Ads by Google X

رواية النقاب ليس عائق الفصل الثامن 8 - بقلم هند حارس

الصفحة الرئيسية

 رواية النقاب ليس عائق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم هند حارس 

رواية النقاب ليس عائق الفصل الثامن 8 

الفصل الثامن
الممرض:لا مفيش حاجه بس صاحب المستشفي ابنه التاني رجع من السفر فوزع مكافأه لكل الموظفين 1000جنيه فعشان كدا الموظفين مبسوطين ورايحين يقبضوا

أنهى حديثه ليتركها ويذهب لتنظر سلمى في آثره بإبتسامه وتحدث نفسها وتخبرها بكرم الله عليها وتعويضه الذي يأتي في أحسن صوره فقد كانت تتمنى النقاب والادناء بشده ولكنها تركتهم في سبيل أن ترى ابتسامه على وجه طفل صغير ليأتيها العوض من الله الذي يخبرها كم أن الله كريم على عباده وكرمه وسع السموات والأرض يعطي من يشاء 

عند عائشه
ذهبت للشركه وجلست على المكتب الخاص بعملها وبدأت العمل وبعد دقائق أتى زين 

زين:دخليلي المواعيد والمقابلات بتاعت انهارده 
عائشه:حاضر يافندم  

دخلت خلفه لتترك الباب مفتوح حتى لا تكون خلوه وقامت بشرح جدول أعماله له وما سيتم من مقابلات وصفقات وفي وقت الظهيرة خرج ليسألها عن شيء لم يجد بمكانها لينتظرها ما يقارب نصف ساعة وعندما أتت 

زين:أنتي ازاي تسيبي شغلك يا أستاذه هو انتي جايه هنا تلعبي ؟
عائشه بهدوء:كنت بصلي الضهر
زين:هو حضرتك مكنش ينفع تستني لما تروحي ولا تسيبي الشغل واي حد يدخل ويخرج ؟
عائش بتهكم:هو حضرتك عاوزني ادخل النار عشان الشغل وبعدين والد حضرتك عارف إني مبشتغلش وقت الصلاة

