Ads by Google X

رواية فراشة فوق النار الفصل التاسع و العشرون 29 - بقلم ميفو السلطان

الصفحة الرئيسية

  رواية فراشة فوق النار كاملة بقلم ميفو السلطان عبر مدونة دليل الروايات 

رواية فراشة فوق النار الفصل التاسع و العشرون 29

 
كان جراح يجلس في مكتبه لتكلمه والدتها وهي تصرخ الحقنا يا ابني الحقنا يا حبيبي.
ليهب جراح…. في ايه يا امي في ايه
لتقول… ولاد عمها هنا يا ابني ومبهدلين الدنيا.
ليصرخ هو…. انت بتقولي ايه انت بتقولي ايه نادي على الحرس يبهدلوهم انا جاي فورا ليهب هو مره واحده ليذهب وما ان دخل ليجد فكري يضربها بقوة ويمسكها من شعرها ويصرخ فيها بيت ايه يا ام بيت لتكوني فاكره ان ليكي راجل لو كان لك راجل كان جه يقفلنا انت ما لكيش راجل الا احنا عشان تعرفي انك قليله في نظره انت بنتنا وهترجعي معانا وهترمي له عيله.
لتنتحب بقهر فهو يوسمها بما هو حقيقه واضحه امامهم.
ليهجم عليه جراح ويتلبسه الشيطان ويمسكه ويدفعه بعيدا وانهال عليه ضربا ويصرخ هي مين ياروح امك اللي ما لهاش راجل ليه انت شايفني مش راجل قدامك مين اللي ما لهاش بيت ده انا هطلع روحك وانهال عليه ضربا وهو يصرخ…. لتكون فاكر انك تقدر تاخدها وتوديها دي مراتي وده بيتها وابني ده بيته انت فاهم ولا لا وانت تيجي تقعد بادبك وتمشي بادبك وهي تقول مين يقعد ومين يدخل لتكون فاكر انك ليك عندها حاجه. وارض ايه اللي انت جاي تقول عايزها في ستين داهيه انت وارضك انا مراتي ما حدش يقدر يمسها.

ليقترب ابناء عمومتها… كفايه لحد كده احنا اهلها وشايفين ان انتم مش مناسبين واحنا بنتنا ما تتعايرش وعايزينها لو عايزين بنتنا ناخدها ونحافظ عليها ونعليها لو كنت عايز تحافظ عليها صحيح كنت جيت من الاول وجابلتنا وخدتها من عندنا مش تجف تعايرها وتبين ان ما لهاش حد احنا بنتنا عاليه. اذا كنت انت مش شايفها عاليه احنا عايزينها خد ولدك ورجعها.
ليصرخ… الله يخرب بيتكم انتم جايين تاخدوا مراتي من بيتي ولد ايه اللي هترميه لي الله يخرب بيتكم.
ليهتف اخر… ماجيتش خدتها من جدها ليا هي ملهاش اهل ولا انت فاكر عشان معك فلوس واطيان وراجل غني بنتنا رخيصه لاه بنتنا عاليه وعاليه جوي عليك لا تطولها ولا حد يطولها واحنا نعرف جيمتها انما تاخذها من سكات اكده وتجعدها اكده ونيجي نجول هنيجي نجابله ويجي يجابلنا ما نلاجيش حد حتى يجابلنا ليه احنا جليلين ولا ايه اللي يستقل باهلها يبقى يستقل بيها يا بيه الراجل يعلي مرته يعليها عند اهلها انما انت مرتك عندك مش عاليه رجعها لنا يا بيه احنا عايزينها.
ليصرخ…. انتم تمشو دلوقتي عشان يمين بالله لارتكب جريمه دلوقتي. انت جاي تدخل في بيتي وعايز تاخد مراتي مني انت بتقول ايه انت واستقل ايه وازفت ايه عليك وعلى ايامك مش انتوا اللي جيتوا قبل كده وقهرتوها واخذتوا فلوس حق جوازتها فلوس عايزين ايه عايزين منها ايه سيبوها في حالها وسيبونا في حالنا وان كان على اني اجي اخدها منكم هاجي وشوفوا طلباتكم وانا هرميها لكم.
لتنظر اليه بقهر فهو يعيد ما يفعله مره اخرى لتنهار بدات تختنق لتبدا في الشهيق مره واحده وبدات تتشنج بشكل غير عادي
ليستدير برعب ليجدها في حاله مزريه ليندفع مسرعا ويصرخ في ايه عملوا فيكي ايه لتتشنج بين يديه وتتشنج لتحس انها لم تعد قادره ان تصمد اكثر من ذلك لتنهار بين يديه وتسقط في احضانه ليحملها هو ليصرخ في الحرس وياخذها بعيدا واهلها وراءها ليذهب بها الى المستشفى فيدخلها ليعلم انها دخلت في حاله هستيريه وانها اصيبت بانهيار عصبي شديد ليقف هو مقهورا لا يعلم ماذا يفعل واهلها معه يقفون بعيدا.
لتقترب الام منهم جميعا وتنظر اليهم وتهتف… اقول ايه فيكم خربتم على البنت الغلبانه اللي ما شافتش يوم فرح جايين عايزين منها ايه جايين عايزين من بنتي ايه ارض ايه وفلوس ايه جايين عايزين ايه يا ظلمه بتعايروها هي مش ناقصه يا ظلمه يا ظلمه حسبي الله فيكم فوضت امري لله سيبونا في حالنا بقى سيبونا في حالنا.
ليهتف احدهم… يا ست احنا كنا عايزين نعليها وما نسيبهاش لجوزها يعمل فيها ما بداله.
لتصرخ وانتم ما عملتوش وانتم ما وفيتوش وعملتوش اكثر من ما هو عمل انت عايزين تاخدوها هناك وتزلوها الله يرحمك يا سليمان. ليقترب الرجل من جراح الذي كان يقف مهتاجا ليهتف…. احنا ماشين يا بيه مستنيك في بلدنا تعلمنا ان كنت رايدها وما كنتش رايدها هاتها. ليتركوه لينهار على حبيبته وما مرت به
لتقترب الام… الله يسامحهم ويسامحك يا ابني.
لينظر اليها…. ايه يا امي انت بتقولي ايه.
لتقول… بقول ايه بقول اللي حصل يا ابني ليه كده ليه تعمل فيها كده انا كنت واقفه جنبك لاخر لحظه بس اللي حصل يا ابني ان انت ما ينفعش تبقوا لبعض تاني ما عادش ينفع
ليصرخ… ما تقوليش كده كارما حبيبتي ومراتي وانا ما اقدرش استغنى عنها.
لتنظر اليه… ولما هي مراتك سايبها لدول ليه رايح تقول لها يا ابني مش فاض ومش عايز مشاكل وقرف.. البت انهرت لوحدها واتعايرت يابني.
انت مش سند ليها بنتي انقهرت وسطهم وعايروها بكل حاجه وعايروها بيك وان انت هتعيرها يا ابني ان كنت انت شايف نفسك عليها ارحمها وسيبها وروح شوف لك واحده تنفعك لتستدير هيا.
ليهتف… انا ما حدش ينفعني غيرها كارما بتاعتي وهتفضل بتاعتي العمر كله.
🌹 سبحان الله وبحمده 🌹
لتقول… ايه يا ابني هتقعدها تكمل ذل فيها ولو جه حد يقف لها هتسيبه يعمل فيها وتيجي في الاخر ترمي لهم قرشين عشان ما يوجعوش دماغك وتعيش في قرف وما يخربوش على بنتهم اقول ايه يا ابني اقول ايه العيشه مش كده يا حبيبي العيشه مش فلوس العيشه مش شركات واطيان العيشه حب مراعيه وان هي وقت الوجع تلاقيك في ظهرها بس للاسف بنتي اتوجعت كثير وكل ما بتتوجع ما بتلاقيش حد بضهرها الا نفسها بل بالعكس بتلاقي في ظهرها الف غرزه وغرزه منك ومن غيرك ربنا يقومها بالسلامه ونشوف هتعمل ايه.
