رواية حب خاطئ الفصل الثامن 8 - بقلم شهد سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية حب خاطئ كاملة بقلم شهد سيد عبر مدونة دليل الروايات 


رواية حب خاطئ الفصل الثامن 8

  
شهد لسه هترد شافت ضل رجلين عند الباب بتاعها وقالت بهمس:استني
مشيت ببطئ وفتحت الباب مرة وحدة وفجأة….
ماما؟!!!
انتي واقفة بتعملي اي هنا
مامت شهد بتوتر:كنت جية اطمن عليكي واسألك كلتي ولا لا
شهد بهدوء:انا كلت يا ماما وهنام دلوقتي تصبحي علي خير
ف الصباح…
شهد:يعني مش هتيجي معايا توصليني
مامت شهد:لا ياروحي النهاردة هقابل ناس صحابي
شهد:تمام ممكن حضن بقا
حضنتها مامتها ودعتلها بالتوفيق ونزلت شهد الجامعة عشان الامتحان
ركبت الباص وقعدت عشان تكلم ياسمين
ف الجامعة…
شهد:زي م قولتلكو كدا دا اللي حصل امبارح ولما صحينا النهاردة كانت طبيعية جدا كأن محصلش حاجة
ياسمين:انا كدا بقيت متأكدة مش شاكة ف مامتك
اسلام:برضو منتسرعش لازم يكون قدامنا دليل لسة مفيش حاجة تثبت اوي
يوسف:دليل زي اي يعني
اسلام:شهادة ميلاد محمد مثلا بيكون مكتوب فيها اسم الام والاب
شهد:بس احنا هنوصل للشهادة بتاعتو ازاي
اسلام بتفكير:اكيد مامتك محتفظة بصورة للورق بتاع محمد طالما في احتمال انو ابنها
شهد:يعني المطلوب مني أفتش ف اوضة ماما
ياسمين:بالظبط وانا ممكن اساعدك ف الحتة دي
شهد:ازاي
اسلام:انتي مش بتقولي ان مامتك نزلت تقابل صحابها،،يبقا انتي ومروحة تاخدي ياسمين معاكي وتدخلو الاوضة وتدورو من غير كركبة عشان متلاحظش

يوسف:ايوا وهيعملو اي لو مامت شهد جات ولقتهم ف الاوضة
اسلام: ابقو اقفلو باب الشقة ذات نفسها بالترباس تمام؟
شهد وياسمين:تمام
بعد ساعتين…
شهد:وادي يستي قفلت الباب بالمفتاح يلا ندخل الاوضة بسرعة
ياسمين:انتي دوري ف الكومود والدولاب وانا هدور تحت مرتبة السرير
بعد ربع ساعة…
شهد:لقيتي حاجة يا ياسمين
ياسمين:لسة
لحد م وقعت ورقة وكانت صورة شهادة ميلاد
الاسم:محمد ايمن ابو المجد
اسم الاب :ايمن ابو المجد
اسم الام:…
ولسة هتقرأ اسم الام سمعو صوت مفاتيح بتفتح باب الشقة
ياسمين: شهد انتي قفلتي الباب بالترباس
شهد:لا نسيت
ياسمين: يلهوي روحنا ف دا*هية
خبت ياسمين الورقة ف هدومها ونزل تحت السرير
وشهد طلعت استقبلت مامتها كأن مفيش حاجة

