رواية احببت وصية رسول الله كاملة بقلم نورهان محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت وصية رسول الله الفصل الرابع و العشرون 24
الطرف الآخر كل كده بقا تمام وجاهز علي التنفيذ
حسين يعني خلاص رتبتوا كل حاجه
الطرف الآخر ايوه ومستنين الاشاره بالتنفيذ
حسين نفذ طبعا كل حاجه علي اتفقنا
الطرف الآخر ايوه حصل وكلو جاهز
حسين نفذ خامس يوم العيد
الطرف الآخر تمام ياكبير
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
كان الجو مبهج ف اليوم فرح عروستنا الحلوه
عائشه يلا بينا احنا ياخديجه علشان نروح لميار
خديجه تمام يلا
أحمد يلا طيب علشان اوصلكم
توجهوا سويا إلي منزل ميار
وبعد دقائق وصلوا إلي المنزل
خديجه وهي تتوجه للداخل احنا جينا
ميار نورتوا ياقلبي واحتضنتهم بحب
لتكمل يلا بينا بقا علشان تساعدوني اجهز
عائشه تمام
وبدوا الاستعداد لتجهيز ميار
فوضعت ميار قليل من الميك اب وعدلوا لها خمارها ونقابها وكانت ميار تبدوا كالاميرات في هذه اللحظات
ميار كده كلو تمام
عائشه ايوه وطالعه زي القمر
ميار وهي تلتفت بفستانها امام المرآه بجد شكلي حلو نقابي شكلو حلو طيب والخمار طولوا حلو والفسان كده مظبوط عليا
خديجه وهي تضحك حيلك حيلك ادينا فرصه طيب نرد علي حاجه حاجه
لتكمل وبعدين انتي قمر وكل حاجه تمام اهدي كده اليوم دا مينفعش فيه توتر
ميار تمام تمام انا هاديه اهو اهدي ياميار
عائشه لا دا كده مازن اتدبس علي رأي عمر
ميار بتوتر بجد ليه شكلي مش حلو
عائشه يابنتي والله حلوه بس لازم تهدي كده
ميار وهي تاخذ نفس عميق حاضر
ليقطع حديثهم طرقات علي الباب
ميار اتفضل
دخلت اروي
اروي بمرح ماشاء الله ايه الحلوه دي كلها يامرات اخويا لا كده نقدر نقول يابختك يامازن
ميار وهي تحتضنها حبيبتي انتي اللي حلوه
اروي وهي تنظر إليها ايه دا نسيت العريس في انتظارك
ميار وهي تعدل من وضعيتها خلاص انا جهزت وهخرج اهو
لتدخل صوفيا والدة ميار في هذه الأثناء وتحتضنها لبعض الدقائق
بعد دقائق خرجت ميار وكانت تميل برأسها للارض وعلي الجانبين كانت عائشه وخديجه يلقيان عليها الورود
اقترب مازن منها وقبل يديها ورأسها وهتف بهمس ايه الجمال دا ماشاء الله ياميار
ليكمل انا مش مصدق اني اخيرا خدت حب عمري
ميار بدموع تلتمع في عينيها ولا انا مصدقه نفسي خلاص اتحققت امنيتنا
مازن ودي احلي امنيه
ليقطعه والد ميار هاتفا ممكن بقا اسلم علي بنتي
مازن بابتسامه اتفضل يا خالي
واحتضنها وهتف هو الآخر بأجمل العبارات ففرحته بابنته الوحيده لا توصف وهو يراها عروسه
واحتضنتها أيضا عمتها
بعد دقائق من الاحضان عمر ببعض المرح لا كده كتير انتو نسيتوني ولا ايه
مازن خارجين اهو
عمر يلا ياعريس
ليكمل مبروك ياميار واخيرا هنخلص
ميار الله يبارك فيك يادكتور
لتكمل ماشي ياعمر هعديهالك
ركبوا العربيه وتوجهوا إلي مكان تصوير السيشن
وتبادلوا بعض الصور التذكارية
وبعدها توجهوا إلي المنزل مره اخري وكان احتفال بسيط في جو اسري مبهج
لتنتهي الليله بسلام ويعودوا إلي الفيلا مره اخري
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
عائشه وهي تجلس بتعب كان يوم شاق جدا
عمر اه فعلا
ليكمل انتي حاسه بتعب
عائشه لا كلو تمام انا بخير الحمد لله
عمر طيب الحمد لله
عائشه عايزه أراجع بكره بقا مفيش وقت علشان الماده اللي عندي دي
عمر أن شاء الله ربنا هيوفقك وهتعدي علي خير
عائشه ان شاء الله
عمر نتوضي ونصلي وبعدين ننام بقا علشان عندي عمليه الصبح بدري
عائشه تمام علي خير ان شاء الله
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في اوضه الجد حامد
كان يجلس يتذكر حديث هند معه
فلاش باك
هند كانت تجلس بشرود تام تنتظر خروج الجد حامد من غرفته
الجد حامد السلام عليكم
هند وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياعمي
الجد حامد عامله ايه دلوقتي يا هند
هند بحزن الحمد لله ياعمي
الجد حامد واولادك عاملين ايه
هند الحمد لله كويس
وعادت إلي شرودها مره اخري
الجد حامد بقلق مالك يا هند في ايه
هند وهي تفرك في يديها الصراحه ياعمي
الجد حامد بانتباه ايوه يابنتي اتكلمي سامعك
هند الصراحه ياعمي انا قلقانه من موضوع بس خايف اقلقك
الجد حامد لا طبعا ازاي تقولي كده انا في مقام ابوك واي حاجه تحتاجيها تيجي تحكيلي علي طول
هند عندك حق ياعمي
لتكمل انا عايزه احكيلك وحضرتك تحكم ياعمي علي كلامي ان كان صح ولا غلط وانا اللي متوتره
لتبدأ في الحديث
انا طبعا حكتلكم ان حسن متغير الفتره دي علي الرغم ان بقالنا عمر مع بعض عمره ماكان بالطريقه دي
في الاول قولت يمكن انا شكاكه شويه
بس لما وصلت لمرحله ان بيسهر كتير وعلي طول قاعد في المكتب ومش بيتعامل معانا لدرجه انو منفصل عنا نهائيا وطبعا غير المكالمات اللي بتيجي بعد نص الليل حسيت انو مش حسن
الجد حامد قصدك تقولي ايه
هند حاسه ان حسين خافي حسن وبيمثل ان هو
الجد حامد ايوه هما تؤام بس ليتذكر ان حسن لديه حسنه في وجه تميزه عن حسين
الجد حامد تقصدي انو مركب حسنه جنب ذقنوا طيب والعلامه اللي جنب ودنوا دي بردو ايه
ليتذكر اوعي يكون هو بردو اللي عاملها
هند اكيد ياعمي
لتكمل وهي تبكي بحرقه انا خايف ليكون قتل حسن دا جبار ويعملها
الجد حامد متقلقيش مهما كان مش هتقدر يقتل أخوه
هو اكيد خافيه لسبب ما
هند طيب ياعمي وهنعمل ايه دلوقتي
الجد حامد بشرود مش عارف بس انتي لازم تراقبي تصرفاته في البيت ومتعمليش حاجه اكتر من كده وتحاولي تحسسيه انك مصدقاه ومش شاكه فيه
هند حاضر ياعمي
ليعود من شروده اعمل ايه دلوقتي اكيد بيخطط للشر
ليتذكر مره اخري
فلاش باك
كان يجلس يرتل القرآن ليسمع صوت من غرفه المكتب توجه بالكرسي المتحرك نحو الصوت
الجد حامد بصدمه حسن بتعمل ايه هنا وفي وقت زي دا
حسن بتوتر وهو يستدير هقولك ياعمي انا كنت جاي أراجع شويه ملفات كده بس محبتش اقلق حد
الجد حامد طيب علي الاقل كنت بلغتني بدل ما كنت تسبب مشكله لحد في البيت
حسن ما انا محبتش أبلغ حد علشان عدة أسباب منها عدم معرفة محمد
الجد حامد باستغراب محمد طيب ايه السبب
حسن والله ياعمي هو الفتره دي كان مقلق شويه علي الملفات ولاحظت انو بياخد قرارات متهوره فخوفت تكون الملفات فيها غلطات او حاجه
ليكمل فقولت اسلم حل اني اجي أراجع الملفات من غير ما يعرف علشان ميحسش اني بقلق من مجهوده وفي نفس الوقت ميزعلش وياخد علي خاطروا
الجد حامد بقلق تمام يا حسن خلصت
حسن ايوه ياعمي انا هستأذن
ترجل حسين إلي الخارج وبات قلق الجد حامد نحوه كبير
ليعود الجد حامد من شروده
هاتفا بغضب ليه كل دا ياحسين بتعمل فينا كده ليه بتاذينا بدم بارد
ليكمل وهو يمسك هاتفه ويضغط علي اسم ما
محمد بقلق دا الحج اوعي يكون في حاجه
ليكمل بلهفه ايوه ياحج في حاجه
الجد حامد لا كنت عايز اتكلم معاك شويه
محمد طيب ياحج انا جاي اهو
بعد دقائق جاه صوت طرقات علي الباب
الجد حامد اتفضل
محمد وهو يجلس خير ياحج صوتك مالو كده
الجد حامد في كارثه حاصله يا محمد
محمد بقلق خير ياحج
الجد حامد حكي له حديثه مع هند وحديثه أيضا مع حسين
محمد بضيق يااه ياحج حسين ممكن توصل معاه لكده سيبك مننا احنا بس ممكن يكون اذي توامه
الجد حامد حسين دا بير شر مش عارفه ايه سبب كل دا
محمد ولا انا
ليكمل انا خايف علي حسن ليكون اذاه
الجد حامد لا مش هيعمل كده
محمد ليه ياحج دي فرصتوا
الجد حامد هقولك
أول حاجه هو ليه اهداف معينه منها انو ياخد ممتلكاتنا
وطبعا هو بعيد اوي عنا ففكر انو يلعب علي حسن وهو لما ياخد دوروا هيقدر يدخل بينا ويعرف عنا كل حاجه بحكم ان حسن قريب منا بالاضافه طبعا ان حسن معاه توكيل رسمي وبكدا يقدر يبيعنا كل حاجه باسم حسن ويرجع ينقلها لاسمه وبكدا هيكون قضي علينا
محمد يااه علي الشر اللي جواه
ليكمل طيب هنعمل ايه دلوقتي
الجد حامد اول حاجه بكره الصبح تروح الشهر العقاري وتلغي التوكيل علشان ميحاولش يعمل حاجه بيه ويبتدي يتشتت وبردو انت تعاملوا عادي ولا اكن حاجه حصلت علشان ميحسش باي حاجه وقولوا أي حجه بخصوص التوكيل وفهموا انك هترجعلوا التوكيل بس بعد ماتخلص شويه حاجات
محمد بخوف تمام ياحج بس انا خايف من حاجه
الجد حامد ايه
محمد من انو يحاول ياذي حد فينا هو كده هيكون زي الطير المجروح
الجد حامد هيخاف يعمل خطوه زي دي وبردو هو مش هيكون فايق لحاجه غير انو يرجع التوكيل الاول
محمد تمام هتبلغ حد بالموضوع
الجد حامد ايوه عمر واحمد علشان يخلوا بالهم من نفسهم ومن زوجاتهم
محمد تمام ياحج انا هقوم أراجع شويه ملفات
ليتذكر شئ معني كده هو اللي دخل الشركه وسرق الملفات
الجد حامد دا اكيد دا طبعا بالاضافه اننا هنعرف عنو حاجات كتير وكوارث الفتره الجايه
محمد والله ياحج ربنا يعديها علي خير ويبعد عنا شر حسين
الجد حامد اللهم آمين يابني
ليترجل محمد إلي المكتب ويترك الجد حامد شارد في ما هو قادم وعن ماذا سيفعل معه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الصباح
اكتشف حسين إلغاء التوكيل ليصاب بحاله من الصدمه والضيق
ولكن ببعض الحجج والمبرارات اقتنع اخيرا بحديث محمد
ليهتف حسين بغل انا هستأذن انا عندي شغل هخلصوا
محمد اتفضل
في مكتب حسين اخذه ذهابا وايابا يفكر بغل وشر
ليتذكر حواره الأخير وعن ما سوف يفعله
ليخرج هاتفه وبعد ثواني اتي إليه الرد
حسين وقف التنفيذ لحين ما تاخد مني اشاره
الطرف الآخر تمام يا فندم علي الرغم ان كل حاجه تمام
حسين بعصبيه انت هتناقشني قولت وقف يبقا توقف من غير نقاش مش انت اللي هتعلمني اعمل ايه
الطرف الآخر اسف ياباشا
حسين وهو يغلق شويه اغبياء
أخذ يفكر فيما سيفعله فهو لو اكمل ما اتفق عليه هيؤدي ذلك إلي تأخر طلوع التوكيل مره اخري
ولو انتظر من الممكن أن لا يحصل علي التوكيل
ليمسك بالزهريه ويسقطها ارضا بكل شر فهو الان عاجز عن التفكير
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
كانت عائشه وخديجه يستعدان لامتحان الغدا بكل حماس
وبعد وقت من المذاكره
عائشه احنا عايزين نكلم ميار نطمن عليها
خديجه وانا كنت هقولك كده
وبالفعل تحدثوا معها لبعض الدقائق ثم عادوا لمواصلة مذاكرتهما مره اخري
في المساء وبعد انتهاء يومهم بخير
في شقة عمر
عائشه وهي تجلس بجواره عمر
عمر بنظره حب نعم يا قلب عمر
عائشه انت قولت هتعرفني سبب سفرك وعدم اهتمامك بيل زي الاول
عمر وهو يحتضنها هحكيلك
وبالفعل بدأ ان يقص عليها
أولا كده انا كنت بحبك جدا من واحنا لسه صغيرين جدا وحبي ليك كان بيزيد كل يوم
لحد ما لقيت حازم ابتدت زياراته تكتر وابتديت القيك بتتعاملي معاه في الحدود وطبعا كنتي صغيره بس دا بردو كان مزعلني جدا وخصوصا ان فكره ان حد غيري يتعامل معاك كانت بتقتلني وخصوصا لو حد زي حازم
وطبعا بدأ يوقع بينا ويحسسني انك بتحبيه
كانت عائشه تخرج من بين ايديه وتنظر إليه باستغراب ثم يعيدها مره اخري
عمر طبعا هو كان شيطان علي هيئه انسان وفضلت اكذبوا
وحكي لها بعض المواقف
لحد ما في يوم كنت بحضر اوراقي علشان اقدم في الجامعه ولقيتوا بيرن عليا وبيقولي لو مش مصدق تعالي دلوقتي حالا وانا هثبتلك انها بتحبني
وفعلا خرجت بسرعه وجيت علي البيت وانا شبه مغيب والغضب عامي عيني
وفي اللحظه دي لقيته حاضنك طبعا في اللحظه دي كنت شبه بموت بالبطئ وخرجت يومها وانا زي المجنون مش عارف اتصرف ازاي من كتر منا حاسس اني هتجنن
واخيرا خدت قراري اني اسافر وان خلاص حبي ليك انتهي لحد كده
وفعلا خلصت ورقي وسافرت اكمل تعليمي بره
وطول الفتره دي مكنتيش بتغيبي عن بالي وكنت مجنون بيك بالعكس حبي ليك كان بيزيد بس انا كنت بحاول امنع نفسي
وطبعا جات وفاة عمي وبعدين بابا وجدي عرضوا عليا الجواز منك وانا مترددتش ثانيه في قرار موافقتي وقولت بردو كده هتكوني ملكي حتي لو زعلان منك
بس من جوايا وبصراحه كنت ناوي اني اعذبك شويه زي ما انا اعذبك واخليكي تحسي بوجع قلبي وعلي قد عذابك كنت انا بتعذب اضعاف عذابك وتحسي اني كنت بعذب نفسي معاك
كل هذا وسط نظراتها ودموعها اللتي لم تتوقف بل تزداد
ليكمل وطبعا دا كلو في فتره كتب كتابنا
وبعدين طبعا نزلت وحسيت اني كنت غايب عنك زمن وحسيت اني فعلا محتاج اكمل حياتي معاك
ولاحظت طبعا انك كنتي ملتزمه جدا بالصلاه والقيام والقرآن ودي حاجه فرحتني وكمان لما لقيتك بعد معاملتي ليك واني كنت بتجنبك انك كنتي بتحسيني علي العباده
وابتديت أحس اني ظلمتك وفي يوم كنت قاعده في الجنينه ولقيت خديجه جات قعدت جنبي وبدأت انها تعرف مالي وانا طبعا اتهربت منها
لقيتها بتقولي انك انسان كويسه وتستاهلي كل خير وقالت كلام كتير في حقك
انا طبعا افتكرت الموقف تاني وافتكرت انها كانت واقفه في اللحظه دي
ولما حكتلها قالتلي انكم كنتو واقفين وهو مره واحده راح حاضنك
ومن بعديها خدت وعد علي نفسي اني اعاملك معامه تانيه خالص واعوضك
عائشه بدموع وهي تنظر إليه يااه ياعمر يعني حازم هو السبب في كل دا
لتكمل وانت تصدق فيا كده بردو داانت السبب بعد ربنا في ختم القرآن وشبه انت اللي ربتني وعرفتي كل حاجه
عمر وهو يحتضنها ويقبل شعرها خلاص بقا انا حبيت احكيلك علشان كل حاجه تخلص ونقفل صفحه الماضي ونبدأ من جديد انا كنت حابب اتكلم معاك في الموضوع دا من زمان ونبدأ حياتنا واحنا مصفين الماضي بس طبعا انتي عارفه الظروف
ليكمل وهو يمزح وبعدين ياست حقك عليا وبعدين ماانتي عارفه حبي ليك داانا حتي بعدت علشان انساك القي حبي ليك زاد
وبعدين دا كان درس ليا ليا اني مسمحش لحد يدخل ما بينا ودرس قوي ان حبنا يزداد
ومسمحش ليا بني ادم شراني يدخل بينا
عائشه وهي تمسح دموعها وانا لو ايه حصل مش هيقدر يفرق بينا ان شاء الله لتكمل علي فكره انك صارحتني بالحقيقه دي عندي حاجه تانيه
عمر خلاص بقا بلاش دموع وبكره بعد الامتحان ليك عندي خروجه جامده
عائشه ليه التشويق دا
عمر بابتسامه أي خدمه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
الجد حامد كان يجلس يفكر بشرود
ليقطع شروده رنات هاتفه
هند بلهفه ………
الجد حامد ………
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت وصية رسول الله ) اسم الرواية