رواية اسيرة قلبي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم انجي جمال
رواية اسيرة قلبي الفصل الحادي والعشرون 21
البارت الحادي والعشرون:
بقلم 👈 انجي جمال
قمة الصبر أن تسكت
وفي قلبك جرح يتكلم
وقمة القوة أن تبتسم
وفي عينيك ألف دمعه
ُقل لي كيف للعيون أن تكفكف دمعها
وكيف للقلب أن يكتم آهاته
رغدة بتكبر و غضب: انت مش عارف انا مين انا رغدة السويفي مرات عمار السويفي مش المتخلفه التانيه ال. ليقاطع كلامها صوت تحطم و انكسار شئ لينظر الجميع بصدمة فيجدوا أن يد انجي تنزف
ميرنا بلهفة : انتي كويسه .
انجي بإبتسامة متألمه : انا تمام ايدي اتخبطت مش اكتر .
فريدة بشك : انتي متاكده يا بنتي .
انجي بإبتسامة: اه والله الحمد لله مفيش حاجة .
مروة لمرام: وديها علي أوضتك و عقمولها الجرح .
مرام بإبتسامة: اوك .
ثم يتوجهوا بعد ذلك لغرفة مرام لتعقيم جرح انجي و بعد الانتهاء من ذلك يقوموا بالتوجه مرة أخري إلي حيث يجلس الجميع ليجدوا أن المؤتمر قد انتهي و لا يوجد غير عائلة السويفي ....
فريدة باهتمام : اخبار ايدك اي يا أسيل .
انجي بإبتسامة: تمام .
فريدة بسعادة: براڤو عليكي المؤتمر كان هو الحل الافضل علشان نحل المشكلة دي .
انجي: طب كويس الحمد لله .
عمرو بإعجاب: فعلاً و في الوقت المناسب .
مرام بضيق: بس انتي عرفتي تحلي موضوع المؤتمر بالسرعة دي ازاي .
انجي بإبتسامة:. دا شغلي و ألا انتي ناسيه .
فريدة بتعجب: بس فعلاً يا بنتي الجريدة اللي هتتولي المؤتمر ده جريدة مشهورة و كبيرة في مصر .
انجي بتأكيد : فعلاً علشان كدا انا هشتغل معاهم .
فريدة بإبتسامة : حيث كدا بقا انا وافقت على الكتاب اللي انتي عايزة تكتبيه عني تحبي تبدأي أمتي .
انجي بسعادة: اي وقت حضرتك فاضية فيه .
فريدة بتأكيد: خلاص هنبدأ فيه من بكرة .
انجي بتأكيد: خلاص تمام أستاذن انا بقا .
ميرنا : و انا كمان .
فريدة: خلاص تمام .
ثم تتوجه كلا من انجي و ميرنا لخارج قصر السويفي..
عمرو: البنت دي تحسي فيها حاجة غريبة مش عارف اي هي .
فريدة بتأكيد: فعلاً حاسه إن وراها حاجة .
مرام: ليه .
فريدة بغموض: مش عارفه بكره نعرف ثم تتابع حديثها هو حازم لسه مجاش .
رغدة : لا لسه هيسهر النهارده عند واحد صاحبه .
فريدة: تمام .
************************************
بخارج قصر السويفي حيث تقف انجي و ميرنا .
انجي: انا همشي انا تحبي اوصلك معي .
ميرنا بإبتسامة : لا معايا عربيتي شكرا يا قلبي.
انجي بإبتسامة: خلاص تمام.
ثم تقوم كلا منهما بالتوجه إلى وجهتها فميرنا توجهت لمنزلها و انجي قامت بالتوجه للفندق الذي تُقيم به.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
وبعد مرور ذلك الليل الطويل خطت الشمس أولي خيوطها علي الدنيا لتُنيرها
عند أيان يستيقظ علي صوت المنبه فيفيق ثم يتوجه إلى الحمام لكي يستحم و يرتدي اي شيرت كحلي غامق و بنطال كافيه فاتح و كوتشي أبيض اللون ثم يتوجه نحو طاولة الطعام لتناول الفطور مع والديه .

صفية بلهفة: انت كويس يا حبيبي ليه تعبان .
أيان بإبتسامة: الناس بتقول صباح الخير الاول مش انت كويس .
صفية بتذمر: كمان خايفه عليك .
أيان بإبتسامة: بهزر معاكي يا ست الكل أنتي تقولي اللي نفسك فيه.
ايهاب بسخرية: ها هنخلص المشهد دا أمتي .
أيان: لا خلاص المشهد خلص.
ايهاب: طيب تمام اخبارك ايه.
أيان بإبتسامة: الحمد لله هو جرح بسيط بس انتوا اللي مكبرين الموضوع.
أيهاب بسخرية: دا انا شايف بعيني محدش ألي .
صفية : و بعدين انت لابس و متشيك كدا و رايح علي فين أوعي تقولي إن عندك شغل .
أيان : لا يا ست الكل انا هفطر و هروح النادي انا و آسر .
ايهاب: طيب تمام أقعد بقي علشان نفطر سوا .
أيان : اوك .
ثم يجلس ليتناول قطعة توست مع ارتشاف القليل من العصير ثم يستأذن للخروج من الڤيلا ..
صفية : طيب انا هعمل حاجة و جايه .
ايهاب ببرود: بلاش .
صفية بتوتر: هو اي دا اللي بلاش .
ايهاب بإبتسامة باردة: اللي في دماغك .
صفية بضيق : و اي بقا اللي في دماغي .
ايهاب: هتقومي تكلمي مرام أو مروة علشان مرام تروح النادي و أيان هناك و يا سبحان الله هتطلع صدفه في الاخر مش كدا و ألا عندك افكار جديده اتحفيني .
صفية بصدمة : انتي اي اللي عرفك ثم تتدارك الموقف لا مش هو دا دا انا كنت هخلي حد من الخدم بعملي قهوة علشان حاسه نفسي مصدعه مش اكتر .
ايهاب بتأكيد : براحتك خالص بس مترجعيش تقوليلي ابننا سابنا لانه هيسيبنا بسببك و بسبب تصرفاتك. ثم يقف انا ماشي عندي اجتماع مهم و لازم أحضره .
و بعد ذلك يتوجه للخارج .......
صفية بغضب : زي ما اكون مش أمه انا عارفه مصلحته و مش همشي علي مزاجكوا و بكرة يعرف إن اللي انا بعمله في مصلحته و ساعتها بس هتعرفوا قيمتي و قيمة اللي انا بعمله دا ثم تقوم بمهاتفت مرام فتُجيب الأخري بسرعه ...
مرام بإبتسامة: ازي حضرتك يا انطي .
صفية بحب : انا الحمد لله يا رورو .
مرام بلهفة : أيان عامل اي .
صفية : هو تمام الحمدلله بس كان في مهمة و اتصاب فيها .
مرام بصدمة: و هو عامل دلوقتي هو في البيت اجي اشوفه .
صفية : لا يا حبيبتي هو الحمد لله تمام دا حتي راح النادي علشان يقعد مع آسر شويه ..
مرام بتأكيد: خلاص تمام انا هغير و هروح عالنادي اطمن عليه .
صفية : تمام يا بنتي .
مرام بإبتسامة: شكراً يا طنط .
صفية: انتي عارفه غلاوتك عندي أد ايه و اني نفسي تكوني مرات أيان النهارده قبل بكرة بس الصبر .
مرام بفرح: عارفه يا طنط سلام بقا علشان الحق البس .
صفية : خلاص تمام .
************************************
أما عند بطلتنا فتستيقظ علي صوت رنين الهاتف الخاص بها فتجدوه رقم غريب ....
انجي: الو ..
........: آنسه أسيل .
انجي بتعجب : ايوه انا مين معايا .
منه بإبتسامة: معك منه سكرتيره جاسر بيه .
انجي بتذكر : اه منه أيوة افتكرت اسفة كنت نايمه و مش مركزة .
منه : و لا يهمك بس هو انتي مش جايه النهارده المكتب و ألا اي .
انجي بتأسف : انا اسفه و الله نسيت كان عندي شغل مستعجل و مش هعرف اجي النهارده ممكن تقولي للأستاذ جاسر اني مش هقدر اجي النهارده الشغل .
منه : خلاص تمام سلام .
انجي: سلام .
ثم تتوجه الحمام للقيام ب روتينها اليومي ثم تتجوه لغرفة الملابس و ترتدي و تطلق العنان لشعرها لينسدل علي ظهرها .....

لتتوجه للخارج و تقود سيارتها لقصر السويفي و لكن في هذه الأثناء تري أن جرح يدها لم يلتأم بشكل كامل و يحتاج لتقطيب و لتقرر الذهاب للمشفي بعد المرور علي قصر السويفي بعد قليل من الوقت تصل لوجهتها. وتنزل من سيارتها و تقوم بطرق الباب فتفتح لها الدادة .
الدادة : اتفضلي يا بنتي .
انجي بإبتسامة: ميرسي يا دادة انا كنت جايه لفريدة هانم .
الدادة بإبتسامة بشوشه: اتفضلي يا بنتي لغاية ما اديها خبر .
انجي بتأكيد: خلاص تمام ...لتذهب انجي و تتوجه لغرفة المعيشة و بعد قليل من الوقت تأتي لها فريدة و رغدة و مروة و عمرو ..
فريدة : أهلا يا بنتي نورتي ..
انجي بإبتسامة: شكرا يا فريدة هانم .
فريدة بإبتسامة : بلاش هانم دي انتي زي مرام قوليلي يا تيتا .
انجي وهي تضغط علي يدها المصابة :: تمام يا تيتا ..
فريده: تحبي نبدأ منين ..
انجي بإبتسامة: انا محضره لحضرتك في النوت بوك شوية أسئلة و حضرتك المفروض تجاوبي عليها .
فريدة بتأكيد : خلاص تمام بس عندي شرط .
انجي بتأكيد: اتفضلي اي هو .
فريدة بتأكيد: السؤال اللي مش هيعجبني مش هجاوب عليه ..
