رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع و العشرون 29 - بقلم مريم شعبان

الصفحة الرئيسية

   رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع و العشرون 29


بعتذر علي التاخير معلمة من الصعيد 
بسم الله الرحمن الرحيم
بارت²⁹
في المدرسة بدأ الاجتماع 
سليم: اهلا بكم
موده: فين أهل الشباب 
مهدي: أنا خال رويدا اهلها مسافرين 
موده: بس اللي انا اعرفه انهم رجعوا مصر من اسبوع 
مهدي: كان المفروض بس عندهم شغل مهم و هينزلوا بعد اسبوعين 
موده: اسبوعين طيب باقي أهل البنات فين 
اشرف: اشرف ابن عمة تيا 
حنين: أنا والدة فيروز 
بسملة: عارفني طبعا 
موده: ام الغالي 
بسملة بضحك: برافو عليكي 
موده: طيب الباقي فين 
صابر: موده أنا حاضر عن المتهم موسى و المتهمة يارا 
موده: بابا 
صابر: ما انت يا بنتي اللي بتسالي علينا ولا كانك بتاخدي الغياب
موده: فين أهل الشلة التانية للدرجة دي الإهمال 
بيري: مش عارفة اي ده 
رحاب: المفروض دلوقتي يكون موجود حد من أهل امجد و وائل و ايات و غرام ومروان  وجاد فينهم بقي
نبيل: هبلة هانم ما أنا بعمل اي 
رحاب: سوري يا عمو 
سليم: اجتماع اهبل زيهم 
كاظم: لا نركز كده فين أهل الباقي 
عز: شكلهم مش جاين احنا نبدا  
بيري: تمام و بدأوا الاجتماع 
مهدي: أنا مش فاهم حاجة حضرتك عايزة اي دلوقتي 
موده: اهل الشباب ينزلوا دلوقتي 
اشرف: نعملها ازاي دي عندهم شغل 
بيري: الشغل أهم من حياة ولادهم
اشرف: اكيد لا بس ده ردهم علي طول احنا في الشغل مش بنلعب مفيش حاجة في أيدينا 
رحاب: بس كده الاجتماع باظ لازم كل الأهل يكونوا موجودين لازم 
مهدي: طيب نروح ولا اي 
سليم: اسف يا جماعة حقكم عليا بس كده الاجتماع هتأجل عشان الناس اللي مش جات دي 
اشرف: ولا يهمك عادي يلا بعد اذنكم 
حنين: طيب لما تقرروا امت تاني كلموني و احنا فاضين في أي وقت 
بسملة: اه اهم حاجة مصلحة عيالنا يلا بعد اذنكم و يمشوا كلهم 
عز: قبل ما تعملي حاجة اتاكدي اني الكل جاي بدل الموقف المستفز ده 
موده: أنا فاكرة اني الكل جاي معرفيش أنهم بالأهمال ده 
عز: و انتي اساسا تقرري لوحدك ليه انك تعملي اجتماع احنا مس اتفقنا أننا نتفق كلنا 
موده: عز 
عز : عايزة اي بلاش لعب يا موده ليه نجيب اهلهم طالما الباقي مش موجود 
موده: أنا متأكدة اني أهل العيال دول موجودين 
عز: موجودين راحوا فين يعني موده اقسم بالله لو قررتي قرار تاني لوحدك مش هيحصل طيب 
موده بزعل: تمام يا عز  أنا ماشية و تخرج 
عز: طيب بصوا اول ما نتكلم في الحق تزعل و تمشي
سليم: ورا مراتك
صابر:  أنا بقي اقسم بالله  لو كلمتها كده تاني هضربك 
عز: اسف يا عمي  حقك عليا بس انا تعصبت احنا قولنا نتفق مع بعض علي كل حاجة 
رحاب: احنا كنا عايزين نكلم اهلهم و نفهمهم حياة عيالهم 
كاظم: خلاص حصل خير يا بنات 
نبيل: ورا مراتك يلا 
عز: حاضر و يخرج 
بيري: عايز تقول حاجة انت كمان 
غيث: طيب بذمتك أنا اتكلمت ما تخليكي في حالك و تسيبني في حالي 
كاظم: خلاص يا شباب عادي الاجتماع إتاجل لوقت تاني يلا كل من هنا بقي 
***
عند موده راحت مكتبها و كانت قاعدة متعصبة و الباب يخبط و يدخل عز 
عز: موده 
موده: عايز اي 
عز: بتمشي و تسيبني 
موده: بص أنا مش عايزة خناق و ربنا إنا مخنوقة لوحدي و سيبني في حالي بالله عليك 
عز: مش انتي السبب 
موده: عز أنا مش ناقصة بالله 
عز: يا حبيبتي الاجتماع ده كان عايز تخطيط و نعرف اهلهم نزلوا ولا لا إنما تقولي أنا هعمل اجتماع و هيكون في اليوم كذا ده مش هينفع صدقني لو كنا خططنا بهدوء كده كنا عارفين هنعمل اي بس مش مشكلة اهو بنتعلم و حقك عليا اني زعقتلك قدام حد و باس راسها 
موده: ابعد أنا زعلانة منك بجد 
عز: هضربك 
موده: طيب حاول تعملها كده عشان تشوف هيحصل اي 
عز: مش هحاول عارفة ليه 
موده: ليه يا عم الرومانسي
عز: عشان بحبك مقدرش اضرب اكتر إنسانة بحبها و اني عمري اساسا ما ضربت بنت ولا هضرب يا وصية الرسول 
موده : أيوة ايوة اضحك عليا بكلمتين 
عز : أنا اسف بس حقيقي مش بحب حد ياخد خطوة غير لما يكون متاكد منهم 
موده: أنا متأكدة اني أهلهم هنا هم قالوا بنفسهم كده
عز: العيال دي بتلعب من ورانا ولا اي  
موده: مش عارفة
غيث: عز عز 
عز: نعم 
غيث: تعال عايزك 
بيري: يلا من هنا انت و الواد ده عايزة أقعد مع بنت عمتي لوحدنا 
عز: يلا يا بني 
غيث: هطلقها في يوم 
بيري: مش تقدر اساسا تعملها 
غيث: نصيبي نصيبي يارب 
موده: سبحان الله
عز: من شهرين بيتخانقوا الطلاق امت و دلوقتي اي 
غيث: لازم نعمل عروسة يا بت يا بيري و نقعد نقول من عين عز من عين موده من عين موده موده موده 
 موده: لا هات بخور و امشي في المدرسة كلها 
غيث: فكرة بردو يلا بينا يا بني هنقعد نتكلم ساعة و يخرج 
عز: مجنون اقسم بالله 
بيري: عشان تشوف اني مستحملة كتير 
عز: ربنا يكون في عونك عايزين حاجة 
موده :لا يا حبيبي تسلم و يخرج عز 
بيري: أنا شاكة في العيال دول 
موده: و انا كمان 
بيري: هنعمل اي 
موده: مش عارفة و الباب يخبط 
بيري: لا بقي غيث أنا مشيتك بالعافية و تفتح الباب
بيري: استاذ مهدي و استاذ اشرف 
مهدي: ممكن نتكلم معكم شوية 
موده باستغراب: اتفضلوا 
***
فصل جاد 
يوسف: الاجتماع خلص 
جاد: هم جاين ليه طالما ربع ساعة و خلص 
مروان: في كذا طالب اهلهم مش موجودين و انا منهم و تجي موده 
موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام
موده: عاملين اي 
:الحمدلله 
يوسف: موده 
موده: ميس يا زفت
يوسف: ميس موده 
موده: عايز اي 
يوسف: هو الاجتماع خلص بدري ليه 
موده: عشان كذا حد منكم اهلهم مش موجودين 
مروان: قولتلك بلاش الاجتماع ده محدش هيجي 
موده :أنا وراهم وراهم حتي لو روحت لكل واحد بيته 
يوسف: بجد هتعملي كده 
موده: لو المعاد التاني محدش حضر هعمل كده 
مروان: ما تسيبك مننا يا موده و اقعدي في بيتكم احسن مش انتي فرحك بعد 3 اسابيع اتجوزي بقي و اقعدي في بيتك كده 
موده: ميس موده يا مروان و بعدين انت مالك انت أقعد بعد الجواز ولا لا أنا قاعدة علي قلبكم 
يوسف: انتي لسه مصممة أننا نكون اشخاص تانية صح 
موده: لا أنا عايزكم زي ما انتوا هنغير كام حاجة بس 
مروان: بس احنا مش عايزين التغير ده 
موده: اه ما الغلط عليكم مش علي اهلكم 
جاد: نعم 
موده: انتوا فاهمين قصدي ياريت الشلة التانية كلها تخرج برة 
موسى: في أي 
موده: مش هقول كلامي مرتين يلا برة
يارا: يلا يا بنات و يخرجوا و يفضل شلة جاد 
تيا: في أي 
موده: الجواب اللي قولت يتسلم لاهل راح فين 
جاد: راح فين يعني 
موده: اسكت انت انتوا فاهمين قصدي الجواب فين 
يوسف: أنا امي جات مليش دعوة 
موده: بتضحكوا عليا ده كله عشان عايزة مصلحتكم بحاول بكل الطرق اخليكم شاطرين تروح تتقفوا مع اولاد عمتكم أو خالك أو متقوليش نهائي و تقول مسافرين طيب اهلكم اللي قاعدين في البيت دول مين 
تيا: احم انتي عرفتي من فين 
موده: ملكيش دعوة كلكم معقبين 
يوسف: الله ما أنا أمي جات 
فيروز: و انا ماما جات
موده: و مين اساس الخطة يا استاذ يوسف مش كلكم متفقين تعملوا اي
يوسف: ما هو 
موده بعصيبة: هو اي انطقوا الظاهر اني دلعتكم اوي اوي كمان من بكرة في نظام تاني أنا غلطانة اقسم بالله اني عايزكم تكونوا ناس محترمة تعملوا كده ترموا الجواب و يجي اي حد من اهلكم ده كله عشان مش عايزين اهلكم يجوا هما اللي هم قاعدين في البيت دلوقتي عادي ماشي ماشي مروان تيا رويدا 
رويدا بخوف: نعم 
موده: بكرة يكون عندي ولي امركم
تيا: حاضر  
موده: موسى شباب تعالوا و يدخلوا كلهم 
موده: نبدا حصتنا فين الواجب 
يوسف: احم أنا مش عملته 
موده: اتفضل برة 
يوسف: يا ميس أنا 
موده بصوت عالي: برة و اي حد مش عامل الواجب يتفضل برة 
مروان: يلا بينا يا شباب 
امجد: ميس موده 
موده: نعم يا امجد 
امجد: أنا معملتيش الواجب 
موده: ليه 
امجد: بعتذر من حضرتك كان عندي ظرف 
موده: طيب اتفضل أقعد بكرة هشوفه هو و واجب انهاردة 
امجد: تمام 
جاد: اي العنصرية دي 
موده: براحتي و يلا برة 
مروان: ما تصل علي النبي و تخلينا نقعد 
موده: عليه الصلاة والسلام بس بردو برة يلا
يوسف: حاضر و يخرجوا 
موده: و انتوا هتشتغلوا معايا تمام مش عايزين اتفضلوا برة من دلوقتي تمام 
فيروز: تمام 
موده: تمام و تبدأ الحصة و بعد ربع ساعة 
موده: ثواني يا جماعة و تروح تفتح الباب 
موده: اتفضلوا 
يوسف: احنا زعلانين منك مش هندخل
موده: يلا يا بني ادخل 
مروان: لا احنا زعلانين 
موده بصوت عالي: يلا يدخلوا جري 
موده: بكرة فيه امتحان و اللي هجيب فيه درجة وحشة يقرأ علي نفسه الفاتحة 
تيا: بكرة 
موده: اه أظن أننا متفقين من فترة أنه هيكون فيه امتحان 
جاد: مش لازم بكرة يعني 
موده: أنا اللي اقول لازم ولا لا بكرة فيه امتحان و هيكون فيه عقاب طالما الاحترام مش ماشي معكم 
يوسف: بلاش تكوني ضدنا يا موده هتزعلي 
موده: احترام نفسك و انت بتكلمني اي بلعب معك في الشارع أنا 
جاد: هو مش قصده 
موده: هزعل من اي يا استاذ يوسف اه انا مالي و مالكم اساسا ليه شايفني اني ضدكم ده انا حتي قولت بدوا يكونوا كويسين و ماشين في الطريق صح طلعوا بيلعبوا علينا بس ماشي ماشي يا يوسف أنا و انت و الزمان طويل الحصة خلصت و بكرة فيه امتحان و مروان و تيا و رويدا مش هتدخلوا الامتحان غير لما اهلكم يجوا و اه يا يوسف خلي والدتك تجي تاني عشان نسيت اقولها كلام كتير و أولهم أنها للاسف ربيت اتنين صح و جات عندك و نسيت غالبا سلام اشوفكم بكرة و تخرج 
رويدا: ده كله من فكرتكم 
يوسف: الله وافقتي عليها ليه طالما فكرتنا 
تيا :مش عايزين خناق 
غرام: عجبكم كده اقلبت علي الكل 
يوسف: بالله اسكتي انتي 
غرام: أنا كلمتك فيها أي لو اهلكم كانوا خدوا الجواب 
تيا: مش عارفة احنا عملنا كده ليه 
موسى: ابشركم أننا هنشوف وش من موده يعلم بيه ربنا
جاد: ربنا يحفظك يا باشا خليتني ارتاح اسكت اسكت هي ناقصة 
يارا: مش انتوا اللي عاملين المصيبة دي 
مروان: اه 
يارا: هتجي علي دماغنا كلنا 
يوسف: هو انتوا عاملين نفسكم محترمين ما انتوا كمان اهلكم مش اخدوا الجواب 
ايات: بس بس 
مروان: بس اي ما كلنا اتفقنا ماعدا دول عشان اهلهم صحاب المدرسة و ماعدا يوسف عشان موده بتكلم والدته 
موده: الله اكبر عليكم 
الكل بخوف: موده 
موده: ده انتوا طلعتوا عصابة بقي 
يارا: موده اهدي افهمك 
موده: ابعدي كده مش عايزة اسمع صوتك كلكم بتلعبوا اه طيب تمام اقسم بالله هتشوفوا وش عمركم ما شوفتوا و تمشي 
موسى: لازم تتكلم يعني 
يوسف: و ربنا فاكر انها مشيت
وائل: مفيش حل دلوقتي غير أننا نذاكر جامد عشان امتحان بكرة
تيا: ربنا يسترها 
الكل: يارب 
****
في المساء في فيلا سليم 
في جناح ماهر و رحاب 
رحاب: ماهر ماهر ماهر 
ماهر: نعم يا حبيبتي 
رحاب: ممكن طلب 
ماهر: قولي
رحاب: عايزة رنجة 
ماهر بصدمة: رنجة انتي ناوية أننا نخرج من البيت ده صح 
رحاب: ناكل فوق السطح 
ماهر: انسي يا رحاب انسي و بعدين احنا بليل دلوقتي 
رحاب: ياربي بقي 
ماهر: رحاب اسمعي الكلام 
رحاب: ماشي طيب انزل هاتلي شكولاتة 
ماهر: اانا مش جايب كذا شكولاتة أنا و جاي 
رحاب: عيالك خلصهم 
ماهر: عيالي ولا أمهم 
رحاب: هم 
ماهر: حاضر يا رحاب عايزة حاجة تاني 
رحاب: لا 
ماهر: تمام 
****
في بيت صابر
هيام: يا عيال قوموا شوية قاعدين من ساعة ما جيتوا من المدرسة كده 
حسناء: أنا مش عارفة مالهم 
هيام: ولا أنا 
يارا: عندنا امتحان بكرة 
حسناء: ربنا يكرمكم 
موده: أنا نازلة يا جماعة 
هيام: رايحة فين 
موده: عند جدو
حسناء: طيب ما تقعدي تذاكري العيال دول بيقولوا عندهم امتحان بكرة
موده: لا سيبهم يا خالتو ما هم كبار و عارفين بيعملوا اي بعد اذنكم و تمشي 
حسناء: في أي 
هيام: انتوا عاملين اي لموده 
موسى: احنا هنعمل اي يعني 
حسناء: لا احنا اللي بنسالكم في أي 
يارا: مفيش يا ماما عادي 
هيام: و الله 
موسى: اه يا عمتو 
