رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها كاملة بقلم مريم نصارعبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها الفصل السابع عشر 17
بسم الله نبدأ
رينو :قربت على مراد . ولكن قلبها بيدق بسرعه . لانها شافت فهد عن قرب . غايب عنها اسبوع كامل . وشافت ان فهد متغير ولكن للاحسن . مهتم بلياقته وعضلاته بارزه وشكله بقى وسيم اكثر بدقنه الخفيفه .
وفهد : جواه اشتياق ل رينو . اللي اول ما شافها . كان عايز ياخدها في حضنه وقلبه دق . وف لحظه نسى كل حاجه . لكن واخيرا افتكر الاهانه . وقرر انه يعاملها بنفس الطريقه . وانه يعاملها بحدود القرابه وبس .
رينو : بتوتر . احم . ابيه مراد .!
مراد : ايوه يا حبيبتي ..
رينو : اتفضل . مامي بتقولك قدم الكانز ده للضيوف.
مراد : اوكي يا قلبي هاتي . ومراد اخدها منها . وهي ماستنتش ومشيت على طول . وقلبها هيطلع من مكانه . وانها كانت لحظه واحده وهتقوله ازيك يا فهد ..
وفهد : جواه نار من رينو . لانها تجاهلته . لكن اكيد في فرصه انه يجرحها . زي ما هي جرحته .
مراد : فهد امسك يابني .
فهد : لا مش عايز . انا هشرب قهوه .
مراد : عين العقل والله . خلاص نعمل اتنين قهوه كده ونظبط الدماغ .. المهم مالك كده .
فهد : مالي ازاي . ما نا زي الفل اهو .
مراد : ياض عليا انا .. ده انت من ساعه ما جيت ماتكلمتش مع حد . لازم حد يكلمك علشان انت ترد وتتكلم ..
فهد : ما فيش حاجه يا مراد . كل الحكايه اني تعبان شويه وعايز ابقى لوحدي ..
مراد : بتفهم ماشي يا بطل . على راحتك …
.وجه محمد : من وراهم .. ايه يا نجم منك ليه.
مراد : اهلا بالعريس المنتظر ..
فهد : اهلا يا خالو ..
محمد : بص ل فهد ليا قاعده معاك بس مش دلوقتى . وبطل تقولي يخالو دى . اسمى محمد… المهم .. انتو نظامكو ايه في الفرح .!؟
مراد .وفهد . نظام ايه ..!!!
محمد : يعني انتو اجازتكو شهر صح .. واكيد الاجازه هتخلص في رمضان .. يعني كده مش هتحضرو الفرح ..وده مش هاسمح بيه .. لان الاول ابن خالتى واخو العروسه .. والتاني ابن اختي .. هاا . بقى هتعملو ايه .!!؟
مراد : والله انا فكرت في كده . وكمان كنت ناوي اقطع اجازتي . علشان اخد اجازه صغيره .واحضر الفرح ..ايه رايك يا فهد..
فهد : حلو قوي . انا كمان بفكر اعمل كده . انا من بكره هقطع اجازتي وارجع الكليه ..
.مصطفى .جه هو وآدم . وسمعو الحوار ..
مصطفى : لا يابن بنتي . ماينفعش ..
فهد : ليه بس يا جدو ما ينفعش ..
مصطفى : انت ناسي ان رمضان كمان اسبوع . وان العيله كلها لها طقوس معينه . واول يوم رمضان لازم كلكم تفطروا عندي ..
فهد : ايوه بس يا جدو فرح . محمد قرب .ولازم أقطع الاجازه . ياما كدا مش هنحضر الفرح.. فهد جواه عايز يقطع اجازته مين دلوقتي ..
مصطفى : فهد يابني . احنا اتعودنا ان كل سنه . في شهر رمضان . ان شباب العيله كلها بتتجمع .كل يوم عند واحد قبل رمضان .وتعلقو زينه رمضان والانوار على كل فيلا..
. وكمان ما تنساش . ان زياد مش موجود معانا . وكمان رمضان ان شاء الله . احتمال يكون يوم الجمعه بإذن الله يعني مثلا هتبدؤه من يوم التلات كل الشباب هيروحوا على فيلا الصاوي . زي كل سنه تعلقوا الزينه والانوار في الفيلا والجنينه ..وبعدها تطلعوا على شقة حسام وتعلقوا الزينه عندهم وعند الجيران اللي قصادهم . ويوم الاربع كل الشباب يطلعو على فيلا طارق . وتضبطه برده كل حاجه . وبعدها تطلعوا عندي على الفيلا وتعلقوا كل الزينه . وانا بقى هتعبكو شويه في الجنينه عندي . هتعمله خيمه رمضانيه صغيره كده. ويوم الخميس عند آدم .
آدم : ايوه بس يوم الخميس ده يعلقو الزينه عندى من بدري . علشان انت عارف يا مصطفى باشا . ان والدي الله يرحمه . عودنا ان كل سنه قبل رمضان بيوم كان بيدبح ويوزع على الغلابه . ومن بعد وفاته انا استلمت العاده دي . وان شاء الله مش هقطعها . وكل سنه بدبح قبل رمضان بيوم . ومراد وزين . لازم يبقوا معايا علشان يتعلمو . ويتعودو يعملو كدا على طول .
مصطفى : انا عارف طبعا كل الكلام ده . وعلشان كده سبتك للآخر . وان الشباب كلهم يكونوا عندك ويساعدوك .. وبص ل فهد ها . قولت ايه يا فهد . هتقطع العاده والروحانيات .
فهد : عايز يمشي حالا . لكن جدو مصطفى ليه معزه خاصه . لا يا جدو . حاضر انا هقطع اجازتي تاني يوم رمضان تمام كده …
مراد : وانا كمان معاك .
مصطفى : تمام قوي . تقضو معانا اول يوم . وبعد كده ترجعو. للكليه . وترجعوا ان شاء الله على الفرح .
فهد : اتنهد .ان شاء الله .. وآدم طبعا متابع ..
محمد : يعني اطمن يا جماعه .
مراد : اطمن يا محمد خلاص . كلام رجاله . صح يا فهد .
فهد : هز راسه . كلام رجاله ..
محمد : تمام
مراد : هو كلام رجاله . اطمنت يسطى ..
محمد : يسطى .!! لا تمام تمام . وضحكوا ..
مصطفى : المغرب . اذن يلا علشان نصلي .. وفعلا كلهم اتوضوصلوا ..
. وكل واحد سرحان في ملكوت لوحده . وبعد المغرب …
فارس : كان بيشرب عصير . ورودي عينيها عليه . وهو لاحظ وشافها .. لكن هي حست انه شافها ودخلت الفيلا بسرعه..
فارس : وهو بيشرب العصير . الشباب وهما بيهزروا واقعو شويه عصير على قميصه .
فارس : ايه يا عم انت وهو مش تفتحوا ..
يوسف : خير .خير . هتتكسي يا فارس وكلهم ضحكو ..
فارس : عسل وخفه . ورايح على الفيلا علشان ينضف القميص ..
رودي لما حست ان فارس. شافها وهي بتبص عليه دخلت الفيلا بسرعه . وراحت على المطبخ .وجابت كوبايه ميه و ماسكاها . وبتكلم نفسها .
.اااخ الواد عسل .. لا بجد فارس عسل قوي .. ولا عينيه يا خرابي على عينيه .. ولا عضلاته يا لهوي .. الواد يهبل . يهبل .. وانا هافضل ساكته كده .. ساكته ايه .!!؟ هو لساني ده بيستر .. لا لا . ولا شفايفه.. يا لهوي على شفايفه . عايزه تتباس . اه والله يخرب بيت جمال امك … فارس كان واقف وراها وقرب من ودنها سمعتك على فكره …
ورودى . اتخضت ولفت وعينيها مفتوحه من الصدمه .وحطت كف ايديها على بوقها. لانها كانت مفكره انها في المطبخ لوحدها..
. فارس مبتسم من طريقتها .. ورودي ما تكلمتش كل اللي عملته انها وقعت كوبايه الميه من ايدها واتكسرت . وما بصتش على الكوبايه .. كل اللي عملته طلعت تجري من قدام فارس ..
فارس : بت . بت رودي استنى .. طيب مين هيلم الازاز اللي اتكسر ده …
سعاد : جت انا يابني هشيله .. وجت سليمه ان شاء الله د بس انت روح وصالح خطيبتك ..
فارس : بتعجب .خطيبتي ..واستغرب .. وافتكر كلامها اللي سمعه لما دخل المطبخ علشان ينضف القميص .وسمع كل كلمه قالتها . رودي دى غرييه . وابتسم ونضف القميص د وهو خارج قال خطيبتي.!!
رودي : جريت من قدامه . وراحت قعدت في مكان في الجنينه علشان نظم نفسها الل اتقطع من الاحراج.. وكان وشها عباره عن كتله طماطم ..
رودي : سمعني يا نهار اسود .. طيب سمع ايه .. وحطت ايدها على بقها .. يا لهوي . لا يكون سمعنى وانا باقول …… وبرقت عينيها .. انا مش عارفه اعمل.. ايه اعمل ايه في ام لساني ده … هيفكر فيا ازاى بس . وهيقول عليا ايييه . اوووف . انا هقعد هنا وهاحاول ما تقبلش معاه ..
————-بقلمى Mariem Nasar
بعد شويه يا مراد اختفى . وكلهم قاعدين جوه في الفيلا .. ومصطفى جمبه شيرين . وآدم جمبه مريم وكل واحد جمبه مراته …
.والشباب كلهم جمب بعض . ومحمد كل شويه يبص في الساعه . ويبص على نور . ومش عارف يقعد معاها . لان العيله كلها متجمعه. وزين قاعد عنيه على روتى . وآدم . وقاعد متحمس .
والبنات مع بعض وكل حبيب عينيه على حبيبته . .لكن فهد قاعد ومراقب رينو لكن بخبرة ظابط .. وهي ماخدتش بالها ان فهد مراقب كل تصرفاتها …
اما . رينو قاعد مفكره . ان فهد متجاهلها تماما واتغاظت لانه حتى ما قالهاش ازيك اوكلمها ..
.ونور . عينيها كل شويه على حبيبها . ومستغربه . انه كل شويه يبص في الساعه .. ونفسها تقعد معاه . لكن . مينفعش حاليا .
.
الكل قاعد وفريحه عيونها رايحه جايه ومش شايفه مراد ..
فريحه : رينو ما شوفتيش مراد .
رينو : لا ما شوفتوش . من بعد صلاة العشا .
فريحه : ازاي يعنى . العشا اذنت من بدرى .والساعه دلوقت داخله على ٩ هيكون راح فين .. انا بتصل عليه ويكنسل عليا ..
رينو : ما تقلقيش . تلاقيه راح يجيب طلب ل مامى أو بابى . زمانه جاي ….
. واخيرا مراد ظهر .. اتفضل ياسيدنا الشيخ ..والكل اتفاجئ .. يا ترى مين الشيخ ده .. وجاي ليه .!؟ ومراد جايبه ليه .!؟
الشيخ : دخل .. وقال . يارب ياساتر. السلاااام عليكم …
كلهم : مستغربين ..وعليكم السلام ..
.كل البنات استغربت . وكمان يوسف و مالك ومليكه و رنا و هنا و ملك …
مراد : اتفضل استريح يا شيخنا …
الشيخ : متشكر يا ابني …
مراد : زين … هات عصير ل مولانا .
زين : ابتسم . من عينيه . وراح يجيب العصير.
آدم : قام وقعد جمب الشيخ .. شرفتنا يا مولانا.
الشيخ : الله يكرمك . الشرف ليا يا بني .
آدم : بص للكل .. مالكو مستغربين ليه .. النهارده كتب كتاب محمد ومراد …
.اغلب الموجودين ما كانوش عندهم علم . ولكنهم فرحو من المفاجاه..
. مريم .وشيرين .ومصطفى . وطارق . وأشرف .وجاسر . وحسام . كانو عارفين . من امبارح بليل ..
نور : برقت عينيها .. وحطت ايديها على وشها ..ومش مصدقه وحست انها هيغمى عليها .. ومحمد متابعها . وقلبه هيتحرك من مكانه . ودى خامس مفاجأه . يعملهالها .. لانه اتفق مع آدم على كتب الكتاب من يومين .
.وفريحه اللي شهقت وفتحت بقها . ومش عارفه تعمل ريأكشن معين. من الخبر الل نزل عليها زى الصاعقه. مش خطوبه لا.. ده كتب كتاب مره واحده. وبتحاول تستوعب الل سمعته .. ومراد بردو . متابعها . وابتسم من شكلها المتلخبط .. وأنه كلم ابوه امبارح . بعد ماوصل فريحه . وطلب منه أنه عايز يكتب كتابه بكره على فريحه في. الحفله . وآدم قاله هرد عليك بكره …
ورينو .. اللي فرحت جدا وسقفت بايديها من الفرحه .. وفهد قاعد عادي متأثرش بحركاتها .. وهي استغربت انه ما عملش اي ريأكشن حتى على وشه..
ورنا : الل اتصدمت .. وبصت ل طارق . اللي عارف كل حاجه .. وبدء يحكيلها كل حاجه فى شرح مبسط …وان الل حصل .. ان مراد اتكلم مع آدم وقاله انه ما خطبش فريحه يوم خطوبه محمد .. لانه عايز يكتب كتابه على طول .. وآدم بتفكير . لان محمد قبلها اتكلم مع آدم واقترح عليه انه عايز يكتب الكتاب قبل رمضان علشان لما يجي عندهم في رمضان تبقى نور على ذمته .. وآدم اخد رأي مريم اللي وافقت وفرحت جدا .واتفقوا أن كتب كتابهم مع بعض … وآدم . قال ل مراد انهردا الصبح أنه موافق .. وفرح جدا وقرر ان دي هتبقى مفاجاه الحفله .. ولما آدم وافق على قرار مراد ….
.مراد : راح ل طارق .. واتفق معاه على كل حاجه .. طارق رحب جدا .. لانه كان متدايق من العلاقه وعايزها رسمي .. وطارق جاب الصور وكل حاجه تخص فريحه وعطاها ل مراد و هيظبط كل حاجه .ومراد نبه على طارق إن محدش يعرف خااالص وخصوصاً رنا وفريحه … وطارق قاله . طيب لو سألوني انت كنت هنا ليه .!. مراد قاله ما تقلقش انا عامل حسابى .. وطلع من جيبه علبه الدبابيس وقاله . خد دي اديها لفريحه علشان لايقه على الحجاب … طارق حكى ل رنا اللي مدهوشه ومش
عارفه تفرح ولا تزعل .. لكن لما شافت تعابير وش فريحه فرحت طبعا ..و طارق باس ايد رنا بحب وبترجى إنها متزعلش منه. وإنه كمان حب يفاجأها ويشوف الفرحه على وشها.
. والكل اخد وقت على ما استوعبوا الموضوع ..
. الشيخ : اين العريس يا جماعه .. انا ورايا جوازه غير دي .، وطلاق . بسرعه لاني مستعجل.
طارق : يا ساتر ..الملافظ سعد ياشيخ …
آدم : قام قعد قدام المأذون. وجواه شعور غريب جدا . وإنه حاسس إن كل حاجة بتحصل بسرعة ونور هتتجوز وتسيب البيت …
محمد : قام وراح الاول عنده نور .. ووقف قدامها ،، وشايفها متلخبطه ومتوتره نور.. موافقه..
نور : متوتره .. وعينيها بتروح يمين وشمال . ومش مصدقه .
محمد : موافقه على المفاجاه . دي وانك تتجوزيني يا نور . وتكونى مراتى ..
نور : مكسوفه ومتوتره . ومش عارفه ترد ،!!
محمد : قولي حاجه .. شكلي بقى وحش كده ..
نور : بدموع . هزت راسها ايوه يامحمد.. موافقه ..
محمد : كان عايز يبوسها من جبينها .. لكن قال كلها دقايق وتبقي حلالي . انا ها صبر..
. ومحمد اتحرك .وقعد قدام آدم.. وآدم طلع صور نور من جيبه والبطاقه وكل حاجه لانه كان مجهز كل حاجه هو ومراد .. وبدؤوا في مراسم كتب الكتاب .
. ومريم بدموع أم وفرحه راحت حضنت اختها شيرين الل هي كمان دموعها نازله . وحضنت مريم بكل حب . لان أخيرا ابنها هيتجوز . وكمان الل حبها وصبر على حبها .
.وفي الوقت ده مراد .. راح وقف قدام فريحه المصدومه والل فرحانه .، وقلبها مش مستوعب ..
مراد : فريحه ..
فريحه : ………
مراد : شاور بايديه قدام وشها . وهي انتبهت ..وقالها فريحه اكيد هتتشلي من الفرحه صح ..؟
فريحه : اتغاظت وقالت هتشل ..واه هتشل من تصرفاتك .. تقدر تقولي انت ما عرفتنيش ليه ..
مراد : غبيه ما لكيش في الرومانسيه . يا بت انا عملتهالك مفاجاه .. امال انا صارف عليكى ومكلف وجايبلك الفستان ده ليه …
فريحه : بغيظ صارف ومكلف .،! بتتعب والله .، ومفاجاه ..هي بصراحه مفاجأه..بس كنت عرفنى .،
مراد : غبيه . المهم .، موافقه على المفاجاه دى .. وغمزلها
فريحه : اممم هفكر …
مراد : طيب فكري على مهلك …هي ندى قولتيلي ساكنه فين ..!!!
فريحه : بغيظ ..روح جمب المأذون . واول ما يخلص اقعد مكان محمد على طول ..
مراد : ايوه كده .. عارفه بعد الكتاب انا هاعمل فيكي ايه …
فريحه : اتوترت . ووشها بقى احمر جدا . ونزلت وشها ،، آحم. هتهعمل ايه .،؟
مراد : ولا اي حاجه وضحك عليها …
فريحه : اتغاظت .. وصكت على أسنانها .
مراد : خلاص ما تزعليش .. فريحه كلها دقايق وتبقى مراتي يا بت ..
فريحه : غمضت عينيها ومش مصدقه من الفرحه .. وفاقت علي صوت المأذون وهو بيقول..
الف مبروك وبالرفاء والبنين . وداده سعاد زغرطت.
. طبعا طارق . وحسام شهدو على العقد ..ونور مضت.وكان محمد حساس بسعاده غريبه. وآدم بيكابر وحابس دموعها..
وبعد كده ده سعاد زغرطت تانى .، وبدات البنات . تبارك ل محمد ونور .. ومصطفي وشيرين باركو بدموع الفرحه ل محمد ونور ..،
.وبعد ما المأذون خلص. الأوراق .. نده على العريس التانى ..جاه طارق وقعد . وكان مبسوط وفرحان .. ومراد قعد قصاده …
مراد : ههههههههههههه… .الكل مستغرب . بيضحك ليه .
طارق : تنح ..بتضحك على ايه ياض .!!
مراد : هههههههههه. مش مصدق اني هحط ايدي في ايدك يا طارق . ههههههه كلهم ضحكو … ورنا . ضحكت .وضربت كف على كف ..
طارق : تقصد ايه يالا انت .. !؟
مراد : ولا حاجه .. ان شاء الله هتبقى جوازه مهيبره .. وضحكو تاني على مراد .. وبدؤه في كتب الكتاب .،
وهما بيكتبوا الكتاب .. فهد بيسرق النظرات ل رينو وشاف انها فرحانه قوي و بتهزر وتضحك .. وجواه بيغلي لما شاف يوسف بيتكلم معاها هو مالك . لكن لازم يثبت العكس لحد ما يتعود على كده ..
محمد : راح لنورو . مبروك يا نورى
نور : وشها أحمر جدا . ومكسوفه اوى . ا.الله يبارك فيك يا محمد .
محمد : في لحظة انشغالهم مع مراد . قرب منها وباسها من جبينها . بكل الحب الل جواه . ونور . مغمضه عينيها . وماسكه الفستان بايديها. من التوتر .،
محمد : باس جبينها . وبعدها ..قال . مبروك عليا السعاده . وتاه فى جمالها ووشهاالاحمر عينيها . الزتونى . وكانت جميله اوي .
.وبعد شويه المأذون ..الف مبروك بالرفاء والبنين .. وطارق خطف المنديل من المأذون. والكل ضحك عليه ..وأشرف وجاسر.شهدو على العقد .، وفريحه مضت بمعجزه لان جسمها كله كان بيترعش .،، طبعا مريم كانت قايله ل سعاد بعد كتب الكتاب ..تقدم الشربات ..وفعلا البنات طلعو ب صواني الشربات . مع الزغاريط .، والكل بارك وهنا . ولمأذون مشي وزين وصله للباب ..
مراد : أول حد راح سلم عليه هو آدم .،وحضنه جدا. وآدم حضن مراد بكل حب . وغصب عنه نزلت دمعه من عيون آدم . رغم كل الل مراد بيعمله مع آدم . لكن آدم بيحب مراد بكل أفعاله وتصرفاته. وإنه ابنه الكبير وعكازه فى الدنيا . وعارف إن مراد بيحبه وبيقدره ويحترمه .. وآدم خرج مراد من حضنه . مبروك يا حبيب ابوك ..
مراد : الله يابركلى فيك يا حج ويديمك نعمه فى حياتنا ..
.وبعدها . طارق . قرب من رفيق دربه . وآدم إبتسم وسلم على طارق وحضنو بعض .
طارق : مبروك. مبروك يصحى
آدم : الله يبارك فيك يا رفيقى ..
طارق : العيال كبرتنا يا آدم..
آدم : لا يا حبيبى اتكلم عن نفسك . انا لسه شباب..
طارق : أيوه عينى عليك بارده . الل يشوفك يقول تؤام مراد مش ابوه.
آدم : الله أكبر في عينيك..الله يخربيتك . وانا اقول.المشاكل مش سيبانى اليومين دول ليه ، دلوقتى بس عرفت . أم عينك الل انت راشقها في حياتى .
طارق : ههههههههههههه. لا والله ابدا . ولا بحسدك ولا نيله . وبعدين . ما انا كمان الل يشوفنى . يقول عليا اخو فهد وفارس . وكمان اصغر. والل أتنين ضحكو
نور : محرجه تبص على محمد .، ومحمد مش عايز يروح ل نور تانى في وسط العيله علشان ما يحرجهاش .، لكن لو كان عليه هي خلاص بقت حلاله وقدام ربنا قبل العيله والناس .. عايز يشلها ويخطفها . وياخدها لعالمه الخاص .
اما مراد راح وقف قدام فريحه . وباس جبينها قدام الكل .. وفريحه كانت هتموت من الكسوف ..
مراد : مبروك . مبروك يا فريحتي ..
فريحه : بصوت مبحوح .احم . الله يبارك فيك ..
مراد : طلع من جيبه . علبه وكان فيها خاتم ودبله .ولبسها الخاتم .، وقالها مراد العدوي لما بيوعد بيوفي .. وانا وعدتك اني هلبسك الخاتم و هاكتب كتابي عليكى قدام العيله .
فريحه : لبسته الدبله . وبصت في عنيه مبروك عليا جنتك ..
—————–
يوسف . جواه كان نفسه . يكتب كتابه هو كمان . لكن مكانش يعرف بالمفاجاه دي لكن حس انه لازم يعمل كده في اقرب وقت …
اما مالك . من كمية الحب الل موجوده حواليه. اتشجع. وقرر انه بكره يعترف ل ساره بحبه ليها .. ومن قوة حبه ليها مش قادر يستنى لبكره . وشاف انه يبعتلها رساله على الواتساب . دلوقت .. وانه يمهد الموضوع . وفعلا فتح الواتس وكتبلها كلمتين . وحشتيني يا ساره ..
كل البنات بتبارك ل نور وفريحه ..ةونور مش مصدقه انها بقت مرات محمد عزيز . وان فرحها بعد شهر ..
.وكمان فريحه مش مصدقه انها خلاص هتبقى فريحه العدوي ..
. اما مليكه جواها بذره بدات تحيا . وشافت ان جو العيله حلوه مش وحش . وان كلهم فرحانين .. لكن ليه هي ليه مش فرحانه …
زين : راح وقف جمب آدم . ايه يا حاج..
آدم :عايز ايه ..
زين : ايه رايك هناخد ميعاد . ولا ايه ..
آدم : والله يا زين الاصول بتقول اننا ناخد ميعاد .. لكن جنون الحب بيقول ايه .!؟
زين : بيقول . انى اتكل على الله ..
آدم : صح اتكل على الله بقى ..
زين : بص ل آدم .. لكن اكلم مين فيهم ..
آدم : عليك وعلى الراس الكبيره .
زين : تمام .، يلا بالاذن .
آدم :اذنك معاك يا خويا .، عيل لازملك قفا علشان تفوق ..
..(طبعا آدم طلب من زين في المكتب واتكلم معاه . وقاله انه عارف انه بيحب ريتال . لكن زين متكلمش . وكان عايز دافعه من آدم اللي شجعه .) .
.وزين : فرح جدا . و قرر انه يتقدملها النهارده . وعلشان كده حب انه يجيبلها فستان الخطوبه .. وكمان جاب الخاتم والدبله ..
زين : راح قعد قدام مصطفى وساكت . وزين يبص على اشرف . ويبص على مصطفى . وفي الآخر مصطفى وأشرف لاحظو ان زين محتار ..
زين : يعني اكلم ابوها . ولا جدها . وقام وقال . عمى اشرف ممكن تيجي تقعد جمب عمي مصطفى . لو سمحت ..عايز اقولكو حاجه..
أشرف: باستغراب ولكن قام . وماله يسيدي . الحاج الباشا الكبير واى حد يتشرف يقعد جمبه.. اشرف قعد . ادي قاعده . نعم يا سيدي .
زين : بلع ريقه احم وحس ان الكلام وقف فى ظوره ..وسكت
مصطفى : في ايه يا زين يابني .
زين : احم . حاضر . هاقول اهو .. احم . بص يا عمى مصطفى . وانت كمان يا عمى اشرف.. انا كنت عايز .. عاايز .، احم . بصوا هو احنا كنا هناخد منكم ميعاد ونيجي .. وبابا طبعا هو كان هيتكلم . لكن انا استاذنته . اني اتكلم واخد انا الخطوه دي ..
مصطفى وأشرف مش فاهمين ..
مصطفى : خطوه ايه يا زين يا بني ..!!
طبعا : مريم وآدم كانو بيضحكو على زين المتلخبط .، وآدم محبش يتدخل علشان زين يحس بالفرحه …
..وطبعا ريتال حست ان الفيلا بتصغر عليها .. واترعبت جدا وقالت يا رب زين ميتهور ويتقدملى …
زين : احم . وبص لعمو مصطفى .. هو اللي عايز يطلب ايد الانسه ريتال .. يطلبها من حضرتك .. وبص ل أشرف. ولا من حضرتك ..
العيله كلها فهمت وفرحت .. وهنا مكانتش مصدقه .وكل البنات راحو وقفو جمب ريتال . ومصطفى ابتسم ..وفهم . لكن اشرف مش مستوعب ..
مصطفى : بص على اشرف اللي مردش..
مصطفى : سيبك من أشرف. ، الل يطلب حفيدتي ريتال عزيز .. يتكلم معايا انا.. وبص ل اشرف ولا ايه يا اشرف ..؟
أشرف : ايوه طبعا يا حاج . ودى عيزا كلام . ريتال بنتك وحفيدتك .. بس هو في ايه .. انا مش فاهم ..
مصطفى : اركن انت على جمب ..ايوه يا زين يا حبيبي عايز تقول ايه ..
زين : بلع ريقه . وقال مره واحده .. انا عايزه اتجوز ريتال عزيز ..
طارق : همس ل آدم ..الواد ده . عبيط . اسمها اتجوز ريتال كده خبط لزق ..
آدم : شوفوا مين اللي بيتكلم … والله يا جدعان .. ارجع بالذاكره 22 سنه يا صاحب السعاده .. ياللي مصطفى عزيز قالك موافق .. وانت تقوله ارجوك فكر ومترفنيضش ههههههههههههه
طارق : بغيظ . والله انا غلطان علشان مابخبيش عليك حاجه …
آدم : بص في عيون طارق متأكد انك مابتخبيش عليا حاجه .يطارق.
طارق : اتوتر .. احم . استني . استني . لما نشوف النتيجه ايه
آدم : عرف ان طارق بيتهرب .ومعلقش. لكن قاله نتيجه ايه . هي كوره يا طارق .
طارق : يووه استني بس . انت المفروض تكون قلقان .
آدم : قلقان ليه . انا ابنى ميترفضتش . وغير كدا انا عارف النتيجه من امبارح .
طارق : مش فاهم …
آدم : مع انك بتخبي عليا . لكن هاقولك … انا روحت وطلبت ايد ريتال امبارح بليل .. من مصطفى عزيز واشرف .. ودي الاصول ولا ايه ..!؟
طارق : وانت يصحبى عمرك ماتتعدى الاصول .. لكن الل يشوف أشرف وانه كان مستغرب ومش فاهم حاجه..يقول إنه فعلا مش عارف .، هي دي خطه ولا ايه !؟
آدم : طبعا .. علشان زين يحس بالفرحه .زين انهارده وانا بكلمه طلب منى انه هو عايز يطلب ريتال بنفسه، .وانا طلبت من مصطفى. وأشرف انهم . كأنهم ميعرفوش حاجه ..
زين : ها يا عمي قولت ايه …
مصطفى : والله يا زين يابنى . انت فاجئتني . ولكن ناخد راي ريتال .،
زين : كشر .، لانه عارف انهم لو سالوها مش هتجاوب لبكره .. وقال طيب خد وقتك يا عمي..