نعم زين يصلي ويصوم ويحاول أن يصلح نفسه ولكن ليس كل من يريد أن يصلح نفسه يظل جالساً، يجب عليه البحث والمعرفه وهو لم يفعل ذلك فلم تكن معلوماته كافيه ليظن أن الصلاه يجب أن تصلي ولا يهم الوقت الذي تصليها فيه 
فقال لها :هو انا قولتلك ما تصليش؟ أنا قولتلك صلي لما تروحي
عائشه بهدوء: في 3أوديه في جهنم عارفهم 
زين :لاء  
سلمي:1- ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻐﻰ :
ﻭدا للبيجمع صلاته في صلاة واحده 
، ﻗﺎﻝ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻓﺨﻠﻒ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻫﻢ ﺧﻠﻒ
ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻼﺓ
ﻭﺍﺗﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ ﻓﺴﻮﻑ ﻳﻠﻘﻮﻥ
ﻏﻴﺎً [ ..
ﻭﻫﺬﺍ ﺍﻟﻮﺍﺩﻱ " ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻐﻲ "
ﺗﺴﺘﻌﻴﺬ ﻣﻨﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻛﻞ
ﻳﻮﻡ ﻣﻦ ﺷﺪﺓ ﺣﺮﺍﺭﺗﻪ ﻓﻬﻞ
ﻳﺘﺤﻤﻠﻪ ﺑﺸﺮ ؟ .
2- ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻮﻳﻞ
: ﻭﻫﻲ ﻟﻤﺆﺧﺮ ﺍﻟﺼﻠﻮﺍﺕ ﺑﺪﻭﻥ
ﻋﺬﺭ ﻭ ﻫﻮ ﻭﺍﺩﻱ
ﻣﻠﻲﺀ ﺑﺎﻟﻌﻘﺎﺭﺏ ﻭﺍﻟﺤﻴﺎﺕ ﻟﻘﻮﻟﻪ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻭﻳﻞ
ﻟﻠﻤﺼﻠﻴﻦ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻫﻢ ﻋﻦ ﺻﻼﺗﻬﻢ
ﺳﺎﻫﻮﻥ [.
3- ﻭﺍﺩﻱ ﺳﻘﺮ :
ﻭﻫﻮ ﻟﺘﺎﺭﻙ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﺣﻴﺚ ﻗﺎﻝ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻣﺎﺳﻠﻜﻜﻢ ﻓﻲ
ﺳﻘﺮ ، ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﻢ ﻧﻜﻦ ﻣﻦ
ﺍﻟﻤﺼﻠﻴﻦ [ ﻭ ﻗﺎﻝ
] ﻭﻣﺎﺃﺩﺭﺍﻙ ﻣﺎﺳﻘﺮ ، ﻻﺗﺒﻘﻲ ﻭﻻ
ﺗﺬﺭ [ ، ﻭﻫﺬﺍ
ﺍﻟﻮﺍﺩﻱ ﺑﻤﺠﺮﺩ ﺩﺧﻮﻝ ﺗﺎﺭﻙ
ﺍﻟﺼﻼﺓ ﺗﺬﻭﺏ ﻋﻈﺎﻣﻪ ﻣﻦ
ﺷﺪﺓ ﺍﻟﺤﺮﺍﺭﺓ ﻭﺗﺎﺭﻙ ﺍﻟﺼﻼﺓ
ﻳﺤﺸﺮ ﻣﻊ ﻓﺮﻋﻮﻥ
ﻭﻫﺎﻣﺎﻥ ﻭﻳﺤﺮﻡ ﻣﻦ ﺷﻔﺎﻋﺔ  
عائش :فهمت حضرتك 

أجابها زين بتوتر فكل مره يحدثها بها يحاول أن يجد خطأ عليها تجعله هو المخطأ ويبدو في نظرها إنه لا يفقه شيء، أخبر نفسه إنه يجب عليه الاستفسار أكثر عن دينه وحمد الله أن أستفاد بشيء ووعد نفسه أن يحاول الانتظام في الصلاه: ايو فهمت 

عند سلمي
بعدما أنهت عملها في المستشفى اتصلت بعائشه وقالت لها بإنها ذاهبه لشراء النقاب والادناء بفلوس المكافئه وبالفعل ذهبت للمول ووجدت ما تريد ودفعت ثمنهم وأثناء خروجها استمعت بدون قصد منها لحوار دائر بنت فتاة ووالدتها 
الأم:يا جنه مش ناويه تلبسي الخمار وتفرحي قلبي بيكي انتي عندك دلوقتي ١٩ سنه مينفعش كدا
جنه:ياماما ياحبيبتي مانتي عارفه أنه لبسي واسع وبصلي بس انتي عارفه أنه انا مش عاوزه البس الخمار غير لما اقتنع بيه
عشان التزم بيه صح

استمعت سلمى لذلك الحديث ولم تصمت فتدخلت في الحديث لأنها تمشي بقول (بلغوا عني ولو بآيه ) 
سلمي بتدخل في الحوار : السلام عليكم
الام والبنت :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سلمي :معلش سمعت كلامكم وانا ماشيه واكملت بهزار وبصراحه انا حشريه فعاوزه اقولك حاجه ياقمر ونظرت لجنه وبدأت تتحدث
سلمي: في شيخ بيقول في درس من دروسه 
أنتي ممكن تكوني بتصومي اه وبتصلي وكمان حافظه القرآن كله بس متبرجه خلي بالك بقا وتعالي اقول ازاي انتي ممكن تكوني فاكره نفسك ماشيه صح وفاكره انك ماشيه في طريق الجنه بس والله ما هتقربي منها غير لما تتوبي ودا مش كلامي ودا كله ليه بسبب لبسك !
مفيش حاجه اسمها بنطلون واسع وبنطلون ضيق ..
مفيش حاجه اسمها بنطلون وفوقه تونيك.
فيه حاجه اسمها الزى الشرعى الاسلامى كما وصفه الله ورسوله..
انا هكلمك انهارده ..ولو شديت عليكى متزعليش ..لانى خايف عليكى ..

ده الرسول نفسه عليه الصلاه والسلام خايف عليكى وقالك :
(يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار فإني رأيتكن أكثر أهل النار)
‏عايز اعرف منك ايه اللى السبب فى لبسك ده ؟؟
‏مستنيه ايه علشان تلبسى اللبس الشرعى ؟؟؟؟
‏مستنيه موت الفجاه يجى ياخدك؟؟
انتِ عارفه
لو نزلتى الشارع و100 واحد بصلك ..ب 100 سيئه بس مفيش مشكله..
لو نزلتى الجامعه والف واحد بس من الألوف دى بصلك كل واحد بص ميه بصه بس 100000 سيئه

ده غير لو شاب من الشباب المحترم اللى عينهم هيئه أرصاد جابك من فوقك لتحتك ربع ساعه يعنى كمان ألف بصه..

وقبل ما تنزلي ساعه قدام المرايا كمان بتتمكيجي ف ميزانك..
نزلتى..واحده فى إعدادي شافتك قالت انا هطلع زيك فى ميزانك..
واحده ملتزمه لما شافتك فتنت بنظر الناس ليكى خلعت الجاب فى ميزانك..
كل ده يجيله كام سيئه ..؟
مليون سيئه على الاقل فى اليوم..!!!
يعني بقيتي بتلعبي فى مليارات دلوقتى..!!!
والعداد شغال إلا ان تتوبى..

طيب تعالي نشوف حكم رسول الله فيكى ايه ..

من اهل النار ولا تقرب الجنه ولا تجد ريحها..1
ملعونه مطروده من رحمة الله..2
زانيه ولا يقبل منها صلاه..3
من صاحبات الكبائر التى تعادل القتل-4
5-جند من جنود الشيطان
عمرك شفتى ذنب الرسول بيعظم خطورته قد كده..؟؟؟؟؟؟
الكلام ده جبته منين ..؟؟؟

من كلام الرسول عليه الصلاة والسلام..
قال الرسول صلى الله عليه وسلم :
" صنفان من أهل النار لم أرهما ، قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات ، مائلات مميلات ، رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة ، لا يدخلن لا يدخلن الجنة و لا يجدن ريحها ، وإن ريحها يوجد في مسيرة كذا وكذا "!!

والرسول حطك مع الظلمه اللى بيضربوا الناس بالكرابيج ليه ..علشان انتم اللى اتنين بتحطموا فى الامة...بتترتكبوا جريمة..
أعدائنا عرفوا إن الأُمة مش هتتدمر بالقنابل ..بل بكأس وغانية..
ترضى انك تبقى قنبله تنفجر فى الدين..ترضى إنك تبقى سكينه ينطعن بيها كبد الدين..

اديكى رضيتى..!!!
(لعن الله النامصه والمتنمصه)
(لعن الله الرَّجُلَة من النساء)
اللعنه يعنى الطرد من رحمة الله ..ترضى كده؟؟
(أيما امرأة استعطرت فمرّت بقوم ليجدوا ريحها فهي زانية)

يعنى حط التبرج مع بقيه الكبائر ..

مستنيه ايه بقي ؟؟
مستنيه عقوبه ربنا فى الدنيا ؟؟؟
ولا مستنيه سوء الخاتمه؟؟
ولا مستنيه عقوبه ربنا فى القبر..؟؟
ولا مستنيه عقوبه ربنا فى النار؟؟

كده كده هتتحجبى غصب عنك حجاب شرعى كاااامل وانتِ داخله قبرك..
خمس أو ست لفات كفن ملفوفه فيهم ..

