئت ببسنت جايا بتجري وهيا فرحانه وبتقولي:_

هتلبسي ايه في الحفله؟! 

قولتلها بإستغراب:_ حفله ايه؟ 

"_حفله مستر تميم بمناسبه ان دي السنه الأربعين للشركه... 

:_سنه أربعين؟! هو مستر تميم فاتحها من قبل ما يتولد؟! 

" _ايه الغباء دا؟ يبنتي الشركه دي اللي عملها جد مستر تميم وبعدها اداها لأبو مستر تميم وبعدها أبو مستر تميم اداها لمستر تميم فَ مستر تميم بقا.. 
:_هششش هشش ايه العقد اللي بتقوليها دي! الحفله أمتىٰ؟ 

"_المفروض أخر الأسبوع...وسكرتير مستر تميم هينزل دلوقتي يبلغنا بكل التفاصيل.. 

:_ طيب يا اختي يلا اتكلي من هنا عشان مديرك لو ملقكيش علىٰ مكتبك هيزعلك... 

قالتلي وهيا بتاخد بونبوني من اللي محططوين علىٰ المكتب:_ ماشي يا اختي... 

معداش دقيقتين وكان سكرتير مستر تميم نزل يبلغنا التفاصيل...بس اللي فات مع مستر تميم حاجه!! والحفله حاجه تانيه خالص...

كنا رايحيين و..... 


  •تابع الفصل التالي "رواية عشق بغير حسبان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent