رواية اسيرة قلبي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم انجي جمال
رواية اسيرة قلبي الفصل السابع عشر 17
البارت السابع عشر:
أسبرة_قلبي بقلم انجي جمال
انجي ببرود: اللي عندك اعملوا يا رامي مش رامي برضو.
رامي بعصبية: لسه برضو متعلمتيش الدرس اشتري نفسك و خافي مني كويس .
انجي بإبتسامة: هات اخرك و ردي علي اللي عملته معايا هيوصلك في اقرب وقت.
رامي بإعجاب: امممم يعجبني اوي النوع المتمرد اللي زيك .
انجي بإبتسامة: طب اتحمل اللي هيحصل بقا .ثم تغلق الهاتف بوجهه وتنظر لتجد الكل ينظر لها بانتباه وتركيز .
ميرنا بخوف: دا رامي العمري اللي كان عايز يأخدني معاه.
آسر بعصبية: هو دا وربنا ما انا سايبه.
انجي بإبتسامة: لا محدش يدخل انا هعرف اجيب حقي بنفسي .
مرام بضيق: ما انا قولتلك انك مش أد رامي العمري و متدخليش بس ازاي لازم توقعي نفسك في مشاكل .
لينظر لها كلاً من أيان و آسر و ميرنا بإحتقار وانجي بسخرية.....
انجي بسخرية: لي كنتي عايزاني اشوف واحدة بتتخطف أُدام عيني و اسيبها بسهوله كدا .
مرام بتدارك الأمر و توتر : انا مش قصدي كدا انا اقصد أن كان في رجاله كتير موجوده وكدا .
ميرنا ببكاء: انا أسفه يا أسيل اني سببتلك كل المشاكل دي .
انجي بإبتسامة: لو انا مكانك وانتي مكاني و في ايدك تساعديني هتساعديني و ألا هتسبيني و تقولي مليش دعوه.
ميرنا بتأكيد: اه كنت هساعدك .
انجي بتأكيد: يبقي انا معملتش حاجة غير اللي كان اي حد في مكاني عملها .
أيان بسخرية و هو ينظر باتجاه مرام: مش كل الناس تفكيرها زيك يا أسيل .
آسر بتفكير: طيب هتعملي اي دلوقتي يا أسيل .
انجي بإبتسامة: و لا حاجة .
لينظر لها الجميع ببلاهه ..
أيان بإستغراب: مش قولتي انك هتتصرفي .
انجي بتأكيد: ما انا هتصرف فعلاً.
آسر بإستغراب: لا ثواني انا توهت منك هتتصرفي ازاي و انتي بتقولي انك مش هتعملي حاجة .
انجي بتبرير: بأغلب الأوقات الواحد بياخد قرارات غلط و هو متعصب و بيخليه يغلط و ميفهمش الصح
و الفهم الغلط بيخلي مستوي فهم الإنسان يتراجع بشكل كبير و الشخص اللي بيتراجع مستوى التفكير و الفهم عنده هيضيع في متاهات العالم الكتيرة.
أيان بإعجاب: فعلاً لازم الواحد يفكر في أي قرار قبل ما ياخده و يحسبها صح .
آسر بمرح: هو انتي بتشتغلي في أمن الدولة يا أسيل و ألا اي يخربيت دماغك الماظ .
مرام بتعجب: انتي اتعلمتي دا كله فين .
انجي بشرود: الحياة اكبر مدرسه و انا الحياة علمتني كتير و كبرتني قبل سني و عيشت حياه مش حياتي .
ميرنا بإستغراب: قصدك اي .
انجي بإبتسامة: ها و لا اي حاجة ثم تهُم بالوقوف
انجي بإبتسامة: فرصة سعيدة إن أنا اتعرفت عليكوا هضطر امشي انا دلوقتي علشان أشوف الشقة و اروح القسم .
ميرنا بحزن: انا هاجي معاكي لاني مش هرتاح غير لو وقفت جمبك في المشكلة اللي سببتهالك .
انجي بإبتسامة: ما خلاص بقا يا ميرنا دي مشكلة صغيرة فداكي الشقة بتاعتي يا بنتي ..
ميرنا موجهه كلامها لآسر : طب انت يا آسر روح معها علشان تخلص الإجراءات اللازمة لو سمحت .
آسر بتأكيد: انا كنت هعمل كدا أساساً .
انجي بنفي : انا اسفه بس مش هقبل اي مساعده انا هعرف اتصرف لوحدي .
أيان بإصرار: انتي متعرفيش حاجة هنا و دي اقل حاجة ممكن نعملهالك بعد موقفك مع ميرنا .
انجي بتأكيد: الموضوع والله مش مستاهل كل ده و لو عاوزه مساعده هتصل بيكوا .
آسر بإبتسامة: و الله لو قولتي اي مش هنسيبك .
أيان بإبتسامة: بالظبط كدا مهما هتقولي أو هتعملي احنا هنيجي معك .
انجي بإستسلام: خلاص تمام يلا .
مرام بضيق: طيب انا هروح بقي ابقي طمنيني عليكي يا أسيل .
أنجي : تمام ماشي.
آسر لميرنا: و انتي يا ميرنا هتاخدي العربية بتاعتي تروحي بيها و انا هركب مع أيان ثم يُعطيها مفاتيح سيارته .
أيان بإبتسامة: و انتي يا اسيل ابعتيلي location الشقة بتاعتك و احنا هنكون وراكي .
انجي بإبتسامة: ممكن رقمك .
أيان بإبتسامة: اكيد اكتبي عندك .............
انجي بتأكيد: خلاص تمام .
ثم يقوموا بالتوجه للخارج و كلا الي وجهته فركبت ميرنا سيارة آسر للتوجه لمنزلها و ركبت مرام سيارتها للتوجه لقصرها و ركبت انجي سيارتها و توجهت إلى العمارة التي تسكن بها و من خلفها أيان بسيارته و بجانبه آسر ....
و بعد مرور بعض الوقت يصلوا الي العمارة التي تسكن بها انجي فيترجلوا من السيارات وتوجهوا لمدخل العمارة فوجدوا البواب والظابط لسه موجود ومعاه ٣ عساكر ...
البواب : هي دي يا سعاده البيه الانسه أسيل
صاحبة الشقه اللي حصل عليها الهجوم .
الظابط و هو يمد يده لانجي: معك الظابط مراد سالم .
انجي و هي تمد يدها: أسيل عمران .
أيان بإبتسامة و هو يمد يده لمراد : المقدم أيان الجارحي أمن دولة
مراد بترحاب شديد: اهلا بحضرتك يا فندم.
آسر بإبتسامة و هو يمد يده هو الآخر: الرائد آسر المحمدي مكافحة المخدرات.
مراد بتوتر: و الله الموضوع مش مستاهل انا بس كنت عايز اخد أقوال الانسه .
أيان بجدية: هو انت عرفت مين اللي عمل كدا .
مراد بجديه: لسه بنحقق بس أن شاء الله هنوصل للي عمل كدا
آسر مكمل الحديث : طالما ملقيتش اللي عمل كدا يبقي الموضوع يستاهل إننا نكون هنا .
أيان : طيب يلا بينا يا أسيل هنشوف الشقه و ندور علي اي دليل .
مراد بتأكيد: احنا ملقيناش اي دليل و لا حاجة سليمه في الشقه كلها مدمرة .
آسر بتأكيد: تمام احنا برضوا هنبص بصه علي الشقه يلا بينا .
ثم يتوجهوا لركوب المصعد وتضغط انجي علي رقم ٥ و بعد قليل يصلوا لباب الشقه ليجدوا القفل مكسور ثم يتوجهوا لباقي الشقه ليُذهلوا من المنظر فالشقه مدمرة بشكل يبث الرعب في القلوب ...
أيان بغضب: مفيش و لا دليل .
آسر بغيظ : هو هدفه يخوفها وبس .
مراد بتأكيد: فعلاً لان مفيش لا سرقه ولا حاجة .
انجي بتأكيد: فعلاً هو عمل كدا عل......... ليقطع كلامها دخول أحدهم للشقه ..
_______________________________________*****************************
عند مرام تصل للڤيلا الخاصة بهم و تنزل من سيارتها بعصبية ثم تتوجه للداخل و تصعد السلم ثم تدلف لغرفتها وتقوم بتكسير كل الاشياء الموجودة علي التسريحه الخاصه بها فيطرق الباب و تدخل والدتها .
مروة بإستغراب من حالة ابنتها : في أي يا مرام مالك .
مرام بعصبية وزعيق: سابني وراح معاها دا عمره ما خرج معايا و لو تشوفيه و هو يقولها أنه لازم يروحوا معاها و ألا الاصرار و هو بياكدا عليها ليه دا مشفهاش مرتين علي بعض .
مروة بغضب: يا بنتي مين دي اللي راح معاها و راح معاها ليه و فين .
مرام بضيق و غضب: الست أسيل اصل و تحكي لها كل ما حدث
مروة بغضب: انتي غبية يا بنتي ما اكيد طالما واقعه في مشكلة و بعدين انتي عارفه أيان بيساعد اي حد اي المشكلة لو ساعد صاحبتك .
مرام بحقد : طول السهره و هي شغلاهم حتي كلامها و تفكيرها عاجب أيان و انا حاسه بكدا من نظراته .
مروة بنفاذ صبر: طيب ما تعملي زيها شوفيه بيحب اي و اعمليه و بيكره اي و ابعدي عنه .
مرام بهوس : ايوه انا هعمل كدا بالظبط و أيان مش هيكون لحد غيري و اللي يفكر يوقف في طريقي علشان اوصل لقلبه هقتله ..
مروة بتأكيد: شاطرة استمري بقا علي الوضع ده و اتقربي من صفيه اكتر من كدا و أيان افضلي أُدامه علشان ميبصش برا .
مرام بإبتسامة: ايوه فعلا و عندي خطه علشان افضل أُدامه طول الوقت ...
مروة بتعجب : خطة اي دي ..
مرام بفرح: انا ...................
مروة بسعادة غامرة: أيوة كدا شغلي عقلك دا شوية و اثبتيلي انك بنتي ..
_______________________________________*****************************
في مكان اول مرة نروحه مكان يجلس فيه الفشله واللي بيشربوا مخدرات وخمره و كل ما حرمه الله ومن بينهم حازم السويفي ..
حسام صديق حازم المقرب : خد يا عم دا صنف أول مرة ينزل جايبه من واحد حبيبي .
حازم بإبتسامة و هو يأخذ منه سيجاره حشيش: هات يا عم اهي دي اللي بتهون علي الواحد .ثم يأخذ نفس منها و يخرجه ..
حازم بتلذذ : اممم جميله اوي بكام النوع دا .
حسام : ب ........؟
حازم بإبتسامة: لا بس تستاهل ..
حسام و هو يشم بودره : يا لهوي حاجة فوق الخيال بتخلي الواحد مش حاسس بحاجة .
حازم بإستمتاع : فعلاً و هي دي أهم ميزة في الحشيش و البودرة أنها بتخلي الواحد كأنه طاير في السما و مش حاسس باي حاجه .
حسام بتساؤل: مش خايف أن جدتك تعرف ..
حازم بلا مبالاة: لا يا عم عادي و بعدين دي ........
بسسسسس stop. كدا أولا اسفه جدا علي التأخير
ثانيا هو لي مفيش تفاعل عليها 🥺🥺
يا ريت الكل يتفاعل مع البارت و يقولي رأيه في الكومنتات ☺️
و يعلق ب 10 ملصقات ليصلك الجزء التالي ☺️🤭🤭
•تابع الفصل التالي "رواية اسيرة قلبي" اضغط على اسم الرواية