رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم رنا احمد

الصفحة الرئيسية

    رواية مهرة فارس الصعيدي كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثالث عشر 13

في غرفه مهره وفارس….
كانت مهره بتفتح عيناها بالتدريج لتستمع الي ذلك الصوت الحنون .
/صباح الخير ي روح قلبي.
مهره وهي تحدث ذاتها /بقولك ايه اجمدي كده انتي صحيح هتموتي عليه بس عذبيه شويه .
مهره بتجاهل /صباح النور عن اذنك هدخل الحمام .
فارس بحب /اتقلي براحتك ي عمري لو اخر ثانيه في عمري هفضل احارب لحد ماترجعي تاني ل حضني ي مهره .
في الحمام ….
كانت تقف بابتسامه ساحره وهي ترا البانيو الملئ بالورود والزهور الحمراء الجميله لتنظر الي المراه لتلك الكلمات المكتوبه داخل القلب الاحمر الكبير .
/وحشتيني ي نبض قلبي بس أنا مش طماع كفايه اني شايفك وعايش بنفسك في الدنيا دي بعشقك ي مهره لو عمري كله انتهاء وانا بعتزرلك مش كفايه بس متقسيش عليا وافتكري أن الفارس ميقدرش يعيش من غير مهرته .
مهره بدموع وسعاده /اه ي روح قلبي بعشقك ي فارس بعشقك ي فارس الصعيد كلها بس معلش لازما اقسا عليك شويه ي حبيبي بعشقك ي فارس.
في الخارج ..
كان قاعد فارس منتظرها بابتسامه لتخرج مهره ليمسك يدها بعشق .
/تعالي هنفطر تحت ي حبيبتي محضرلك قاعده رومانسيه تليق بيكي ي جميله الجميلات.
***************.
في الجنينه ..
كانوا يجلسون علي مائده طعام مملوه بالشموع .
مهره بابتسامه ساحره/معقول كل ده علشاني ي فارس باشا معرفش انك رومانسي كده .
فارس بابتسامه/أنا معرفتش الحب الي علي ايديكي انتي انتي الي نورتي ي قلبي بعد ما كان ضلمه مهره انتي مش بس مرائتي انتي روحي .
مهره بدموع مقدرتش تخبيها /علشان كده شكيت فيا ومديت ايدك عليا وضيعت فرحتنا بابننا .
فارس وهو يقبل يدها بأسف شديد /كانت انقطعت قبل ماتتمد عليكي ي مهره حياتي انا اسف ي روحي قلبي بس دموعك دي بتقتلني .
رحمه بابتسامه وهي تجلس بجانبهم /ي سيدي ي سيدي علي العشق .
سالم بابتسامه /اه والله الواحد محتاج ياخد كورس رومانسيه علي يد فارس باشا .
فارس بغيظ شديد/ده رخامه اهلكم دي ايه اي جابكم هنا .
رحمه وهي تغمز مهره بابتسامه /عندنا ليكم خبر حلو .
سالم بابتسامه ساحره/فارس أنا طالب منك ايد رحمه أنا طلبتها من عمي وهو وافق بس كنت حابب اقولك الاول قبل ماتعرف منه ده انت اخوي ي فارس .
فارس وهو يحتضن سالم بسعاده /ياااه اخيرا نطقت ي لوح الف مبروك ي اخويا الف مبروك ي قلب اخوكي.
رحمه وهي تحتضن فارس بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي اخوي .
مهره بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي رحمه الف مبروك ي سالم ربنا يسعدكم يارب .
فارس بابتسامه /خاليكم هنا لما اجيب مشروبات من جوه لاحلي عرايس .
مهره بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي اخواتي كويس أن فارس مشي فيه حاجه مهمه عايزه اقولكم عليها بخصوص ابنكم والي حصل .
سالم باستغراب /خير ي مهره .
مهره بابتسامه/اقعودي بس واسمعوني .
فلاش باك …..
في عياده الدكتوره عزه ..
عزه بجديه /مهره مانتي خابره أنها مره واحده عملت كده وندمت وربنا تاب عليا وبطلت اعمل العمليات دي .
مهره بجديه /ي بت أنا عارفه انتي خابره اني ممكن اشترك معاها في حاجه زي دي البت دي زي اختي أنا عايزك انتي تخوفيها عايزاكي تكتبي علي التحاليل أن فيه خطر علي حياتها أنا مش عايزها تعمل حاجه زي دي ي عزه .
عزه وهي تنظر في الاشعه بدقه /ده صحبيتك دي فيها شي لله .
مهره بجديه /قصدك ايه ي عزه .
عزه بجديه /الاشعه بتأكد أن الطفل مشوه ولازم ينزل ي مهره لانه لو فضل في بطنها لحد الولاده ساعتها حياتها هي هتكون في خطر لازم في اسرع وقت ي مهره .
باك ….
مهره بابتسامه /الجنين كان كده كده هيموت حبيت اعرفكم علشان متشاولش من بعض ومحدش يحمل التاني المسؤوليه ربنا يكرمكم بجنين معافي يارب.
سالم بابتسامه /الحمد لله علي كل حال .
فارس بجديه /سالم بابا عوزنا انت وانت جوه .
**************.
في مكتب هاشم ..
كانوا يجلسون فارس وسالم بحزن شديد بعدما علموا بمرض هاشم .
هاشم بجديه وتعب /النهايه دي كانت لازم تتكتب ي ولاد انا ظلمت ناس كتير عملت كتير في حياتي ي ولاد بس انتوا لازم تساعدوني في موضوع كده لو خلص قلبي هيرتاح قبل ماموت .
فارس بحزن شديد/موضوع ايه ده ي أبا .
وقد قص لهم هاشم موضوع عواد واولاده لينصدم هاشم من حديث فارس .
هاشم بصدمه /بتقول ايه ي فارس بقا مهره وأحمد هما ولاد عواد .
فارس بجديه /ايوه ي أبا وبعد اذن حضرتك انا سلمتهم كل حقهم نصيبهم .
سالم بجديه /خير ماعملت ي فارس ده مال ايتام .
هاشم بجديه/ربنا يكرمك ي ولدي كده ريحه قلبي بس انا عايز اقابل احمد ومهره علشان اعتزرلهم بنفسي .
فارس بجديه /امرك ي ابوي .
هاشم بجديه /عايزين نفرحوا ي فارس الاسبوع الي جاي عايز فرح الصعيد كلها تحكي عنه انت ومهره وأحمد ورشا وسالم ورحمه .
******************.
في شقه احمد …
كانت تفتح عيناها تتدريجا لتتفاجي بمن ينظر إليها بعشق ليقبلها بعشق .
احمد بابتسامه ساحره/صباحيه مباركه ي عروسه .
رشا بابتسامه وخجل /الله يبارك فيك ي حبيبي مبسوط ي احمد .
احمد بابتسامه عاشقه /مبسوط دي كلمه قليله اوي علي انا حاسه معاكي ي رشا احساس جميل نساني كل الي عشته قبلك مبقتش عايز حاجه من الدنيا غيرك انتي وبس .
رشا بابتسامه/ي عني اكمني صغيره ده مش مضايقك في حاجه ي احمد .
احمد بعشق /صغيره ايه بس ي باشا ده انت جامد اوي اوي .
رشا بخجل شديد/بس بقا متكسفنيش هقوم اعملك فطار ي روح قلبي.
احمد وهو يحملها سريعا بغمزه /لا ندخل ناخد شور الاول وبعدين نشوف موضوع الاكل وبعدين انا لسه كنت محلي بيكي انتي ي فرواله قلبي .
*******************.
بعد مرور أسبوع .
في أحدا مولات فساتين الزفاف الفاخمه ❤️.
كانت تسير مهره وهي تنظر إليهم بابتسامه حانيه ليقترب منها فارس بابتسامه ساحره.
/متحاوليش تختاري الاحلي لانه مهما كان جميل مش هيببان لان جمالك هيطغي علي كل حاجه حلوه هتكوني انتي الاجمل ي مهرتي .
مهره بابتسامه ساحره /كلامك حلو اوي ي فارس بيدوخني .
فارس وهو يقبل يدها بعشق/من قلبي والله العظيم ي روح قلبي بحبك ي مهره بحبك اوي اوي .
مهره بابتسامه وسعاده/يلا نختار الفستان .
عند سالم ورحمه …
كانت تنظر إليهم بفرحه وسعاده ليقترب منها سالم بعشق.
/هتكوني احلا عروسه ي ست البنات كلها .
رحمه بابتسامه وسعاده/مش قادره اصدق ي سالم معقول هبقا خلاص مرائتك قدام الناس كلها خلاص مش هخاف تاني .
سالم بابتسامه عاشقه /خلاص ي نور عيني مبقاش فيه خوف انتي هتعيشي ملكه علي قلبي وعلي حياتي هعوضك عن كل الي شوفتيه ي ملكه روحي .
رحمه بابتسامه/بعشقك ي سالم بعشقك .
سالم بعشق /وانا بعشقك ي روح سالم .
عند رشا وأحمد ..
كانت واقف رشا بالفستان بدموع وفرحه .
احمد بابتسامه ساحره/زي القمر ي قطتي .
رشا بابتسامه وبراءه /حلوه بجد ي احمد .
احمد وهو يقبل رأسها بحنان/زي القمر ي قلب احمد ي فرحتي الي طلعت بيها من الدنيا كلها بحبك .
رشا بسعاده وعشق /وانا بعشقك ي روح قلبي.
*******************
في فيلا القناوي ….
بعدما اعتزر هاشم من احمد ومهره وقد سمحوه من قلبهم .
في يوم الفرح .🌹🌹🌹🌹💐💐💐💐.
كانت ليله مليئه بالحب والعشق والفرحه كانوا يقفون العرائس كانوا كالملكات كانوا يقفون جميعهم بضحك وسعاده لتنتطفي الانوار ويضي لون رومانسي خافت ليصدح صوته الحنون العاشق في المكان لتتجه الأنظار إليه لتبتسم مهره من شكل فارسها الجذاب الوسيم كان يقف وهو يمسك المايك .
/حضراتكم نورتونا طبعا الفرح بيكون بدايه لكل قصه عشق لكن قصتي انا بدأت من سنين من زززمان اوي خطفتني من سنين طويله بجمالها وبرائنها وقعت في حبها بقيت مدمن عشقها هي الي عرفت الفارس ي عني ايه العشق ي عني ايه الحب وانا بغبائي وجعتها ونزلت دموعها عايز العالم كله يشهد عليا النهارده اني بقيت اسير العشق اسير الحب ليقترب منها ويركع تحت قدميها .
/قبل كده اتجوزتك من غير إرادتك لكن دلوقتي بعلنها قصاد العالم اني بقيت مسلوب اللاراده قدامك تتجوزيني ي مهرتي …

google-playkhamsatmostaqltradent