Ads by Google X

رواية بنت العدو الفصل السابع عشر 17 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

  رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الفصل السابع عشر 17

  
رشا بغضب : انتو التلاته مفيش وحده فيكم سمعت صوتي انا بنادي عليكم بقالي سااعه ” وبصت علي بسمله ” بتعيطي ليه يا بسمله ؟
بسمله مسحت عيونها بتوتر : مفيش يماا انا بس بطني وجعاني وعيط من الوجع
اسراء بتحاول تتوه الموضوع : كنتي بتنادي علينا ليه صحيح؟
رشا :انزلو علشان تجهزو معانا السحور مبقاش غير ساعه ومش هنلحق نخلص يلا
شهد مشيت معاها : يلا هاجي معاكي علي ما يجو ورانا
رشا : اخلصى علشان تحت ضيوف خالد الجبراني وابن اخو غالب وشكلهم هيتسحرو معانا ” ونزلت ”
بسمله بعدم تصديق : ميييين اللي تحت غااالب صح هي قالت غالب بجد ولا انا اللي بقي بيتهيألي ؟
اسراء : ايوا هي قالت غالب فعلا بس تعالي يلا ننزل نشوف جاين عندنا ليه
بسمله قامت بسرعه لبست الاسدال وظبطت شكلها واتنهدت : يلااا بسرعه قومي
اسراء بصدمه : هو الحب بيغير المود اوووي كدا يخربيتك يا بسمله ” ونزلت معاها علي تحت ”
” في صالون البيت “
غفران : يعني ايه الكلام دا يا رجاله ابنك يا خالد يقولي لولا راجل عجوز كنت ضربتك واقولي حقك علينا
غالب : ياحج غفران مصطفي كانت متعصب وليه الحق انا لو حمايا جاي يشكك في رجولتي ملوش عندي غير الإهانه
خالد : وسيبك من مصطفي دلوقتي حوار الخلفه الحوار دا في ايد حد فينا لاء دا في ايد ربنا ولما ربنا يؤمر الدنيا مخلصتش ياحج ولا ايه ياعم سالم
سالم : الحوار دا يبا الكل هيغلطك فيه الكلام دا في ايد الله وحده انت شاغل نفسك بيه ليه اصلا ؟
غالب: ودا اللي مصطفي بيتكلم فيه ان دي حاجه بينه وبين مراته ومش عاوز حد يدخل فيها يبقي احنا نحترم الرغبه دي علشان انا لو متجوز وواحد بيكلمني في حوار زي دا انا هطلع ميتين اهله
غفران : اللي حصل حصل بس انا مش متصالح مع ابنك يا خالد اللي اطاول عليا دا
جمال دخل بغضب : مين اللي اطاول عليك يا جدي وانا اجيبلك رقبته في خلال ساعه ؟
غالب وقف في وشه : علي مهلك يا وحش بدل ما اجيب انا رقابتك الحافظ غير الفاهم
صفوان : ودا ولا حافظ ولا فاهم تور هايج عاوز كل شويه يضرب وبس
جمال بغضب : انت وهو مبلبعين ايييه جاين تطلعوه علينا يلاااا
غالب : البلبعه دي شغلتك يا جمال دا احنا بنتعلم منك يا راجل
سالم بغضب : جماااال دول ضيوف في دارنا يا تعد بحترام يا تاخد بعضك وتخفي

خالد : حقك علينا يا حج غفران ومصطفي ليه اعتذار عندك وهيردو يلا السلام عليكم
دخلت احلام وبسمله وفي ايدهم اكل : حد الله ما حد ماشي دا احنا جهزنا سحور علشان خاطرك اعد يا غالب يا بني اعد يا ابو مصطفي والله ما حد يمشي ابدا
” بسمله حطه راسها في الارض من نظرات غالب ليها ”
غالب : خلاص مدام عملتي يا ام اسراء مش هنرجع ايدك هاتي الصنيه ” واخدها منها ومن بسمله اللي غمزلها ” بس بشرط الكل باكل معانا يلااا اعدي با انسه بسمله يلا يام اسراء هاتي البنات وتعالي
احلام ببتسامه : ربنا يخليك لشبابك واحترامك يارب ” ونادت البنات وقعدو كلهم ياكلو ”
غالب بمرح : البيت بيتكم يا جماعه مش عاوز حد يتكسف
” الكل ضحك عليه وهو عينه كل شويه تروح علي بسمله اللي اصلا من الكسوف والتوتر مش عرفه تاكل ”
…………………….
” في منزل عيلة الجبراني ”
” ليلي وقفه في المطبخ بتحمر بطاطس وزينب بتقطع السلطه ”
ليلي لزينب : زينب خلصتي السلطه علشان اطلعها مع البطاطس ولا لسه
زينب : خلاص خلصتها اهو خدي طلعيها علي ما احمر 3 قرون فلفل حامي علشان ابويا بيحبه
” ليلي هزت راسها واخدت الاطباق طلعتها علي الطبليه كان مصطفي نايم علي رجل فاطمه وهي بتلعب في شعره ”
ليلي : يلا يا جماعه السحور جهز بس غالب وعمي خالد مجوش لسه
مصطفي : هما في الاساس فين اصلا ؟
غالي : غالب اصر يروح يطيب خاطر جدك غفران وراح هو وابوك
“مصطفي وليلي فهمو ليه غالب راح يصلح الامور علشان لما يتقدم لبسمله ”
مصطفي طلع فونه ورن عليه بس غالب قفل : بيكنسل في وشي يمكن في الطريق ” لكن لاقي رساله علي الواتساب ” انا وابوك بنتسحر في بيت حمايا المستقلبي وحاطت اموجي بيضحك ”
مصطفي بضحك : بيتسحر هو وابويا عند جدي غفران قومو نتسحر احنا بس خدي يا ليلي عوزك في كلمه في المندره
ليلي : حاضر هجيب الشاي واجيلك اهو
مصطفي حط ايده علي كتفها واخدها : يولع الشاي لما اقولك تعالي يبقي تعالي
ليلي بصت ليه : مش مرتاحه عاوز ايه يا مصطفي
مصطفي قفل الباب وحاصرها بينه وبين الباب : عكون عاوز ايه يعني عاوز بوسه علشان اختم اليوم
ليلي : اتلم يا مصطفي احنا تحت مش في شقتنا ؟
مصطفي : طلاق تلاته لخد بوسه هو لعب عيال ولا ايه ” وقرب منها وباسها بحب ” تصدقي بوسة الشقه بتكون حلوه عن هنا
فاطمه : يا ليلي تعااالو علشان السحور يلااا
اميمه : هما بيعملو ايه جوا اصلا ؟
غالي : ملنااش دعوه يا اميمه واحد ومراته هما حرين مع بعض
ليلي بعدت عن مصطفي برجاء : بالله عليك تعالي نطلع ناااكل منظرنا بقت وحش اووي
مصطفي بضحك : انتي هتفضحينا بوشك الاحمر دا اصلا وبعدين يابت الدايخه انتي مرااتي هو انتي خطيبتي وخايفه ابوكي يعرف ان بوستك
” ليلي ضحكت وفتحت الباب واخدت نفس وطلعت علي برا قعدت جنب فاطمه ومصطفي قعد جنبها ”
مصطفي : جدي غالب قالك ان المجموعه بتاعت المايه اتكسرت
فؤاد : يا جدع البتاعه دي اتصلحت 30 مره السنه دي وبتتكسر برضو بقول لسعد اللي ارضه جنبنا امبارح عليها يقولي يا جدع دا مسكونه مش مقرب منها
مصطفي بضحك : دا مخه فااضي اقسم بالله المهم عوزين نصلحها بس انا مستني نصلحها ونرش دوا في المروه اللي مليانه تعالين دي
غالي وهو بياكل :كله كووم وموال التعابين اللي هجه في البلد دي كوم تاني دا بقو يدخلو بيوت الناس عادي كدا محمود او فيصل مطلع اتنبن من بيته ليلة امبارح
اميمه : والمايل حالها سوسن راحت طاهرت بنتها والبت بتطلع في الروح الوقتي
ليلي بصدمه : عملتلها ختان لا حول ولا قوة الا بالله لو حد بلغ في الدكتور اللي عملها ليها هتروح في ستين داهيه