لتتركه واقف هو مقهوره لما فعلوا بها وكيف تركها لهم ولم يكن يعني كل ذلك وما سمعه من اهلها نهش قلبه .ليهتف والله ما قصدت دي عاليه قوي مكنتش عايزهم يقرفوها بس إنما هسييبهلهم والله مكنتش اعرف انا طور مبفهمش دول كفرة متخيلتش يعملوا كده فيها عشان يهمدوا و يبعدوا عنها كفايه عليها سنين بهدله إنما والله دي غاليه عندي دي نور عيوني ده انا اقفلهااما يمزعوني ده جراح يقلب الدنيا عشانها ويخرج كل طباعه الطين قدامها ولو هتجبر واتفرعن ماهتفرعن الا علي إللي هيقرب لها ده انا اجيبلها الحلو كله واروح احفي لحدهم اراضيهم عشانها ده حبيبي عليا قوي والله .
ليدخل عليها ليقترب ليجدها تائهة في ملكوت وبجوار شفتيها جرح من اثر الضرب ليشعر بالقهر والدونيه وإحساس بنقص الرجوله ليلمس شفتيها عملوا فيكي ايه يا عمري حقك عليا يا قلب جراح انا اتوصمت بالعار انك تتهاني في بيتي لاء بيتي ايه ده هيفضل بيتك العمر كله انا غبي مستوعبتش انهم بالبشاعه دي قومي يا عمري وانا اروح اوطي علي رجل جدك وأطلبك منوا واجيب نجوم السماء لجل تتراضي بس تقومي انا مرعوب
خايف يا قلبي والله بحبك و بعشقك بس ربنا حط فيا غباء معرفش بعمل كده ليه ليقبل جانب شفتيها المجروح ليشعر بوجع ليهتف
بس لاء يمين بالله لاخد حقك واعرفهم انتي عاليه قد ايه ليقرر إنه سيصلح من نفسه وحياته . وانه لن يتركها ابدا ولن يترك احدا يقترب منها مهما حدث.
كانت قد مرت 10 ايام على ولاده جيدا، اصبح الطفل بحاله جيده وجيدا استعادت صحتها وكانت بمرور الايام قد تحسنت علاقتها بجراح لحد ما ولكن علاقتها بزيدان كانت في تحفظ دائم لياتي وقت خروجهم لتخبر زيدان انها ستذهب مع اخيها لتقول… انا هاروح مع جراح اقعد معاه شويه عشان ياخذوا بالهم مني……
ليهتف زيدان:: وتروحي معهم ليه ياخذوا بالهم من ايه هو انا مش هاعرف اخذ بالي منك….
لتهتف::: فيها ايه… لتقول.. كل الستات بعد الولاده بيروحوا يقعدوا عند اهاليهم عشان يخدموهم ولا انا ما ليش اهل ولا ايه…
ليقول زيدان حانقا :::هو ايه اللي هيخدموهم ده انت عندك جيش يخدمك انا مش موافق على الكلام ده….
لتنظر اليه وتصيح ::هو ايه اللي مش موافق هو كل حاجه عافيه انا هاروح يعني هاروح….
ليقترب منه جراح بهدوء ويبعده قليلا ويقول:: طب يا زيدان سيبها بس انا اخذها شويه كده وارجعها لك ثاني….
لينفعل زيدان:: هو في ايه يا عم انت ايه اللي هتاخدها وترجعها وانا اروح فين ان شاء الله لا انا مش هاسيب مراتي وابني…. مش هتبعد عني هيا….
فضحك جراح:: طب يا عم بالراحه خلاص تعال اقعد معاها في البيت ما حدش هيقول لك انت بتعمل ايه عندي بس عدي الامور يا زيدان معلش اعمل لها بس اللي هي عايزاه وانا هرجعها لك ثاني ما تقلقش….
ليوافق زيدان وهو ينظر الى جيده بغيظ وهي تشعر بالسعاده من انها تمكنت من ان يوافق على كلامها غصبا
ليذهبو جميعا الى بيت جراح وزيدان يجلس ينظر اليها بغضب..
لتهتف بتعب و النبي يا داده سنديني و طلعيني فوق عشان انا تعبانه وعايزه اريح…
ليقوم زيدان على الفور ويحملها لتنظر اليه ساخطه انت بتعمل ايه نزلني……
ليقول محذرا:: اظن كفايه كده ما سمعش صوتك لحد ما نطلع فوق انا علي اخري.. لتسبقهم فكريه ومعها الطفل يصعد زيدان بها
صعد زيدان ودخل بها الحجره ووضعها بهدوء على السرير وظل جالسا لفتره ينظر اليها وهي تضع الطفل في حضنها كان سعيدا انها سليمه معافاه وان طفله بخير ويراقبهم بحب ليقوم ويجلس بجوارها واحتضنهم معا لتحاول ان تعترض فلم يعيرها اي اهتمام وظل يلاعب طفله وهي في احضانه كان في حاله من السلام والسعاده متمنيا ان يكتمل سعادته بعودت حبيبته اليه ليهتف بحب::: مرتاحه كده مش عايزه ترتاحي شويه اخده البيبي ترتاحي شويه…
لتعترض وتهز راسها و تحتضن طفلها وتقول ::لا انا شويه كده هاخذه وارضعه وننام…

ليقوم ويقبل راسها ويهتف… انا همشي دلوقتي عايزه حاجه..
احست بحزنه الذي انتقل اليها.. الا انها صمتت وهزت راسها..
ليقول.. هتوحشوني علي فكره وهعد الايام ماتحلميش بانك تغيبي عني كتير.. مش هسمح بده.. انا قلبي واجعني من دلوقتي.. حرام عليكي يا ديدا…بس اعمل ايه حكم القوي. انا همشي واجي بالليل.. ليقترب منها ويقبلها مره اخري ويقبل ابنه ليرن تليفونها لترتبك هيا ليقطب جبينه ليهتف.. ايه ماتردي مين مالك ملبوخه كده.
لتهتف.. ايه مش كت ماشي.
ليقترب ويلتصق بها ليهتف لا مش هتزفت انا راشق هنا انا اشوف الليله هتعدي والا هتبقي شكلها ايه ردي ماتردي.
لتتنهد ليهتف ليكون سي طين النحنوح مش هبشته اخر مره راجع يكلم ليه هاه.
لتهتف وهيا تعلم انه والع لتقول وتهبشه ليه عمر حد لطيف مالك بيه.
ليصرخ ماللي ان البيه باصص في حبيبي وعايزه عازه الكفن.
لتنظر اليه غاضبه.. ماتدعيش عليه حرام عمر مايستاهلش
ليصرخ ان شالله يفرمه قطر اعمي ها قولي كمان عشان افضل ادعي عليه للصبح.
لتهتف.. انا مش فاهمه ماتخليك في حالك ويلا روح بقه انا مابكلمكش اساسا.
ليظل جالسا بغلب ليهتف طب ماتكليمهوش ماشي لما امشي. الا انها لم ترد ليقوم هو ويقترب لو كلمتيه مش هسامح بقلك اهوه انت حره. كان يعلم انها لن تكلمه اذا قال ذلك
لتهتف غاضبه مالك انت الله عايز يطمن عليا.
ليهتف.. ادوني ياختي اكلمه اطمن امه.
لتتنهد…. طب ارد عليه طيب بقه بطل رخامه. ليهز راسه بغلب وغيظ لتفتح تليفونها وتتصل به لتهمس ازيك يا عمر ليقترب زيدان ويحاوطها من الخلف لترتجف وتحاول ان تبتعد.

ليهمس اهمدي والله ماهبعد لتبدا في الكلام مع عمر مرتبكه ليضع زيدان راسه في شعرها وهيا مشلوله وتتكلم مع عمر ولا تركز خوفا وخجلا وتحاول ان تضربه وتزغده بيدها ليمسك يدها ويقبلها بشفتيه وهو يهمس في اذنها الاخري بحبه كانت لا تركز مع عمر في شئ وهو يعلم انها لن تستطيع ان تبعده ونفس الوقت لن تستطيع ان ترد علي عمر بطبيعيه ليزيد من لمساته لترتبك وتنهي المكالمه لتستدير وتدفعه انت ايه قله الادب دي انت مجنون.
ليلتصق بها.. اه والله علي الاخر مجنون ديدا.
لتنظر اليه غاضبه.. انت واحد بجح عايز تفضحني قدامه يقول ايه.
ليضحك.. اه عايز افضحك كان نفسي ارقعك بوسه تطرقع في التليفون عشان البعيد ينقهر.
لتخبطه يلا هويني.
ليتنهد… طب ماتجيبي بوسه هتوحشيني.
لتنظر اليه غاضبه ليتنهد ويقترب منها ويقبلها وويرحل.. ظلت تنظر في اثره وهيا تشعر بالفقد والوجع .
.لتدخل عليها فكريه.. وتنظر اليها بغيظ وتقترب منها.. برضه سيبتيه يمشي.. والله مانت راجعه الا اما الواد يطفش.. يا بت ماصعبش عليكي وانت نازله ضحك مع جراح وبقيتو سمن علي عسل وهو نازل اكل في روحه.. جوزك مش اي حد وصابر وساكت اتلمي ماكنتش اعرف ان قلبك وحش اوي كده…
لتهتف جيدا.. يعني عايزاني اعمله ايه انا ماجتش جنبه وهو عامل مقموص هو ليه عين اصلا يعترض علي حاجه.. دا كفايه اني بكلمه اصلا..
لتقترب فكريه وتضربها علي كتفها طب خليكي كده ولما يطفش ويزهق و ترجعي تعيطيلي..
لتقطب جيدا بخوف وتشعر بالرهبه فرغم غضبها الشديد منه الا انها تحبه وتعشقه.. لتقول.. ايه يا داده مش انت كنت عايزاني اوريه.. والله لاوريه واطلعه علي جتته.. يزعل والا يتفلق… انا مش هاممني اصلا..
لتضحك فكريه.. لا والنبي ايه.. يا بت دانتي مشي من هنا واتهميتي الهم كله من هنا… اعقلي بقه.. شد وارخي يا بنت الدالي..
لتظل تفكر وتتنهد فهيا موجوعه ولا تعلم كيف تتصرف معه فتحس بعشوائيه في مشاعرها. ليدخل جراح ويحتضنها ويجلس مهموما صامتا يداعب ابنها لتقترب… منه ايه مالك.
ليتنهد.. فيه ايه.. فيه اني طور ماترباش مابعملش حاجه عدله في دنيتي.
لتهتف.. ليه ايه حصل.. ليحكي لها لتقول بوجع… طب ليه كده تعملو فيها كده دي طيبه وغلبانه.
ليهتف.. والله يا ديدا ما قصدت والله ولا جه في بالي انهم بجحه كده انا كنت فاكر اني لما ماعبرهمش هيهمدو انما يجو يقهروها كده واللي واجعني انها مارضيتش تتصل بيا مانا زباله وقلتلها مش فاضي. انا مش عارف انا حايب طبع البهايم ده منين نفسي ابطل انطح فيها والله غصب عني مابحسش انا طول عمري طايح وانت عارفه وقاسي وجامد وماحدش بيقف يكلمني اه حاسس بنفسي واه مغرور بس والله بحاول انا بحبها ونفسي تحس بحبي ان هيا نجمه عاليه واستحاله اشوف نفسي عليها دانا نفسي احطها بعيوني.
ليهتف طب هتحس امتي والله مابقصد اتجبر عليها دانا جنبها ببقي مذلول والله.
لتهتف جيدا .. اما تحس بالامان يا جراح حسسها انها عاليه وقدام اهلها كبرها.
ليجلس يفكر في كلام اخته خائفا من حبيبته عندما تفيق.
🌹 صلوا على الحبيب المصطفى
كانت كارما لا تفيق تقريبا لمده طويله وكان الاطباء يعطونها مهدئ فهيا لا تتوقف عن النحيب وكلما رات جراح تنهار اكثر ليحاول الاطباء ان يبعدوه حتي تستجمع قوتها وهو سيموت والوجع يمزقه عليها لتمر الايام لتتماسك هيا اخيرا ولكنها مصابه بتبلد تام ليدخل عليها جراح وقلبه يرجف من محياها ليقترب ويمسك يدها ويقبلها الا انها كانت لا تصدر اي تفاعل ليتنهد حمدالله عالسلامه حبيبتي.فلم تصدر منها اي بادره ليتنهد ويهتف.. كارما انا اسف اني عرضتك لحاجه كده انا اسف بجد انا ماكنتش متخيل انهم بالبشاعه دي بس انا مش هسكتلهم.يمين بالله ماهسكت وهتشوفي.
لتنظر اليه وتظل تنظر وتتامله لتنطلق في الضحك مره واحده ليبهت هو ويتراجع عندما قالت…😳😳😳😳😳
google-playkhamsatmostaqltradent