مصطفى : بص ل ريتال ها يا ريتال يا حبيبتي .. قولتي ايه زين ابن عمك آدم. طالب ايدك..
ريتال : بتفرك في ايديها . وكل البنات حواليها ..
نور : وافقي وافقي ..
فريحه : ايوه قولي ايوه موافقه
رينو : هزى راسك بايوه يا ريتال ..،
.وريتال واقفه هتموت في جلدها . وما فيش اي رد فعل .. غير انها وشها بيحمر .. وبعد فتره قعدوا البنات يشجعوها .. لكن ريتال برده لسه ما قالتش رايها …
وزين : مترقب . ومتغاظ منها .، والبنات سكتت لانهم حاولو كتير . وعارفين شخصية ريتال .. وانها مش هتتكلم قدام حد .،ةولكن رينو بتفكير .. وبصوت مسموع شويه .
..قالت يا جماعه ريتال مش موافقه .،
ريتال : بسرعه لا طبعا انا موافقه على زين وو……..
. والبنات .. سقفت .. ونور حضنت رينو على ذكائها .. وفهد غصب عنه إبتسم من تصرفات معشوقته الصغيره..
زين : واقف مش مصدق .. انه اخيرا سمع الموافقه .. وفرح جدا ..
مصطفى : طيب علي خيرة الله . والف مبروك .. واضح كده ان ما فيش واحده في العيله بتتخطب في بيتها .. كلهم فعلا وضحكوا ..
زين : حضن آدم بفرحه وحب وشكره لانه السبب فى الفرحه الل هو فيها دلوقتى .،وآدم بادله الحضن بحب أب بيعشق ولاده .
وسلم على مريم . وباس ايدها وحضنها. ومريم حضتنه بدموع . الفرحه بقت ٣.،
وسلم على كل الموجودين بفرحه.. وهنا دموعها نزلت .. وشيرين فهمت ان الفستان اللي ريتال لابساه ده يبقى من زين مش من مريم .، وعيونها دمعت لانها شافت احفادها .، وبتتمنى انها تشوف احفاد محمد .. والكل بارك وهنا وملك وجاسر كانو مبسوطين وبيتمنوالفرحه لاولادهم قريب..
آدم : ايه يا زين .. واقف ليه . مش هتروح تلبس ريتال الخاتم ..
زين : اه والله صح يا بابا انا كنت ناسي .. وآدم ضحك على ابنه .الل الفرحه ملخبطاه.
زين : راح وقف قدام ريتال اللي جسمها كله في رجفه .. مبروك يا روتي ..
ريتال : ……….. ما بتردش
زين : مش مهم . هسمعها منك بكره .. هاتي ايدك بقى ..
ريتال : مدت ايديها بصعوبه .. وكانت بتترعش ..ةوزين مش عايز يبوس ايديها قدام الموجودين .. ولكنه قرب منها وهمس في ودنها .، حبيبتي اهدي .. انتى مش عايزه حبنا يطلع للنور ولا ايه ..
ريتال : غمضت عينيها .. وبتاخد نفسها . احم لا عايزه يازين …
زين : مبروك يا روتي ..
ريتال : الله يبارك فيك يا زين ..
زين : خدي بقى الدبله . وحطيها في صوباعي زى الشاطره .. بس ابوس ايدك بطلي تتوتري..
وحاول يشجعها .حبيبتى هي يعني مريم ونور احسن منك . انتي زيهم واقوى كمان . وانتي دلوقتى في موقف المفروض تثبتلهم انك قويه ومش متوتره ولاقلقانه من حاجه ..
ريتال : اتشجعت .. ومسكت الخاتم .. والحمد لله لبست الخاتم ل زين …
والزغاريط ،والميوزك اشتغلوا ..وكانت فرحه مميزه لانها جمعت اربعه في الحلال ..وكمان حب جديد طلع للنور
ورودي كانت مبسوطه. من جو العيله الفرحه . وبصت على عيون فارس واتمنت إنها تبقى جزء من العيله الجميله دى .، وهي بتتمنى. فارس رفع عيونه وبص بالصدفه واتقابلت عيونهم للحظه. ولكن رودي كانت محرجه ونزلت عينيها بسرعه . وفارس إبتسم. على الشقيه الصغيره..
مريم : راحت سلمت على شيرين ومصطفى .. وباركت ليهم .، وهما كمان باركولها .. وبركت لهنا واشرف بحب .، وقربت من ريتال اللي حضنتها ب فرحه كبيره . وانها تكون مرات زين..
وريتال بادلتها الحضن بحب اكبر .. لان العيله كلها بتحب مريم …
وزين : قرب من مريم و سلم عليها تانى وباس ايديها وراسها .. وباركت ليهم .
..وبعدها . جه مراد وفريحه . وسلموا عليها . ومراد باس ايدها وحضنها بحب .. لانها السبب الاساسي في الفرحه دي .، ومريم حضنت فريحه. وسلمت عليها وباركتلها ..
.واخيرا جت نور ووقفت قدام مامتها ومريم حضنتها بحب ودموع .. لانها شهر وهتمشي وسلمت عليها كتير والاتنين عيطوا في حضن بعض .، واغلب الحضور عيونهم دمعت .. آدم مدايق لان دموع مريم بتكوى قلبه ..وكمان دموع نور .، ولو بايديه يخلى بنته وأولاده فى حضنه العمر كله . وميبعدوش عنه .،،
.وبعدها . محمد اخد مريم كلها في حضنه .. وباس راسها ….ومسد على حجابها
مريم : مبروك يا نور عيني ..
محمد : حبيبتي الله يبارك فيكي . اهدى بقى بتعيطي ليه ..
مريم : انا فرحانه قوي يا محمد .. فرحانه ان ربنا استجاب لدعواتى وريح قلبك ..
محمد : باس ايديها .. ربنا ما يحرمني منك يا حماتي . وابتسم .
مريم : وسط دموعها ابتسمت . انا مريم وبس فاهم ..
محمد : احلى مريم ..
مريم : تسلملي يا رب ….
محمد : راح عند شيرين. أمى وحبيبتي وروح قلبى. وباس ايديها الإتنين..
شيرين : حضتنه بدموع، حبيبى . ونبض قلبى . مبروك ياروحي . انا الفرحه مش سيعانى يا محمد.
محمد : غصب عنه عيونه لمعت بالدموع، ايه ياشيرى . انتى تزعلى تعيطى . تفرحي تعيطى..ومسح دموعها . دموعك دى غاليه اوى . علشان خاطرى متعيطيش .
شيرين : مش قادره . توقف عياط . ومصطفي جه وضمها ليه بحب . وحاول يهديها . لانهم أخيرا . محمد فرح قلبهم .، وأخيرا هديت وضحكت . ومحمد إبتسم لما شاف ضحكتها ..
.وبعدها . راحوا كلهم يسلموا على آدم .زين وريتال. ومراد وفريحه . ومحمد ونور ،
.ولكن السلام اللي اثر في آدم .سلامه ل نور .. لانها هتخرج من البيت اللي اتربت وعاشت فيه . وادم برده غصب عنه دمعه نزلت منه ونور عيطت فى حضنه . وآدم مسبهاش غير لما هديت .. وسلم على محمد بعدها .وقاله.مبروك عليك نور …
.. وبعدها زين وريتال سلموا على كل العيله . ومصطفى وشيرين وأشرف وهنا..
.اما مراد وفريحه . سلموا على طارق ورنا .. وكل العيله بعدهم …
. فارس قام بفرحه وحضن فريحه وباركلها .، بارك ل توامه .، وكانت رودي واقفه وراها هي ورينو .. وردى كان وشها احمر جدا . ومكسوفه … وفارس غصب عنه عينيه كانت عليها ومش مصدق ان رودي مكسوفه .. لانه سمعها وهي بتتمنى تبوسه وابتسم .. وبعدها فاق على صوت مراد .. ما خلاص يا وحش هتنام في حضنها سلم وزوق عجلك يلا ..
فهد : اخيرا ..خرج من صمته ..وقرب من فريحه حبيبته.. وسلم عليها وباركلها .
.وفريحه في حضنه كانت .رينو وراها بالضبط .. وفهد عينيه على رينو .،
.ورينو رفعت عينيها في عين فهد ..وتقابلو في نظره لثواني ..ولكن كانت نظرة اشتياق ممزوج بأسف وعتاب . وبعدها اتقلبت .. بنظره كبرياء من الطرفين .،ورينو نزلت عينيها بسرعه ..وتكلمت مع رودي ..كأن فهد مش شايفاه ..
فهد : مبروك يا فريحه ..
فريحه : الله يبارك فيك يا فهد …
: فهد مبروك يا مراد. الف مبروك.
مراد : الله يبارك فيك .. عقبالك يا فهد .. ورينو رفعت عينيها تانى وكان فهد باصصلها من قبل . وحب يتكلم وهو باصص فى عينيها.
فهد : لا انا بعدت عن وجع الدماغ ده…
رينو اتصدمت اول ما سمعت ..وفضلت بصه في عنيه ومعملتش اى رد فعل علشان مايشوفش ضعفها ..
مراد : مش فاهم .هو حد يكره يبنى انه يحب ويتجوز.! وخصوصا لو جواز عن حب يبقى .. مش وجع دماغ .
، فهد : عينه في عين رينو .، مفيش واحده تستاهل انى احبها ..انا صرفت نظر جواز ايه ..
.ووجع دماغ ايه ،، مستقبلي وشغلى اهم . من الكلام الفارغ ده ..
رينو : سمعت كلامه . واتاثرت من جواها .. ولكن حاولت ماتبينش إنها اتوجعت وزعلت من.. كلامه واتخنقت . ونزلت عينيها قبل ماتضعف …
رينو : رودي تعالى نتمشى شويه في الجنينه ..
رودي : كانت محتاجه تهرب من عيون فارس .، اوكي تعالي .
رينو : من غير ما تبص لفهد اللي مراقبها وعيونه عليها وكان عايز يشوف رد فعلها . اخدت رودي .. وعدت من جمبه بابتسامه .ورافعه راسها بكبرياء . كأنها بتقوله انا اللي رفضت حبك.. ومشيت ..
فهد : فهم وسكت ،،،
يوسف : راح لجدو .،، جدو
مصطفى : نعم يا حبيب جدك
يوسف : انا بافكر اني اكتب كتابي قبل رمضان..
مصطفى : الله ايه اللي جرى للعيال دى .
يوسف : ارجوك يا جدو وافق . وكلم عمي حسام .ونكتب الكتاب .واتجوز مع عمى محمد.
مصطفى : والله يابني !! انا مش عارف اقولك ايه .. ودراستك .؟
يوسف : وافق علشان خاطري . بالله عليك يا جدو .. وكلم عمى حسام وبابا . ولو عم حسام وافق . وانا متأكد انه هيوافق . يومين كده ونكتب الكتاب .. وما تشغلش بالك بدراستي..
.. وبعد محاولات من يوسف .. وزن كثير على مصطفى .. اخيرا مصطفى وافق ..وقاله انه هيروح بكره ل حسام هو وأشرف. وشيرين . وهنا. ويتكلموا ويحددوا كتب الكتاب ..ويوسف قام بفرحه حضن جده . وباس على ايده ومشي وراح يفرح مريم..
مصطفى : الله هي العيال دي مستعجله على ايه ..
.طبعا : مراد وفريحه . واقفين مع العيله . ومراد جواه نفسه ياخد فريحه في حضنه . لانها خلاص بقت مراته شرعا .. وفريحه واقفه جمبه .. ومش مصدقه . من انها كانت حبيبته.. وفي لحظه ..بقت مراته .وفرحتها كانت مضاعفه…
. اما زين : كان مبسوط جدا ..وقاعد هو وريتال في وسط العيله .. والكل بيبارك ويهني ..والميوزك شغال ..
محمد : واقف وجمبه .نور اللي شايفها متوتره.. هو عايز يطمنها ..لكن العيله كلها موجوده .. وهو بيعتبر نور دي بنته قبل ما تكون حبيبته .. ودلوقتي مراته ..ومش عايز يوترها اكتر …ونفسه انه ياخدها في حضنه ..ويشيلها ويلف بيها ويقولها .. انا امانك .ماتخافيش..
. ونور : اللي واقفه جمب محمد.. ومكسوفه ومحرجه .. وبتفكر انه شهر بالضبط وهتبقى مع محمد لوحدهم .،وخلاص نور بقت مرات محمد ووشها عباره عن كتله طماطم . وده زاد من حسنها ،،،
مالك : مبسوط ليهم وفرفش الجو هو وفارس ويوسف ومريم ..وداد اسعاد ملت الفيلا زغاريط ..
آدم .. قاعد ومحاوط مريم من كتفها .. وجواه مبسوط قوي .. لانه شايف الفرحه على وش اولاده …لكن عنده احساس .. ان رينو بتمثل انها مبسوطه ..وهيحاول يعرف مالها ..
.طارق ورنا.. مبسوطين طبعا .وكلهم قاعدين .والضحكه ما بتفارقهمش من طارق المجنون.. .والكل قاعد مبسوط ،..
.لكن فهد : قاعد مابيتكلمش ..وسابهم وخرج على الجنينه ..واتمشى لوحده فيها ..وشاف رينو مع رودي .. وكانت المسافه كبيره ..فهد وقف وتابع رينو من بعيد ..وشايف رودي بس هي اللي بتتكلم وتتحرك .. ورينو قاعده ما بتعملش حاجه …ولان الدنيا ليل .، حاول يقرب شويه .واتمشى فعلا. لحد ماوقف في مكان قريب .. وسمع رودي وهي بتحكي لرينو عن فارس .. والموقف اللي اتحطت فيه .. وانها محرجه جدا.. لكن رينو من عينيها واضح انها مش مع رودي خالص ..رودي جالها مكالمه وكان باباها .،وبعدت عن رينو شويه .. علشان تتكلم…
فهد : بص على رينو ، وشاف وشها اللي محروم منه من فتره .. لكن وشها حزين ..
