رواية الم الرحيق الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم سمية عبد السلام

الصفحة الرئيسية

 رواية الم رحيق (كاملة جميع الفصول) بقلم سمية عبد السلام

رواية الم الرحيق الفصل السابع والعشرون 27

البارت ال 27

بعد ساعتين

ابراهيم _طب نستأذن احنا بقا. 

مصطفي_انده علي سنية وشهد يا آدم يابني عشان نروح. 

إبراهيم بحزن_وانده علي وردة معاك. 

آدم =طب وندى؟ 

إبراهيم _ندى خلاص لقيت أمها كفاية انها محرومة من بنتها السنين دي كلها. 

ندى من وراهم_وانا مش هسبكم يا بابا. 

وردة_لأ ياندى انتي لازم تعيشي مع ا... ام.... امك

ندى وهيا خلاص هتعيط_بس.... انتي امي. 

نعمة بحزن_ياسمين انا فرحانة انك طلعتي عايشة بس صدقيني انا مظهرتش في حياتك عشان ابوظها او احاول اغيرها، المكان ال تختاري تعيشي فيه انا موافقة عليه. 

ندى_انتو ليه بتحطوني في الموقف ده؟ انا مقدرش اختار حد واسيب حد. 

رحيق=وانا عندي الحل. 

كلهم بصو عليها بمعني قولي. 

رحيق=ليه لازم ندى تختار حد فيكم مع انها ممكن تختاركم انتو الاتنين. 

وردة _ازاي يابنتي؟ 

آدم فهم قصد رحيق وقال=الست نعمة عندها شقة كبيرة وهيا عايشة فيها لوحدها ممكن كلكم تعيشو سوا. 

ندى بفرحة_وانا موافقة. 

وردة_بس كده الحجة نعمة ممكن متخدش راحتها. 

نعمة_دانتو هتملو عليا البيت، كفاية انكم ربيتو بنتي كل السنين دي كلها وحافظتو عليها، انتو ليكم عندي جميل لو قعدت عمري كله اسد فيه مش هيخلص. 

ابراهيم_متقليش كده احنا ربينا ندى علي انها بنتنا وهتفضل بنتنا. 

نعمة_ودي حقيقة، بجد مش عارفة اشكركم ازاي علي تربيتكم لياسمين. 

ندى بهزار_ماما نعمة ما بلاش ياسمين وخليها ندى اهو ال نعرفه احسن من اللي منعرفهوش ولا ايه؟ 

نعمة بضحك_مش هتفرق ندى من ياسمين طالما بنتي رجعتلي تاني. 

إبراهيم بص لعمر وقال_طبعاً انت عرفت كل حاجة انا عارف اني كان لازم اقلك قبل موافق علي جوازك من ندى وحقك توافق او ترفض. 

عمر _وانا مش موافق. 

الكل بصدمة_ايه؟ 

آدم =انت بتقول ايه ياعمر؟ 

عمر_انا مش موافق، اشمعنا ندى عندها امين(يعني عندها اتنين ام) وانا معنديش، كده ظل*م

وردة بضحك_بس كده، انت من النهاردة تقلي يا ماما

نعمة_وانا كمان، متتخيلش الكلمة دي وحشاني اد ايه؟ 

فاطمة _وانا ايه يا استاذ عمر مش امكم برضو؟ 

عمر_ست الكل دانتي الخير والبركة بتاعتنا. 

فاطمة_ايوة كده اظبط. 

يوسف بتمثيل الزعل_علي فكرة انا ال كنت مسافر مش هوا. 

آدم =مش عارف شامم ريحة حاجة كده

عمر_فعلاً ريحة غيرة باين 

حمزه_بس انت وهوا ده چو ده حبيبي. 

يوسف وهوا بيحضنه_هوا ده ال مليش غيره. 

حمزه_اي ريحة دي يا يوسف. 

يوسف_ريحة اي؟ 

حمزه_ريحة دم بيتحرق. 

الكل ضحك عليهم

يوسف_والله انك غلس، طب ايه رأيك بقا معندناش بنات للجواز. 

حمزه بهمس ليوسف_ايه رأيك تبات النهاردة في التخشيبة؟ 

يوسف بصوت عالي_ابو نسب، منور والله. 

ام ايمان بخبث _والله كانت ليلة جميلة ولا رقصك يا رحيق انا مكنتش اعرف انك بتعرفي ترقصي كده. 

رحيق بصت ل آدم ال ملامحه اتحولت وعيونه اسودت. 

رحيق بلعت ريقها بخوف=ياصغيرة علي الموت ياشابة. 

ندى بضحك_متقلقيش هفرق قرص علي روحك. 

رحيق بغيظ_مكله منك يا بوم*ة. 

