رواية نادرة قلبي كاملة بقلم دعاء احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية نادرة قلبي الفصل السابع و الثلاثون 37
قيل في الحب الحلال:
” إنِّي وقعتُ و لم أَبُح يوماً لها ..
لم أقترِب مع أنيِ أبغيها ..
فحياؤُها و الله يكبِحُ جُرأَتيِ..
لكن غداً سأدقُ بابَ أبِيهاَ..
“بعد عقد القرانِ قال لها:
” لقد كلٌَفنيِ الوصُول إليكِ كثيراً من الصدقاتِ ، و عدداً هائلاً من الدعوات في جوف الليل ،و لم يبقَ مسجدٌ في المدينة إلا وكان لي أثرٌ به كان الطريقُ إليكِ صعباً .. و لكن كان وعدُ ربي حقاً
و نِلتُ منزلتيِ في قلبك…….
حسن لنادرة
تمر الأيام و تمر الليالي و يبقى حبي لكِ ثابت لا يغيره الزمان
بعد مرور سنة و نص .. في بيت الصياد
نادرة كانت بتحضر الغداء، بحر كانت بتعمل واجب المدرسة و ياسين بيحبي على الأرض جانب بحر
نادرة لمرجانة في الموبيل
:خالص يا مرجانة أنا هعدي عليكي بليل بطلي عياط بقا و بعدين ما انتي عارفة يحيي دايماً تتخانقوا و بعدها بيصلحك
مرجانة بضيق:
:بس المرة دي غير يا نادرة أنا زهقت من كتر الخناق
نادرة بابتسامة:بس بتحبيه و عارفه انه بيحبك و بيثق فيكي و أكيد ضغط الشغل لازم تقدري كل دا يا حبيبتي و لما يهدأ اتكلمي معه بهدوء و احكيله عن اللي بيضايقك منه لان صدقيني لو انتي اتكلمي معه دلوقتي و هو شايط هيحصل مشكله اكبر لازم تهدي و هو يهدأ
نغم :يا نادرة أنا فاهمة قصدك بس أنا مش انتي و نبيل مش حسن… هو فيه زيك أنتي و حسن يا نادرة محدش بيسمع صوتكم و لو اتخانقتوا بيصلحك حتى لو أنتي اللي غلطانه حظوظ
نادرة :أعوذ بالله من عينك يا بت اعوذ بالله
بت يا مرجانة انتي بصالي في حياتي كدا ليه
يخربيت سنينك يا بت
مرجانة بضحك؛ و الله ما قصدي بس حقيقي تعبت من الخناق يا نادرة و مش عايزاه دا يأثر على مالك
نادرة:يبقى تتكلمي معه و تصارحيه يا مرجانة…
مرجانة :ماشي يا ستي قوليلي انتي بتعملي ايه دلوقتي
نادرة:بجهز الغداء عاملة مكرونة بالبشاميل و جلاش و بعمل السلطة
مرجانة:بالهنا والشفا ياسين و بحر عاملين ايه؟
نادرة:بخير الحمد لله… بقولك يا نغم حماتي عايزانا نجيب اخ كمان لياسين
مرجانة بصحك :و الله هي طلبت كدا
نادرة:مش بالظبط بس الكلام جاب بعضه بس بصراحة انا مش مستعدة دلوقتي لأي حاجة مدرسة بحر و ياسين سنة و تمن شهور يعني انا مش هقدر اهتم باي حد تاني دلوقتي
مرجانة:طب و حسن رأيه أيه
نادرة:بصي هو مش معترض و مش بيزن على الموضوع اوي يعني و كمان هو مركز أكتر في الشغل من ساعة ما ساب المصنع مع الخواجة نيكولاس و هو مركز انه يقوم مشروعه هو و عامر
مرجانة بحب:ربنا يوفقهم يا نادرة يارب بس اقولك حاجة لازم تخلي بالك عليه و عينيك دايما تبقى عليه
نادرة باستغراب:يعني ايه؟
مرجانة:يعني يا حبيبتي جوزك دلوقتي ربنا كرمه و عنده معرض لقطع غيار السيارات و الراجل يا حبيبتي لما يطلع على وش الدنيا و يحس انه بقا من الطبقة الغنية عنيه بتبدأ تزوغ على دي و دي
او ممكن اي واحدة كدا و لا كدا تحاول توقعه
نادرة:حسن؟! لا طبعاً بصي يا مرجانة انا و حسن مش عشرة يوم علشان افكر فيه بالطريقه دي أصلا حسن بيحبني و انا بحبه اوي كمان
حسن أصيل يا مرجانة و قلبه اتختم بختم حبي ليه و عمره ما يخو”ن
مرجانة :أنا ممكن احسدك على فكرة من غير ما اقصد يا نادرة لان العين و القلب ساعات يحسدوا من غير ما يقصدوا علشان كدا بلاش تقولي الكلام الحلو دا لحد حتى أنا و خالي الكلام دا لابو على ماشي يا ست نادرة
نادرة بحب:
مع اني مش مقتنعه بس ماشي بقولك تيجي نروح جليلة بليل وحشتني بقالي يومين مروحتش عندها
مرجانة:بلاش انا النهاردة روحي انتي و انا هبقي اروح بكرا
نادرة غسلت ايدها و مسكت الموبيل و خرجت من المطبخ:
:ماشي يا حبيبتي بس خالي بالك على نفسك هكلمك تاني….
مرجانة؛ ماشي يا عسل سلام مؤقت..
نادرة قعدت تلعب مع بحر و هي بتمسك ايد ياسين علشان يمشي اول خطواته….
*******************
بعد ساعة و ربع تقريباً
حسن وصل البيت و باين عليه الحماس و السعادة، طلع السلم بسرعة فتح الباب لقاهم قاعدين في الصالة، ابتسم بحب
:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
:و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بحر قامت بسرعة جريت عليه تحضنه
حسن:وحشتيني يا اوزعه
بحر بضيق:متقولش اوزعه انا دلوقتي بقيت كبير في سنة تانية ابتدائي يعني كبيرة
حسن بمرح :خالص خالص متزعليش كدا هاتي حضن كبير بقا علشان انتي وحشاني اوي
بحر ضحكت بسعادة و حضنته و هو شاله على كتفه و قعد جانب نادرة على الأرض، اخد منها ياسين و ضحك بسعادة
:وحشتني يا قلبي أنت…
ياسين ضحك بطفولية و هو بيحاول يقوم و يمشي و حسن ماسك ايده و هم التلاتة بيلعبوا
نادرة ابتسمت و سابتهم و قامت تجهز السفرة
حسن :بحر خالي بالك على اخوكي لحد ما اجي
بحر:حاضر بس دا بيعض شوف عمل فيا ايه لما كنت بلعب مع ماما
حسن بص ايديها باستغراب و رجع بص لياسين اللي بيضحك بعدم فهم
حسن بحزن :بتوجعك لسه؟
بحر:شوية صغيرين بس هو أصلا من ساعة ما السنتين دول طلعوا و هو بيعض كل ما اقعد مع ماما بيعيط
حسن باستغراب :بيغير دا و لا ايه؟!
طب حقك عليا يا ستي هو لسه صغير و مش عارف هو بيعمل ايه بس بعد كدا خالي بالك و انتي تلعبي معه….
بحر :حاضر
حسن ابتسم و بص للشنطة اللي جابها معه و هو جاي فتحها و طلع منها شكولاته و زبادي بالفراولة و عصير
:خدي يا ست بحر عارف انك بتحبيهم
بحر بحماس و سعادة:كلهم ليا
حسن:و أنا عندي كم بحر يعني طبعاً كلهم ليكي
بحر اخدت منه الحاجة و باسته من خده، طلعت لسانها لياسين و كأنها بتغيظه
حسن ضحك و سابهم يلعبوا و قام دخل المطبخ لنادرة
نادرة كانت بتطلع الصينية من الفرن
حسن :اساعدك في حاجة؟
نادرة:لو ممكن… خد الأطباق على السفرة
حسن بابتسامة :
حاضر يا ستي اي أوامر تانية…
نادرة هزت رأسها بأه و شاورت له انه يقرب
حسن رفع حاجبه باستغراب و ساب الأطباق و قرب
نادرة مسكته من ياقة قميصه بغيظ:
بعد كدا لما تجيب شكولاته لبحر هاتلى انا كمان فاهم….
باسته من خده و بعدت اخدت الصنيع و طلعت، حسن ضحك بسعادة و اخد الأطباق و خرج وراها
نادرة :بحر ياله يا حبيبي علشان نتغدا
بحر و هي بتاكل شيبسي
:انا مش عايزه اكل يا ماما
نادرة :هقول ايه كله منك يا حسن قلتلك الف مرة بلاش شيبسي بيوجع لها بطنها و بيخليها مش عايزاه تاكل اتفضل أنت بقا اقنعها
حسن لبحر:عجبك كدا دي ست مفترية بتاع مشاكل تعالي ناكل علشان ممكن تعملنا مشكله
بحر بحزن :مش عايزه اكل يا حسن بطني بتوجعني لما باكل
نادرة بزعل:علشان مش بترضي تاخدي الدوا بتاع بطنك انا تعبت و الله
سابتهم و دخلت المطبخ…. حسن قعد جانب بحر بحزن
:ممكن اعرف ليه مش بتأخدي الدواء انتي عايزاه تزعلينا….
بحر:الدوا مر اوي يا حسن
حسن بتفهم:حبيبتي انا عارف بس لازم تاخديه علشان تبقى كويسة و تعرفي تاكلي و تكبري انا اصلا لو كنت أعرف انك ماخدتهوش مكنتش هديكي الحاجة دي لأنها اصلا بتتعبك
بحر سكتت و وطت رأسها بحزن
حسن بمرح و خبث:
بس ممكن اجيبلك كل الحاجات اللي تحبيها لو اخدني الدواء
بحر دموع:خالص هخده بس بلاش نادرة تزعل
حسن:هي بتزعل لما تحس انك مش كويسه علشان كدا وعد تاخدي الدواء؟
بحر:وعد و الله هاخده على طول
حسن ابتسم بحب و شالها على كتفه:
يبقى ياله بينا بقا ناكل علشان الاكل ريحته حلوة اوي…
بحر:حاضر
قعدوا ياكلوا كلهم و نادرة شايله ياسين على رجليها و بتاكل بحر
حسن كان بيبصلها و مركز معها و افتكر اول مرة شافها زمان و هو عنده 19سنة كانت جميلة جداً و حنينه على القطط
و عدت الأيام و دعواتها استجابت و بقيت قسمته و نصيبه.
نادرة:سرحان في ايه… حسن
حسن؛ ها؟
نادرة :ها ايه الاكل هيبرد مش بتحب البشاميل سخن ياله
حسن؛ طب ياله سيبي بحر هي بتعرف تاكل لوحدها و كلي…. صحيح في مشوار لازم نروح سوا بليل
نادرة:مشوار ايه؟
حسن بجدية:هنودي ياسين و بحر عند ماما و نقعد معها شوية و بعدها هاخدك و نشوف المفاجأة
نادرة :مفاجأة ايه؟
حسن؛ بليل يا نادرة…
بعد وقت طويل
خرجوا الاتنين من بيت والدته بعد ما قعدوا معها هي و تبارك و سابوا بحر و ياسين
حسن ركب الموتسكل و وراه نادرة و اتحرك
بعد حوالي ساعة
وقف في شارع في مكان معروف أدام مكان متغطي بالقماش من فوق
نادرة:ايه دا
حسن ابتسم بسعادة و مسك ايديها و عدي و هي معه
دخل جوا المعرض اللي كان منظم بشكل أنيق و شيك جدا
بدأت تتفرج على مكان باعجاب
نادرة بابتسامة و صدمة:
هو دا المعرض اللي نفسك تفتحه
حسن هز راسه بأه؛
بصي هو محتاج شغل كتير لسه و يعني محتاج يبقى فيه موظفين كويسين بس اول ما شفت المكان دا حسيت انه هيبقى فتحة خير لينا
نادرة بحماس؛ الف مبروك يا حسن ربنا يوفقك طب انت اشتريته و لا لسه
حسن:بصراحة لسه قلت اجيبك نتفرج عليه سوا
نادرة:المكان شكله حلو اوي و في مكان معروف…. بس قولي أنت ناوي تشتريه لوحدك و لا انت و عامر زي معرض قطع الغيار
حسن :هو انا و عامر بنفترق يا بنتي ان شاء الله اه و معانا سليمان و مينا
هو هيهتم بالشئون القانونية و كل حاجة تخص القانون انا كلمته و هو رحب بالفكرة جدا
نادرة بقلق :سليمان يا حسن أنت متأكد؟
حسن: نادرة سليمان اتحبس ظلم بسبب رحاب و بعدين فات سنة و نص و عرفنا نثبت انه كان برئ و عملنا قضيه تعويض و ربنا اثبت برائته يمكن متأخر و قضي اربع سنين في السجن ظلم لكن أنا قعدت معه في السجن يا نادرة و في السجن محدش بيتجمل كل واحد بيبان على حقيقته و صدقيني هو شخص كويس، و على فكرة سليمان كلمني و قالي انه عايز يتجوز سمارة
الحمد لله وصل لبنته و اتطمن عليها و اخد حكم من المحكمه انه يشوفها لان والدتها كانت رافضه
حياته بدأت تستقر و ناوي يتجوز و كمان دا شغال معايا في المعرض من وقت ما خرج من السجن و آمين جدا
نادرة؛ طب و سمارة وافقت و لا لسه؟
حسن:مش عارف الصراحة بس حاسس أنها هتوافق و كمان عامر فرحه قرب خلينا بقا نفرح لهم…
نادرة؛ ربنا يسعدهم كلهم يا حسن يارب
حسن ابتسم بخبث و هو بيقف قصادها
:طب بقولك ايه احنا الحمد لله ربنا فتحها علينا و أنا دنيتي اتظبطت جدا انا و الشباب انتي بقا مش نفسك في حاجة
اطلبي اي حاجة نفسك فيها…
نادرة بتفكير: نفسي تعمل حاجة يا حسن بس ماتفهمنيش غلط
بص انا نفسي تمسك شغل بابا هو صحته مش أفضل حاجة و محتاج يرتاح و هو عمره ما هيهدا غير لما يتأكد ان معارض الأجهزة الكهربائية ماشيه تمام و هو طلب مني اقولك يا حسن هو بيحبك و بيثق فيك و عارف انك ذكي هتعرف تحافظ عليه
هو لو كان واثق أن يحيى جوز مرجانة بيفهم في الشغل دا مكنش هيتردد يطلب منه و دا مش تقليل منك يا حسن بس بابا تعب لحد ما كبر الشغل دا بالله عليك فكر يا حسن
حسن :حاضر يا نادرة انا ياستي هروحله بكرا و اقعد معه افهم الدنيا ماشية ازاي
نادرة :بجد؟ روح يا حسن ربنا يسعدك على اد تعبك يارب…
حسن :انتي سعادتي يا نادرة و كفاية وجودك معايا انتي و الولاد، غمضي عينك بقا
نادرة بصتله باستغراب و غمضت عنيها، حسن طلع خاتم من جيبه و لابسه ليها…
نادرة فتحت عنيها و بصت للخاتم :
دا ليا؟!
حسن بابتسامة:اه يا ستي ايه رأيك؟
نادرة بحب:دا حلو اوي يا حسن حلو اوي
حسن :مبروك عليك يا نادرة قلبي….
نادرة :نادرة قلبك؟! حلو الإسم دا يا حسن
حسن :طول عمرك نادرة قلبي من يوم ما عيني شافتك….
نادرة بسعادة :انا بحبك يا حسن بحبك اوي
عمري ما تخيلت اني هبقي سعيدة كدا
حسن:و أنا بموت فيكي…
بعد يومين
حسن كان عند والدته نايم و حطط رأسه على رجليها و هي بتملس على شعره بحنان
حسن :ربنا كرمني اوي ياأمي كرمني بالوسع و حبب فيا خلقه…. كان نفسي ابويا يبقى موجود و عايش يشوفني و انا بكبر اسم الصياد
دعاء بابتسامة:محمود زمانه مرتاح في قبره يا حسن ادعيلها بالرحمه يا ابني
و اوعي الغرور ياخدك في يوم من الايام مهما نجحت او حققت لان الغرور يا ابني آخرته وحشه اوي….. و أنت بتكبر و بتكبر أسمك اوعي تنسى حق الغلابة و اوعي تيجي على غلبان و تفتكر ان في حد ممكن ياخد منك رزقك كل واحد بياخد نصيبه يا حبيبي
و خليك حنين علي أهل بيتك و اوعي يجي اليوم اللي تقل فيه باصلك و تيجي على نادرة لأنها استحملت معاك في بساطة الحال و في اسوء الأحوال و كانت واقفه في ضهرك
اوعي يا ابنى تغش او تاخد حق مش حقك و خالي بالك على اختك دايما فاهمني يا حسن
حسن ابتسم براحة و بأس ايديها :
ربنا يديمك لينا بخير دايما يارب
دعاء:و يسعدك يا ابني
حسن اتعدل و قعد ادامها
:على فكرة انا عندي ليكي خبر حلو
انا حجزت ليكي في موسم الحج الجاي و ان شاء الله السنة دي تبقي على جبل عرفات و تلمسي الكعبة
دعاء بصتله بعدم تصديق و دموعها نزلت
:بتتكلم جدا يا حسن؟!
حسن بأس ايدها :بتكلم جدا يا ست الكل
دعاء بسعادة و دموع:
انا مش مصدقة معقول ذا انا كل يوم بدعي ربنا أني ازورها قبل ما اموت
حسن بحزن :بعيد الشر عنك يا ماما دا انا اتوه في الدنيا من غيرك
اتوه لو انتي مش جانبي دا
مهما حبيت ناس أنتي بالذات فوق الكل أنتي بالذات مقدرش ابعد عنها احس اني بموت بتخنق….
دا انتي اللي قولتيلي اللي يراضي امه ربنا يحبب في خلقه… عمري ما هنسي تعبك علشان تربيني أنا و تبارك
دموعك و حزنك بعد وفاة ابويا و مع ذلك وقفتي علشانا ربنا يحفظك لينا يا أمي بالله عليكي بلاش الكلام دا
دعاء :ربنا يراضيك يا حسن يا رب
حسن ابتسم بحب و نام و سند راسه على رجليها بارتياح
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نادرة قلبي ) اسم الرواية