Ads by Google X

رواية حكاية يوسف الفصل الثالث 3 - بقلم سلسبيل احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية حكاية يوسف كاملة جميع الفصول بقلم  سلسبيل احمد عبر مدونة دليل الروايات


 رواية حكاية يوسف الفصل الثالث 3

= اية يأخي مش تحاسب طور ماشي

– انتي بتعملي اية وراه الستارة بتاعتنا!!!

حاولت ابلع صدمة ان الباسورد بتاعه بتاريخ عيد ميلادي و رديت: انا؟؟؟ اصل… اصل.. كنت بشوف

نفخ بضيق: اوف انتي هتقعدي تهتهي يا سهر وسعي كدا

– يوسف هو انت عامل الباسورد عيد ميلادي ليه؟؟

لف لي وبص بنص عين: هوا انتي ازاي عرفتي انا عامل اية اصلا؟؟

= شوفتك بتعمله عادي

– ده رقم عادي معرفش انه تاريخ عيد ميلادك اصلا

= بجد والله ما تبطل بقي!!

– ابطل اية؟؟

= تعمل مش واخد بالك مني كدا

– وانتي شيفاني واخد بالي يعني؟؟

= معرفش

– حببتي انتي زي اختي الصغيرة لو حتي واخد بالي فا عشان زي اختي خليكي عارفه كدا

عيوني كانت هتدمع فا مشي من قدامي بسرعه وانا دموعي نزلت فعلا بس مسحتها


خرجت البلاكونة وحدفت مشبك على البلاكونه الى جمبي فا خرجت ملك

– حبيب قلبي اية دا انتي بتعيطي؟

= يوسف

– قصدك الحلو*ف هبب اي؟؟

= كرامتي بتنقح عليا وبفكر اسافر وخلاص ده بجد عامل باسورد بتاريخ عيد ميلادي ولما قولتله بيقولي معرفش انه تاريخ عيد ميلاك اصلا

– ده بيستعبط

= لا بيتكلم جد هو فعلا هيعرف عيد ميلادي بتاع اية ده عارف اسمي بالعافيه يا ملك وقالي انتي زي اختي

– طب وبعدين

= مش عارفه انا تعبت بقولك اية تعالي ننزل بعد الفطار بكره نخرج

– اها شكلك مش هتعرفيه بقي وناوياها

= ما يتفلق اصلا!

اتسحرنا انا وطنط هدي بس وهوا مجاش برضو كنت انا وطنط هدي بس وكانت زعلانه

– متزعليش ربنا يهديه

= يارب يابنتي

– كنت عايزه اقولك اني هخرج بكره بعد الفطار مع ملك

– بنت سوسن الى جمبنا

= اها

– ماشي وابقي خلي امها تيجي تقعد معايا

= عيوني يا هدهد

” تالت يوم رمضان ”

– ابنك مجاش؟

= كلمته قالي هيجي الساعه 9 وهيفطر فالشغل و قولتله انك هتخرجي

بصدمه: اية!! وهو ماله بقا يخالتو!

– خايف عليكي وقالي لاء!

= مفيش الكلام ده انا هخرج

– طيب ارجعي قبل ما يجيي أنا كدا كدا عارفه انك مش هتبعدي و واثقه فيكي

بوستها بحب وجهزنا الفطار وبعده علطول الباب خبط ودخلت المزعجه


– هدهد حبيبت قلبي اني بتلبس وجيالك و انا بقي هاخد سهر شوية

= ماشي متتأخروش

_________________________

” صلي على النبي” 🩷🦋

و نزلنا فعلا انا وهي لكن لقيت موبايلي بيرن وكان يوسف

– الو؟

= اية صوت الدوشة ده؟ نزلتي صح

– اها انت مالك ؟

= انا كنت عارف وحيات امي لأجيبك من شعرك

– هتقدر ؟

= طب بصي وراكي

بصيت بخضه وقلبي وقف و ملك فضلت تسألني في اية سمعت صوت ضحكته فالفون

– ايه يا بطه اتخضيتي ولا اية؟؟ عمتا كلها ربع ساعه لو مروحتيش انتي والى محرضاكي عليا انتي حره

وقفل في وشي الى كان احمر من كتر الغيظ

ملك بضحك: هو عصبك كالعاده

– طب وحياة امك يا يوسف لاوريك

= اهدي بس هتفرقعي والله

– انا مش مروحه انهارده انا رجاصه وهبات فالشارع

= الرجاصه بتبات في فندق

– انا رجاصه فقيرة

“قعدنا نضحك انا وهي وعشان انا محدش بيلوي دراعي ولا بيمشي كلمته عليا روحت بعد ربع ساعه لأنى واحده معنديش كرامه بربع جنيه..”