رينو : وهي قاعده جمب رودي .. بتفكر في كلام فهد .، وماحستش برودي اللي مشيت .. وإن فهد.. بعد عن وجع الدماغ .. وانها كده بالنسبه لفهد كانت وجع دماغ .، وكمان ماتستاهلش حبه ليها … طبعا اي بنت بتنسي اللي هي عملته .، واي كلمه سلبيه من حبيبها بتأثر فيها .. ورينو عيونها دمعت .. لانها مكانتش تقصد تهين فهد .. هي اتصرفت في لحظه غضب .. وانها لسه صغيره .. وكمان ثقة اهلها فيها كبيره .. وان ما فيش ولد يتجرأ يقرب من بنات العدوي .. لكن فهد ….. فهد يجي ويبوسها ..،
رينو : سرحانه وفهد متابعها .. رينو جواها … انا ماكنتش اقصد يا فهد .. انى اقول انك مش راجل … بالعكس انت كل سيمات الرجوله فيك.. والغيره اللي وحشتني منك يا فهد ..انت محترمتنيش .. لو بتحبني كنت تخاف من زعلي وردة فعلي على عملتك دي …انت غلطت يا فهد .. وانا كمان غلطت . لكن انت ماحاولتش تقرب تاني .. واخرتها ايه.. انك استريحت من وجع الدماغ .. انا بالنسبه ليك وجع دماغي يا فهد..!؟ وكمان مستاهلش حبك !؟ .انا هريحك من وجع الدماغ يا فهد… وغمضت عينيها ودمعه نزلت منها .. وفتحت عينيها .. ورينو شافت . ضوء بيلمع جبها ولفت ولمحت فهد والضوء ده من ساعته كان عاكس جمبها من الاضاءه .، واتوترت ولكن بتفكير..عملت نفسها مش شايفاه .. وفضلت قاعده وكان قلبها بيدق لكن بزعل .. وحاولت تثبتله العكس . وان كانت هي بالنسباله وجع دماغ .. فهو مش هيكون في دماغها اصلا .. رودي : جت عليها .،
رينو : كنتى فين ..؟
رودى : سلامتك يارينو . انا قولتلك بابى بيتصل . وكلمته وقالى انه هيتاخر عليا ..
رينو : وقفت باقولك ايه يا رودي ..
رودي : ايه
رينو : علت صوتها شويه . تعالى ندخل جوه ونفرفش شويه لابيه زين وريتال .. تعالى انا نفسي ارقص .. واخدتها من ايديها … وكان فهد بيحاول يداري نفسه جمب شجره علشان ما تشوفهوش ..
وفهد : شاف رينو وهي بتضحك .. لا وكمان رايحه ترقص ..والنار شعلت. جواه .. وفضل واقف مكانه ومش عارف يفكر .. ولكن كل شويه يرجع لقرار ..
البعد والفراق …
رينو : دخلت وهي متوتره وبتدعي ان فهد ما يكونش شاف دموعها .. لكن جت اللحظه اللي هثبتلك انك مش في دماغي .. وحاولت تضحك وتداري اللي جواها .. لانها زي مامتها.. وقالت.. ايه يا ابيه زين .. مش هترقص . انهردا . في بيتنا ٣ مناسبات . وشغلو الميوزك . واخدت رودي معاها وزين . وفعلا رينو بتعمل فرق في اي مكان هي فيه .. والكل . بدأ . يضحك من تاني وكل .. كاپل واقفين جمب بعض .. ويسقفو ومبسوطين والحمد لله الليله عدت على خير …
الكل كان مبسوط ولكن الوقت عدى بسرعه …
حسام : قام وقدم الهديه لاخته . وكان خاتم رقيق..وقدمه ل مريم .الل فرحت بيها جدا . مهما كان حتى لو أخته مش محتاجه . لكن اى هديه من اخوها الكبير.. حتى لو صغيره بتفرق معاها جدا …وحضتنه بحب وقالتله انها هتفضل لابساه فى ايديها على طول. وشكرهم على اليوم الجميل ده .. واستاذن واخد هدى ومشيوا. ويوسف هيوصل مريم ..
———بقلمى Mariem Nasar
.وبعدها ..جاسر قام هو ملك ومليكه ومالك .. وسلموا على كل الموجودين .. وشكروا . آدم على العزومه واليوم الجميل ده .. وباركو ليهم ومشيوا ..
. اشرف : قام وراح قعد جمب رنا . وقدم لها هديه اسوره جميله . ولبسها ليها .. وكانت مبسوطه جدا ان اخوها جابلها هديه .. هي ايوه مش محتاجلها ..
. لكن اي حاجه من الاخ الكبير بتسوي الدنيا وما فيها .. وكانت فرحانه جدا .. وحضنته بحب ..
واشرف.. باركلها على .. كتب كتاب فريحه ..
ورنا باركتله على خطوبه ريتال …
واشرف : قام واخد هنا و كان عايز ياخد ريتال ..
لكن .. حاول زين يقنع اشرف انه هيوصل ريتال ..
واشرف . اخد هنا …
ومصطفى : قام وبارك للجميع .. واخد وشيرين ومشيوا ..
يوسف : قام واخد مريم علشان يوصلها بالعربيه ..
.وبعد كده طارق قام . وسلم على آدم وحضنه بحب.
. وباركله تانى .. على كتب كتاب نور ومراد وخطوبه زين .. وسلم على كل الموجودين …
وراح ل مراد وقاله متاخرش فريحه .. ومراد قاله انه هيحصله علشان ميأخرهاش …
طارق : اخد رنا واستاذنو ومشيوا …
———
كده فاضل محمد ونور .. و مراد وفريحه …. وزين وريتال … وفهد ورينو … وفارس ورودي …
فارس : دخل وسلم عليهم وهو خارج شاف رودي واقفه لوحدها … وقرب منها ..
فارس : انسه رودي …
رودي : اتكسفت .. احم نعم ..
فارس : في حد هيوصلك ..
رودي : اتوترت .. وقالت بابي في الشركه و هيتاخر .. انا هاستنى لحد ماييجي .. او ممكن اخد تاكسي ..
فارس : تسمحيلي اوصلك …
رودي : فتحت بقها ومش مصدقه .. لكن بطبيعه اي بنت .. هتخاف تركب مع اي حد …
رودي : لا ميرسي .. انا هاطلب اوبر .. او هاخد تاكسي ..
فارس : مش هينفع الوقت أتأخر . وما ينفعش تركبي تاكسي لوحدك .. ويا ستي . اعتبري انك هتركبي تاكسي ..
رودي : مش عارفه ليه .. جواها مبسوط . وانها فرصه تتعرف على فارس .. هو محترم جدا …
رودي : اوكي انا متشكره جدا لحضرتك .. ثواني اجيب شنطتي من جوه ..
فارس : اتفضلي …
رودي : دخلت الفيلا بسرعه .. واخدت شنطتها وسلمت على .. مريم وآدم . وآدم صمم انه يوصلها هو ورينو . لكن هي قالتله انها كانت هتركب اوبر .. لكن الاستاذ فارس عرض عليها يوصلها.. وباركت للموجودين .. وراحت ل رينو .. وقالتلها ان فارس عرض عليها يوصلها ..
رينو : ابتسمت ل رودي وقالتلها خلي بالك من نفسك . وكلميني اول ما توصلي ..
رودي : استاذنت ومشيت … وفارس اخدها وفارس ماشي .. مش عارف هو عمل كده ليه .. وحاسس انه اتسرع .. لكن هو شايف انه كده بيساعدها .. لان باباها مش موجود .. فتحلها الباب وركبت بتوتر ..
وركب وسالها على العنوان .. وقالتله .. وفارس هيوصلها .. واتحرك بالعربيه ومشيوا ..
————-
اما زين : ريتال تحب اوصلك دلوقتى
ريتال : يا ريت يازين ..
زين قام استاذن . من والده …
آدم : قاله خلي بالك من الامانه يازين…
زين : هز راسه ما تقلقش يا حاج … واخد ريتال بعد ما سلمت على كل الموجودين .علشان يوصلها ..
————-بقلمى Mariem Nasar
فهد : دخل وكانت عينيه حمرا من الغيظ والغيره . لانه تخيل ان رينو رقصت . وهو مرضيش يدخل علشان لو كان شافها . كان ممكن يتصرف بغضب .. وكل ما يتخيل ده . دماغه هتنفجر . لكن صمم انه يسيبها براحتها علشان يتعود على بعدها ..
فهد : قرب من آدم ومريم الف مبروك وربنا يتمملهم بخير .. انا هاستاذن ..
آدم : بقلق . لما شاف شكل فهد .. انت كويس يا فهد !!!
فهد : انا كويس يا عمي .
مريم : فهد يا حبيبي انت متأكد .
فهد : ما تقلقوش انا كويس . انا بس منمتش من امبارح . واتعدل وما بصش على رينو ومشي ..
——–
اما مراد : يلا يا فريحه علشان اوصلك
فريحه : اوكي يلا ….
. مراد استاذن بابا. انا هاوصل فريحه ..
آدم : بنظره ل مراد . ومراد طمنه بنظره ظ
. مراد : فهم قصد ابوه .. انه ما يتجرأش . مش معنى انه كتب الكتاب .. انه يتجرأ. مع فريحه ..
ومراد اخد فريحه علشان يوصلها ….
————
محمد : قام طيب يا نور انا هامشي ..
نور : متوتره .. احم . بالسرعه دي ..
محمد : معلش يا حبيبتي . وعلى فكره انا هستناكي بكره في المستشفى …
نور : هو في بكره عمليه ..
محمد : بمكر .. عمليه كبيره جدا .. وطبعا مفيش عمليه ولا حاجه .. هو عايز يباركلها بطريقته الخاصه .. لان كل العيله كانت موجوده …
نور : احم . حاضر. إن شاء الله .
محمد : راح عند مريم وسلم عليها . وسلم على آدم .. و استاذنهم ومشي ..
رينو : قامت وحضنت نور وباركتلها .. وسلمت على مامتها وباباها واستاذنتهم علشان تطلع تصلى وتنام وكانت الضحكه على وشها . وآدم ومريم . استريحو . لما شافو ضحكتها ..
واول ما بعدت عنهم .. وطالعه على السلم ..عيونها اتملت بالدموع .. وطلعت على اوضتها ونامت على السرير بهدومها حزينه زعلانه .وبتفكر في كلام . الفهد. ودموعها على خدها .
————-بقلمى Mariem Nasar
نور : قاعده مع آدم ومريم . وحضنتهم بحب ..وبعدها استاذنت وطلعت بسرعه علشان تصلي .. وكانت مبسوطه جدا .. وعايزه تخلص كل حاجه . علشان تتصل على محمد ..
————
زين : وصل ريتال . اخيرا وحاول ما يوترهاش . لانها كانت هتموت . زين قال . واحده واحده ..ريتال هتكون افضل ..وسمع كلام آدم . وحافظ على الامانه.
———–
.اما فارس : وصل رودي بعد ما اتكلمو شويه مع بعض …
محمد : ماشي فرحان . وكان مبسوط جدا . وحاسس انه طاير من الفرحه ..
———–
مرادبيوصل فريحه
مراد : مبروك يا فريحتى ..
فريحه : بخجل . الله يبارك فيك يا مرادى
مراد : مالك مكسوفه كده ليه .
فريحه : بصراحه . مش مصدقه اني خلاص بقيت مراتك .. يعني لحد النهارده الصبح كنت حبيبتك وبس .. بعدها فجاه بقيت حبيبتك وخطيبتك ومراتك .. انا مبسوطه قوي ..
مراد : ركن العربيه .. وانا عايزك كده تبقى مبسوطه على طول . ومسك ايديها .
وفريحه : قلبها دق بسرعه .
مراد : عارفه اول ماكتبنا الكتاب . كنت عايز اخدك فى حضنى وابوسك قدام كل الموجودين .
فريحه : بتسمع كلام مراد وقلبها بيدق اكتر .
مراد : برقه باس ايد فريحه الل مغمضه عينيها
. ومراد خلاص الاول مكنش بيستحمل قرب فريحه وهي حبيبته .. دلوقتي بقت مراته . فريحه وهمس ف ودنها انا بحبك ..
فريحه : بتتنفس بصعوبه وحاسه انها هتموت . واتفاجت . ب مراد الل باسها من شفايفها بوسه رقيقه جدا .وحست انها هتغيب عن الوعي .
واخيرا مراد بعد عنها . وشاف فريحه هتموت ووشها جمرة نار . وحب يطمنها . واخدها ف حضنه ومسد على حجابها . وفريحه مسكت ف جاكت مراد لحد ماهديت . وشافت مراد حنين .. فى مراد المجنون .
.وبعد فتره مراد . انتى كويسه . فريحه هزة راسها بايوه
مراد : باس كف ايديها . مبروك يافريحت قلبى .
فريحه . مبروك عليا مرادى .
مراد : اتحرك بالعربيه ووصل فريحه لحد باب الفيلا.
وطبعا . مراد روح . وكالعاده هيكلم فريحه. وفعلا اتصل عليها وكلمها .
———
يوسف وصل مريم . وروح واستناها علشان يكلمها ع الفون قبل ماينام . ومريم اتصلت .. ويوسف كنسل واتصل عليها وبيتكلمو ..
———-
وزين وصل ريتال . وقالها صلى وقبل متنامى هكلمك وريتال حبت ده جدآ وكانت مبسوطه . وزين روح ومنتظر رساله من ريتال علشان يكلمها . وفعلا ريتال بعتتله رساله ع الواتساب . وزين كلمها .
———:
مالك : روح واتصل على ساره . الل شافت الرساله وحاسه انها متلخبطه اول ماشافتها وقلبها دق ..وسوزى سألتها ايه الرساله دى . ساره خبت عليها . وقالتلها رساله من الشركه . وساره استغربت نفسها . هي خبت ليه ..
ساره . قاعده على السرير . وفاتحه اللاب . واول ماشافت رقم مالك ردت ع طول واتكلمو . وكان مالك مبسوط وطلب منها ميعاد ياقابلها بكره .. وهي لا اراديآ .وافقت
———–
فارس وصل رودى وشكرته جدا . ورودى المجنونه قالتله ماتمشيش غير لما اطلع واشاورلك من البلكون . وفارس ضحك عليها .. وفعلا استناها وطلعت فوق وخرجت البلكوت وشاورلته . وفارس كان مبسوط وشاورلها ومشى . وردى كانت فرحانه جدا.
————-بقلمى Mariem Nasar
محمد : روح واخد شاور وصلى . واتصل على نورو . مراته ..مستناش هي تتصل وردت عليه . واتكلمو كتير ومحسوش بالوقت . وكان محمد حاسس انه ابن ال٢٠ سنه وصمم أن نور تروحله بكره ع المستشفى . لان في عمليه كبيره جدا . وقالها انا هاجى اخدك . من الفيلا … واتكلمو . لحد مانامو الاتنين . وهما ع الفون …
———
اما فهد خرج من عند آدم . وركب العربيه . وبيلف بيها فى كل مكان. ومخنوق . من كل حاجه . رينو جميله . جميله قوي . وكمان بيغير عليها . وكان مراقب كل تصرفاتها . وبيفكر هيدارى الغيره دي ازاى . هيعمل ايه بعد كدا . وقال أنا جرحتها . انا عارف هي فهمت انها وجع دماغ ليا . وانها متستاهلش حبى . وان شغلى ومستقبلى أهم منها .. وبص بجمود ايوه هي وجع دماغ فعلا . ولازم اتعالج منها . وشغل العربيه من تانى . واتحرك .
وكان بيسمع. بحاول انساكى . لرامى جمال …
وحياة الفرحة اللي ناسيها .. و الهم اللي استولى عليا
و الذكرى اللي بتوجع فيا .. هتلف الدنيا و هلقاكي
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها ) اسم الرواية