Ads by Google X

رواية ملك القاسي الفصل السادس و الثلاثون 36 - بقلم شمياء شاكر

الصفحة الرئيسية

  رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات 


رواية ملك القاسي الفصل السادس و الثلاثون 36


الدكتور بص في الارض بأسف : البقاء الله…
قاسم ساب أيد الدكتور بصدمه… يحلف أنه سمع صوت كسر في قلبه… يحلف انه حاس بنزيف قلبه…ورجع كام خطوه بهده : أي؟!!!!!!!!…..
الدكتور بأسف : البقاء والدوام لله…
قاسم بيهز راسه لاء بأنهيار : لااء…لاااء..لااااااااااااااااء…
قاسم زق الدكتور ودخل بسرعه أوضة العماليات…
شاف وعد وهى نايمه على سرير العماليات..بضعف…وجهاز القلب بيصفر بخط مستقيم….رقبتها مربوطه بشاش…وشاش تاني مربوط حولين وسطها..
قاسم قرب منها بخطوات بطيئه…ودموعه بتنزل على خده بصدمه…مش قادر يستوعب أنها خلاص..فرقت الحياه…
وقف قدمها..وحط أيده على خدها البارد…هزها كده حاجه بسيطه…ودموعه بتنزل جامد وبتعلم على خده : متعمليش فيا كده يا وعد…أبوس ايدك…متخلنيش أعيش بذنبك…يلا قومي يا حببتي…يلا فتحي عيونك ياحببتي..مش هقدر ياوعد
قاسم باس أديها بترجي وبدموع : أرجوكي…متسبنيش….يا وعد…..مش هقدر….متعمليش فيااا كدااا….قلبي أتكسر….مش هقدر أستحمل الاحساس ده….
قاسم رفع راسه لفوق..وهو ماسك وعد بعياط : يااااااااارب…أنت وعدتني…وعدتني انك بتستجيب الدعاء اللى بيدعيلك…أنت وعدتني ياارب….رجعهالي….ياارب رجعهالي…مش هقدر أعيش بذنبها ياارب…مش هقدر أستحمل الفراق تاني يارب….ياارب أرحم عبدك الضعيف..الضعيف أوووي…
قاسم نزل براسه على بطنها…وبقا يعيط جامد…بيعيط جامد أووي…بيعيط بكسره وضعف…وبقلة حيله…
قاسم بصوت عالي ممزوج بعياط : وسطاتي وفلوسي..وجاهي مش مساعدني ياارب…خوف الناس منى مش مساعدني يااارب….جبروتي مش مساعدني ياارب…….انا بتوسل اليك…بترجاك وبتزل ليك يارب…أرحم ضعفي…أرحم وجعي…أرحمني ورجعهاااالي…
قاطع كلامه
………. : قاسم…
قاسم سكت بصدمه…وبص وراه…
وعد أبتسمت بحزن…
قاسم باصص لوعد بصدمه..ودموعه بتنزل على خده…وبعدها بص لوعد اللى نايمه على السرير…..وبص لوعد اللى وقفه…
قاسم قرب من وعد بصدمه…ولسه هيحط أيده على خدها بعدم تصديق…ولاكن أختفت…
قاسم بقا يلف حولين نفسه بصدمه : وووعد…
وعد ظهرت قدامه..وأبتسمت بحزن : أنت بتعمل في نفسك كده لي…مش ده كان أختيارك من الاول…جاي دلوقتي تندم…
قاسم بعياط وكسره : انا أسف…انا..انا غلط كتير في حياتي…وأذيت كتير..وقتلت..ونهبت.. وظلمت… وأنتي من ضمن اللى ظلمتهم.. بس انا طمعان في توبة..ورحمة ربنا…مش ربنا قال..هو التواب الرحيم….انا طمعان في رحمة ربنا..طمعان في توبة ربنا عليا…وطمعان أنه يستجيب ليا…طمعان أنه يرجعك ليا….ارجوكي أرجعيلي ياوعد….مش هقدر أستحمل ذنبك…مش هقدر أستحمل فراقك…
وعد بدموع : خلاص ياقاسم…انا لازم أمشي…انا شوفت بابا أخيرآ…وهروح معاه…مبقاش ليا مكان في الدنيا…
قاسم دموعه بتنزل بكسره : لاااء أرجوووكي…انا عايز فرصه واحده..فرصه واحده بس…أثبت فيها أنى أتغيرت…انا عايز فرصه يارب…فرصه واحده يااارب….
