رواية احببت فارس الصعيد الفصل الثالث 3 - بقلم حبيبة محمد

الصفحة الرئيسية

  رواية احببت فارس الصعيد كاملة بقلم حبيبة محمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية احببت فارس الصعيد الفصل الثالث 3

 

يزن: الحمدلله يعمي رعد اخوي اهو

رعد: من روا يزن بجمود ازيك يا حج

محمد: اهلا يبني نورت

رعد: بنورك ولله يحج

محمد: طب اتفضلو مش هتحدت من علي الباب ايااه

يزن+رعد دخلو

محمد: يا نفيسه يا نفيسه

نفيسه: نعم يا حج

محمد: شوفي الجماعه يشربو اي

يزن: متشكرين يا حج احنا جايين في كلمتين وبس

رعد: خيرك سابج يحج اتفضل اجعد

محمد: قعد خير يبني

رعد: بجمود بنت ابنك يا حج

محمد: ريتال

رعد: ايوا يحج هي دي

محمد: خير يبني عملت اي

رعد: جلت ادبها عليا في الشارع وفرجت الناس علينا وانت عارف يحج نا فارس الصعيد ونا عمولت ب الجصول وجيت اتحدت امعاك لانك راجلها

محمد: تشكر يبني بس هي اكيد عمولت اجده عشان حاجه

رعد: هي كانت سايجه عربيتها ونا خبطت فيها نزولت راحت علت صوتها عليا في الشارع نا كنت ممكن اضروبها بس جيت لكبيرها يحج ونا تصليح عربيتها علي حسابي بس نا جيت اتحدت بحترام لو علت صوتها عليا تاني اياااه هعمل حاجه معتعجبهاش واصل يحج وانت عارفني

محمد: طب اهدي يبني أما اناديلها ونوتفاهم

رعد: لاه لاه بص يحج اللبس الي هيا لابساه دا أن حصولها حاجه متجيش تتكلم وتولول زي النسوان عاد بعدين لان احنا اهنه صعايده يعني دمنا حامي ولما نشوف حرمه مكشوفه بنغطيها ونسترها وانت فاهم يحج

محمد: ايوه ايوه هي عايشه في القاهره ف بتلبس اجده عادي

محمد: لاه اهناك في القاهره إنما اهنيه في الصعيد يحج والبت الي كانت امعاها دي

محمد: روح

رعد: روح مروحشي نا بلغتك يحج واللهم بلغنا اللهم فاشهد يحج يله ينا ييزن يخوي

محمد: ماشي يبني كتر خيرك اجعد بس اشويه ونادا علي ريتال

يا ريتال

ريتال: نزلت هي وروح نعم يجدو

محمد: فارس الصَعيد بيشتكي منك

ريتال: بصت للي قاعد 😳دا دا يا جدو خبطلي عربيتي

محمد: معلش بس تاني ياريتال متعليش صوتك عليه واصل اتفهمتي

رعد: اتكلم بخنقه متتحشمي يمرا انتي وهيا

ريتال: مالو دا

محمد: انتي لابسه اجصير ومبين جسمك يريتال هو يجصد انك تستري نفسك

ريتال: وانت مالك يبتاع انت قال فارس الصعيد قال دا انت حته محلصتش حصاني

رعد: بزعيق وبصلها تاني مره لو جليتي ادبك معايا ولله يا بت الجط لهوريكي الي عمرك مشوفتيه واصل اتفهمتي

ريتال: بزعيق صوتك دا لو عله هنا تاني مش هيحصلك كويس

رعد: شوفي انتي حرمه ونا لو مش راجل كنت مديت ايدي عليكي وولله لو محترمتي نفسك يبت انتي لكون مخليكي تولولي زي الولايه والحرمه المطلجه

