Ads by Google X

رواية اسيرة قلبي الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم انجي جمال

الصفحة الرئيسية

 رواية اسيرة قلبي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم انجي جمال

رواية اسيرة قلبي الفصل التاسع والعشرون 29



و بعد انتهاء هذا اليوم وبدء يوم جديد ملئ بالاحداث الشيقه و الغامضة عند بطلتنا تستيقظ من النوم بنشاط ثم تتوجه للاستحمام و بعد مرور بعض الوقت تخرج لارتداء ملابسها المكونة من 
فستان من اللون الاخضر الذي يناسب لون عينيها تماماً وحذاء عالي من اللون الاسود و جمعت شعرها علي هيئة ضفيرة فرنسية ثم جلست تنتظر الاخبار لكي تقوم بحركتها التالية .....و بعد مرور بعض الوقت يرن هاتفها برقم خديجة

انجي ببرود : ها عملتوا اي ..

خديجة بضيق: عملنا اللي انتي عايزاه سامي سحب اسمه و بعت حد تاني علي أنه رجل اعمال و قابل عمرو السويفي و لغا العقود علي أساس اختلاف أنشطة الشركة عن المجال اللي هو شغال فيه .

انجي : تمام ..

خديجة: طيب انتي ليه مش عايزانا نظهر في الصورة و انا متأكدة اننا نقدر نساعدك ..

انجي : انا عارفه انكم هتساعدوني كتير زي ما انا عارفه برضوا إن وجودكوا هنا هيشتت انتباهي و هفضل قلقانه عليكوا كدا احسن للكل ..

خديجة بحزن : قلبي مش مطاوعني اني اسيبك مع كل الخطر دا لوحدك ...

انجي بألم : نصيب يلا سلام دلوقتي علشان عايزة اطمن علي حازم..

خديجة بتوتر : انجي انتي قابلتي عمار ..

لتصمت انجي عدة لحظات ثم تجيب : اه .

خديجة بخوف : و عرفك ..

انجي بسخرية :معتقدش يلا سلام دلوقتي لاني مشغولة .......

ثم بعد ذلك تأخذ مفاتيح سيارتها و تتوجه الي قصر السويفي.....

*****************************

أما عند بطلنا فهو استيقظ مبكرا كعادته و من ثم توجه للاستحمام و بعد مرور بعض الوقت يخرج لارتداء ملابسه المكونة من تيشرت باللون الاسود و بنطال جينز من اللون الاسود و بليزر من اللون البيج و يرتدي ساعته السوداء وحذاءه ثم يتوجه إلى غرفة الطعام حيث يجلس والديه كعادتهم في انتظاره ...

أيان بإبتسامة: صباح الخير..

إيهاب بإبتسامة : صباح الخير يا حبيبي .

صفية بإبتسامة : صباح النور ...

إيهاب بإستغراب: اي يا أيان انت رايح مقابلة عمل و ألا اي .

أيان بإبتسامة: فعلاً قررت انزل معاك الشركة ..

إيهاب بعدم تصديق: انت بتتكلم جد و ألا بتهزر .

أيان بضحك : لا طبعاً بتكلم جد هي الحاجات دي فيها هزار ...

إيهاب بترقب و هو ينظر لصفية : بس مش غريبة انك مستغربتيش ..

صفية بإبتسامة متوترة : لانه قالي الخبر دا امبارح .

إيهاب بسعادة: تمام يا ابني خير ما عملت انا كنت محتاجلك في الشغل اليومين دول ...

صفية بتوتر : انا عايزة أقولكوا علي حاجة ..

لينظر لها كلا من إيهاب وأيان ليُفضل أيان الصمت ليتحدث إيهاب بإستغراب : حاجة اي دي ...

صفية : انتوا طبعاً سمعتوا عن شركات السويفي اللي اتعرضت للبيع ...

إيهاب بعدم فهم: ايوة احنا مالنا بالموضوع دا ..

