رواية نسيم العشق الفصل الثالث عشر 13 - بقلم يارا عبد العزيز

الصفحة الرئيسية

 رواية نسيم العشق كاملة بقلم يارا عبد العزيز عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية نسيم العشق الفصل الثالث عشر 13

نسيم العشق
البارت الثالث عشر

نور بصوت عالى وبكاء 
:- يا جدو يا جدو الحقني حد يلحقني يا ناس
حط ايده على فمها ليمنع صوتها ، فجأة خرج كل اللي فى القصر من اوضهم على صوت نور ، اتجهوا كلهم ناحية الاوضة
كامل بغضب وهو بيخبط على الباب
:- افتح يمصطفى بقولك افتح الباب دا 
مصطفى: دي مراتي ومحدش ليه دعوة امشوا كلكم و متدخلوش
كامل :- بقولك افتح متأ"ذيش مراتك متعملش حاجه تندم عليها
مصطفى تتجاهله وقرب من نور دفـ"ن رأسه فى عنقها بحب 
مصطفى:- قوليلهم يمشوا يا نور انا جوزك و دي حقوقي
نور ببكاء:- ابعد عني بقى حرام عليك كفاية تحسسني اني قليلة اوي كدا ابعد عني يمصطفى ارجوك 
مصطفى:- والله ما قادر والله حاولت كتير و مش قادر كمل وهو بيقرب منها اكتر 
:- محدش هيقدر يمنعني عنك يا نور محدش هيقدر
كامل بغضب :- كريمة
كريمة :- ايوا يا ابوي
كامل :- هاتي نسخ مفاتيح الاوض من اوضتي بسرعة
كريمة :- حاضر
دخلت الاوضة بصيت على المفاتيح بخـ"بث خدتهم و وقعتهم ورا السرير 
كريمة بشـ"ر :- خليها تتربى شوية بنت الاجانب فرحان فيها فرح اللي عامللي فيها الطيبة وهي حتى مش عايزة تدي لجوزها ابسط حقوقه واهو مصطفى يعملها ويقـ"عوا كلهم فى بعض
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️
كامل :- هي كريمة اتأخرت اوي كدا ليه افتح يمصطفى 
راح قعد جانبها و قبـ"ل عنقها حاولت تفك نفسها منه بس معرفتش بسبب انه كان ماسكها بكل قوته 
مصطفى:- اتعاملي معايا بقلبك وبس يا نور انا عارف ان جدي مش هيسكت الا اما يفتح الباب اخرجي قوليليه انا عايزة جوزي 
نور بأنهيار :- انا ااه عايزاك بس مش بالطريقة دي متحسسنيش الاحساس دا ارجوك متسبهاش ذكرى بشعة فى حياتي مش عايزة تقرب مني لانك ضعفت افهمني بقى و ابعد عني على الأقل اعتبريني زي حنين و جنة ترضى ان حد يعمل معاهم كدا ارجوك ابعد عني
مصطفى:- مش هبعد قولتلك اعلى ما فى خيالكوا كلكوا اركبوه جوازي منك هيكمل انهاردة
كريمة : مش لاجية المفاتيح يا ابوي
كامل بصوت عالى:- يا عوض انت يا زفـ"ت
: ايوا يا كبير
كامل :- تعال اكسـ"ر الباب ديه بسرعة 
طلع و كسـ"ر الباب بكل قوته ، دخل كامل و كريمة و صفاء و حنين الاوضة ، كامل شد مصطفى بقوة وبعده عن نور اللي كانت بتنتفض من خوفها الشديد من مصطفى
كامل شده بقوة و وقـ"عه على الأرض:- ابعد عنها
مصطفى بدموع :- انا عايزاها يجدي دي مراتي
كامل بغضـ"ب :- انت مهستهلش ضفرها حتى اتـ"فو على تربيتك انا اللي عملت اكديه انا اللي وصلتك للمرحلة دي بس مكنتش اتخيل انها توصل بيك انك تقـ"رب من مراتك غصـ"بن عنها
حنين راحت عند نور و خدتها فى حضنها وبدأت تملس على شعرها ، اما كريمة بصتلها بضحكة شما"تة على حالتها ، و صفاء راحت قعدت جنب ابنها
مصطفى بعصبية و دموع :- انت ليه بتبعدني عن مراتي دي مراتي روح اسأل شيخ كدا هيقولك اني معملتش حاجه غلط
كامل :- اروح اسأل شيخ انا لو رحت سألت شيخ عن كل اللى عملته فى مراتك و قولتله على سبب جوزاك منها هيقولك طلقها ربنا خلق حواء عشان تكون ونس لسيدنا ادم فى الجنة هم موجودين عشان اكديه الرسول صلى الله عليه وسلم قال استوصوا بالنساء خيرا كانوا من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم ربنا سبحانه وتعالى ذكرهم فى القرآن الكريم تقوم تيجي انت يا اللي مش حاجة و تعامل مرتك اكديه 
مصطفى راح عندها ومسك ايديها:- تعالي معايا انا مش هقدر ابعد عنك يلا هنروح اوضتي
جنة كانت بتنتفض فى حضن حنين ، بعد كامل مصطفى
كامل :- انت شكلك وحشك عقاب جدك وانت صغير
مصطفى بصله بخوف 
عيسى كان نايم و واخد جنة فى حضنه صحي على صوت تلفيونه بص فى الساعة لاقها تلاتة
عيسى :- الو يا عوض كل اللى عندك كويسين
عوض :- الحق يعيسى بيه الكبير هيتخـا"نق مع الدكتور مصطفى
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
عيسى قام بسرعة وهو بيعدل جنة على المخدة
:- ايه طب اقفل اقفل دلوقتي 
كامل كان لسه هيرفع عاصيته على مصطفى بس صفاء وقفت قدامه واتكلمت بخوف و بكاء على ابنها 
صفاء ببكاء وخوف :- خلاص يا ابوي حقك عليا هو مش هيعمل اكديه تاني
كامل بغضب:- صفاء ابعدي ابنك لازم يتربى
بص لكريمة اللي جت بعدت صفاء ، كان لسه بيرفع العصا"ية نور وقفت بسرعة قدام مصطفى
نور بخوف :- خلاص يا جدو انا اللي غلطانة اني بعدت جوزي عني مصطفى معاه حق 
كامل :- حتى انتي مش هتجدري تمنعيني اني اربيه انا كنت المفروض اعمل اكديه من ساعة ما جيت من السفر من ساعة ما كنت هتحط راسنا فى الطين و تضيع العمودية من اخوك لما طلجت بت عمك بس خلاص انا فاض بيا
مصطفى بصوت عالي وهو بيقف قدامه :- عيسى عيسى عيسى كلنا هنا بنعمل الف حساب لعيسى لو كنت بس اعتبرتني زيه ومفضلتوش عليا مكنتش هوصل لي اللي وصلتله بتعامله وكأن معندكش احفاد غيره
كامل :- انا مفرجتش ما بينكوا بس عيسى هو اللي اختار انه يكون جانبي سواء كان فى المصنع أو فى الأرض انما انت اللي اخترت تكون بعيد ربنا وحده اللى اعلم ان مفرجتش ما بينكوا فى التربية
عيسى:- رد رد بقى يا جدي محدش فيهم بيرد ليه انا انا عرن على الارضي 
جنة صحيت على صوته بصتله واتكلمت بنوم 
:- فيه حاجه يعيسى
عيسى :- هاا لا مفيش نامي انتي
جنة :- ايه اللي صاحاك
عيسى بعصبية:- قولتلك نامي يجنة مش ناقصكي والله 
قال كلامه وسابها ونزل الجنينة 
صافية:- عيسى بيه على التليفون وعايزاك يكبير
كامل فى نفسه:-اكيد حد قاله لو مردتش على عيسى احتمال يسيب القاهرة ويجي
مسك مصطفى و خرجه من الاوضة 
:- اوعى تيجي هنا تاني لما مرتك تبقى تقبلك ابقى خد منها حقوقك غير اكديه متقربش منها حنين