وممكن تتحجبيه فى الدنيا لولا قدر الله أصبتى بحرق ولا حاجه هتبقى عايزه اى حاجه تدارى بيها الحرق ده ..
البسيه حُباً قبل ما تلبسيه غصباً..
اللى كان بيبص عليكى فى الدنيا لو بص عليكى فى القبر هيترعب من منظرك..

تعالي بقي نشوف يوم القيامه هيبقى موقفك ايه..؟؟
الرسول بيقول العنوهن فإنهن ملعونات.. يعنى هتطردى من رحمة الله..ازاى؟

يعنى فى عز الحر هتطردى من ظل عرش الرحمن ..هتطردى من انك تشربى من ايد النبى ..
وهتقابلى ربنا ازاى ..؟؟؟

قال رسول الله :
(يحشر المرء على ما كان عليه من ثياب)

يعنى ثياب التبرج دى هتبعثى بيها ..اه ..طب ليه؟؟

علشان تميزى..وتتعرفى بالمعصيه اللى كنتى بتعمليها فى الدنيا
(( يُعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصى والأقدام ))
البنات اللي لحد دلوقتي لسه بتجادل وتكابر ..انا كده كويسه ..انا أحسن من غيري ..انا بلبس تونكات اطول من غيري ؟
يا أُختي كابرى فى أى حاجه إلا مصيرك !
بإيدك تحددى مصيرك..ماتتردديش فى القرار ؟!!!

الحجاب يا جماعه عداد حسنات مفتووووح..
والتبرج عداد سيئات مفتوح فاحذرى!!

أيُعقل تبيعى الجنه علشان حته قمااش؟؟!
افتكرى دائما : 
" من يتق الله يجعل له الله مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب " و " من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه "

أنهت سلمى حديثها ثم نظرت للفتاه فوجدتها منهاره من البكاء وتحدثت وسط بكائها 
جنه: انا والله ما كنت اعرف كله دا اه بصلي واصوم بس مكنتش فاكره أنه لبسي دا مخالف لأوامر ربنا في اللبس والنبي قوليلي أعمل اي انا مش حمل أني أدخل النار

سلمي:اولا مينفعش تحلفي بغير الله لانه يعتبر شرك فلو قولتي كدا تاني قولي بعدها لا إله إلا الله
البنت:حاضر بس انصحيني مش عاوزه اموت كدا 
سلمي:مش هتعملي حاجه غير انك تسمعي كلام الست الطيبه دي وتلبسي الخمار وتشتريلك كم فستان كدا بس وهتبقي قمرين
البنت:حاضر بس تعالي اختاري معايا
الام:مش عارفه اشكرك ازاي يبنتي 
سلمي: الشكر لله يا حجه 
يلا تعالي اختار معاكي ياعسل بقا 

وفي نفس الوقت كان هنا فتاة مع طفلتها تستمع للحوار وكان اخوها يستمع لكل كلمه تقال وعلم صاحبة ذلك الصوت ولم يكن ذلك الشخص سوى يزن.

قامت سلمى بشراء الفساتين والخمارات للفتاة التي أصرت أن ترتديه ولا تخرج من هذا المول إلا وهي راضيه لله ومطيعه لاوامره، خرجت مع سلمى بعد أن أرتدت الزي الذي يرضي الله وتركتها سلمى بعد أن ودعتها لتذهب لشراء شيء ولكنها استمعت لصوت سيارة يحتك بالأرض ثم صرخة فتاة عالياً لتعلم سلمى صاحبة ذلك الصوت الذي كان يحدثها منذ دقائق 
سلمى:


   •تابع الفصل التالي "رواية النقاب ليس عائق" اضغط على اسم الرواية 
رواية النقاب ليس عائق الفصل الثامن 8 - بقلم هند حارس
menna

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent