رواية للخلود الفصل العاشر 10 - بقلم نورهان جمال

الصفحة الرئيسية

   رواية للخلود كاملة بقلم نورهان جمال عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية للخلود الفصل العاشر 10

 
*أمنية*:تعالى أقرألك الفنجان  
 
*رائد*:بتعرفي 
 
*أمنية*:عيب عليك ياابني  
 
ثم أخذت فنجانه وظلت تنظر بداخله بتركيز وتبعد الفنجان عنها وتقربه بإستمرار ثم تحولت ملامح وجهها للدهشة والإستغراب مما أثار فضولي رائد لمعرفة سبب هذا التحول 
 
 
 
*رائد*:مالك  
 
*أمنية*:فنجانك بيحكي كتير اوي في مكان فاضي مفيهوش غير زي ورق شجر واقع وكأنها حاجات أنت فقدتها سواء كانت أشخاص أو مشاعر او ممكن يكون خذلان ،وفي شجرة ف مكان تاني في زهرة جنبها لسة مفتحة وشكلها حلو اوي كأن ربنا عوضك عن كل اللي شوفته  
 
*رائد بإستغراب شديد*:عرفتي كل ده ازاي ،فعلا فقدت واحدة عزيزة عليا اوي فأضطريت أسيب المكان اللي بيفكرني وأتنقلت لمصر والزهرة اللي لسة مفتحة بالنسبالي يعني انتي العوض اللي ربنا عوضهولي عن كل اللي شوفته 
 
*أمنية بغضب*:يعني ده حصل فعلاً،يعني كنت تعرف حد قبلي وكمان كانت إقامتك برا مصر اصلا وكل ده وانا معرفوش  
 
*رائد*:طب ممكن تهدي شوية وتعالي نروح مكان تاني نعرف نتكلم فيه براحتنا  
 
*أمنية*:ولا ههدى ولا زفت أنا هسيبك المكان وامشي ومش عايزة اشوفك تاني  
 
وغادرت المطعم وركض رائد خلفها ظل يلاحقها حتى أستطاع الإمساك بها حاول إقناعها أن تركب معه سيارته ولكنها كانت غاضبة بشدة ورافضة حتى النظر لوجهه فأضطر أن يدخلها سيارته بالقوة  
 
*أمنية بغضب*:انت اتجننت نزلني أحسنلك بدل ما أصوت وألِّم  عليك الناس 
 
*رائد*:صوتي براحتك قافل الإزاز ومحدش هيسمعك ،وأسكتي لأني مش هنزلك غير لما اقول كل اللي عايز أقوله  
 
*أمنية*:عايز تقولي أيه ،تقولي غرامياتك ،مش عايزة أسمعها نزلني بقى  
 
*رائد*:اسكتى بقى ،ثم تحولت كل ملامحه للحزن وبُهتت فجأة وأنخفض صوته وأصبح كالمبحوح الذي يتحدث بصعوبة  
وقال العزيزة عليا دي تبقى أختي وأمي ،ثم أخذ نفس عميق وقال هحكيلك حكايتي كلها من بدايتها  
بابا كان مامته وباباه فبالتالي كان الدلوعة زي ما بيتقال عشان الحيلة المهم بابا لما اتجوز أمي الله يرحمها خد قرار إنه يسافر بالرغم من إنه مكنش عامل أي تخطيطات للسفر من حيث هيشتغل فين وهيقعد فين والمعيشة هتبقى ازاي حتى فلوس السفر مكنش عامل حسابها ،ف جدي عشان ابنه الوحيد محبش يزعله  
وبابا خد من جدي فلوس فلوس السفر  
واللي حصل flash back 
*صابرين*:يا رشدي حرام عليك بقى هنفضل لحد امتى قاعدين ف الفنادق ولحد امتى هتفضل تصرف ف الفلوس اللي ابوك مديهالك ومش بتشتغل  
*رشدي*:حُرمت عليكي عيشتك وانتي ايه اللي تاعبك ماانتي اكله وشاربة فياريت تنقطينا بسكاتك  
*صابرين*:ياأخي حرام عليك وايه الرد ده  
*رشدي*:وانا بإيدي أيه أعمله يعني  
*صابرين*:يعني أيه بإيدك أيه أنتي إزاي تغربنا وانت مخطط لأي حاجة حتى مش عارف هتشتغل أيه ،لحد امتى هتفضل مستهتر 
فصفعها رشدي قلم شديد مما جعلها تنزف ثم قال بغضب:انتي فعلاً ست قليلة الأدب ازاي تتجرأي وتكلمي جوزك كدة  
*صابرين*:أنا فعلاً قليلة الأدب لأني عيشت مع واحد زيك واحد مستهتر معندوش القدرة ع تحمل المسئولية واحد مش فارق معاه حد واحد اناني دلع أهله الزيادة ليه علمه الأنانية واللامبالاة  
واحد مبيعرفش يفكر ولا يخطط ولا يعرف ياخد قرار واحد صح  
حسبي الله ونعم منتظرة اليوم اللي ربنا يخلصنا فيه أنا وابنك منك  
                  _____ 
وبعد مرور أسبوع  
*رشدي*:أيه ده أنتي رايحة فين 
*صابرين*:لاقيت شغل والنهاردة هيبقى اول يوم ليا ف الشغل  
*ضحك رشدي ضحكة إستهزاء ثم قال*:والست هانم عايزاني اعملها اكل ايه لما اجي والبيه ابنك مين هيربهولك 
*صابرين*:أتريق براحتك بس ده قراري ومش هتراجع فيه ولو ع أبني اللي هو ابنك كمان اللي عمرك ما شيلت مسئوليته للحظة وكنت رامي حمله عليا وع ابوك ،ف هخلصله بكرة بإذن ورق المدرسة عشان يبدأ دراسة  
*رشدي*: روحي لما نشوف اخرتها معاكي  
*صابرين*:هتبقى خير لو اتعدلت أو بعدت عننا  
وبعد مرور شهر تقريباً أستطاع رشدي أن يجد عمل  
 
وبعد فترة قليلة 
*صابرين*:في واحدة زميلتي عرضت عليا إننا نسكن ف بيتها بالإيجار وبمبلغ كويس واهو هيبقى اوفر وأريح بدل بهدلة الفنادق  
*رشدي*:اللي تشوفيه كدة كدة مش فارق معايا  
*صابرين*:يارب صبرني ،حاضر هاخد رائد معايا بكرة ونشوف البيت وهبلغك لو هناخده  
*رشدي*: ماشي  
                           ___ 
في اليوم التالي ذهبت صابرين مع ابنها رائد كي يروا المنزل 
*صابرين*:هااا يا حبيبي أيه رأيك ف البيت 
*رائد*:حلو أوي يا ماما  
*صابرين*:يعني معندكش اي ملاحظات 
*رائد*:يعني ايه ملاحظات يا ماما 
*صابرين*:يعني في حاجة شوفتها لفتت انتباهك في حاجة خليتك ركزت فيها جامد في حاجة عجبتك اوي في حاجة مديقااك وحاسسها وحشة ،كدة يعني

Nourhan Gamal, [26/06/2023 12:01 ص]
*رائد*:أكتر حاجة عجبتني أنه المكان هيبقى لينا لوحدنا وهعرف اخد راحتي والعب براحتي،ثم شاور بأصبعه ع غرفة تطل ع الجنينة وقال وعجبتني أوي الأوضة دي نفسي تبقى  
اكتر حاجة دايقتني ف المكان ألوانه مش حلوة  
*صابرين بإبتسامة*:يا سيدي لو ع الأوضة ف بقت ليك خلاص ولو ع الألوان ف أحنا دلوقتي هننزل نشتري دهان جديد بالألوان اللي حضرتك تختارها  
*رائد بفرحة*:بجد يا ماما شكرا جدا ليكي  
*صابرين*:العفو يا حبيب مامي  
                  ___ 
رتبت أمنية ع يد رائد لتهدئته  
*أمنية*: حبيبي أنت كويس 
فأومأ رائد برأسه إيجاباً ثم أخذ نفس عميق وبدأ حديثه بصوت خافض مُتعب :تعرفي أيه أكتر حاجة كانت عجباني ف البيت الجديد بس مقدرتش أو مرضيتش اقولها  
*أمنية*:أيه 
*رائد بضيق*:إن خناقات أهلي هتبقى بينهم وبين بعض محدش غريب هيشوفها ،المهم يا ستي أنتقلنا للبيت الجديد وفعلا امي نفذت وعدها ليا وخليتني أختار ألوان البيت كله مش بس لون اوضتي وخليتني كمان أساعدها ف ترتيب البيت لأنه ملهاش غيري يعتبر  
عيشنا ف البيت الجديد والحياة حسيتها بقت افضل شوية بس والدي فضل زي ماهو مرتبه مخلصه اول بأول مش عامل حساب للمستقبل ولا مخطط لحاجة ولا شايل مسئولية وكل الحمل يعتبر كانت ع امي  
وف يوم  
*صابرين بغضب*:أيه اللي بتقوله ده يا رشدي 
*رشدي بهدووووء*:أيه اللي بقوله ،زهقت ف هسافر أسبوع عشان أغير جو 
*صابرين*:قد أيه انت كائن مستفذ 
*رشدي*:وقد أيه أنتي إنسانة مش محترمة ،أنا ماشي  
سافر رشدي كما أراد وطرقت صابرين باب غرفة أبنها رائد 
*رائد*:أتفضل ،ماما ليه بتخبطي ع الباب ما تدخلي علطول  
*صابرين*:لا طبعا مينفعش أنت بقى سنك كام دلوقتي 
*قام رائد ثم نفخ صدره وقال*:١٠ سنين  
*صابرين*:ما شاء الله يعني بقيت راجل كبير ولازم أحترم خصوصيتك يعني مينفعش ادخل كدة من غير ما أستأذن أفرض إنك نايم ولو دخلت صحبتك ،افرض إنك بتعمل حاجة ومش عايزني أدخل عشان مزعجكش  
المهم بقى قولي أنت بتعمل أيه 
*رائد*:بلعب 
*صابرين*:وخلصت مذاكرة على كدة  
*رائد*:لأ  
*صابرين*: حبيبي أقعد كدة الأول ،عيزاك توعدني إنك هتسمع كلامي ف اللي هقولهولك دلوقتي 
*رائد*:أوعدك 
*صابرين*:مينفعش تبدأ ف حاجة وانت منهتش اللي قبلها ومينفعش تستهتر بحاجة عشان حاجة تانية ،يعني مثلاً مينفعش تسيب مذاكرتك اللي لسة مخلصتهاش وتلعب ،حبيبي عايزاك تلتزم بوقتك وتستغله صح ومتضيعهوش من غير فايدة يعني وقت المذاكرة يبقى للمذاكرة بس وقت اللعب للعب وقت النوم للنوم وهكذا فاهمني يا حبيبي 
*رائد*:فهمتك 
                      __ 
بعد مرور يومان ذهبت صابرين لتأخذه من المدرسة وركض إليها رائد وهو فاتح ذراعيه ثم أحتضنها 
*رائد بفرحة*:أيه المفاجأة الحلوة دي  
*صابرين*:بجد مفاجأة حلوة ،في مفاجأة تاني أحلى  
*رائد*:أيه...... 
  

google-playkhamsatmostaqltradent