حنين:- ايوا يا جدي 
كامل :- نامي مع نور انهاردة متسبيهاش
حنين:- حاضر
كامل :- اتقـي شري و ادخل اوضتك دلوقتي يمصطفى
مسح على وشه بضيق بص لنور بحب ودخل اوضته
عيسى :- خلاص يا جدي اهدى وانا هبقى اتكلم معاه
كامل :- متحطش فى دماغك انا هعرف اتعامل معاه
عيسى :- طب براحة يجدي ارجوك والله مصطفى طيب جدا بس فيه حاجات كتير هو مش فاهمها فاهمه براحة
كامل : تمام سلام
طلع عيسى لاقى جنة واقفة فى البلكونة ، راح عندها و حضنها من ضهرها
:- انا اسف اني اتعصبت عليكي
جنة :- فيه ايه
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️
عيسى :- تعبت من مصطفى اوي مبقتش عارف اعمل معاه ايه المهم متزعليش مني 
جنة اتعدلت وبصتله لفيت ايديها حول رقبته ، بصلها بحب وابتسم ، حطيت راسها على صدره وغمضت عينيها
:- انا قلقت لما لاقيتك صاحي اسفة لو ازعاجتك
عيسى حاوط بأيده ضهرها:- بتعاقبيني بس بطريقه غير مباشره يعني و بتتكلمي بأحترام لو زعلانة قولي يجنة 
جنة مسكت ايده وهي لسه حاطة راسها على صدره
: مينفعش ازعل يعيسى من واجبي اني امتص عصبيتك و غضبك من واجبي اني لو شفتك مضايق من حاجة مزودهاش عليك 
عيسى:- انا محتاجك اوي
جنة :- وانا معاك 
سحبته وراها وهو كان بيبصلها بحب كبير وماشي وراها
ناموا على السرير حطيت راسها على صدره و مسكت ايده ، طبعت قبـ"لة صغيرة على خده بخجل ، ابتسم بحب 
جنة :- يلا احكي
عيسى :- مش عايز عايز بس تفضلي فى حضني وماسكة ايدي دا يكفيني مش عايز غير كدا و بس
جنة بخجل :- امممم
عيسى : قولتلك يكفيني دا و انا مش مستعجل يجنة حتى لو هنفضل كدا طول جوازنا يكفي وجودك جانبي
كمل وهو. بيغمزلها:- بس اتعاملي مع جدك بقى قالي ارجع بأخبار حلوة
جنة بخجل شديد:- تصبح على خير يعيسى
ضحك على خجلها بحب كبير :- وانتي من اهله
فى الصباح صحيت جنة لاقيت عيسى واقف قدام المرايا وبيحط البرفن بتاعه
جنة :- ممكن اجاي معاك
عيسى :- انا رايح الشركة هتيجي معايا فين 
قامت بسرعة ومسكت ايديها: بالله عليك يعيسى عايزة اجاي معاك انا مش حابة اقعد هنا لوحدي
عيسى :- انا هفضل طول الوقت بشتغل وانتي هتملي هناك
جنة :- ولا يهمك وافق بقى
عيسى :- زاننة اوي روحي البسى هنفطر و نروح
جنة بفرحة:- فوريرة 
لبست جنة و فطروا وصلوا الشركة
دخل عيسى الشركة بهيبته ومسك ايد جنة بصولهم كل اللى فى الشركة بأستغراب لان محدش يعرف بموضوع جوازهم
عيسى وهو بيدخل مكتبه :- ملفات وتصاميم المشروع الجديد تكون على مكتبي كمان خمس دقايق وقولي للمهندسين فيه اجتماع كمان نص ساعة
:- تمام يا فندم 
دخلوا المكتب قعد عيسى على كرسي مكتبه وجنة قعدت على الكنبة
عيسى :- تعالي اقعدي هنا
جنة :- انت جايب شخصيتك الجامدة اوي دي منين بجد
عيسى :- هههههه من جدي طبعا
جنة :- يا ريت اعرف ابقى ربعك بجد
فجأة دخلت بنت و راحت عند عيسى 
:- عيسى وحشتني اوي بجد فرحت جدا انك جيت 

google-playkhamsatmostaqltradent