ندى_خلاص صعبتي عليا، تعالي اقلك تعملي ايه؟ 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

فوق

آدم دخل الجناح ملقيش رحيق بس سمع صوت في الحمام عرف انها هيا. 

في الحمام

رحيق قدام المرايا=يالهوي هطلع ازاي كده؟ منك لله ياندى انتي وافكارك السو*دة. 

وبعدين خدت نفسها وقالت=اجمدي كده يا رحيق منتي لو معملتيش كده هيعلقك يلا اطلعي وربنا يستر. 

آدم كان غير هدومه ولبس بنطلون بس وكان عاري الصدر. 

سمع صوت الباب اتفتح بص لقي رحيق خارجة من الحمام ولابسة لانجر*ي لونه اسود، كان قصير جداً ولايق مع بشرتها البيضة،وفاردة شعرها ال ذاد جمالها، كانت واقفة وبتفرك في ايديها. 

آدم في نفسه=يخربي*ت جمالك ياشيخة دانتي طلعتي جامدة، هوا كان لازم اعمل نفسي زعلان بس لأ برضو، عشان تتعلم تسمع كلامي بعد كده. 

وراح قعد علي الكنبة وفتح اللاب كأنه مش شايفها. 

رحيق اضايقت من حركته دي بس افتكرت كلام ندى_ادلعي عليه متعرفيش تتدلعي يا رحيق. 

رحيق راحت عنده وقالت =اسفة، عارفة اني غلطانة مش هتتكرر تاني. 

آدم وهوا باصص في اللاب =اسفك مش مقبول ومن فضلك سبيني اكمل شغل.

رحيق بدلع وهيا بتحرك اديها في شعره بجرأة=يعني هتفضل زعلان مني،يادومي؟

آدم اتوتر من حركتها دي وقال=خلاص قبلت اسفك، عايزةحاجة تاني؟

رحيق قفلت اللاب وقعدت علي رجليه وحطت اديها علي رقبته وقالت=عايزاك انت.

وهنا انهارت حصون آدم البنهاوي قدام رحيق وبدأ تقبيلها بشدة وهيا استجابت معه،كانت قبلة عميقة اخرجت الكثير من المشاعر المكبوتة بداخل كلاً منهما،ثم حملها ووضعها علي السرير و.....

وقد اكتملت دائرة الحب بينهما.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
قلبك قلب قلبي قبل ما قلبي يقابل قلبك لما قابل قلبي قلبك انقلب قلبة لم ينقلبها قلباً من قبل"
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بعد مرور 3 شهور.

آدم=يلا يا رحيق هنتأخر،أخيراً عمر هيتجوز.

رحيق=انا جهزت خلاص.

كانت لابسة دريس سماوي منقش بورد صغير لونه احمر وخمار ونقاب احمر.

آدم=من غير النقاب قمر لبستي النقاب برضو قمر اعمل ايه لما عارف ندى ضحبتك اد ايه مش هخليك تخرجي برا.

وبعدين شاف اديها ال ورا ضهرها.

آدم=ايه ال ورا ضهرك ده؟

رحيق مدت اديها كانت علبة صغيرة وشكلها حلو.
آدم خدها وفتحها=اي ده؟

رحيق ببتسامة=اختبار حمل.

آدم=ايوة يعني اعمل بيه ايه؟وبعدين فكر شوية وقال بفرحة=بجد؟!!

رحيق ببتسامة كبيرة=بجد،هتبقا احلى بابا يا احلى دومي.

آدم حضنها وفضل يلف بيها وقال=انا بقول مش مهم نروح الفرح وخلينا هنا عايزك في موضوع مهم اوي،وغمزلها.

رحيق ضحكت بصوتها كله وقالت=لأ مينفعش يلا عشان منتأخرش،وسبته ومشيت.

آدم بغيظ=منك لله ياعمر،ديما نططلي في كل حاجة.

________________~________________~

في الفرح

آدم=مكنت عملت الفرح في القصر عندي.

عمر_لأ ياعم انا عايز ارقص واهيص براحتي لو عملته عندك هتخلي البنات لوحدهم والرجالة لوحدهم ونقعد نغني ظالموه.

آدم=ده اسمه فرح اسلامي يا ابو جهل.

عمر بهزار_لهو انت متعرفش،اصل انا لسه داخل الاسلام جديد،وكمل_واه مبارك قوام ملحقت وعملتها.

آدم=اعوذ بالله من عنيك وبعدين انا آدم البنهاوي،وكمل بخبث=الدور عليك ورينا شطارتك بقا.

عمر بثقة_في خلال شهرين هيكون اول عيل هيوصل العيلة دي هيكون ابني.

آدم=وده ازاي ان شاء الله؟

عمر_معرفش هوا كده وخلاص.

آدم بص ليوسف وحمزه =مالكم؟

الاتنين في صوت واحد_عايزين نتجوز.

آدم وعمر ضحكو

آدم خلاص قلتلكم انتو الاتنين فرحكم مع بعض اول ما النتيجة تظهر،خلاص هانت كلها 6 شهور وتتجوزو.

الاتنين حطو اديهم علي خدهم

عمر _لأ بقلكم ايه النهاردة فرحي يلا عشان نرقص.

كلهم نزلو رقص و آدم مسك نبوت (عصا)ورقص صعيدي وشوية والجد نزل قصاده وعمر ويوسف كانو بيصفروا.

والبنات كانو بيتفرجو وفرحانين وطبعاً الكل عرف ان رحيق حامل.

ايمان _يابنات هطلع برا ارد علي مكالمة الفون دي واجاي عشان الدوشة.

اية_اجاي معاك؟

ايمان_لأ خليك.

رحيق_طب متتأخريش.

ايمان خرجت برا وخلصت المكالمة وكانت لسه هتمشي وحد قال

_هوا لو واحد شاف واحدة حلوة يدوس لايك فين؟

ايمان بصت وراها كان شب وقالت بتريقة_متعمل شير احسن؟

الشب_تعالي عندي البيت وانا اعمل اصل انا مش معايا نت.

_بس انا بقا معايا واي فاي يا روح امك.

ايمان _حمزه؟!

الشب_انت هتعمل نفسك بطل قدام المزة بتاعتك،كده كده هخدها معايا البيت،ومسكها من دراعها.

حمزه اتعصب وراح عنده وشال ايده من علي ايمان وفضل ماسكها.

الشب بوجع وصراخ_سيب دراعي،سيب.

حمزه كسرله دراعه ومسكه من كتافه وخبطه في دماغها براسها _عشان تيجي المرة الجاية وانت شاحن نت ياخفيف.

وبص ل ايمان وقال بخوف_انتي كويسة؟

ايمان كانت قريبة منه اوي وباصة في عنيه_ها.

حمزه ببتسامة_انتي.....كويسه؟

ايمان _لأ....احم قصدي ايوة كويسة.

حمزه_طب يلا عشان ندخل الفرح.

ايمان راحت عند البنات

رحيق بهزار=اخبار المكالمة ايه؟

ايمان بسرحان_كويسة.

رحيق بضحك=شكلك وقعتي يا جميل.

ايمان بهزار_لاحظي ان كلامك جارح. 

اية _اي ده حمزه

ايمان بصت وراها ومكنش في حد

البنات ضحكو عليها. 

ايمان_انا هنزل اقعد تحت مع دادة فاطمة انتو عيال رخمة. 

اية_استني يا ايمي هاجي معاك. 

رحيق لندى_بس الواد مز. 

ندى_اسكتي دنا هموت من القلق والتوتر. 

رحيق وهيا بتضحك=عشان تتريقي عليا تاني مين بقا ال بيتكسف من خياله؟ 

ندى_رحيق مش انتي صحبتي قليلي عي نصايح اللهي تنستري، اختك ضايعة. 

رحيق بخبث=اقلك تعملي ايه؟ 

_______________~_________________~

في بيت عمر 

عمر_قمر يا خواتي.

ندى_طب يلا اخرج برا.

عمر ببرأة_مش هساعدك تغيري؟

ندى_لأ شكراً

عمر_طب قليلي هتلبسي ايه؟

ندى_اطلع برا ياعمر.

عمر بخبث_مش مهم اعرف كده كده مش هنحتاج اللبس في حاجة.

ندى وشها احمر وقالت بصوت عالي_اطلع برا.

بعد شوية

كانو قاعدين علي سجادة الصلاة وخلصو صلاة وعمر بص لندى ال بتفرك في صوابعها.

عمر مسك اديها وقال بحنية_متخفيش طول منا معاك،اطمني الموضوع مش محتاج القلق ده كله.

ندى بتوتر_منا مش قلقانة من كده

عمر بستغراب_امال فيه ايه؟

ندى_اصل....اصل انا خبيت عليك حاجة وانت لازم تعرفها.

عمر بقلق_حاجة ايه يا ندى؟

ندى بتوتر_انا.....انا....

                   ...لسه الحكاية مخلصتش....

ممكن حد يحاول ياذي رحيق عشان متخلفش؟
الاحداث هتفضل كده ولا ممكن يحصل حاجة تشقلب الرواية؟
ندى مخبية ايه علي عمر؟وعمر هيسامحها وحبه ليها هيكون اكبر من السر ده ولا هيحصل غير كده؟



   •تابع الفصل التالي "رواية عشق الرحيق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent