رواية خادمة الصقر كاملة بقلم يوستينا سامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية خادمة الصقر الجزء (2) الفصل الثاني عشر 12
لارا بخوف / اي يا عم في ايه. مين عاصي ده
ادهم بص بصدمه / ده عدو عيلة الحديدي اللدود .. يعني انت سايبه الناس كلها يا لارا ورايحه تعملي مشاكل مع عاصي السيوفي انتي هبله يا بنتي
لارا بخوف / هو جامد قوي للدرجه دي وبعدين بقوللك ايه ما تخوفنيش يا عم انت
انا برضو بنت عساف وجدي يبقى مساعد الوزير يعني انا مش هخاف
يزن ضحك بتريقة/ شكلك هتخافي المره دي يا لولو
ادهم/ بقولك ايه انا بره الموضوع تماما انا اخر مره شفته فيها مع ابوه كانت من ثلاث سنين تقريبا واتخانقنا خناقه محترمه في القسم و عينه كانت بتطلع شرار يخوووف
يزن بص لادهم بستغراب و مكنش فاهم كلامه
لارا قعدت على الكنبه وهي خايفه/ لا بقولكم ايه بقى انتوا المفروض رجاله العيله يعني تحموني
و ميلت لارا علي ادهم و بتتكلم بوشوشة / هو الواد ده خطر جدا للدرجة دي يا ادهوم
…يزن فضل يضحك على لارا باستمتاع هو وادهم وفي نفس اللحظه خرجت جميله ومعاها ميرا من الاوضه
جميله / انا عقمت ليها كل الجروح يا يزن هي تقريبا عندها كدمه في ايديها انا لفيتهالها .. بس هي مين دي انا بتكلم معاها كتير مش بترد
ادهم بتريقة/ دي وبسم الله ما شاء الله عليها واحده من الاداب ويزن باشا جايبها لينا علشان المشرحة ناقصة قتله
ميرا الدموع اتجمعت في عينيها في نفس اللحظه / لا انا مش من الاداب …انا خرجت برائة
و بصت ميرا ليزن بغضب /و شكرا جدا ليك و اسفة اني جيتلك .. انا فعلا غلطانة
و مشيت ميرا من الشقة و يزن كان واقف مش عارف يفكر و قرر انه يسيبها تمشي و قعد علي الكنبة بكل هدوء
لارا بصتله باستغراب وبصت للباب / هو في ايه انا مش فاهمه حاجه دي مشيت وانت سبتها امال جبتها ليه معاك اصلا
يزن حط رجل علي رجل و اتكلم بغرور /وانا مالي ومالها تمشي او تقعد .. و بعدين متقلقيش كدة عليها اكيد هتروح للي شبهها
ادهم بص لجميلة بستغراب و سكت
يزن / انتوا بتبصوا لبعض ة ليه .. لارا ما تعملي كوبايه قهوه عشان انا مصدع اوي
لارا بستغراب/ اعملك قهوه .. قوم يلا انت و هو اطلعوا برا هي المشرحة ناقصة قتله .. قوم ياض برا
..ولسه لارا بتفتح الباب اتفاجئت بعساف وهمس ونغم ومعاهم كارمن كمان
لارا بهزار /اوبا ده احنا اتقفشنا يا اولاد … هو اي اللي جمع الشامي علي المغربي يا عساف بيه
عساف دخل الشقه وقال بحده / انا مش عايز اسمع كلمه من حد او تعليق نغم خدي كارمن وخشوا اوضة اللي جمب اوضة لارا
وبص لادهم ويزن وجميله / وانتوا الثلاثه عندكم حاجه مهمه اعملوها ما عندكوش روحوا انا مش عايز لاسمع صوت ولا اشوف حد .. انا علي اخري
و سابوهم و دخلوا الاوض ..
لارا بتريقة / واضح ان انتوا بتطردوا يا جماعة ياريت نخلي فيه دم و تمشوا بقي و خصوصا انت يا بتاع الاداب
يزن بقرف اخد الجاكت بتاعه / الغلط مش عليكي عليا انا اني سبت شغلي و جيت لناس تافه زيكم
و خرج يزن من الشقة و لارا بصوت عالي / متكررش غلطك تاني يا ابو لمعة بعد اذنك.. وانتوا الاتنين برا حصلوا صاحبكم
جميلة/ واطية طول عمرك يا لارا
و فعلا خرجوا من الشقة و دخلت لارا اوضتها تفتكر في عاصي و في كلام ادهم.
