رواية عشقت صقر الصعيد كاملة بقلم جاسمين محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقت صقر الصعيد الفصل الثامن 8
صقر… يلا الحمدلله خلصتي يلا ارتاحي بقا
رحيل متكلمتش ومبصتلوش
صقر قام ومشي ولسه هيفتح الباب
صقر… رحيل علي فكرا انا ورشا مافيش اي حاجه بينا خالص واللي في عقلك ده تنسي عشان هي زي اختي وحتي انتي كمان بفكر فيكي كا اخت وبس سامع اخت وبس وفتح الباب وطلع
رحيل اترمت علي المخده وحضنتها وبعياط… وانا مش هشوفك غير اخ ياصقر ومستحيل افكر اني احبك ابدا واللي في قلبي هقفل عليه ولا كان حصل حاجه وبدات تعيط
سوسن شافت صقر نازل من علي السلم… ها اكلت
صقر… اه اكلت خدي الصنيه اهي وانا طالع
زين بشك… رايح فين خدني معاك
صقر… ليه معندكش شغل
زين… لا فاضي يلا اجي معاك حتي اخد دلفه في البلد
صقر… ماشي يلا
ــــــــــــــــــــــــــ بعد شوي
صقر عمال يلف بي العربيه حولين الارض
زين بنص عين.. علي فكرا جينا هنا مرتين سرحان في اي ياصقر وفي اي حصل بينك انت ورحيل
صقر… محصلش حاجه هيحصل اي
زين… صقر احكي انا مش عيل عشان مخدتش بالي في اي
صقر واقق العربيه بصرحه وبعصبيه… الاستاذه اختك بتحبني عرفت اي حصل وقال اي بتغير عليا من رشا الممرضه
زين بستعجاب… طيب وفيها اي يعني
صقر ركن راسه علي كرسي العربيه وتنهد بحزن… فيها ان انا مستحيل اثق في بنات حواء ابدا مستحيل اغلط غلطت ابوي واحب واتجوز وبعدين تخوني وترمي ابنها وبنتها وتختفي ومحدش يعرف عايشه ولا ماتت حتي
زين… بس يابن عمي مش كله زي بعضوا صوابع ايدك مش واحدها
صقر… فعلا مش واحدها بس قربهم علي بعض هتلاقي المختلف فيهم حاجات بسيطه جدا
زين… طيب ادي لنفسك فرصه انت مستحيل تعيش كدا لوحدك
صقر… لوحدي احلالي والله وبدي ياعم والله كل يوم بقضيها مع واحدها شكل هههه
زين…ههههه وربنا لوحدي تعرف تكرهك ياصقر دي بتكرها الخيانه
صقر… ههههه يعني اعرفها اخليها تشيلني من دماغها خالص ونخلص
زين… براحتك ياخوي انا مالي بس رحيل لو كرهت حد صعب جدا او واحد في الميه انها ترجع تثق وترتاح للشخص تاني
صقر سكت وسرح
زين.. سرحت فين يلا نمشي
صقر… حاضر يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ بعد اسبوع
رشا… ها كدا بقيتي كويسه شوي صح عن امبارح
رحيل… اه الحمدلله احسن الباب بيخبط
رشا… مين
صقر فتح الباب… انا صباح الخير
_صباح النور
صقر… رحيل عامله اي دلوقتي طمنيني
رحيل… مالكش فيه اطلع بر
صقر… بت انتي انا اصلا مش بكلمك انتي ثم لازم اطمن عشان لو حصل حاجه بياخدو دم مني ليكي وانا لسه مرجعتش الكيس اللي خدتي وياريت اصلا كان طمر فيكي
رحيل… لو د. م بنادمين كان هيطمر
صقر بعصبيه… وحيات امك امال د. مي د. م اي شيفاني اي يابت انتي وجز علي سنانه
رحيل بخوف… شيفاك بنادم ياباشااا
صقر… ايو كدا
رشا… ههههه وربي انتو الاتنين شبه المسرحيه
صقر… انا رايح مشوار وانتي تتلمي وتفضلي في سريرك مرتاحه انتي سامعه
رحيل بخوف.. حاضر
سوسن… رحيل رحيل حور وخوها سليم جاين يشوفوكي
رحيل بفرحه… ادخليهم بسرعه
صقر واقف واتعصب جامد لم لاقي رحيل فرحت لم سمعت اسم سليم راح وقف مكانه ومرداش يمشي
سوسن… سليم تعال يابني انت وحور
حور اول مدخلت جرت علي رحيل حضنتها
حور… الف سلامه عليكي ياروحي
رحيل… الله يسلمك ياقلبي
صقر واقف يشوف سليم وبيبص لاقي شاب طويل في حدود 25سنه وعيونه خضر داخل من الباب
سليم بفرحه… عامله اي ياام لسان
رحيل بضحك… ههههه الحمدلله بخير يا ابو طويله
سليم… ههههه يارب دايما ياختشي وقرب لسه هيسلم عليها راح صقر مسك ايدو
صقر… اتشرفنا بحضرتك مين وداس علي ايدو
سليم… انا سليم الهواري ابوي يبقا خالد الهواري تبع شركات التصدير هنا في البلد وانت مين
صقر… اممم انت ابن خالد اهواري اتشرفت بيك وانا صقر المنشاوي تسمع عنو طبعا
سليم… اه ومين ميسمعش عنه اتشرفت بحضرتك
صقر… شكرا اتفضل انزل تحت عشان مينفعش تقعد هنا وسط البنات
رحيل بسرعه… سيبه يقعد معانا ياصقر من زمان مقعدناش هزرنا ولا اتكلمنا سوء
صقر بلهفه وعصبيه…. وحيات امك وتقعدي معا تتكلموا وتهزرو ليه ها
سوسن بضحكه مكتومه… احم احم بتجيب سيرت امها ليه طي
صقر اخد باله من كلامه… اعلش يامرات عمك بنتك اللي بتجيب الكلام ليكي مهو انتي لو مربيها مكنتش جابتلك الكلام
رحيل… وهو انا عملت اي دلوقتي يعني
صقر… بت انتي متعصبنيش مافيش بنت في الصعيد تقعد مع شاب في اوضه لا وكمان تهزر وتتكلم معا انتي اتجننتي في عقلك ولا اي
رحيل… بس..
سوسن… صقر كلامه صح احنا هنا مش في اسكندريه
سليم… اممم خلاص انا اصلا ماشي عشان اصلا عندي مشوار واهو شوفتك يارحيل واطمنت عليكي وابقا اجي وقت تاني بقا
رحيل بحزن… تمام ياسليم بس اوع تكون زعلت
سليم… لا ازعل من اي عادي ولا يهمك
رحيل .. تسلم ابقا خلي بالك من نفسك
سليم… حاضر وانتي كمان سلام
كل ده وصقر واقف بينهم وبيتفرج والغضب ماليه
بعد ما سليم مشي
صقر قرب من رحيل وبيجز علي سنانه … وحيات امك لخلص شغل واجي اربيكي بس استني عليا وسابها ومشي
رحيل بتبلع ريقها بالعافيه من الخوف
حور بعد م صقر مشي غمزت لرحيل… بيحبك صح
رحيل بصدمه… حبك برص ياختي يحب مين ده هيق.. طعني عني حتت ويرميني للكلاب ربنا يسرتها
حور… بس باين من طريقه كلامه انه بيحبك
رحيل بحزن… صقر مستحيل يحب حد حتي لو الحد ده حبه وبهزار المهم قوليلي عامله اي
رشا بحزن علي رحيل… صقر عندو قلب وممكن يحب محدش عالم بالقلب ممكن يعمل اي ويحصلوا اي
رحيل… صقر معندهوش قلب اصلا المهم فككم
ــــــــــــــــــــــــــ عند صقر
صقر… زين كنت بتكلم مين
زين… ليه
صقر… عادي اصل كنت مبسوط وعمال تضحك فستغربت
زين… في سهر النهارده فكنا بنتفق عليها انا والشباب وغمزلوا وفيها بنات
صقر… اممم تمام
زين بستغراب… اي تمام دي مش عوايدك يبقا في سهرات زي كدا وتطنش مالك
صقر…. ها لا عادي بس ماليش مزاج انا هروح مشوار
زين ببرود… بتحب
صقر سمع كدا وسكت وسرح وفتكر رحيل
زين بيهزه من كتفه… صقر صقر
صقر بعصبيه… اي في اي واتلم واقف علي الموضوع عشان علي اخري
زين… حاضر المهم يلا نروح المغرب اذن من بدري والجو بقا ضلمه
صقر… ماشي يلا وركبه العربيه ورجعوا
ـــــــــــــــــــــــــــــ عند رحيل قاعدها هي ورشا وحور وسليم في الجنيه عملين يهزرو ويضحكه
حور… بس عارفه يابت يارشااا كان منظرها يضحك يوم موقفت قدام الشاب في الجمعه وادته قلم علي وشه كان اي تحفه
رشا والكل… هههههههه
صقر وصل هو وزين وركنه العربيه ودخلين سمعوا صوت ضحك وهزار
زين بستغراب… مين اللي بيضحك ويهزر ده
زين… اي في اي
صقر… اختك وسليم هم اللي بيضحكه ويهزرو في الجنيه
زين… سليم هو جه طيب والله ده حاجه هتحصل اول مره يبقا بيهزور وبهدوا كدا
صقر اتعصب اكتر ومشي رحلهم
رحيل كانت بتضحك وبتبص لاقت صقر وشافت منظره وعينها حمرا ومتعصب خافت وبطلت ضحك
سليم وهو مدي ضهرو لصقر… اي بطلتي ضحك ليه مالك
صقر… بطلت لم شافتني
سليم لف… صقر ازيك
صقر مردش علي سليم ولا بصله وبص لرحيل وبعصبيه… انا قولت اي الصبح ها قولت اي يارحيل
رحيل بخوف وهي بتبلع ريقها… اص ل اللي حص ل
صقر وهو بيشخط فيها بشد… اصل اي متنطقي
سليم… مبراحه ياصقر مالك داخل سخن علينا ليه كدا
صقر…. لا والله سخن وراح ضربه بوكس في وشه
رحيل… صقرررر
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشقت صقر الصعيد) اسم الرواية