Ads by Google X

رواية حكاية قدر الفصل الرابع 4 - بقلم نور شريف

الصفحة الرئيسية

  رواية حكاية قدر كاملة بقلم نور شريف عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حكاية قدر الفصل الرابع 4

 

اي الكلام الماسخ ده يا درة بتقولي ان يامن بيحبك، كيف وهو مسافر بره وميعرفش حاجة عننا وبعدين كيف..يبصلك ونتي مراة يونس الغالي..

يونس بخبث: واقفين مع درة في اي ياما مش عوايدك تزعقي لي درة بتقولي انها مراة الغالي وغلبانة وطيبة في اي وبص لي درة بشر.. لو عرفت انك عملتي مشاكل هطلقك..

درة بحزن سابت المستشفي وركبت وراحت الدار، بس خطر علي بالها فكرة ازي تكشف يامن وتقول انه فعلا بيحبها..

في بيت اية ”

هتفضلي قاعدة اكده يا اية..

مش شايفة انا عياطك مش جايب حاجة هو لو بيحبك.. كان زمان جايي وراكي جري ده انا هجبلك احسن من الصعيد كلها هجوزك في البندر هناك في تحضر شوية وهتلاقي واحد يستاهل جمالك يا بت قومي شغلي اغاني وارقصي..

اية بخبث:والله هدفعه تمن القلم غالي اوي بقا انا اية بت الصعيدة اضرب بي القلم انا الكحل الي في عيوني كان بيسحرر شباب الدار كلها.. ماشي يا يونس يا ولد الغلابة..


سحر بمكر: قولتلك يونس ده مش را..جل في كلمته اي بت عجبته بيتجوزها ولا اي يا بت يا اية؟

اية بحزن: يونس كان بيحب قدر ياما وعايز يخلف منها، اتجوزنا عشان ابوه كان رايد اكده، يونس يوم الدخلة عشان ميحصلش بنا حاجة، جاب سكي..نة وعمل كعب رجلي وبعت المنديل عشان الشرف..

سحر بستغراب: يونس يعمل اكده طب وسلوي و درة البت دي اكيد حصل بنهم حاجة البت حلوة ومهتمية بنفسها كيف، ازي مش مال ليها بس ان جيتي لي الحق البت قدر كل اهل الصعيد عايزين يتجوزهها..

اية: انتي بتقطمني ياما سيبني انام عشان تعبانة شوية، بقيت انا الوحشة بنت الكلبة السوداء في الاخر مش هرحم قدر دي ابدأ وغمضت عنيها..

في المستشفي ”

يونس بيه احنا وقفنا النزيف..محتاجين نقل دم بكرة علي الاقل، يكون في خمسة جايين يتبرعوا، غير اكياس الد”م الي هنا هي مش هتفوق لانها، يعتبر في غيبوبة، صحيح يا يونس بيه مراة حضرتك لازم ليها اكل صحي طول حياتها واهتمام بيها كويس..

يونس بقلق فتح الباب ودخل بص علي وشها الذي تحول من وجه ابيض صافي الي وجه شاحباً وقد يظهر عليها التعب..

قدر انتي سامعة، انا يونس؟

ام قدر فتحت الباب عليهم بسرعة بتي يا يونس حصلها اي..

مسكت ايدها بحنان الام وقالت: بقا اكده يا قدر توجعي قلبي عليكي من اول يوم..

عند درة”

طلعت الدار ومسكت تلفونها بقلق:

لازم يعرفوا انك قولت بتحبني مستحيل اطلع كذابة ده انا درة

فجاة يامن رد عليها بحب.. درة وحشتيني كنت منتظر منك

المكالمة دي.. اي القطة بلعت لسانك…

درة بتوتر: انا مش رن عليك عشان اقولك ان موافقة علي كلامك حتي لو يونس طلقني مش هتجوزك يا يامن..

يامن بضحكة خبيثة: انتي رنه عليا عشان تقوليلي الكلمتين دول يا درة طب حلفان علي حلفانك هتجوزك وهعمل اي حاجه عشان اتجوزك وهطلقك من يونس، كمان عارف ان يونس مش لمسك..

درة بقلق: ونت عرفت منين، اوعا تكون فاكر ان ملمسنيش عشان انا بحبك.. يونس ميعرفش اذا كنت بحبك او لاء..

يامن بخبث: قصدك ان مش عندك مشاعر اتجاهي يا درة

درة بتسرع: لا ولا انت ولا يونس في مشاعر..

يونس عشان بيحب قدر هيطلق سلوي وانا لو بعد عني مش همشي من البيت هنا انت عارف عمي ممكن يقتلني..

يامن الحاج اشرف.. هو الي بيقول كلمته، كلامه سيف علي رقبتي.. انا هتجوزك يا درة اقفلي..

درة بضيق قفلت في وشه: مصمم ان هبقي ليه ده مجنون اكيد هروح اشوف البت سلوي في البيت ولا مشيت ”

سلوي واقفة علي باب الاوضة بتسمع بخبث:

بقا يامن بيحبك يا درة ناس ليها حظ وناس ليها فقر، ما صحيح اهتمامك لي نفسك هو الي مجنن الرجاله عليكي يا ناق’صة..

درة بعصبية جابتها من شعرها تحتها: سلوي انتي افعالك مش عجباني الفترة دي اظبطي نفسك قومي يلا امشي من اهنا..

سلوي بوجع: ابعدي عني يا ناق’صة انتي ناق’صة رباية وجايه تعلميني الادب..

درة شدتها من شعرها بوجع: انا ناق’صة يا حرباية يا غلوية من دلوقت انا هقف ليكي ولازم يونس يطلقك..

يونس بعصبية: درةةةة

google-playkhamsatmostaqltradent