ريتال: بقولك اي قلت الي عاوز تقولو يلا امشي

محمد: قام وقف ريتال

يزن: باين انها عم بتخترف يخوي هي متعرفش انت مين اياااه

روح: لا منعرفش ويلا بقي من هنا

محمد: اخرصو انتي وهيا اي الكبير معدش ليه كلمه ولا اي

رعد: متجولش كدا يحج انت مقامك عالي جوي بس بت بتك يحج هي الي مش محترمه أنها في الصعيد

محمد: ريتال وروح علي فوج يلا

ريتال: اوووف بقي

روح: بصت لرعد ويزن بحقد وطلعت

محمد: معلش يا رعد يابني هي اجده عصبيه

رعد: علي نفسيها مش علينا يحج

محمد: ماشي يبني معلش ع الي جالتو ودا بيتك اتنورني في اي وجت انت ابن أخوي برضو وسلملي علي ابوك

رعد: يوصل يحج يلا يزن يخوي

ومشيو

بعدين رعد راح علي قصر العيله بتاعهم

بعد شويه وصلو هو وزين

رعد: اول مدخل اختو جريت عليه

فيروز: رعد قلبي وحشتني اووي

رعد: بحب وانتي يجلب رعد من جوه

فيروز: متتصورش نا تعبت قد اي نا يدوب لسه وصله وسألت عليك قالولي انك في مشوار

رعد: ربنا معاكي يبت جلبي

فيروز: تعالا بقي احكيلك نا عملت اي في مصر وجبتلك اي منها

رعد: تعالي بس الاول كلتي

فيروز: لا بس نت وحشتني اووي وعاوزه اقعد معاك

رعد: كلي ونا جايلك اهو

يزن: من وراها طب ونا

فيروز: جريت عليه قلب فيرو من جوه انت

يزن: يا نن عين يزن انتي تعالي وحضنها جامد اتوحشتك جوي يبت

فيروز: مش عليه انتو بتعرفو تتكلمو مصري بتتكلم صعيدي لي

يزن: عشان احنا اصلنا وقدمنا دا صعيدي مش من القاهره فهمتي يبت

فيروز: فهمت يحبيبي يلا ناكل سوا

يزن: تعالي

رعد: راح لقي أبوه قاعد بهيبه باس ايدو ودماغو

ايهاب: عمولت اي يولدي

رعد: بجدية عيب يبو رعد دنا فارس الصعيد كلها يعني مفيش حاجه معوزهاش ومتتعمولش كلو تومام اطمن

ايهاب: طب كويس ويزن عومل اي

رعد: يزن دا توجمي يبوي بس نا مش عارف انت ليه مش بتعتمد عليه زي اجده

ايهاب: بجمود عشان انت مش زي يزن يزن اه توجمك بس مش شبهك في شخصيتك يزن بيحب يهزر ويضحك مع بعض الناس إنما أنت مبتحوبش الهزار عاد ولا حته بتكلم حد اتفهمت يبني

رعد: وانت ثقتك فيا مش هخيبها يبوي طول عمري ورضاك عليا بدنيا دي كلتها

ايهاب: ربنا يخليك يارعد وتفضل سندي انت واخوك هجوم نا بجي

رعد.: ماشي يبوي

فيروز ايهاب القط:﴿ بنت جميله ومحترمه جدا عندها ١٩ سنه في أولي كليه طب اخت رعد ويزن الوحيده وكانت في كليتها في القاهره وقريبه ليزن اكتر من رعد لان يزن الي بيفهمها أما رعد عصبي ومبيتفاهمش وهي عنيها عسلي وشعرها بني ومحجبه بس في القاهره مش بتلبس عبايه ولبس الصعيد بتلبس ع الموضه وكدا ﴾

يزن ايهاب القط:( تؤام رعد هما متشابهين في الشكل بس مش متشابهين في الشخصيات يزن دمو خفيف وبيهزر مع بعض الناس بس مش دايما ووقت الجد جد عندو 23سنه قد اخو رعد وطويل وعينو زرقه زي اخو وجسمو رياضي. ووسيم اووي من الاخر )