فاطمه : دكتور ايه يا بنتي دا الدايه حميده مخلصه علي بنات البلد كل ما تعد مع وحده وعندها بت تكبر في دماغها انها تطاهرها
ليلي : طب ما حد يوقف الوليه دي عند حدها كانت بتيجي عند بيت جدي كتير ومكونتش برتاح ليها خالص
انصاف : منها لله ربنا ينتقم منها البعيده عمله نفسها دكتوره وتروح تولد الوحده تموتها فيها
ليلي : مع ان الوحده الصحيه في البلد هنا حلوه وبتساعد كتير ليه الناس تروح ليها
غالي : وانتي عوزه واحد من البلد يسمح لمراته ان تكشف علي دكتور يقولك لاء الدايه حلوه واهي البلد مشت علي كده والناس اتعودت علي كدا
مصطفي : اقفلو حوار الوليه دي لانه فعلا بيعصبني ربنا ياخدها ويريحنا من همها ليلي علاجك اخدتيه ولا لسه
ليلي : العلاج فوق انا خلصت هطلع اخده اهو
مصطفي قام وقف : طيب يلا نطلع خالص بقا يلا تصبحو علي خير يا جماعه ” وطلع وليلي وراه ”
فاطمه : وانا هدخل اخد برشامة الضغط وانام والاكل الفايض حطيه في التلاجه يا انصاف مترمهوش
انصاف : حاضر يما
……………………………….
” في شقة مصطفي ”
” ليلي قلعت اسدالها وقعدت جنب مصطفي علي السرير ونامت علي كتفه ”
ليلي بخوف : مصطفي هو انا لو حملت وجيت اولد الدايه اللي هتولدني ؟
مصطفي ضمها لصدره : بصي يا ليلي انا عارف انك خوفتي من الكلام علي الدايه بس يا حبيبتي انا عوزك تطمني مفيش وحده من بنات عمي اتعملها ختان زي ما بتسمعي علشان منعنا الكلام دا في بيتنا انا دكتور يعني اقدر اولدك زي لأني درست وفاهم ومستحيل اعمل حاجه توجع مراتي ولا ايه ؟
ليلي غمضت عينها ونامت علي كتفه ببتسامه : نسيييت اقولك انا طلبت حاجه اون لاين
مصطفي بستغراب : طلبتي ايه ؟
ليلي : طلبت برفان ومقشر للجسم وشويه مسكات كدا
مصطفي : ايوا شويه الحجات دي بكام كدا ؟
ليلي بعدت عنه وقالت بحذر : ب ب احم ب 1000 بس
مصطفي بصدمه : ب 1000 ايه ؟؟
ليلي : 1000 جنيه يا مصطفي هتستخسر في مراتك الف جنيه
مصطفي بصلها بصدمه : يعني راحه تجيبي شويه حجات ملهاش تلاتين لازمه بالف جنيه وجايا يا ليلي انا اللي غلطاااان رايح اتجوز دا الالف جنيه دي كانت بتكفيني اسبووع سجاير وقهوه ومصاريف وانتي بتصرفيها في شويه مسكااات قاال وايه بندور علي الخلفه
ليلي وهي وقفه عند البلب : يعني انت مش عاوز مراتك حلوه عاوز شكلها وحش وعاوزها سوده انا بعمل الكلام دا لمين مش ليك ؟
مصطفي طلع يجري وراها في الشقه : انا كنت قولتلك شكلك وحش انا كنت اشتكيييت يالي تنشكي
ليلي وخي بتجري حوالين السفره : والله انت كنت كريم قبل الجواز مش عرفه بقيت جلده كدا لييه يا ابن الجبراني
مصطفي : دا ابن الجبراني هيولع فيكي بجاااز يعني شويه كريمات بالف جنيه ميتين ابوهم علي ابو اللي هيجبهم روحي الغي الاوردر وانا هخدك محل تجيبي اللي عوزاه بسعر معقول
ليلي بتذمر : لاء انا مصدقت اجيب مسكات زي دول عارف دول مركات والله طب بص انا هجيبهم وهحطلك منهم علي وشك وهتشوف الفرق
مصطفي بغيظ: اناااا راجل هقشر وافتح واعمل في وشي شغل النسوان ليه انا ولا عاوز احط منهم ولا عاوزهم اصلا
ليلي بفرهده وهي بتهوي علي وشها بكف ايدها : هاات المروحه هنا شكلنا مطولين والجو حاااار اووي احتريت يا جدع ربنا يهدك
مصطفي راح قعد علي الكنبه اللي في الصاله : بصي انا قاعد اهو مصيرك هتيجي وهمسكك ارنك علقه علي الحورات اللي بتحصل دي كلها هخلص منك الجديد والقديم
ليلي بدلع : اهون عليك يا حبي ترنني علقه دا انا ليلتك
مصطفي بزعيق : دا انتي ليتلك سودااا النهارده الغي الاوردر ؟
ليلي بعند : طلاق تلاته منك يا زوجي ما هلغي حاجه قال الغي الاوردر قال يا جبروووتك يا اخي
” مصطفي بغيظ رحلها وبحركه منه مسكها من ودنها وليلي صوتت بخضه ”
ليلي بخوف : اهدي اهدي والله دا شيطااان ودخل بينا صدقني
مصطفي وهو ماسكها من ودنها : الشيطااان متسلسل هتلغي الاوردر بالذوق ولا اسلسلك جنبه
ليلي بوجع : طب ماااسك ودني ليييه سيبها وهلغي وحياة امك
مصطفي : لاء انتي مبتحبيش امي احلفي بحد تاااني
ليلي : اللهي يااارب جمال ابن عمي يعيش 100 سنه لو لغيته
مصطفي وهو بيعض علي شفايفه بغيظ : تعااالي وريني صور الحجات اللي اتدبست فيها دي كدااا
ليلي : ايوا كدا يا راجل الكلام اخد وعطااا مش كدا انت ميت علي الدنيا كدا ليه امال لو كنت شوووفت غسااان وهو جايب لنور فون ايفون 14 كنت عملت ايه جاااي تتخانق معايا علي الف جنيه يا قاسي يا مفتري
مصطفي بستغراب وغضب : غساان ؟ غسااان مين يا روح امك ؟
ليلي بخوف : دا بطل روايه كنت بقرئها قبل ما نتجوز والله بس كان كريم حبتين ” لقت مصطفي بصلها بغضب ” بس انت اكرم منه احنا هنهزر ولا ايه تعالي اما وريك الصور بقااا ” ومشيت علي الاوضه ”
مصطفي بص لفوق وضرب ايد علي التانيه : عليه العوض ومنه العوض يااارب اديني الصبر علي بلوة عمري ياارب
” راح وراها علي الاوضه وليلي قعدت وفضلت تفرجه علي الحجات اللي طلبتها ”
ليلي : عرفت يعني هيخلو البشره احسن من بشرة ياسمين صبري ذات نفسها
مصطفي : طب بصي علشان نكون وضحين اووي مع بعض انا مش عاوز المحك مره تانيه طلبه حاجه من علي النت احسن وديني هكسرك انتي والفون وانا مبرجعش في كلمتي
ليلي حطت الفون جنبها ومشت ايدها علي دراع مصطفي بإغراء وخبث : بقا هتكسرني يا جوزي اهون عليك ؟
مصطفي برفع حاجب : انتي اللي بتعمليه دا المفروض كدا اتوتر واقولك اللي انتي عوزاه اعمليه
ليلي بصتله بغيظ : مصطفي يا جبراني انت مفيش حاجه بتأثر فيك وانا عرفه بس اهو بجرب
مصطفي ضحك عليها وحضنها : طب هقولك احنا دلوقتي اتجوزنا في الشقه هنا الشقه وسعه وكل حاجه وجميله بس هل هنفضل فيها العمر كله مش لازم يكون لينا بيت لوحدنا وبيت حلو ولازم علشان نبني بيت نشتري حتت ارض نبني عليها ولا ايه ؟
ليلي : طيب ما انت معاك فلوس وليك ورث في ارض جدك وبعدين دا بيت جدك وابوك يعني بيتك برضو
مصطفي بهدوء : طيب انا عندي فعلا ورث بس هل اروح ابيعه علشان ابني ولا ادبر نفسي وابني من تعبي انا ومنبعش حاجه والحجات دي تفضل لولادنا بعدين زي ما ابويا عمل ليا لازم انا كمان اعمل لولادي ولا ايه ؟
ليلي بتفكير : عندك حق فعلا لازم يكون عندنا بيت يلمنا ويلم ولادنا في المستقبل بدل ما نبقي في بيت غالي الجبراني نبقي في بيت مصطفي الجبراني خلاص والله بعد كدا مش هبهدل فلوس
مصطفي مسك ايدها ورفعه لشفايفه وباسها : اصرفي واعملي اللي انتي عوزاه بس في المحدود يا حبيبي والحجات اللي ليها لازمه مش اي حاجه تجبيها
ليلي باست خده : حاضر والله مره ومش هتتكرر اقوم اعملك شاي ولا قهوه
مصطفي شدها عليه : تروحي فين بس تعالي هنا هقولك علي موضوع مأجله من حبه كدا
ليلي ضحكت : عاوز ايه ؟
مصطفي بغمزه وهو بيبوس في رقابتها : ضحكت يعني فهمت قصدي ايييه
ليلي وهي بتبعد بمرح : احترم نفسك وابعد احترم ان مراتك حتي
مصطفي بوقاحه : دا انا سافل ” وباس خدها ” وقليل الادب ” وباس خدها التاني ” ومشوفتش بجنيه واحد تربيه ” وباسها من شفايها ”
ليلي بهمس :يخربيتك يابن الجبراني ‘
…………………………………….
” في شقة خالد واميمه ”
اميمه بتربط طرحه علي دماغها : وامك كل ما اجي اقول لمرات ابني كلمه تقف ليا كأني عدو ليها و هي ليلي يعني هتخاف علي ابني عني ؟
خالد وهو بيتفرج علي تليفونه ولبس النضاره بتاعت القراءه : اميمه انا قولتلك خمستلاف مره متدخليش بينهم هما حرين بس انتي مبتريحيش نفسك
خالد قلع النضاره بغضب : اعمل ايييه يا اميمه اروح اقول لإبني طلق مراتك اللي بتموت فيها علشان مش عجبه امك ولا كل يوم نتشاكل ونقطع بعض ونفوج الناس علينا لنفس السبب انتي مبتزهقيش ايييييه
اميمه بعياط : ما دي غلطتي يابن خالتي انت علشان عارف ان مليش مكان غير دارك بتبهدل فيا وتهين فيا
خالد بزهول : انا ببهدل فيكي يا اميمه انااا دا انا مش عارف ارضيكي ازاي ولا اعمل ايه علشان تبطلي تدخلي في اللي ملكيش فيه اتجوزتك من اول ساعه قولتلك هراعي ربنا فيكي وبعمل بوعدي رغم انك مش مسعداني
اميمه : ايوا يابن خالتي انا عرفه انك مستحمل حياتك معايا بالغصب وعرفه مين اللي في القلب بس هنقول ايه ربك عاوز كدا بقااا
خالد قام وقف بغضب : لحد دلوقتي محترم العشره اللي بينا يا اميمه متلخبطيش في الكلام يابت خالتي علشان وربي ما هعمل حساب لحد
اميمه وقفت قدامه بغضب وجرائه :انت بتتحمق عليا كدا وهي ميته امال لو كانت عيشه كنت عملت فيا ايه يا خالد ؟؟؟!

google-playkhamsatmostaqltradent