رواية بنت العدو الفصل الرابع عشر 14 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الفصل الرابع عشر 14

  
” الساعه بقت 5 الفجر وليلي نايمه لكن في وجع رهيب في معدتها ومش قادره تقاومه فتحت عينها وبصت علي مصطفي النايم وقامت راحت الحمام وطلعت بس طلعت بتعيط من شدة وجع معدتها راحت قعدت علي السرير ”
ليلي بعياط : مصطفي قوم ….. قوووم يا مصطفي
مصطفي اتعدل بخضه ونوم وبصلها : مالك يا ليلي في ايه بتعيطي ليه يا حبيبتي ؟
ليلي اترمت في حضنه بعياط : معدتي ولعه نار ومش عارفه انام وبتوجعني اووي
مصطفي مسح علي شعرها بحنان : خير خير طيب دي ممكن تكون ظروف او حاجه وهي اللي عمله فيكي كدا ؟
ليلي بعياط : لاء مش وقتها دي معدتي اللي بتوجعني مش بطني
مصطفي بص في الساعه : الساعه 5 اكيد مفيش دكتور دلوقتي فاتح طيب اعدي هنا كدا هنزل تحت وارجع علطول
ليلي مسكت فيه : هتروح فين دلوقتي ؟
مصطفي وهو بيلبس تيشيرت : هنزل تحت عند جدتي اكيد عندها اي مسكن للمعده تخديه لما النهار يطلع نروح نكشف عليها
ليلي وهي بتمسح دموعها : مسكن ايه يا مصطفي انا صايمه ؟
مصطفي وهو بيمشي ايده علي خدها بحنان : وانتي دلوقتي تعبانه يعني معاكي عذر ابقي عوضي بعد العد يا حبيبتي ” ونزل علي تحت كان البيت كله نايم خبط علي جدته وجده اكتر من مره ”
فاطمه اتعدلت علي السرير : يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم ميين ؟
مصطفي : انا يا بطوط متقلقيش
فاطمه : ادخل يانن عينها ادخل
مصطفي دخل وقعد جنبها علي السرير : معلش قلقتك بس ليلي معدتها وجعاها اووي لو في عندك مسكن للمعده وريني كدا
فاطمه قامت تجيب كيس العلاج : خير يارب معدتها وجعاها ليه كبد امها دي خد شوف كدا العلاج دا كل اللي عندي ” اخد منها الكيس وبدء يدور لقي علبه اسمها فاموتيدين لعلاج قرحه المعده ”
مصطفي مسك العلبه : حلو دي هاخد دي يا بطوط محتاجه حاجه اعملهالك قبل ما اطلع
فاطمه : لاء اطلع يبا واعملها كوباية نعناع سخنه تنضف معدتها تلاقيها بتاكل كراتيه وبتاع اللي هو اسمه اندومي دا هو اللي عامل في معدتها كدا
مصطفي : هعملها حاضر يلا كملي نومك
فاطمه : ابقي طمني عليها يا مصطفي
مصطفي : حاضر يا غاليه ” وطلع علي شقته كانت ليلي قعده علي السرير ومسكه بطنها دخل علي المطبخ جاب كوباية مايه وراح علي الاوضه ”
مصطفي قعد قدامها وفتح العلبه وطلع حبايه : يلا يا ليلو يلا يا حبيبتي خدي دي وهتبقي زي الفل
ليلي اخدت الحبايه وبصت ليه بطفوله : لسه بتوجعني برضو
مصطفي بحنان : شويه وهتبقي فل مفعول الحبايه يشتغل بس ريحي ضهرك كدا علي ما اعملك حاجه تكليها وارجع ” وراح علي المطبخ فتح التلاجه لقي حله فيها شوربه وحله فيها رز طلع الاتنين وبدء يسخنهم وبعد ما سخنهم حط الرز في الشوربه واخدهم في طبق وراح ليها ”
ليلي بتعب : يا مصطفي بطني وجعاني مش عوزه اكل حاجه
مصطفي شدها براحه قعدها : معلش يا روحي علشان تبقي كويسه يلا ” ومسك المعلقه وبدء يأكلها بحنان ”
ليلي بعد ما بلعت : كفايه بقا بجد معدتي وجعاني
مصطفي وهو بيأكلها بالمعلقه :يلا اخر معلقه لو اكلتيها هديكي 10 جنيه يلا الطياره راحه فين ؟
ليلي ضحكت غصب عنها علي طريقته واكلتها : مصطفي عوزه مخلل فلفل من اللي جوا مش جايلي نفس اكل من غيره
مصطفي وهو بيمسح الرز اللي وقع من علي بوقها بإيده :انسي المخلل والاندومي والاكل الحار اللي هري معدتك دا
ليلي بصت ليه بخوف : مصطفي هو الدكتور عليه يكتبلي حقن ؟
مصطفي بصلها بحب : اولا هنروح عند دكتوره ثانيا لاء يا حبيبي مفيش حقن دا هتكشف بس تشوف الوجع سببه ايه يا فاطره
ليلي بغيظ : علي فكره انا كنت هصوم انت اللي فطرتني ؟
مصطفي بضحك : اشتالت الذنب انا وانتهي الامر ” وراح حط الصنيه علي الحوض وغسل ايده وراح شد ليلي في حضنه وبدء يمشي ايده علي شعرها علشان تنام ”
مصطفي : يلا نامي شويه علشان هنقوم بدري نروح نكشف
ليلي بنوم : بس مفيش حقن صح ؟
مصطفي ببتسامه : صح ” وشدد من ضمها علشان تحس بأمان وتنام ”
………………………………….
” الساعه بقت 9 الصبح واميمه شايله سجاجيد البيت وعوزه تعمل تنضيف كامل للبيت و مستنيه ليلي تنزل ”
اميمه : يما فاطمه الساعه بقت 9 وانا مش قادره اعمل انا وانصاف البيت لوحدنا هطلع ارن الجرس علي مرات مصطفي تنزل تساعدنا
فاطمه قعده علي الكرسي بتسبح : لاء يا اميمه ليلي عيانه ومصطفي نزل الفحر اخدلها علاج زي ما شيلتي السيجاد لوحدك وانا قولتلك نضيف افرشيه لوحدك تاني
اميمه : عيانه من تاني اسبوع خير يارب عندها ايه
فاطمه : معدتها وجعاها يمكن وخده برد فيها سبيها تنزل براحتها ومتشغليش بالك بيها دلوقتي زينب وكنز يصحو ويعملو معاكي وعلشان خاطر النبي عوزين نعد في جو هادي
………………………………
” في منزل الحبايبه ”
بسمله برجاء : يا ماما احلام هاتي الشنطه بتاعت الاكل وانا هوديها واجي علطول والله
احلام وهي بتحط الاكل في الشنطه : لاء ايه اللي هيطلعك لوحدك صفوان الوقتي يصحي ويروح يوديها ليها ويرجع
بسمله بلهفه : طب اروح مع صفوان والنبي ؟
رشا بصتلها : جري ايه يا بسمله قولنا خلاص صفوان هيروح يبقي خلاص تكتمي وروحي صحي اخواتك يلا البيت زريبه وعاوز يتنضف واطلعي افتحي شبابيك الشقه بتاعتنا
بسمله بغيظ : دا علي اساس ابنك هيخليني افتحها هندخله في انتخابات مجلس الشعب جمال سالم الحبيب رمز السرير
صفوان وهو داخل المطبخ : عليا النعمه البت بسمله دي بتقول اشعار وكلام زي العسل
بسمله بزعل : اسكت علشان بسمله مزاجها وحش ومضايقه
صفوان : اوب اوب ليه كدا بس
بسمله : عوزه اجي عند ليلي معاك وانت بتودي الاكل وامي وخالتك محدش فيهم راضي
صفوان : اصل انا هوديه من علي الباب وهرجع علطول ملهاش لازمه تيجي يعني خليكي ويوم تاني هخدك انتي واسراء وشهد تروحو تعدو معاها شويه
بسمله : انتو عيله لازم ناخد وصل امانه علي كلامكم انا طالعه اصحي شهد” وراحت علي شقتهم ”
احلام : بص يا صفوان حط الشنطه دي جنبك في العربيه من قدام وخد بالك فيه شوربه عليها تدلق براحه وانت سايق
صفوان اشتال الشنطه : لسه في حاجه ؟
رشا : وانت راجع هات ربطة جرجير في وحده في الحاره بتاعت بيت الجبراني بتبيع خضره نضيفه هات منها ربطه علشان السلطه
صفوان : فل الفل يلا هروح وارجع علشان عاوز انام ” ومشي علي العربيه ”
احلام : ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك يا صفوان يا بن قلبي يارب
سالم كان في دوار البهايم ومعاه جردل فيه لبن: خدي يا رشا كيسي اللبن دا وحطيه في الفريزر واغلي منه علشان نشرب
رشا مسكت الجردا منه : اللهم صلي علي النبي اللبن دا من عندنا ولا منين
سالم : ايوا من الجاموس اللي هنا ؟
احلام : شوفتي اللبن اللي هنا كله بعتناه لليلي وكنت شايله هم المهلبيه اجيب ليها لبن منين ؟
رشا : اجي جت من عند ربنا تعالي لما نعمل المهلبيه علي ما اكيس اللبن يلا ” وبصت لسالم ” هتعمل ايه يا ابو جمال الوقتي
سالم : هدخل استحمي كدا وهريح للعصر واقوم اشوف الدنيا فيها ايه بقا
رشا : ماشي يبا اجي اعملك حاجه
سالم : لاء خليكي لما اطلع اشوف المقتول اللي نايم ليل نهار دا
احلام قالت في نفسها وهي بتجهز حجات المهلبيه : دا كانا هنجوزه لليلي الحمدالله دا ربنا كريم ولطيف بعباده راحت للي يستاهلها ” وقالت بصوت ” ربنا يبارك في حياتك يا ليلي بنت قلبي يارب
…………………………
” في شقة احلام وخصوصا في اوضة اسراء ”
بسمله قعده ليها علي السرير بتصحي فيها : قووومي يابنتي اخلصي
اسراء بغيظ : طب انا هقوم من الضهر اعمل ايه يا بسمله ؟
بسمله ببتسامه : قومي احكيلك علي غالب قلبي
اسراء : محن علي الصبح مش عوزه احنا في نهار رمضان يعني حلي عني وقومي انزلي اعدي تحت
بسمله نامت علي ضهرها : ياربي علي كلمة بسبوسه منه بتوديني ورا المجموعه الشمسيه كلها
اسراء : اللهم اني صاااايمه يا بسمله مش عوزه اضيع صيامي عليكي
بسمله بخبث : قومي دا صفوان ابن خالتك معرفش كان واقف مع مين في الحاره ونازل ضحك هو وهي
اسراء اتعدلت ليها : بطلي حوارات وانزلي بعدين انا مالي ومال صفوان هو زي اخويا بطلي عك
بسمله ضربت كتفها في كتف اسراء : عليا انا الكلام دا برضو دا انا بسبوسه قال اخويا قال هيهيهي يمااا دا انتي لما قولتلك بيضحك مع وحده اتنفضتي من علي السرير
اسراء بهرب : بسمله مش نقصه رخامه علي الصبح يا تسكتي يا تنزلي وسبيني انام
” بسمله مسكت فونها وفضلت تلعب بيه واسراء تفكيرها هل فعلا هو كان واقف مع بنت وبيضحك معاها وترجع تقول دي مش اخلاق صفوان اكيد البومه دي بتعنل كدا علشان تغيظ فيا بس ”
…………………………….
” عند مصطفي وليلي ”
” ليلي لبست بنطلون اسود وتوب اسود وفوقهم عبايه سودا مفتوحه بس قفلتها بحزام وطرحه زرقا وجزمه كعب من اللون الازرق ودبلتها بتاعت الجواز وميكب بسيط وهادي اووي واخدت شنطه سودا حطت جواها ملمع شقايف ومناديل ومسكرا وكريم مرطب ومصطفي لبس قميص بيج ومشمر اكمامه وبنطلون اسود وحزمه بيج ”
ليلي بصت لمصطفي : يلا انا خلصت ؟
مصطفي وهو بيرش برفان : يلا تعالي بس خدي سماعة البلتوث والنضاره حطيهم معاكي في شنطتك
ليلي : وسماعة السلك اجيبها ولا اسيبها ؟
مصطفي : معرفش مين اللي قطعها مش راضيه تشتغل هاتي التانيه وخلاص ” واخد مفاتيح العربيه والمحفظه وفونه ومسك ايد ليلي ونزل علي تحت ”
فاطمه بلهفه علي ليلي : ايه يا بنتي مالك يا كبدي فيكي ايه ؟
ليلي : مش عرفه والله يا جدتي صحيت الصبح لقيت معدتي وجعاني ومش عرفه اتحرك لولا الحبايه اللي مصطفي جابها كنت موت علي الصبح
غالي : لا حول ولا قوة الا بالله اكلتي ايه يابنتي عمل في معدتك كدا ؟
مصطفي وهو بيعد علي صوابعه : اكل حر تلاقي حادق برضو تلاقي مخلل بجميع انواعه الهانم بتاكله واخر ربربه ونازله علي الشاي والقهوه نازله زفت
خالد اللي بيلعب في فونه : براحه عليها يولا تعمل اللي هي عوزاه بس تاخدي بالك من صحتك يا ليلي
ليلي ببتسامه : حاضر والله
فاطمه : هتروحو فين دلوقتي ؟
مصطفي : كلمت دكتور زميلي قالي علي دكتوره حلوه وشاطره في المنصوره في شارع جيهان هنروح ليها
فاطمه : نهار ابيض المنصوره ؟!
مصطفي : هعمل ايه معنديش اغلي منها وانا كدا كدا رايح هناك علشان شغل هروح ونيجي علطول انشالله
صفوان وفي ايده الشنطه : يارب يا ساتر
ليلي ببتسامه : تعالي تعالي ادخل يا صفوان
مصطفي راح سلم عليه وحضنه : نورت يا غالي تعالي ادخل
صفوان ببتسامه :تسلمو والله خالتي احلام بعتت الاكل دا لليلي وانا جبته ليها هروح انا علشان ورايا شويه شغل كدا
مصطفي : يا عم اعد شويه ارتاح
صفوان بمرح : ارتاح من ايه هو انا جي علي جمل دا في العربيه يلا سلام يا ليلو سلام يا ابو نسب” ومشي ”
مصطفي مسك ايد ليلي :يلا علشان منتأخرش يلا سلام يا جماعه ” ومشي ركب عربيته وجنبه ليلي ”
فاطمه : خد بالك من الطريق يا مصطفي يوقفلك ولاد الحلال في طريقك يابن اميمه وخالد يارب
………………………
” في عربية مصطفي ”
مصطفي بص لليلي : ها بتوجعك اووي لسه ؟
ليلي : لاء مش اووي دلوقتي الحبايه مسكنه الالم بس انا جعانه اووي ؟
مصطفي مسك ايدها وباسها : يخربيت ريحتك القمر حاضر يا قلبي نقف قدام سوبر ماركت واجيلك اللي انتي عوزاه ارجعلك الكرسي علشان ترتاحي
ليلي بحب : لا يا عمري انا مرتاحه كدا بس قولي الطريق من هنا للمنصوره طويل ؟
مصطفي : اممم في حدود 3 سعات كدا بس متقلقيش المنصوره في رمضان وخصوصا شارع جيهان دا حاجه عظمه هفسحك فسحه قمر زيك كدا
ليلي : كنت عوزه اروح الاهرمات كل ما الجامعه بتاعتي تطلع رحله وكنت اقولك كنت بترفض علشان كدا عوزاك تعوضني بقا
مصطفي :رحلة في الجامعه دي مش حلوه يا حبيبتي دا غالب كان كل رحله بيطلعها علشان يبوس البنات ويرجع بس
ليلي بضحك : نهار ابيض عليه بس افهم كدا انك مبوستش بنت قبل كدا ؟
مصطفي برفع حاجب : مين اللي قالك كدا دا انا بوست اجمل واحلي بنت في الدنيا كلها ؟
ليلي بشراسه : مييييين يا مصطفي بوست مييين يا نسوانجي يا خاين ؟
مصطفي بغمزه : مراتي ؟!
ليلي برتياح : ايوا كدا الله يريح قلبك فكرتك خونتني قبل ما تتجوزني ولا حاجه
مصطفي بضحك : خونتك فين يابت دا انا بحبك وانتي في تانيه اعدادي يعني ملحقتش احب قبلك اصلا
ليلي بضحك : ما دا الحلو علشان محدش مننا يكون ليه ماضي انت الماضي والحاضر والمستقبل بتاعي وانا كمان الماضي والحاضر والمستقبل بتاعك
مصطفي بحب : اللهم اني صايم بالله لو ما كنا في رمضان لكنت رزعتك بوسه تموتي بعدها ” وبص لقي في سوبر ماركت ” في سوبر ماركت اهو هركن وننزل نجيب اللي انتي عوزاه
” ليلي ابتسمت ليه بحب ومصطفي ركن العربيه ونزل ومسك ايدها ودخل علي السوبر ماركت ”
مصطفي : السوبر ماركت كله قدامك اهو شوفي نفسك في ايه وهاتيه يلا
” ليلي مسكت ايده ودخلت علي جوا وبدأت تجيب عصاير ومولتو وبسكويت ”
ليلي : عوزه شيبسي بقا ؟
مصطفي : تلاته بالله العظيم ما احنا جيبين شيبسي دا احنا راحين لدكتور علشان معدتك اقوم اجبلك شيبسي
ليلي بغيظ : كيس ميضرش علي فكره ؟
مصطفي : ليلي جبتي اللي نفسك فيه ولا لسه حاجه تانيه ؟!
ليلي راحت جابت مارشميلو ورجعت ليه : عوزه دا كمان بس كدا
مصطفي فتح التلاجه وجاب ازازة مايه و مسك ايدها وراح علي الكاشير يحاسب طلع محفظته :كام يا ريس ؟
الكاشير : 160 يا فندم
مصطفي : علبة سجاير LM احمر يا كبير بس النضيفه بقا
” الكاشير جابت علبة السجاير واداها ليه ”
مصطفي لليلي : خدي خليها معاكي لبعد الفطار
” مصطفي طلع فلوس وحاسب واخدها وركب وكمل سواقه وليلي بدأت تاكل من الحجات وتتصور وتبعت للبنات ”
مصطفي بتحذير : بقولك من دلوقتي اهو مش عاوز المح صورتك علي الانستجرام او الواتس مش هكرر كلامي
ليلي : حفظه يا مصطفي والله حفظه ” وشغلت اغنية والسنين هتفوت وتمشي لشرين ونامت علي الكرسي وبصت لمصطفي اللي مركز في الطريق وبدأت تصوره وتغني عليها “
ليلي بعشق : والسنين هتفوت وتمشي منك انت انا مش همل بوعدك يا حبيبي عمري شوقي ليك ما في يوم يقل هبقي فرحك وقت حزنك ”
مصطفي وهو باصص لطريق قال بحب ومش مركز مع ليلي اللي بتصوره : في التعب تلاقيني حضنك كل يوووم من عمري ليك
ليلي قفلت الاستوري واتفرجت عليه وابتسمت عليه اووي بحب ونشرته وعملت لمصطفي اخفاء علشان عرفه انه مبحبش كدا وكتبت ‘ والسنين هتفوت وتمشي منك انت انا مش همل وحطت قلب ‘
……………………..
” في المطبخ عند اميمه ”
اميمه قعده بتشوف الحجات اللي جايا لليلي
انصاف :بسم الله مشالله احلام متوصيه بليلي اووي مع انها بت جوزها بس شوفي معوضاها عن امها واكتر كمان
فاطمه ببتسامه : احلام ست كريمه وطيبه والواحد يشوفها يحبها علطول ومش محسسه ليلي بغياب امها حتي الله يعجاله في ميزان حسناتها يارب
اميمه : وكل الأكل دا هنعمل فيه ايه يما ؟
فاطمه : اقسموه ليلي يطلع ليها اكل والباقي نفطر بيه النهارده واللبن يطلع كله لليلي بس اغليه الاول يا اميمه انشالله يسعدك البت ياحبة عيني عيانه ومش لايحه تعمل حاجه
اميمه : طيب يما حاضر
غالب : صباح الخير ياااا قوم انتو فييين
غالي طلعله من المندره : صباح النور علي الصايع اللي سهران طول الليل
غالب : وانت مين اللي قالك ان كنت سهران طول الليل بقااا علشان تقولي كدا يا غالي يا جبراني ؟
غالي : هو مقالش ليك انه رايح المنصوره ؟
غالب ضرب دماغه : قالي قالي بس انا نسيت معلش بقا الصيام وكدا مفرد بعيد عنك مراتك فين هي اللي بتحنن عليا في البيت دا كله
زينب وهي طالعه وعلي وشها تراب اثر كنيس السلم: ياربي علي ممثل العائله القدير
غالب بقرف : شوفو مين بتتكلم خدامة العيله ؟
زينب بغيظ :بالله لما تتجوز لمسح بمراتك سلالم البيت علشان تبقي تعرف ان الله حق
غالب بغيظ فيها :بقا انتي تشبهي مراتي البسكوتايه الاريو دي ليكو يا كرته يابت دا احنا بنتزل عليكي تستحمي ومش راضيه
زينب : حوش حوش يا ابو سلسله يا ابو قُصه
غالي : الله يهدكم يا بُعده زي ما انتو فضحين نفسكم كدا
غالب : انا شامم ريحة محشي وبط بحاول اكذب عقلي علشان عارف نسوان بيتنا اخرهم المعمر بس الريحه مش قادره تفارق مناخيري
زينب : بتتوحمي يا بيضه براحه علي نفسك بقا لتسقطي ؟
غالب حدف فيها شبشب :امشي دك شلل في وركبك ومنلقيش ليكي مفاصل يا زينب يابنت رشا وفؤاد يا قادر يا كريم
غالي بضحك : استغفر الله العظيم ايوا هنا محشي وبط اهل ليلي جابوه النهارده
غالب وهو ماشي : ايوا صح بسمله قالتلي امبارح بس انا زي ما انتو شيفين كدا مفرد من الصيام بعيد عنكم
رشا بستغراب وهي طالعه من المطبخ بتمسح ايدها: بسمله ؟! بسمله مين بت سالم؟

google-playkhamsatmostaqltradent