( معلش نقف ناخد شوية حسنات سوا..🤏❤️👀)

(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ)

“قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4)”

خبطت على الباب يوسف فتحلي

– اتأخرتي تلت دقايق

= اها كنت بطلع السلم فيهم

– فين ملك هربت؟

= اها اصلها بتخاف منك

– لازم تخاف كانت عيله بشخه وبغيرلها البامبرز

= اها زي كدا معلش اخواتك بقا

ابتسم بسماجه: طبعا اخواتي

زقيته ودخلت خت شنطتي فا مسك زعبوط التي شيرت

– خدي رايحه فين؟

= رايحه شقتي

– وهتسيبي خالتك؟

اتكلمت من غير ما ابصله: معلش عشان تاخد راحتك

مشيت بسرعه مدتوش فرصه يتكلم

مكملتش تلت دقايق فالشقة ولسه هقعد لقيت الباب بيخبط قومت بسرعه وفتحت

– خالتو حبيبتي

فتحت لاقيته هو

– يوسف ينفع؟؟

رفعت حاجبي: انا مش لسه سيباك؟

دخل ولا كأني واقفه قعد وحط المسدس عالترابيزة

– جاي تخلص عليا يا ابن خالتي؟ لو عشان علبه النوتيلا الى اخدت منها هجبلك غيرها

= هو انتي الى بتكلي منها زي الفيران بقي؟

ضحكت جامد لاني فعلا بنقر فيها وهوا كان باصصلي بعدين هرب بعيونه: جاي ليه قول

– انتي قلبك ابيض اوي يابت

= اشمعنا

– عشان سمعتيني وانا بزعق مع ماما انك متقعديش هناك ومع ذالك معاملتك متغيرتش

= مسمعتش حاجه بتتكلم عن اية؟

– سهر انا مش غبي وجتلك سكه من غير لف و دوران

اتنهدت: طيب سمعتكوا بس عشان كان معاك حق مزعلتش عادي يعني احنا اخوات

= اخوات اها ، المهم اني اوضحلك مش حابب تبقي هناك فترة كبيره عشان محدش يتكلم عليكي لأنه مش هسيب حد يتكلم وهضطر استخدم العنف مع الى هيقول كلمه صغيرة عليكي

” قلبي كان بيرقص حرفيا هو ازاي كدا!!! ”

– انا بقعد مع خالتو مش معاك

= مهو انا جاي عشان كدا

– عشان اية؟

= انا هبات هنا وانتي تباتي هناك مع ماما

– قول كدا بقي عايز تضرب على شقتي طمعان فيها.؟

ضحك: خفه دمك لو تبطليها ياه..

= مقدرش يبني دي جزء من شخصيتي

ابتسم: عمتاً برضو احنا هنبدل حفاظا عليكي مش اكتر ولو كنت قولت ده بطريقه مش لطيفه متزعليش

” حد يلحقني بميه بسكر ولا كيس تمر هيغم عليا ده بيصالحني تقريبا وعنده دم زينا!!! ”


– لا مش زعلانه لو ده كان بدافع خوفك عليا خلاص انت صح انا بس مكنتش بفكر ان الناس نيتها وحشه

يوسف قال في نفسه: محدش قلبه ابيض غيرك والله.

– طيب باي

” صلي على النبي “🦋🩷

” معرفش علاقتنا رايحه لحد فين لكن بحبه حبي لي بيزيد كل دقيقه و كل ثانيه عمري ما فكرت هيحصل اية لو واحده غيري خدت قلبه يمكن امو..ت ”

– هدهد انااااا فرحانهههعععععع

حكيت لها الى حصل

= بجد؟؟ ربنا يهديه يابت يا سهر ويبقي من نصيبك

– يارب ادعي وانا هدعي مش هرحمه الخمس فروض هدعي فكل سجده وفالفجر كتير وفي قيام الليل انا ههريه دعااا يا هدي

ضحكت: واقعه يخربيتك مش كدا

فات ساعتين واحنا بنتسحر الساعه 3 عشان الفجر بيأذن 4 ونص وكانت الساعه 2 بليل

– هدي فاضل ساعه ونحضر السحور صح؟؟

= اها

– هطلع عالسطح شوية ابص عالنجوم يمكن اللقي نجمتي واطلب منها تجوزني يوسف

= انتي مش ممكن

ضحكت وبعدين طلعت السطح بالراحه وانا بجهز كلام كتير هقوله للنجوم عن يوسف واطلب من ربنا طلبي المعتاد..

شوفت خيال حد عالسطح ولما قربت لاقيته هو

– يويو!!! بتعمل اية هنا ؟؟

حط ايده على وشه بسرعه اوي ومسح عينه قربت وبصتله بصدمه: هو انت بتعيط!!؟؟؟



google-playkhamsatmostaqltradent