مامت شهد:شهودي جيتي امتي
شهد بتوتر:من شوية يا ماما انتي اتأخرتي ليه
مامت شهد بابتسامة: علي م اخترت التورتة
شهد:تورتة اي اااه عيد ميلادي
مامت شهد:كل سنة وانتي طيبة يقمري
شهد: وانتي طيبة ياحبيبتي بجد شكراً انك افتكرتي د انا نسيت
مامت شهد:هو انا اقدر برضو هدخل الاوضة اغير هدومي وانتي طلعي البيبس وطلعي التورتة من العلبة وانا هجيب الشموع
شهد بتوتر: ماما متغيريش عشان نتصور انا وانتي مش معقولة اصورك ببجامة
مامت شهد:هلبس عباية غيرها اتخنقت من دي
شهد ف سرها:يلهوي ضيع*ت خلاص اتقف*شنا
دخلت مامت شهد الاوضة وحساها مش زي م سابتها وقالت:
هو انتي دخلتي الاوضة يا شهد
ياسمين حطت ايديها علي بوقها م الخ*وف
شهد بتوتر:اه يا ماما كنت بدور علي حاجة
مامت شهد بخبث:بتدوري علي ياسمين ولا اي
وهي بتقول كدا سحبت ياسمين من رجلها وياسمين صرخ*ت
مامت شهد:قوليلي بقا بتعملي اي هنا
ياسمين بخوف وضحك:اي دا يا طنط برضو تكشفي مكاني لشهد دحنا كنا بتلعب استغماية
مامت شهد برفعة حاجب:لا يشيخة
شهد بضحك:ايوا فعلا يا ماما بس انا لما ملقتهاش قولت يمكن نزلت مشيت من غير م احس بيها وكمان انتي عرفتي ازاي انها هنا
مامت شهد:رجلها طويلة وباينة من تحت السرير ،اطلعو اطلعو يا اطفال
ياسمين وهي ماشية بهمس:شهد متدوريش تاني انا لقيت الورقة
شهد بصدمة:هقابلك النهاردة الساعة 8 قولي ل اسلام ويوسف تمام
ياسمين:تمام يلا باي يقلبي
مامت شهد:رايحة فين يا ياسمين
ياسمين بكدب:مروحة يا طنط خالتي اتصلت بيا وعايزاني
مامت شهد:م تخليكي تحضري العيد ميلاد الصغنن دا معانا ولا انتي بتاخدي اللي عايزاه وتمشي
ياسمين بصدمة:قصدك اي يا طنط

شهد بضحكة صفرا:مقصدهاش بتهزر معاكي يلا روحي وانا هبقا اقابلك بالليل باااي
وقفلت الباب،،
كان قصدك اي بقا يا ماما باللي قولتيه
مامت شهد باللا مبالاه:ولا حاجة بس هي واقفة متوترة اصلا ومش علي بعضها
شهد بضحك:يا امي م انتي سحبتيها سحبة تسحب الر*وح
مامت شهد:ونبي
شهد:اه والله
مامت شهد بحضن: طب يلا انا جبت الشمع
ف المساء وتحديداً ف الكافيه…
مجتمعين شهد واسلام ويوسف مستنيين ياسمين
وأخيراً جات ياسمين
شهد:اتأخرتي اوي كدا ليه
ياسمين بخوف:احنا بنتراقب
اسلام ويوسف بصدمة:نعم،عرفتي ازاي
ياسمين بدموع:اهدو اهدو انا هرب*ت منو بس والله كان بيراقبني من ساعت م نزلت م البيت
شهد:هو مين دا يا ياسمين
ياسمين:محمد يا شهد
شهد:ممكن توريني الورقة
ياسمين:اهو انا قرأت اسم الام بس عشان معرفش اسم مامتك ف مستنتجتش حاجة
شهد وهي بتقرأ الورقة بصوت عالي
اسم الام:اسمهان توفيق الحكيم
اسلام:هاا اسم مين دا
شهد باستغراب:دا مش اسم ماما انا مامتي اسمها سمر بس توفيق الحكيم دا اسم جدي
يوسف:يبقا اسمهان دي اخت مامتك؟
شهد بلغبطة:انا بجد مش فاهمة حاجة يعني انا عندي خالة ومعرفهاش
اسلام: الموضوع زاد غموض
شهد بسرحان:انا لازم اواجه ماما
ياسمين:متأكدة
شهد:اه دا في حاجات كتيرة اوي انا معرفهاش
وفجأة تليفون شهد رن وكانت مامتها..

شهد:الو يا ماما ،اجيلك؟طب ليه انا لسة نازلة
حاضر طيب متزع*قيش جية
ياسمين:اتقف*شنا صح
شهد:شكلو كدا
اسلام:انا خاي*ف عليكي
شهد بتوهان: دي امي مش هتأذ*يني يعني
يوسف:خلي بالك من نفسك ولو حصلت حاجة بلغينا علي طول
في العربية…
اسلام:يوسف وياسمين استنو هنا
وانا هراقب شهد ومامتها م البلكونة الخلفية تمام؟يلا يا شهد
شهد:انا خايفة اوي يا اسلام ماما كانت بتزعق بطريقة صعبة اول مرة اشوفها كدا
مسك ايدها اسلام وقال:طول م انا معاكي متخافيش من حاجة
شهد:هو انت بتساعدني ليه
اسلام بحنية:عشان انا… خلاص هبقا اقولك بعدين،انتي بتتر*عشي كدا ليه
شهد بدموع:رجعت اخاف تاني
حضنها اسلام وقال:مش قولتي من ساعت م قابلتيني مبقتيش تخافي اهدي
انا هبقا معاكي وشايف اللي بيحصل
شهد:ازاي
اسلام:هراقبكو م البلكونة ،يلا خلي بالك من نفسك
شهد:حاضر
طلعت شهد واول م فتحت الباب لقت مامتها ف وشها وعينيها حمرا
شهد بفزع:مالك يا ماما
مامت شهد بعصبية:مش هتسلمي علي ابن خالتك ولا ايه
بصت شهد ع الكنبة لقت محمد قاعد ببرود
بلعت شهد ريقها بصعوبة وقالت:ابن خالتي؟هو انا عندي خالة
محمد ببرود:اه مش اخدتي الورقة واتأكدي؟
شهد:ماما انا مش فاهمة حاجة اي اللي بيحصل
مامت شهد:اللي بيحصل انك بتدخلي ف حاجة متخصكيش وكمان بتنكري انك عملتي كدا
شهد بانفعال:انا من حقي اعرف كل اللي انتي مخبياه عني لما الاقي بتتوتري واسمعك بتكلمي حد ف الفون بالليل وانتي مكنتيش بتعملي كدا اكيد هيبقا عندي فضول اعرف
مامت شهد ضرب*تها بالقلم وقع شهد ع الارض وقالت:انتي بتزعقيلي اياكي مهما حصل ترفعي صوتك عليا
شهد بعياط:لو مقولتيش اللي انتي مخبياه عني هفهم انك ورا ق*تل بابا
مامت شهد بانفعال: منا فعلا قتلتو
محمد بصدمة:اهدي يا خالتي مينفعش اللي بتقوليه دا
شهد بصدمة وخوف:يعني انتي عملتي كدا فعلاً ؟!
محمد بكدب:لا لا هي من عصبيتها قالت كدا
مامت شهد زقت محمد ومسكت شهد من هدومها دخلتها الاوضة وقفلت عليها بالمفتاح وقالت:مش هسمحلك تفضحيني بعد كل اللي عملتو
شهد بعياط:افتحي يا ماما فهميني، والله م هسبكو يا سفا*حين
وبصت م البلكونة شافت اسلام بيشاورلها
لمت شعرها وحاولت ته*رب م البلكونة وهي نازلة كانت هتقع ولحقها اسلام
شهد:لازم نمشي من هنا بسرعة دول سفا*حين
اسلام:اجري بسرعة
في جهة اخري…
محمد:افتحي الباب ياخالتي مينفعش اللي بتعمليه دا
مامت شهد بعياط:هتبلغ عني والله انا عملت كدا غصب عني كان هيفض*ح اختي
محمد:فاهم ياخالتي بس انتي كدا هتخليها تعاند لحد م تعرف كل حاجة وكمان مش هتسكت
مامت شهد مسحت وشها وقالت بتركيز:هي ملهاش حس ليه
محمد بتبريقة عين:البلكونة!!
اكيد نزلت منها
جري محمد ومامت شهد ع الاوضة وفتحوها بصو م البلكونة لقيو شهد واسلام بيجرو علي عربية….
يااا شهدددد

google-playkhamsatmostaqltradent