بعدين ايهاب بيطلع اوضتو ومامت رعد بتنزل

رعد: راح باس ايديها عامله اي يحجه

نجوي: بحب بخير يحبيبي وانت عامل اي

رعد: نا بخير طول منتي بخير يا امي

نجوي: كلت

رعد.:انتي كلتي

نجوي: لا يحبيبي مستنياك عشان ناكل كلنا منتا عارف

رعد: ماشي يلا خليهم يحضرو الوكل ونا هطلوع اغير واجيلك

نجوي:بحب ماشي يحبيبي

بعدين نجوي بتقول لنوسه الي شغاله عندهم تحضر الاكل وبتطلع أوضتها هي وايهاب

عند رعد: دخل اخد شاور وكان بيفكر في ريتال

رعد.: فنفسو مش رعد الجط الي يفكر في حتت بت

بعد شويه طلع وغير ولبس جلابيه وسرح شعرو وحط برفيوم ونزل عشان ياكل

نجوي : نزلت هي وايهاب

نوسه: حضرت الاكل وحطيتو علي السفره

يزن: اخد شاور ولبس جلابيه زي اخو ونزل

فيروز: نزلت وكانت لابسه بيجامه مرسوم عليها فراشات وقاعده بشعرها

والكل بيتجمع

ايهاب: بيقعد في الكرسي الي في النص علي السفره ونجوي جمبو ورعد في وش ابو ويزن وفيروز جمب بعض

ايهاب: سميتو بالله

الكل : ايوا

ايهاب: بعد ما بياكلو هما الاول بياكل

نجوي : فرقت علي كل واحد حتتو

رعد.: شكرا يحجه. معوزش

نجوي : يا رعد يا ابني كلها عشان تقدر انت شايل حمل تقيل

رعد : لاه لاه شكرا اديها لابوي ولا يزن

ايهاب : بجمود كل واحد ياكل حتتو ومفيش كلام ع الوكل يولااد

رعد: حاضر يبوي واخد حتتو وأكلها

يزن: ماما هاتي حته

نجوي : ماشي يحبيبي واديتلو

فيروز: بعند ونا ونا

يزن: استغفر الله

فيروز: اي

يزن: لسه بيتكلم

ايهاب: نا جولت أن مفيش كلام ع الوكل عااد وانتو مبتتفهموش الكلام ليه

فيروز: بصت في طبقها اسفه

يزن: معلش يبوي

وكلو قعد ياكل وهو ساكت

بعد شويه خلصو

نجوي : قامت وبعدها ايهاب وبعدهم يزن ورعد وفيروز لان هما متعودين أن كلهم يقومون مره واحده ايهاب ونجوي الاول وبعدين هما

وكلو بيروح يغسل ايدو

نوسه: بتشيل بقايا الاكل وبتعمل لفيروز شاي بلبن ويزن قهوه ورعد قهوه ونجوي شاي وايهاب قهوه زي كل يوم

بعد شويه كلو بيتجمع تاني

رعد.: هروح نا يبوي اخلوص شويه شغل

ايهاب: ربنا معاك يولدي

فيروز: ونا هطلع اذاكر

ايهاب: ربنا ينجحك

بعدين

فيروز: بتطلع تذاكر

ورعد +يزن : بيروحو ع مكتب رعد عشان يشتغلو

نجوي : طب ونا هعمل اي

ايهاب: اجعدي جمبي

نجوي : ماشي يسيدي وراحت قعدت

نجوي القناوي 🙁 من مصر ست جميله مرات ايهاب القط ايهاب اتعرف عليها واتجوزو وخلفت يزن ورعد وفيروز وهو بيعشقها عندها 42سنه متجوزه وهي صغيره وهي جميله وطيبه جدا )

ايهاب القط: كبير الصعايده كلهم يبقي

ابن عم محمد القط بس قريبين من بعض وبيحب عيالو جدا بس الوحيد الي يقدر يعتمد عليه فكل حاجه هو رعد عندو 45سنه متجوز من نجوي )

google-playkhamsatmostaqltradent