______________________________________________
في المستشفى 🏥
وصل فهد و معاه معاذ قدام اوضة نسمة .
معاذ حط ايده علي كتف فهد / ما بلاش تدخل الاوضة بتاعتها يا فهد هي اكيد نفسيتها تعبانة و مش ناقصة
فهد بحزن / مش قادر يا معاذ لازم اشوفها ، قلبي واجعني عليها و نفسي اشوفها علشان اتطمن
و دخل فهد اوضتها و شاف نسمة و كانت نايمة زي الاطفال و الحزن و الوجع و الكسره مرسومين علي وشها سحب فهد كرسي و قعد جمبها و مسك ايديها
فهد بحزن / نسمة انا عارف انك نايمة و مش سمعاني .. بس كان نفسي تبقي صاحية علشان اقولك كل اللي في قلبي
بدا يعيط فهد بوجع / انا اسف والله ما عارف ازاي عملت كدة .. ده انتي كنتي اهم واحدة عندي في الكلية انا كنت بروح علشانك انتي .. نسمة فوقي والنبي ، انا وعدتك اني احميكي من الناس بس كان لازم تاخدي حذرك مني انا
لاني تافه و غبي و وديتك مكان انا عارف ان كل الي هناك مش بيحبوني و يتمنوا اذيتي
…و قرب فهد من ايد نسمة و باسها و بدا يعيط بحزن
في اللحظة دي دخل الدكتور.
الدكتور / اي ده .. فهد باشا انت بتعمل ايه هنا وجودك هنا في خطر عليها و عليك .. اتفضل اطلع برا
فهد / هتطلع حاضر بس طمني عليها يا دكتور .. هي عاملة ايه دلوقتي
الدكتور بحده / عاملة ايه ؟ انتوا بتعملوا المصيبة في بنات الناس و ترجعوا تسالوا .. بعد اذنك اطلع برا
بدل ما ابلغ الامن
دخل معاذ/ لا لا خلاص يا دكتور هنمشي .. يلا يا فهد نمشي بلاش مشاكل .
و اخد معاذ فهد و مشيوا من المستشفى و مكنش عايز يروح اي مكان و فضلوا في الشارع .
______________________________________________
في الشارع .. قدام بيت عساف 💪
ادهم و يزن كانوا بيضحكوا
يزن بستغراب / صحيح انت تعرف عاصي السيوفي يا ادهم
ادهم بضحك / اه طبعا يا ابني .. انت ناسي اني كنت شغال مع بابا في الشركة قبل ما يتوفي
يزن / ما انا استغربت برضو صالح السيوفي من اغني رجال الاعمال و رجل محترم جدا الله يرحمه بقي
ادهم بضحك / ايوا عارف بس العداوة اللي بين عيلة الحديدي و عيلة السيوفي عمرها ما هتنتهي بموت صالح السيوفي لان اخوه اللي هو عم عاصي لسه عايش
يزن / قصدك مختار السيوفي ده راجل سو و طرقه كلها شمال و مش هيرتاح الا لما يتحبس
في الوقت ده ادهم كان بيبص بعيد عن يزن و يزن استغرب و قاله / انت سرحان فب ايه وانا بكلمك يا ابني انت
ادهم / بص مش دي ميرا بتاعة الاداب ..يا حرام دي قاعدا علي الرصيف هناك
يزن بص بلهفة و اتفاجاه بيها فعلا هناك / طب امشوا انتوا علشان انا عايز اتكلم معاها علي انفراد
…قرب يزن من ميرا و اتفاجاه انها قاعدة بتترعش من البرد فقلع الجاكت و حطه علي كتفها منغير ما تاخد بالها منه
ميرا بدهشة بصت لفوق و لقته واقف بثقة اللي متعودة عليها و بيبصلها ببرود
ميرا / انت راجع ليه تاني.. راجع علشان تعمل خير و بعدها تذلني بيه مش كدة ..خد جاكتك يا يزن بيه انا مش عايزة منك حاجة
يزن قعد جمبها علي الرصيف / متعودتش اخد حاجة مستعملة و طلاما الجاكت لمس جسمك يبقي مستحيل البسه تاني
ميرا بصدمة / انت ليه قاسي كدة و غبي كدة في كلامك
يزن بحده سدها من ايديها ناحيته / اظبكي في كلامك الا وربي اقلب عليكي في الشارع هنا .. شالك نسيتي اللي عملته فيكي
ميرا بكره قامت من جمبه و رمت الجاكت في وشه / لا عمري ما نسيت و هفضل احسبن عليك في كل ثانية من حياتي لانك ظالم و بكرهك ..و اتفضل امشي من وشي بدل ما اصرخ و اقول ..
..يزن قاطعها في الكلام و قام حط منديل علشان وشها و في اقل من ثواني ميرا اغم عليها و يزن شالها و راح بيها البيت .
______________________________________________
في شقة كريم 💐
دخل يزن بميرا بعد ما تاكد ان كلهم نايمين و حطها في اوضته و نيمها علي السرير و غير هدومه
يزن بستغراب بيكلم نفسه / ايه اللي انت بتنيله ده يا يزن .. ازاي تجيبها البيت بتاعك و كمان اوضتك
استغفر الله العظيم يارب.. انا احسن حل اخدها من هنا و اوديها شقتي
..و قام وقف و قرب ناحية السرير و بدا يبص لملامحها الرقيقة و سرح فيها و قعد قدامها علي السرير و مد ايده علي وشها و حس ان في احساس قوي بيشده ناحيتها و لقه نفسه تلقائي هيبوسها
بس فاجاه فاق و بعد عنها و حط ايده في شعره بغيظ و بدت يفكر بصوت مسموع / في اي يا يزن مالك ضعيف كدة .. واحدة زي اي واحدة من اللي بيترموا تحت رجليك كل يوم .. لا انا مش هينفع اخدها شقتي لا هي لو فضلت هنا هيبقي احسن ليها لو جات الشقة بتاعتي انا هضعف
وراح نام علي الكنبة بهدوووووء .
_______________________________________________
تاني يوم الصبح ..
راحت لارا الورشة بالحراسة بتاعة والدها و بدات شغلها و بعد فتره طويلة اتفاجات بحد بيخبط بالعربية اللي شغالة فيها
لارا خرجت من تحت العربية و هي بتزعق / اي ده بتخبط ليه .. هو انت .. انت ايه اللي جابك تاني
عاصي كان لابس طقية علي راسه علشان يداري الجرح و كان بيقرب منها و علي وشه ملامح الغيظ/ سؤال من مظبوط يا لارا اسمها انتي ايه اللي خرجك من بيتك تاني مش خايفة مني
لارا بثبات / ان جيت للحق يا باشا خايفة .. اكدب يعني بس انا عندي سؤال هو احنا هنفضل زي القط و الفار كدة لحد امتي عدم اللامؤخده
عاصي بغيظ قرب منها /والله اسالي نفسك انا اللي كسرت عربيتك و فتحت راسك .. ما تتكلمي يا اختي
لارا كانت متوتره بترجع لورا وبتقوله / يا سيد الناس عندك حق في كل كلامك بس انت كسرتلي عربيه وانا كسرتلك عربيه يبقى خالصين وخالتي وخالتك واتفرقوا الخالات
لارا جريت بعيد عنه و هي بتصرخ / طيب ده كلام والنبي بقي واحد بغل زيك يضرب عصفورة زي بالدماغ طب ده انا كنت اموت فيها والله
عاصي بعصبيه قرب منها / والنبي ايه ..بقى انت عصفوره يا شيخه قولي غراب نسر .. بقولك ايه انا مش همشي من هنا الا لما افتحلك دماغك علشان انا دمي محروق منك
لارا/ و انا برضو بقول ريحة الشياط دي منين .. اتاريه دم حضرتك
عاصي بغيظ بدا يجري وراها و لارا بتجري / انتي بتهزري كمان يا باردة .وربنا ما هسيبك يا لارا و لو في موتي
…وفي اللحظه دي فعلا هو تتعصب قوي وقرب من لارا عشان يمسكها غصب عنها بس هي فضلت تصرخ ودخلت الحراسه تضرب في عاصي ..
تفتكروا ايه ممكن يحصل في عاصي المره دي بقى .
_______________________________________________
في فيلا الحديدي 🙊
صحي صقر وخالد وجميله على صوت الامن و الخدم و اتصدموا اول ما شافوا البوليس مالي الفيلا و عساف واقف يتكلم معاهم
صقر بصدمة / اي ده في ايه .. مين الناس دي عساف
عساف/ الراي العام مقلوب يا صقر و مطلوب القبض
علي فهد الحديدي لان فيديو اعتدائه علي نسمة اتسرب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خادمة الصقر ) اسم الرواية