وعد بدموع : انا لازم أمشي…
وعد بقت تختفي من قدام قاسم…
قاسم بعياط وصوت عالي : لاااااء…ووووعد….ياااااااااااارب…
قاسم أعد مفزوع وهو بيقول يارب…ودموعه على خده…وناس كتير حوليه…
قاسم بقا يبص حوليه..وهو مش مستوعب هو فين….
الحاج بتأثر وحزن : أخيرآ فوقت….أحنا بنحاول نفوقك من بدري…
قاسم وقف ومسح دموعه….وهو بيبص حوليه…لقا نفسه لسه في الجامع….
الناس بقت تبصله وتهمهم وتهمس…أنهم بيحولو يفوقوه..وكلامه اللى كان بيقوله في نومه…
قاسم سبهم وخرج بسرعه…ومن توهانه..وسرعته..نسي يلبس جذمته…بقا يجري في الشارع وهو حافي…
دخل المستشفي بسرعه…وطلع لوضة العماليات…
لقي اللمبه الحمرا لسه منوره…
جري بسرعه على شباك الاوضه….
شايف الدكتور قلقان..وقال للممرضه بسرعه : هاتي جهاز الصدمات…
قاسم بقا شايف جهاز ضربات القلب ضعيف جدآ…وبيظهر نبضه كل كام ثانيه..
الدكتور خد جهاز الصدمات…وبقا يعمل صدمات كهربائيه على وعد…
وعد بقت تطلع بجسمها كله لفوق..وتنزل تاني..
قاسم بقا باصص على وعد..ودموعه بتنزل وبيدعي ربنا في سره…
فاجئه جهاز ضربات القلب صفر بخط مستقيم…
قاسم حبس نفسه وقلبه بيدق بسرعه…وبيهز راسه لاء..
الدكتور هز راسه بيأس…وحط جهاز الصدمات جنبه..وغطه وش وعد بلملايه…
قاسم دموعه نزلو على خده… وهز راسه لاء : لاااء..
ودخل أوضة العماليات بسرعه..شال الملايه من على وشها…وخد جهاز الصدمات…وبقا يعملها صدمات كهربائيه… وبدموع : لااااء ياوعد…يلا فووقي…فووووقي…أرجعيلي… يااااارب
وعد بقت تطلع بجسمها كله وتنزل تاني بسبب الصدمات…
الدكتور والممرضين بقو بيحولو يشدو قاسم…ولاكن مش قدرين عليه…
الدكتور بزعيق : حرام عليك…أنت كده بتعذب روحها….
قااسم بصوت عالى هز المستشفي كلها : فرصه واحده ياااااااااارب…
ومع أخر صدمه بلكهربه…وعد خدت نفس كبير جدآ…ونزلت تاني على السرير…
وجهاز ضربات القلب بقا ينبض بخط متعجرف مائل…وبلونة الأكسجين بقت تشتغل…
الدكتور بقا باصص على وعد بصدمه…والممرضين ميقلوش صدمه عنه…
قاسم دموعه نزلو بأبتسامه..ولسه هيحط أيده على خدها بعد أستيعاب…
الدكتور بسرعه بعده عن وعد..وبقا يفحصها كويس…
الممرضين بصو لقاسم : أخرج برا…أتفضل بسرعه لو سمحت…
قاسم بلع ريقه وخرج بسرعه…وبقا يبص عليهم من شباك الباب…
………………………………
حازم بصدمه : قاسم يبقا أبوكي…ده أمتى الكلام ده…
سهر بصتله ببرائه : أنت طيب ولا شرير…
حازم بصصلها بصدمه : ولا ده ولا ده…انا مصدوم…. انتى متأكده ان قاسم أبوكي…
سهر هزت رسها بدموع…
حازم شال سهر وبينزل على السلالم…
محمود كان بيبص في كاميرات المرقبه…وشاف كل اللى حصل…
محمود داس على سنانه بغضب…
قام بغضب…ونزل المخزن….
الزعيم وعاصم مربوطين بحبل…
محمود وقف قدمهم بغضب..وبص للزعيم : قاسم شغال معاك من سنين…ويوم ماقال لاء..مش هشتغل المرا دي…تقوم تكسره بطريقه دي..للدرجادي انت واطي…..
محمود بص لعاصم : والمفروض أنه صاحبك من ١٠ سنين…تغدر بيه بطريقه دي!!…..
الزعيم أبتسم بجانبيه : هديك ١٠ مليون جنيه…وتفكني…
محمود أبتسم بجانبيه….وطلع مسدسه من جيبه…ووجهو على الزعيم…
الزعيم أتصدم بقلق : محمود…أنت هتعمل أي….محموود…لاااء…لااااء…
محمود ضرب بنار….والرصاصه أتركزت في نص راسه…
عاصم بص على الزعيم بصدمه : أنت عملت أي….عملت أييي…
محمود وجه المسدس لعاصم….
عاصم بصله بصدمه : لاااء..محمووود…لاء…
الرصاصه خرجت من مسدسي محمود أخترقت راس عاصم…..
الزعيم وعاصم ماتو…
محمود بصلهم ببرود…ولف..
أتفاجئ بحازم قدامه..وهو مداري وش سهر في حضنه…..
حازم بجديه : هو ده اللى كان لازم يحصل…..
محمود أتنهد….وخرج هو وحازم…
حازم بصله : هو قاسم عنده بنت….
محمود أبتسم لسهر وشلها : أذيك يا سهر…
سهر بحزن : الحمد لله يا عمو محمود…
حازم أتفاجئ : أنت عارف أنه عنده بنت…
محمود : سهر مش بنته…سهر تبقا بنت عز…
حازم أتصدم : هو عز كان عنده بنت….
محمود هز راسه : عمل حدثه هو ومراته…وكانت سهر عندها لسه شهور…
وقاسم من يومها بقت سهر بنته…ولولا ان قاسم بيحكلها عن أبوها وأمها الحقيقيين…كانت هتفكر ان قاسم أبوها الحقيقي….
حازم بستغراب : طيب أزاي انا معرفش ان عز أتجوز أصلآ…
محمود : كان خايف من شغله على مراته وبنته….عشان كده..جوازه كان في السر…مفيش غير قاسم بيه وانا بس اللى عرفين….
محمود طبطب على سهر : زعلانه لي…
سهر بحزن : هو بابا فين…
محمود بأبتسامه : مرات بابا قاسم اتعورت…فبابا راح المستشفي عشان يحطو لزقه على التعويره…
سهر بحزن : هى وعد كويسه..
محمود هز راسه بأبتسامه وهدوء : أن شاء الله هتبقا كويسه….
………………………………….
الدكتور خرج من اوضة العماليات وأتنهد بتعب…
قاسم باصص للدكتور برعب…وخايف يرحله…او رجله مش قادر يتحكم فيها..بسبب الخوف من الخبر….
الدكتور أبتسم وراح لقاسم : مش هقولك دي حظها حلو…ولا هقولك انا شاطر في شغلي…ولا هقول أجهزة المستشفي عاليه..وحديثه….لاء..انا هقول اللى حصلها معجزه من عند ربنا…
قاسم بلع ريقه وبصصله بأمل…
الدكتور كمل بأبتسامه : حمدلله على سلمتها…المدام هتتنقل لغرفه عاديه…حالتها أتحسنت…ومش محتاجه لعنايه مركزه…أهم حاجه متتكلمش دلوقتي خالص..عشان الجرح اللى في رقبتها…
قاسم دموعه نزلت…ونزل سجد على الارض…وعيط بشكر : الحمد لله يارب…الحمد لله….الف حمد وشكر ليك يارب….
الممرضين والدكاتره أبتسمو بفرحه وكلهم حمدو ربنا في سرهم…وكل كان فرحان لقاسم ان ربنا نجاله مراته….
قاسم وقف وبص للدكتور بأمتنان : انا مش عارف أشكر حضرتك أزاي…انا…انا هتبرع للمستشفي دي..بلرقم اللى تقول عليه…
الدكتور أبتسم : الفضل كله لربنا…الحمد لله…
وعد خرجت من أوضة العماليات على السرير المتحرك…وأتنقلت لأوضة عاديه…
قاسم وقف قدام سرير وعد…وبصصلها براحه..وبأمتنان لربنا….لقي اللى بيطبطب على كتفه….
قاسم بص جنبه…لقي الحاج اللى كان معاه…
قاسم أبتسم بفرحه : ربنا رجعهالي تاني..وأداني فرصه تانيه..
الحاج بأبتسامه : أستغلها بقا..وتوب لربنا…وحافظ عليها…
قاسم أتنهد : هيحصل أن شاء الله…
قاسم بصله بستغراب : كنت قربت أصدق أنك من ضمن الحلم اللى حلمته…
الحاج أبتسم بهدوء : ومين قالك أنك كنت في حلم…
قاسم بصله بستغراب…وبعدها بص لوعد بقلق…وراح بصلها…ومسك أديها..لقا قلبها بينبض بأنتظام…
قاسم بص للحاج اللى مبتسم بهدوء : أنت عايز تقولي أي…
الحاج بأبتسامه : عايز أقول أنك كنت صاحي…ومفتح عيونك…واللى انت شوفته…شوفته وانت صاحي…احنا كنا بنحاول نفوقك..حصلك تشنجات… وكنت مفتح عيونك…وقولت كلام كتير أووي…وقولت كمان أنك محتاج فرصه تتوب فيها عن الحرام….أنت كنت بتشوف الحلم وأنت صاحي…بس كنت شبه فاقد الوعي…وفضلت أقراء عليك قرأن…لغايط ما فوقت…والحمد لله…أنت بخير..ومراتك كمان بخير…
قاسم خد نفسه وربع أيده : الحمد الله..
الحاج أبتسم : عايز أقولك متقلقش..لو توبت توبه مخلصه لله…صدقني هيتوب عليك…
قاسم هز راسه بهدوء : هيحصل أن شاء الله….
قاسم أبتسم : شكرآ أوي…
الحاج طبطب على كتف قاسم.. وخرج
…………
عدي ساعه في التانيه…
وعد فتحت عيونها واحده واحده…وبعدها غمضتهم…
دقيقتين..وفتحتهم تاني…وبقت تبص حوليها بضعف…لغايط ما عيونها جت في عيون قاسم…
قاسم أبتسم : حمدلله على السلامه…
وعد بصت لقاسم….وأبتسمت بضعف..وبتحاول تتكلم…
قاسم حط أيده على شفايفها : هشششش…انا مش عايز أسمع حاجه…انتى تعبانه…والمفروض متتكلميش خالص دلوقتي عشان الجرح اللى في رقبتك…
قاسم مسك أيد وعد..وبسهم بعشق : انا اللى عايز أقول…أنى أتعديت الحب بمراحل…بقيت بعشقك..بقيتي حته من قلبي….أنت بقيتي وعدي لربنا أنى هتغير…
قاسم باس أديها تاني بعشق : بحبك ياوعدي..
google-playkhamsatmostaqltradent