انجي بإبتسامة: خلاص تمام و انا أساساً مكنتش هسأل غير ل.... . ليقاطع كلامها صوت الدادة و هي تهرول نحوهم. ........
الدادة بدموع : الحقيني يا فريدة هانم حازم بصحيه مش بيرد عليا ....
ليهب الجميع من مجلسه للتوجه لحازم بدون تلك التي تجمدت الدماء في عروقها من الصدمة ثم .........
*****************************
عند أيان يتوجه إلى النادي و يكون في انتظاره آسر و هو يرتدي قميص ابيض و بنطال اسود اللون ...
أيان بإبتسامة: اتأخرت عليك .
آسر : لا انا لسه داخل أُدامك بخمس دقايق .
أيان : طيب تمام .
آسر : انا طلبت قهوة تشرب اي .
أيان :. انا كمان هاخد قهوة لاني مصدع .
آسر بإبتسامة: تمام ثم يشاور للويتر ليطلب قهوة لأيان .
آسر : بس غريبة صفية هانم تسيبك تنزل و انت متصاب .
أيان بضحك : معاك حق و الله دي حتي محاولتش تمنعني أخرج لدرجة اني خايف تكون بتفكر في حاجة بس يا رب ما.... ...... ... يقطع كلامه نظر آسر لشئ خلفه بتركيز ..
أيان بإستغراب : في أي يا ابني مالك بتبص علي اي كدا ..
آسر ببلاهه: علي اللي أمك بتخططله ..
أيان بتعجب: انت اهبل يلا في أي ما.........ليقاطع حديثه صوت مرام .
مرام بدلع: هاي اينو كويس اني شوفتك هنا متعرفش انت واحشني أد اي .
أيان: انتي هنا .
مرام بإستغراب : أومال فين مالك انت كويس ..
آسر بضحك : يخربيت كدا يا جدع هههههه يلهوي ههههههههه مش قادر دا انت مكملتش الجملة هههههه أمك دي رهيبه. والله 😂😂😂😂 دا حتي آه اي يا عم انت هتتحول و ألا اي .
أيان بضيق: بتضحك علي اي يا اخويا ضحكتك اوي .
مرام بإبتسامة: انا مش فاهمة حاجة .
أيان بإبتسامة باردة: احسن .
مرام بصدمة : نعم .
آسر بسرعة : لا ولا حاجة احنا بس كنا بنتكلم في موضوع قبل ما تيجي .
مرام بإبتسامة: أوك .انا عرفت انك تعبان يا اينو و كنت عايزة اطمن عليك و كويس اني شوفتك هنا .
أيان بتذمر و همس : عليا انا الكلام دا قال يعني مش ماما اللي بعتتك .
مرام: بتقول حاجة يا أيان .
أيان و هو يمسح على وجهه بغضب: بستغفر ربنا .
آسر بسرعة: تحبي تشربي اي يا مرام .
مرام بدلع: زي اينو .
آسر بضحك: تمام هطلبلك قهوة 😂
مرام بإبتسامة: مالك يا أيان انت زعلان من حاجة و ألا عل............. ليقاطع حديثها رنين هاتفها برقم والدتها لتُجيب علي الهاتف .....
مرام بصدمة: ايه.....مستشفي اي .....خلاص تمام انا جايه ......
أيان : خير في حاجة .
مرام : اه حازم تعبان و اخدوه المستشفي و انا لازم أمشي دلوقتي معلشي يا أيان ممكن توصلني لاني مش هعرف اسوق في حالتي دي ..
أيان بإبتسامة:. تمام يلا بينا.هتيجي معايا يا آسر .
آسر بنفي : لا انا هعدي على ميرنا هنروح نشتري شويه حاجات للشقه بتاعتنا .
أيان بتأكيد: خلاص تمام .
ثم يتوجه هو و مرام للسيارة ومنه الي المستشفي .
**********★*********★*************
لم اتمني البكاء يوما
ولكن هم الزمان أبكاني
تمنيت العيش كما تريد نفسي
ولكن عاشت نفسي كما يريد زماني.
يا صبر قُل لي هل انا أيوب
أم أنني في لوعتي يعقوب
و هناك أمام احدي غرف الطوارئ يقبع حازم و بالخارج جميع أفراد العائلة و بعد قليل من الوقت تأتي مرام و معها أيان .
مرام بلهفة : حازم كويس اي اللي حصل.
فريدة : مش عارفين لسه الدادة كانت بت......ليقاطع حديثها خروج الدكتور .ليتقدم الجميع ليه .
فريدة بلهفة: خير يا دكتور حازم عامل اي .
الدكتور : بقا افضل و الحمدلله إن الموضوع لسه في أوله .
عمرو بإستغراب : موضوع اي .
الدكتور : ................
لينظر الجميع بصدمة و .........
حبايبي وحشتوني جدا والله ☺️🤭
و اسفة على التأخير بس انتوا عارفين الدراسة و كدا 😂😂😂
فخليكوا طيوبين كدا و ا
تفاعلوا مع البارت ❤️
و شكرا مقدما و يا ريت الكل يقولي رأيه في الكومنتات ☺️
•تابع الفصل التالي "رواية اسيرة قلبي" اضغط على اسم الرواية