رواية ملك القاسي الفصل الثاني 2 - بقلم شمياء شاكر

الصفحة الرئيسية

 رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات 


رواية ملك القاسي الفصل الثاني 2

 
حازم بص على أثر قاسم بصدمه : أبتديت أخاف منه……
حازم ركب جنب سواق العربيه الجامبو ٥ عربيات ماشيين ورا بعض
على الطريق الصحراوي لأسكندريه
السواق بص لحازم بتوتر : في لجنه على بعد ٢ كيلو…..
حازم : كمل سواقه……
السواق بخوف : بس…….
حلزم بصله بشر…….
السواق بلع ريقه بصعوبه…. وكمل بخوف للجنه
ظابط أعد تحت شمسيه وطربيزه عليها أكل وعصير…… شاف ٥ جامبو ورا بعض…….
قام وراح للجامبو وبص لحازم بجمود : العربيات دي فيها اي…….
حازم قرب من ودانه وأبتسم بشر : فيها سلاح…….
الظابط بصله وأبتسم بجانبيه ………وراح عند صندوق العربيه وفتحه……
السواق بص لحازم برعب : يا حازم بيه كده هيشوف الشحنه…….
حازم بصله بشر مميت…….
السواق بلع ريقه برعب وسكت…….
الظابط فتح الصندوق….. لقه برنيكات طماطم…… رفع برنيكه منهم لقي تحتها السلاح……. أبتسم وقفل الصندوق تاني
وراح لحازم وأبتسم……….
الظابط بصوت عالى : أفتح السكه يابني… عربيات خضار
حازم أبتسم : أبقا كلم قاسم يا كنان
كنان بأبتسامه جانبيه : عيونا للباشا…
حازم أبتسم وبص للسواق : أطلع
السواق بصله بصدمه….. وتأكد دلوقتي ان قاسم واللى معاه مش سهلين أبدآ…..
نفض أفكاره وساق…..
حازم أبتسم بشر وبص على الطريق…
………………………….
قاسم روح وطلع شقته….. دخل غير لبسه ولبس بدله رومادي شيك جدآ…… ساعه سوده بماركه عاليه…… وبرفانه المفضل…… وخرج من أوضته
أبو قاسم وقفه : انت رايح فين….
قاسم داس على سنانه بغيظ وبص لأبوه …
أبو قاسم بلع ريقه بخوف : انا بطمن عليك…….
قاسم طلع دفتر شيكاته بنرفزه وكتب ٢٠ ألف ودهاله : كده أطمنت…….
أبو قاسم بص على الشيك بأبتسامه جشع : أطمنت اووي…….
قاسم بصله بشمئزاز وسابه ونزل…..
ركب عربيته وساق…..
تلفونه رن…. طلع التلفون من جيبه ورد : الو
..-: باشا البشوات
قاسم أبتسم بجانبيه : العربيات عدت….
..-: قدام كنان موجود في الشرطه متقلقش يا قاسم….
قاسم أبتسم : مكنتش قلقان يا كنان……
كنان أبتسم بشر : السلاح انواعه مختلفه…
قاسم : أكيد……
كنان : طيب يا باشا هسيبك انا
قاسم أبتسم وقفل وكمل طريقه
_________________.__________________
في مكان تاني
هى بصه لنفسها في المرايه ومبتسمه….
الكوفيره بأبتسامه : ها عايزه ميك أب نوعه اي يا عروسه……
حلا بأبتسامه بصت للكوفيره : عايزاه خفيف جدآ…. عايزه أحس أنى طبيعيه….
الكوفيره أبتسمت : انت أساسآ مش محتاجه ميك أب….. انت قمر لوحدك…..
حلا أبتسمت وبصت لنفسها في المرايه..
الكوفيره بدأت تعمل لحلا ميك أب خفيف ورقيق جدآ زي ما حلا عايزه بظبط….. ولبست الفستان الابيض…..
وفورمة الشعر التحفه… والتاج بقت حور من الجنه…..
حلا بصت لنفسها في المرايه بفرحه
وبصت للكوفيره : حلو…..
الكوفيره بأبتسامه : زي القمر وأحسن شويه كمان…..
حلا ضحكت وبصت لنفسها تاني ومستنيه خطبها ييجي يخدها بفارغ الصبر………
__________________._________________
فى مكان تاني
كان واقف بيلبس جاكت البدله السوده بأبتسامه ولبس الببيونه لقي الباب بيخبط…..
خرج من الاوضه فتح باب الشقه وأبتسم : تعالى يا قاسم كنت مستنيك
قاسم دخل وأبتسمله : مبروك
عاصم بأبتسامه : الله يبارك فيك…أعبالك
قاسم دخل وبصله : لاء….. مش هعملها انا مش بتاع جواز…
عاصم أبتسم : كنت بقول زيك كده….بس هى جت وقعت قلبي في حبها..
قاسم أبتسم بسخريه : علشان انت عندك قلب…..أنما انا قلبي مات ومن زمان….
عاصم خد قاسم ودخل أوضته وبيكمل لبسه : يا قاسم…… هى الحاجه النضيفه اللى في حياتى……. حياتى كلها مليانه دم وقتل ومافيا وعصابات….. ملهاش أول من أخر…….وللأسف مش هقدر أخرج من اللى انا فيه اللى على موتى….
قاسم أعد على حرف السرير…..
قاسم :هى عارفه…..
عاصم هز راسه : لاء…..
قاسم : بتحبها يعنى….
عاصم بصله وهز راسه….
قاسم أبتسم بسخريه : مع أنك كنت مع غيرها أمبارح….. الموزه اللى ختها على شقتك اللى هتتجوز فيها النهارده….
عاصم بأرتباك : لاء..مين.. قالك؟! بيضحك عليك….
قاسم أبتسم بجانبيه : بص انا معرفهاش بس بحكم أنى عارفك كويس…..
شكلك كده حاولت معاها لقتها مبتجيش غير بلحلال…… صح؟
عاصم أبتسم بجانبيه : صح يا قاسم….انت صح….
قاسم وعاصم نزلو…… وكل واحد ركب عربيته….. ومشيو ورا بعض…..
عاصم وقف قدام كوافير اللى فيه حلا وقاسم وقف…….
الاتنين نزلو……
عاصم لسه هيتكلم مع قاسم….. بس قاطعه رنت تلفونه بص على الاسم…. وبعدها بص لقاسم بتوتر اللى فهم من نظراته أنه الزعيم…..
قاسم بثبات : رد
عاصم بلع ريقه ورد : الو معاك يا زعيم
الزعيم :_________________
عاصم بتوتر : أصل فرحي النهارده ونسيت……
الزعيم :_________________
عاصم بلع ريقه بصعوبه : أنا قدام الكوافير عندها…. مينفعش ألغيه…..
الزعيم :____________
عاصم بيأس : تمام هحضر فرحي وهخلص كل حاجه ……مع السلامه….
قاسم حط أيده في جيوبه وبص لعاصم….
عاصم بتوتر : أعمل اي….. الزعيم كان قايلي…. انى أخطف بنت وائل الحديدي…. علشان نستفزه بيها….. ويتنازل عن الشحنه الجديده……
قاسم ببرود : وأي المشكله……
عاصم بغيظ من برود قاسم : المشكله ان فرحي النهارده……
قاسم ببساطه : خلاص أحضر فرحك وانا هخطفها…. مش هتاخد في أيدي نص ساعه… وكون هنا…..
عاصم : لاء…… لازم أعملها انا….. بص بعد فرحي هعمل المهمه دي….. وبعدها أرجع لحلا
قاسم هز راسه ببرود….
عاصم طلع لحلا وخدها ونزل…..
قاسم كان واقف بعيد نسبيآ….. وبيكلم حازم بيشوفو فين…. قفل معاه وبيبص على عربيه عاصم لقى ركب عروسته وبيلف ويركب…..
قاسم ركب عربيته بزهق… وعدى العربيه عاصم…وسرع عربيته
وصل لفيلة عاصم اللى فيها حفلت فرحه….
قاسم نزل وقابل حازم…..
حازم : فين عاصم….
قاسم : جاي ورايا…..
حازم بستغراب : انا بستغرب عاصم يتجوز طيب ازاى…..
قاسم أبتسم بسخريه وسكت……
عاصم وصل ونزل هو وحلا ودخلو الحفله وبيرقصو سلو……
قاسم بص على العروسه….. ولاكن الاضائه خافته جدآ….. ومش شايف ملامحها كويس…..
قاسم بص حوليه وخد كاس وسكي…. وبيشرب وبص لحازم : الهدوء ده مش مطمنى….
حازم بينفخ في سجارته : أستمتع يا قاسم مفيش حاجه……
قاسم ملى كاس تاني وبيشرب فيه : متنساش أنى قتلت شهاب ورجلته…… وخدت الفلوس والبضاعة….. ده غير رجالت شريف اللى قتلتهم في المخزن…. ( شريف: اللى كان رئيس الرجاله اللى كانت بتضرب على قاسم نار في المخزن)
قاسم : الهدوء ده مش مريحنى……
حازم بص حوليه بقلق : قلقتنى….
قاسم ولع سيجرته وبص على
عاصم وحلا اللى مش بينا ملامحها….
عاصم خد حلا وراحو للمؤزون علشان يكتب كتبهم
المؤزون أبتسم : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بين…
قطع المؤزون ضر*ب النار اللى ظهر في المكان…… والناس اللى عماله تجري وتصوت……

قاسم طلع سلاحه وبيبص حوليه….. بيحاول يحدد مكان ضرب النار……
حلا بصت حوليها برعب……
عاصم طلع سلاحه…..
وحازم طلع سلاحه…….
قاسم بيبص حوليه….. ومستغرب ضر*ب النار اللى وقف فاجئه زي مظهر فاجئه……
قاسم شاور لرجالته تشوف ضرب النار ده جاي منين….
حلا مسكت في أيد عاصم : في اي يا عاصم…….
عاصم بص لحلا بقلق وبعدها بص لقاسم اللى بيبص حوليه……
حازم بص لقاسم : اي ضر*ب النار اللى ظهر وختفي ده…..
قاسم بص لعاصم : عااصم خد عروستك وعلى فوق……
عاصم هز راسه وخد حلا وطلعو…..
رجالة قاسم جم : مفيش حاجه خالص…. دورنا في كل حته مفيش اي أثر……
قاسم شورلهم يمشو…..
حازم بص لقاسم : طيب أزاي؟!
قاسم كمل ببرود : بيحسبوني هخاف
قاسم ضحك بسخريه….
والمعازيم كلها مشيت بخوف من فيلة عاصم مفيش غير قاسم وحازم….
حازم أبتسم :الشحنه الجايه تجارة أعضاء انا معايا أكتر من ١٠٠٠ طفل🧒🏻..
قاسم بعدم رضا : مش كتير حاول تجمع أكتر……
حازم هز راسه……
فاجئه قاسم وحازم سمعو صوت….. بصو وراهم شافو راجل بيرجع لورا برعب……
الراجل بخوف : انتم عصابه..مافيا..انا هبلغ البوليس……
الراجل بيجري يخرج من الفيلا……
قاسم طلع سلاحه وضر*ب على الراجل نار جت في نص راسه وقع مات…..
حازم بص للراجل بأبتسامه سخريه
قاسم ببرود : انا ماشي
حازم : وانا
حازم وقاسم كل واحد فيهم ركب عربيتو ومشي
………………………….
عاصم دخل حلا أوضته وقفل الباب
حلا بخوف : انا عايزه تفسير للى حصل تحت ده
عاصم حط أيده على خدها وأبتسم : انا هنزل أشوف ضرب النار ده حصل لي… مش هتأخر عليكي يا حببتي
حلا : خد بالك من نفسك
عاصم أبتسم وهز راسه…..
عاصم قفل عليها بلمفتاح ونزل ينفذ أوامر الزعيم…..
حلا أبتسمت بخبث : أخيرآ هبقا غنيه ومعايا فلوس كتير وهيقولولي حلا هانم ههههههههه
google-playkhamsatmostaqltradent