هيام: تمام يا خبر بفلوس بكرة ببلاش
*****
فيلا سليم في الجنينة أقعد عز لوحده 
موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام
عز: تعالي يا حبيبتي ؛موده راحت قعدت جنب عز 
عز: مالك
موده: مفيش 
عز: مالك بجد 
موده: مفيش و الله مرهقة شوية 
عز: موده 
موده: مفيش يا عز 
عز: هو انت لسه زعلانة مني 
موده: لا و الله نسيت اساسا بس انا تعبت 
عز: من اي يا حبيبتي احكلي أنا سامعك اهو 
موده: تعبت من شلة جاد العيال فاكرة اني ضدهم ده كله عشان عايزهم يكونوا احسن شوفت انهاردة عملوا اي 
عز: اي 
موده: المفروض الجواب يتسلم للاهل اللي هم بابا أو ماما حد كبير يعني لا دول راحوا جابوا اي حد من أهلهم عشان بس مش عايزني اشوف اهلهم و اتكلموا معهم 
عز: ازاي و مدام بسملة جات و مدام حنين جات
موده: عشان يوسف و فيروز مكنيش عندهم غير الحل ده إنما الباقي عملوا الخطة دي لا و الكبيرة انهم كانوا متفقين هم و شلة موسى يعملوا كده حتي شبة موسى و يارا عملوا كده 
عز: الله دول بقوا عصابة 
موده: شكلهم كده أنا بجد تعبت بحاول معهم علي قد ما اقدر بي خلاص بحاول اكون اخت ليهم قبل ما اكون ميس العيال بيحبوني حب برة إنما في المدرسة أنا عدو ليهم 
عز: لا اهدي كده انا قولتلك من الاول انك هتتعبي معهم بس انتي قدها علي فكرة انك كملتي ده كله انتي قدها بجد مفيش حد جايه لفصل جاد و كمل اسبوع انتي قدها يا موده انتي اللي هتغير العيال دول انا واثقة فيكي صدقني انتي قدها و افتكري انك دخلتي المعركة دي و انتي واثقة انك تكسبي الشباب و البنات و تخليهم يكونوا متفوقين و انك دخلتي في الحوارات دي في انتي قدها هنقدر عليهم يا حبيبتي و انا معكي 
موده: خايفة افشل 
عز: انتي مش بتجربي فشلتي في أول تجربة تنجحي في التانية الدنيا كده يا حبيبتي 
موده : أنا والله كل حاجة بعملها عشانهم 
عز: و هم بكرة يعرفوا ده كله أنا لما قولنا في الاول انك هتعبي كنت خايف عليكي بس لقيتك مصممة و الصراحة أنا شايفة أنهم بدوا يتغيروا بعيد علي اللي عملوا انهاردة بس هم بدوا 
موده: خير باذن الله شكرا 
عز: مفيش بينا شكرربنا يحفظك يا وصية الرسول  هتعملي اي بكرة بقي 
موده: هعلمهم الاداب من اول و جديد 
*****
جوا في الصالون جاد قاعد بيذاكر 
سهام: دي عاشر كوباية شاي 
جاد: عايز اركز يا ماما
سهام: اطلع اوضتك مش أقعد في الصالون ليه بتعمل الكتب علي أنهم ضيوف 
جاد: لو طلعت اوضتي هنام لو قعدت برة هتفرج علي التلفزيون في خليني هنا احسن 
سهام: طيب اعملك سندوتشات
جاد: ياريت يا ماما 
سهام: تمام يا حبيبي ربنا يعينك و تخرج 
جاد: يومك ابيض يا جاد اه يا جاد ده كله هخلص ده كله امت راكز يا جاد راكز 
*****
 فيلا يوسف 
بسملة: يا بني انت أقعد كده من الصبح 
يوسف: عندي امتحان بكرة مش فاهم
بسملة: طيب براحة محتاج مساعدة اكلم موده 
يوسف: بكرة امتحان موده و هتولع فيا 
بسملة: طيب راكز أو روح عند جاد 
يوسف: تمام هروح عند جاد 
بسملة: تمام
***** 
فيلا تيا 
اشرف: أنا اللي قولتلها 
تيا: و انت مالك تقولها ليه 
أشرف: عشان خايف عليكي
تيا: انت بوظت الدنيا 
اشرف: مش مشكلة المهم تذاكري 
تيا: مهتم اوي 
اشرف: يا تيا يا بنتي اعقلي و راكزي في المذاكرة انتي سنة مهمة 
تيا: أنا زعلانة منك اوي علي فكرة 
اشرف: حقك عليا بس انا خايف عليكي انا مقولتيش لخالي بس حبيت اقول لموده عشان واثق أنهم بتحبكم بالله ماتزعلي مني 
تيا: خلاص مش زعلانة بس بشرط 
اشرف: اتفضلي يا ستي 
تيا: تقعد تذاكر معايا المادة دي 
اشرف: تمام تحت امرك يلا بينا 
تيا بابتسامة: يلا 
****
فيلا سليم في الجنينة 
عز: الجو بقي برد تعالي ندخل جوا 
موده: تمام يلا و يدخلوا كانت سهام رايحة الصالون بطبق سندوتشات
عز: اي ده رايحة فين يا ماما 
سهام: ل جاد و يوسف بيذاكروا جوا 
عز: في الصالون اي ده 
سهام: انتي عملتهم اي يا موده يا بنتي العيال مرعوبة و قاعدين بيذاكروا
موده :احسن سيبهم يا سوسو 
سهام: ربنا يهديهم و تروح و هم يروحوا وراهم 
****
يوسف: يا بني شخصي 
جاد: ركز بس اجتماعي
يوسف: شخصي 
جاد: يا بني اقسم بالله انا لسه فاتح الملزمة انهاردة مش ناقصة هي 
يوسف: مش عايز اذاكر  
جاد: ولا أنا ربنا علي الظالم 
سهام: طيب ذاكروا بدل ما انتوا قاعدين كده يا جزم 
يوسف: بس بالله يا طنط عشان لو شوفت مرات ابنك ه
موده: هتعمل اي يا استاذ يوسف 
يوسف: هشكرها هشكرها علي الملزمة الجميلة دي
موده: اه تمام يلا يا عز تعال عايزك 
عز: يلا يا حبيبتي ده انتوا هتشوفوا ايام و يخرجوا 
سهام: انتوا عملتوا اي 
يوسف: مفيش يا طنط مفيش 
****
عند موده و عز 
موده: رايحين فين 
عز: هنطلع الجناح بتاعنا 
موده: اكيد لا بابا هيزعق 
عز: انتي مراتي 
موده: طيب ما تجي نطلع لرحاب و ماهر 
عز: ما تسيبي العرسان براحتهم 
موده: مش هطلع يا عز في مكان 
عز: عدم الثقة دي وحشة 
موده: واثقة فيك اكيد بس مينفعش نقعد في مكان لوحدنا 
سليم: عايز تاخد البنت فين يا واد 
عز: الجناح يا جدو 
سليم: ماشاء الله علي التربية 
عز: مراتي يا جدو اقسم بالله 
موده: بردوالناس تقول عليا يا جدو قاعدة مع جوزي لوحدنا 
سليم: لا حول ولا قوة الا بالله الدنيا وصلت لكده تعالي يا بنتي معايا الناس هتاكل وشنا تعالي تعالي 
موده: يلا يا حبيبي و يروحوا يقعدوا 
عز بصدمة: العيلة كلها مجنونة 
كاظم: احترام نفسك يا بني 
عز: شاف ابوك بيعمل فيا اي 
نبيل: ابوك يا كلب عايز تاخد البنت و احنا قاعدين 
عز: ماشي هانت ٣ اسابيع و نتجوز و الله ما هتشوفوا وشها تاني مش هخليها تنزل 
سليم: بتقول حاجة يا عز 
عز: لا يا جدو لا 
موده: هاتلي عصير يا عز لو سمحت 
عز: نعم 
سليم: هاتلها عصير من جوا اي الغريب يلا 
عز: حاضر حاضر و يمشي 
سليم: تعالي يا موده عايز اقولك حاجة مهمة 
موده: اي يا جدو 
سليم: الوصية بتاعت مامتك
موده:مالها 
سليم: لعبة مني ...


google-playkhamsatmostaqltradent