صفية بخوف : أصل مروة طلبت مني أننا نساعدها و نشتري الشركتين دول و بكدا نبقي شركا ..

إيهاب بعدم راحة : بصراحة أنا مبرتحش للناس دي أبداً و مش واثق من سمعتهم علشان كدا الاحسن بلاش الموضوع ده انتوا أصحاب علي عيني و علي راسي لكن الشغل شئ و الصداقة شي تاني..

صفية و هي تبتلع ريقها بخوف : لا انا اشتريتهم خلاص ...

إيهاب بعدم تصديق: عملتي اي ...

لتصمت صفية خوفاً مما هي مُقبلة عليه ... 

إيهاب بعصبية : ردي عليا عملتي اي اشتريتي شركتين هو حد الك إنهم لعبتين و ازاي تعمل حاجة زي دي من غير ماترجعيلي أو تستشيريني جاية بعد ما خلصتي تقوليلي ...

صفية بضيق : و فيها اي يعني انا اشتريت ٢٠٪ من أسهم الشركات يعني بقينا شركاء عمل فيها اي دي ..

أيان بسخرية: مفيهاش حاجة خالص دا يادوب شركتين واقعين في السوق شئ لا يُذكر يعني ....

صفية بعصبية: في أي يا أيان اتكلم معايا بأسلوب كويس اي طريقة كلامك دي ..

إيهاب بعصبية مماثلة: بقا هو أسلوب في الكلام مش عاجبك و بالنسبة لاسلوبك انتي في الحياة عامةً نظامه اي معاكي ...

صفية بضيق: اهو اللي حصل بقا ..

إيهاب بغضب : يلا يا أيان نروح احنا علي شركتنا و خلي الست والدتك تروح تشوف شركتها ليتابع بسخرية مع السلامة يا صفية هانم 

ليقف أيان من مكانه و ينظر لوالدته لعدم تصديق من تصرفاتها الغير معقول او موزونة البته .....

صفية. : الحمد لله الوضع عدي علي خير مش فاضل غير اني اقنع أيان أنه هو اللي يتابع شغل الشركتين دول و مروة تخلي مرام تشتغل معاه في الشركة و بإذن الله تعجبه و يقدروا يتعرفوا علي بعض ....

***************"********************
أما في قصر السويفي حيث انهي الجميع تناول طعامه مع تحسن الحالة الصحية لحازم ليجلس حازم و عمار و رغدة و مرام في الحديقة بينما في الداخل في غرفة المكتب يجلس كلا من عمرو و فريدة و مروة ......لتقص عليهم مروة ماحدث مع صفيه 
بالتفصيل .

فريدة بفرح : براڤو عليكي يا مروة كدا احنا بقا معانا شريك قوي في السوق و ده هيرفع من اسمنا من تاني صحيح مش زي الاول بس اهو هيمنع مشاكل كتير ...

عمرو بإستغراب: بس ازاي إدرتي تقنعي صفية أنها تشتري الشركتين مع إن المفروض إيهاب رجل اعمال شاطر و ذكي جدا و عمره ما ليدخل في مشروع خسران ..

فريدة بتأييد : فعلاً دا إبنه أيان داهية لوحده إزاي عملتي كدا 

مروة بسعادة: اهو دي اسهل حاجة انا عملتها في حياتي انتوا عارفين انها صاحبتي جداً دا غير أنها عايزة تجوز أيان لمرام فأنا استغليت دا منها تنقذنا و منها اقرب ابنها من مرام . 

فريدة بلهفة : يا ريت مرام تتجوز أيان دا هيكون اكبر إنجاز النا في الوقت ده ...

عمرو بعدم رضي : اي يا ماما اللي حضرتك بتقوليه دا انا لا يمكن اسمح لحد أنه يستخدم بنتي علشان الفلوس . 

مروة بسخرية : كدا كدا بنتك هتموت علي أيان دي مجنونة بيه و بعدين دا احسن قرار ليها و هي نفسها إن دا يخص بس أيان اللي مش مديها فرصة حتي . 

عمرو بعدم تصديق : انتي متأكدة أنها بتحبه .

مروة بتأكيد: طبعاً..

فريدة بعصبية : احنا في أي ولا اي خلونا نشوف اللي ورانا ..

عمرو : تمام ..

فريدة بتذكر : اه صحيح عرفت حاجة عن سامي الأسيوطي..

عمرو : اه فعلاً اسمه كدا بس طلع تشابه أسماء ة اللي اكدلي أنه سحب اسمه و مش رضي يشتري الشركتين لأنهم مش نفس تخصص المجال اللي هو شغال فيه..

فريدة براحة : الحمدلله دا فكرت إن هو اللي وراء كل المشاكل دي . 

عمرو بتأييد: فعلاً لو كان هو كانت هتبقي كارثة و خصوصاً إن إحنا مش عارفين نسيطر علي عمار ..

فريدة : خلونا دلوقتي في المهم اننا نرجع سمعتنا و بعد كدا ندور علي اللي عمل كدا ..

مروة : فعلاً انا رأي من رأي ماما ..

فريدة : يلا اطلعي انتي يا مروة و اقعدي معاهم في الجنينه انا عايزة عمرو في موضوع مهم ..

مروة: تمام .

ثم تخرج تتركهم مع أنفسهم و تتوجه حيث يجلس بقية العائلة .....

أما في الحديقة حيث يتحدث حازم مع والده ..

حازم باحراج : انا أسف يا بابا انا عارف إن أنا خنت ثقتك فيا و خذلتك بس بإذن الله هتكون اخر مرة..

عمار بحنان : يا ابني انت اللي فاضلي في الدنيا مش عايز اخسرك انت كمان ..

حازم بتذكر : ألا صحيح يا بابا اي موضوع أننا عندي اخت اكبر مني دا ..

عمار و هو ينظر لرغدة : و انت عرفت الموضوع دا منين .

حازم : اصحابي كلهم عارفين من المؤتمر اللي حضرتك عملته .

عمار بتنهيدة : لما تخف هحكيلك كل حاجة بس انت دلوقتي محتاج راحة كل اللي اقدر أقولهولك إن انت عندك اخت اكبر منك ...

حازم باستغراب : بجد طب هي فين و ليه لغاية دلوقتى مسمعتش عنها حاجة قبل كدا ..

عمار باختصار : كانت مع مامتها يا حازم و مامتها لما ماتت انجي اختفت. 

حازم : هي اسمها انجي ...

عمار بإبتسامة حزينة : كان اختيار مامتها ربنا رزقني بيها و بعدين رزقني بيك ...

حازم بإبتسامة : طيب مش معاك صورتها ....

عمار بحزن : للاسف كان في اليوم صور لانجي بس اختفي أو مش عارف رحمة كانت شايلاه فين ب......

ليقطع حديثه دخول انجي ..

انجي بإبتسامة مزيفة : صباح الخير يا جماعة ..

مرام بإستغراب: أسيل بتعملي اي هنا ..

مروة التي جاءت في نفس توقيت وصول انجي: اي يا مرام في حد بيقابل حد كدا .

مرام باحراج : اسفة مش أصدي بس اصل أسيل مقلتليش أنها جايه فاستغربت مش اكتر ...

انجي بإبتسامة: انا حبيت اطمن علي حازم ..

حازم بإبتسامة: انا الحمد لله تمام انتي اخبارك اي يا أسيل ..

انجي بحنان : دايما يا رب انا الحمد لله تمام اخبار العلاج اي ..

عمار بإبتسامة: أهلا يا بنتي نورتي ..

انجي بسخرية غير ظاهرة : منور بوجود حضرتك يا عمو ...

مرام و هي تقدم عمار : دا يا أسيل عمي عمار بابا حازم و زوج طنط رغدة و دي يا عمو أسيل مش من هنا بس اتعرفت عليها علي السوشيال ميديا و هي صحافية و لسه متخرجة جديد ..

عمار : اه اتشرفت بمعرفتك يا بنتي.

انجي ببرود : الشرف ليا يا عمو ...

رغدة بسخرية: لو خلصتوا فقرة التعارف تشربي اي يا أسيل ...

انجي بنفي : لا شكراً يا طنط مش عايزة اشرب حاجة .

لتتحدث فريدة التي خرجت برفقة عمرو الي الحديقة بعد الإنتهاء من مخططهم بسعادة .: لا ازاي دا احنا كلنا لازم نشرب حاجة مع بعض بالمناسبة السعيدة دي ...

لتنظر لهم انجي بصدمة كبيرة فهي توقعت انها ستجدهم حزناء غاضبون حاقدون اي شئ عدا أن تجدهم ....سعداء ...كيف هذا ...ماذا يحدث هنا الان 

رغدة بإستغراب : و دا بمناسبة اي بقا..

فريدة بفرح : استني الاول لما يجيبوا العصير اهو ايجا كل واحد ياخد كوباية ...

ليأخذ كلا منهم الكأس الموجودة أمامه ...

عمار بضيق : لو كنتوا خلصتوا الاستعراض بتاعكم يا ريت تقولولنا اي هو الخبر دا ..

عمرو بسعادة: طبعاً انتوا عارفين إن بسبب الاخبار اللي كانت منشورة عننا خسرنا شركتين مهمين جدا بالنسبة النا ..

مروة بسعادة غامرة: و الحمدلله المشكلة دي انحلت و الشركتين اتباعوا ....

ليحمر وجه انجي مش شدة الغضب لتحاول تدارك الأمر لتقوم بتناول كأس من الماء دون لفت انتباه . 

عمار بعدم فهم : أيوة يعني المشكلة اتحلت إزاي معرفناش ..

فريدة بإبتسامة: يعني ملخص الموضوع احنا بقينا شركاء مع إيهاب الجارحي لان صفية اشترت الاسهم اللي قيمتهم ٢٠٪ من أسهم شركاتنا ..

مرام بفرح: بجد انا مش مصدقه نفسي. ..

انجي بإبتسامة مزيفة : مبروك و الحمدلله عدت علي خير ...

فريدة : الحمدلله و احنا عاملين بكرة احتفال بالمناسبة دي و عايزينك انتي اللي تتولي الموضوع ده..

انجي بعدم فهم: مش فاهمة يعني اعمل اي .

عمرو بإستغراب : مش انتي يا بنتي صحافية يبقي انتي اللي هتتصلي بالصحافة ..

انجي بإستدراك : اه تمام ..

حازم بلهفة : و انا هساعدك بدل ما انا مبعملش حاجة و زهقت دا لو معندكيش مانع ..

انجي بحنان: اكيد معنديش مانع .

حازم بمرح : اشطا من بكرة الصبح هتلاقيتي نايم في الجنينه...

انجي بضحك : مش للدرجادي .

حازم : انتي متعرفيش الراحة في السرير مملة أد اي .

عمار بسخرية : راحة اي يا ابني دا انت بقالك تقريباً ٣أيام بس أومال لو ٣ أسابيع كنت عملت فينا اي ..

حازم بمرح : كنت هعمل كتير علي فكرة عدوا من النهارده لغاية ٣ أسابيع لما نشوف ...

مرام بإستغراب : بس إزاي أيان ميقوليش أنهم اشتروا الشركتين ..

مروة بتبرير : لان صفية هي اللي اشترت الشركتين و أيان ميعرفش .... 

مرام : ازاي يعني ....

فريدة بضيق: مش وقت ازاي و مش ازاي المهم إن دا حصل ..

لتستاذن انجي بالانصراف : طيب استأذن انا يا جماعة .

فريدة بإستغراب : هو انتي لحقتي يا بنتي ..

انجي بإبتسامة مزيفة: مضطرة امشي لاني عندي شغل كتير و كنت حابة اطمن علي حازم و اسفة اني جيت من غير معاد بس إن شاء الله مش هتتكرر تاني. 

عمار بعتاب : عيب يا بنتي الكلام دا انتي صاحبة مرام و بيتنا هو بيتك ...

انجي بسخرية: معتقدش يلا سلام عليكم ...

لينظر عمار في أثرها بشرود ليقطع شروده صوت رغدة ..

رغدة بضيق : انا مش عارفة يا مرام انتي ضاقت الدنيا في وشك علشان تصاحبيلنا من خارج الدولة .

مرام بإستغراب: ليه يا طنط بتقولي كدا ..

رغدة : بصراحة أنا مبرتحش لأسيل دي نهائي ..

فريدة باعتراض: بل بالعكس تحسي انها بنت هادئة و محترمة و طموحه كمان ...

عمرو: فعلا و ذكية جداً و بعدين لو مش كانت موجودة معانا مكناش عرفنا نخلص من موضوع الصحافة ...

رغدة بسخرية: و مش ملاحظين حاجة..

لينظروا لها بعدم فهم فريدة : أصدك اي ...

رغدة بتبرير : يعني كل المشاكل ايجت من لما شوفناها مش عارفه بس مبرتحلهاش خالص ..

مرام : لا يا طنط معتقدش لأنها طول عمرها عايشة برا مصر و مستواها الإجتماعي كويس ...

عمرو بتأييد : و بعدين انا بحثت عنها و اخبارها قربت توصلي بس مفيش اي حاجة تستدعي انك تشكي كدا ...

عمار بسخرية: هي دي عادتها و ألا هتشتريها لازم تعمل فيها تشارلوك هولمز...

فريدة : خلاص اسكتوا نكدتوا عليا الله يسامحكوا يلا كل واحد يشوف هو كان رايح فين و انا داخلة استريح شوية في أوضتي .

مروة : تعالي معايا يا مرام عايزاكي في موضوع مهم ..

مرام : تمام يا مامي يلا ..

******************
أما خارج القصر عند بطلتنا تقوم بصعود سيرتها و قيادتها لتقصي سرعة ...

انجي بعصبية : اه غبية انا مش عارفه هتعمل اي بالشركتين غبية ضيعت كل اللي انا عملته لتقوم بخبط الدريكسيون (الصراحة مش متأكدة من اسمه 😂😂) عدة مرات هعمل اي دلوقتي كدا هضطر اني ادخل للشركة بنفسي كدا هغير كل الخطة يعني دا كله اخلاص عندها مش عارفه انا نفسي امسكها دلوقتي اقسم بالله لو مسكتها مش عارفة هعمل ايه....
لتقوم بإمساك هاتفها و الاتصال علي المجهول . 

المجهول بسخرية : اي دا انجي هانم بنفسها بتت.....
ليقطع حديثه صراخ انجي..

انجي بغضب : سيبك دلوقتي من انجي و زفته الخطة اتغيرت ...

المجهول بعدم فهم: مش فاهم ازاي . 

انجي بسخرية: انا حاسه انك مخك تخن و مبقتش بتفهني زي الاول اي اللي مش مفهوم بالنسبة الك في جملة الخطة اتغيرت ...

المجهول بسخرية و عصبية : يمكن علشان انتي متخلفة و كل شوية تحطي خطة و تغيريها ما تمشيها علي الله و خلاص و ألا اقول اتعاملي علي حسب الموقف اللي هتتحطي فيه ...

انجي بعصبية: انت هتستظرف بقا و ألا اي ..

المجهول بتنهيدة : و لا هستظرف و لا هتنيل علي عيني انتي عايزة اي و انا اعمله ...

انجي بمحاولة السيطرة على غضبها : تمام ٥ دقايق و هتصل عليك لاني في الطريق وسايقه دلوقتي و عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي و حاسه اني تكه و هتفجر ...

المجهول بسخرية: هو بعيداً عن انك عاملة زي القنبلة الموقوته من يوم ما عرفتك بس ممكن اعرف سبب عصبيتك دي ...

انجي بسخرية أشد: لا أبداً كل الحكاية إن اللي انا عملته دا كله راح علي الفاضي صفية الغبية اشترت الشركتين اللي عملت دا كله علشان يقعوا تقوم هي اسم الله عليها الإخلاص عندها في الليڤل النهائي فحبت تقف جنب صاحبتها تقوم تعمل اي تشتري الشركتين المهم في ال ٥ دقايق دول عايزاك تعمل بحث عن الشركتين دول بحث شامل كام دور عدد رجال الأمن السيرة الذاتيه للموظفين . ثم تقوم بفصل الخط ....

*****************************

أما في قصر السويفي و خاصةً في غرفة مرام ..

مروة : ها يا مرام فهمتي اللي انا قولته ...

مرام بسعادة: بجد يا مامي يعني انا هروح الشغل مع أيان ..

مروة بتأكيد: طبعاً انتي هتكوني شريكة معاه و ألاهم من دا كله انك لازم تثبتي نفسك أُدامه و لازم تتقربي منه قبل ما يضيع من أيدك اهي الفرصة جتلك لحد عندك و يا ريت تعرفي تستغليها كويس جدا ...

مرام بضيق : بس أيان مش معبرني يا مامي و لا كأنه شايفين ُأدامه مش عارفه اعمل ايه علشان الفت انتباهه ...

مروة بمكر : خليكي وراه في الشركة اي عشاء عمل لازم تحضرني أي اجتماع لازم تبدي رأيك و تلاقي افكار جديده لان أيان ذكي جداً و يحب الانسانه الذكية طولت ما هو أُدام عينك متسبيهوش لحظة واحدة ...

مرام : تمام يا مامي هعمل زي ما حضرتك عايزة بالظبط ..

مروة بسعادة: و بعدين دا كفاية إن صفية عايزة تجوزك لابنها و بتعمل دا كله علشان تتجوزا و انتي لازم تكوني مطيعة أُدامها و لازم تكوني زي ما هي بتتمني لو كسبتي صفية هتكسبي أيان و إيهاب فهمتي ..

مرام بفرح : فهمت يا ماما و هعمل زي ما انتي بتقولي بالحرف الواحد ..

مروة : شطورة يا روح مامي يلا اطلعي اعملي شوبينج و روحي البيوتي سنتر علشان حفلة بكرة عايزاكي كالعادة احلي واحدة في الحفلة ..

مرام بغرور : اكيد يا مامي يلا هروح انا باي ..

مروة بإبتسامة : باي يا قلب مامي ...

""""""""""""""""""""""""""""""""""""
و بعد مرور أقل من ٥ دقائق تصل انجي لمنزلها ...
لتجد هاتفها يرن برقم منه ..

إنجي بنتهيدة : دا انا نسيت الشغل ..الو السلام عليكم.

منه : و عليكم السلام ورحمه الله اي يا أسيل مجيتيش ليه لحد دلوقتي كنت مفكراكي منضبطه في المواعيد و ألا اتحسدتي ..

انجي باعتذار : أسفه والله يا منه كنت جاية بس حصلتلي ظروف و معرفتش اجي و احتمال اغيب كام يوم ..

منه بإستغراب : كام يوم اي يا بنتي دا انتي مكملتيش اسبوع ..

انجي بتفكير : مشاكل بس الإقامة و كدا و بعدين أساسا ً انا مبشتغلش شغل مهم لاني لسه بدرس و يا ريت اعتذري بالنيابة عني لمستر جاسر و انا بإذن الله هتصل عليه و اعتذر منه ..

منه : خلاص تمام يا أسيل و لو احتجتي لاي حاجة و انا هقدر اساعدك فيها يا ريت متتردديش ...

انجي : تمام يا حبيبتي تسلمي..

لتنهي بعد ذلك الاتصال وتتوجه للمطبخ ثم تأخذ كوب من الماء و ترتشف بضع قطرات من الماء ..

انجي بمحاولة لتهدئة نفسها : اهدي تمام احنا ليه في الاول و مش كل حاجة هتمشي زي ما انتي عايزة اهدي يا انجي لتنظر لكأس الماء الذي في يدها لا مش قادرة لتقوم بقذفه بعيداً ليرتطم بأرضية المطبخ. .......
ليقطع عليها نوبة غضبها رنين هاتفها لتجد المتصل صديقها المجهول.......

انجي : الو 

المجهول بمرح : انا فكرتك اتفجرتي و ألا حاجة .

انجي بسخرية: لا متقلقش مش هتفجر غير في وشك المهم عملت اي في اللي قولتلك عليه ...

المجهول بتنهيدة : انجي انا لو ساحر كنت هاخد وقت اكتر من كدا صدقيني المهم ساعتين و كل حاجة تكون عندك .

انجي بضيق : ساعة و المصنع اللي انا هبعتلك اسمه معاهم تمام و عايزة ................

المجهول بذهول : انتي تعملي اي بالظبط علشان اكون عارف ...

إنجي بإبتسامة: مفاجأة المهم تعمل اللي قولتلك عليه و انا هنا هعمل اللي عليا ..

المجهول بخوف: و ربنا ما بخاف غير من مفاجأتك دي 

انجي بمرح : لا متخافش اقف و اتفرج من بعيد..

المجهول بسخرية: العد من كدا اي عايزاني أخرج من الكوكب و اريحك ...

انجي ببسمه خفيفة : مش للدرجادي ...

************************************

أما عند بطلنا فهو وصل مع والده للشركة الخاصة بهم ثم ركبوا المصعد و توجهوا للدور المخصص لهم .....

إيهاب: تعالي يا أيان المكتب بتاعي علشان عايزك في موضوع مهم ...

أيان بمرح: و لو مش مهم يا حاج علي أساس إن أنا ورايا شغل و كدا ...

إيهاب بإبتسامةبعد أن دخل الي مكتبه الخاص و من خلفه أيان ليجلس كلا منهم علي مقعد ..

إيهاب بتنهيدة : طبعاً انت عارف يا ابني أن بعد ما مامتك اشتركت مع شركات السويفي لازم يكون في شخص شغال معاهم ...

أيان بضيق : و حياة عيالك ما تقول اللي انا بفكر فيه ..

إيهاب بضحك : ههههه عيالي مرة واحدة هو انا عندي غيرك المهم ما اكيد مش هنسيب الشغل في أيديهم ..

أيان يشرح ما يدور في عقله بصراحة : بصراحة يا بابا انا مبرتحش للناس دي أبداً و مكنتش اتمني اني اتعامل معاهم ابداً بس حضرتك شايف الموقف اللي ماما حطتنا فيه و انا مضطر اروح و اشتغل هناك و اقسملك ب اي إن ماما عملت كدا علشان اشتغل مع عيلة السويفي علشان اتقرب من مرام و هي عارفة وجهة نظري بس هي حابه تحطني أُدام الأمر الواقع و بس انا مش عارف هي هتستفتد اي من دا كله ...

إيهاب بحزن : انا عارف مامتك بتعمل كدا ليه يا أيان ..

أيان بإستغراب: ليه يا بابا ..

إيهاب منهي الموضوع: مش دلوقتي يا ابني لما ييجي وقتها انا خلقي احكيلك كل حاجة ...

لينظر أيان لوالده بضع لحظات ثم يقول : اللي حضرتك شايفه صح اعمله يا بابا انا ماشي ..

إيهاب بإستغراب : ماشي رايح فين يا ابني انت مقولتش انك هتشتغل هنا ...

أيان بضيق : دا كان قبل ما الست ماما تشتري و تبيع و تخطط مع نفسها ..

إيهاب بتحذير : أيان احترم نفسك و انت بتتكلم عن مامتك .. 

أيان باختناق : بلا أيان بلا بطيخ استأذن انا يا بابا ..

ليخرج من المكتب تاركاً وراءه والده ينظر في أثره بحزن ....: هتعملي اي تاني يا صفية حابة تعيدي الماضي و تعوضي نقصك علي حساب سعادة ابننا ....

************************************

أما في الخارج يتوجه أيان الي سيارته و يقوم بقيادتها ليمسك بهاتفه و يقوم بالاتصال علي آسر .

أيان : الو ..

آسر بمرح : اي يا ابني مش قادر علي بُعدي للدرجادي ...

أيان بسخرية : لا ازاي تعالي زورني في المستشفي لاني قطعت شراييني من بعدك عني ...

آسر بتذمر : تمام عايز اي يا عم علي الصبح و بعدين انا مش في الشغل ..

أيان بضيق: بقولك اي انا مخنوقه تعالي نتقابل ..

آسر بحيرة : مش عارف بس كان المفروض نخرج انا و ميرنا النهارده ..

أيان بإبتسامة: خلاص اتصل علي أسيل و خليها تنزل مع ميرنا و انا و انت هنخرج شويه و بعدين نتعشي سوا و نروحهم ...

آسر بمكر : اه أسيل قول كدا اي يا اسطا وحشتك ..
بس من حقك البت صاروخ ..

أيان بغيرة و ضيق : صاروخ لما يفرتك دماغك هو انا ناقصك ...

آسر بفزع : اي يا عم كنت بهزر ..

أيان بتحذير : احترم نفسك و انت بتتكلم عنها تاني تمام ..

آسر بإستغراب : اي يا عم انا بهزر معاك ..

أيان : تمام اعمل اللي انا قولتلك عليه انا هروح استريح في البيت ساعتين و بعدين هبقي اقابلك تمام ..

آسر : تمام ......ثم يتوجه لميرنا...

آسر : ميرنا بقولك أيان صوته متغير و حابب أننا نتقابل اي رأيك تتصلي علي أسيل و تاخديها معاكي و انا هخلص انا و أيان و اجيلك و بيني و بينك شكل أيان حب أسيل أو علي الاقل معجب بيها ..

ميرنا بفرح : بجد يا ريت يا آسر انت متعرفش انا حبيتها أد اي ..

آسر بإبتسامة : تمام اتصلي بيها و اعرفي لو فاضية و بالمرة يتقابلوا بس اتحايلي عليها لغاية متوافق ..

ميرنا بفرح: خلاص تمام و ممكن بدل الفرح يبقوا اتنين ...

آسر بمرح : انتي تعملي زي طنط صفية و ألا ايه ..

ميرنا بضحك : مفيش حد في الدنيا يقدر يعمل زي طنط صفية دي بتخلي أيان اللي الكل يشهد ببرود أعصابه عينيه بتطلع شرار عليها أفعال يا لهوي ..

آسر : طب يلا اتصلي علشان نشوف هنعمل اي ...

لتقوم ميرنا بمهاتفت انجي و طلبت منها الحضور و لكن رفضت انجي لكثرة الأعمال التي يجب أن تقوم بها و لكن مع إلحاح ميرنا المستمر اضطرت انجي للموافقة لكي لا تُحزنها ... ............

بارت علي السريع يا حبايبي وحشتوني جدا جدا ❤️ و بشكركوا جدا علي كومنتاتكوا المشجعة وبعتذر منكم علي الفترة اللي فاتت ........

يا ريت الكل يقولي رأيه في الكومنتات و يتفاعل مع البارت و يعمل فولو للاكونت ☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️


   •تابع الفصل التالي "رواية اسيرة قلبي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent