Ads by Google X

رواية عشق الاسر الفصل السادس 6 - بقلم ناردين خليل

الصفحة الرئيسية

 رواية عشق الاسر الفصل السادس 6 - بقلم ناردين خليل

رواية عشق الاسر الفصل السادس 6 


دخلت اوليفيا مع ياسين وتفاجأ كلاهما...........
اوليفيا:دكتور اسر...! ازي حضرتك يا دكتور انا ماكنتش اعرف ان حضرتك هنا في المستشفي
اسر:واديكي عرفتى.....ياسين
تحرك ياسين بضعة خطوات قليلة وهو يعلم ان اخاه سيعاقبه عقاباً شديد على فعلته
ياسين وهو يبلع ريقه بصعوبة:ن...نعم يا اسر
اسر تحرك بعض الخطوات
اسر:انت مشيت ليه يا ياسين .......في حد عاقل وكبير يعمل كدة
ياسين والدموع على خديه:انا اسف يا اسر.....بس انا تعبان.....انا....ا.ن...ا انا عاوز منى يا اسر.....عاوز ماما ترجعلى
اسر لم يستطيع الكلام فهو يعلم ان ياسين كان اقرب واحد الى والدتهم منى وحزن على مشاعره تجاهها 
اسر بدموع :تعالى يا ياسين
وفتح له ذراعيه ليحضنه
ياسين جري عليه وهو بيعيط وحضنه وطول الوقت واوليفيا بتتفرج على المشهد بحزن كبير.....كان نفسها تعرف سبب غضب اسر الشديد....واديها عرفته.......
اوليفيا بحزن: عشان كدة حضرتك كنت متعصب علينا في الكلية.....!؟
اسر بدموع وهو مازال يحضن اخاه:مش هو دا السبب.....السبب وصية ماما....ماما ماكنتش لسة اتوفت....بس قالتلى على وصيتها وكتبتها في ورقة....الوصية دى سبب غضبي عليكم....
سكت قليلا ثم اكمل وهو يحاول ان يهدأ:انا اسف ليكوا.....ماكنش ينفع اللى عملته دا....انتوا في الاول وفي الاخر مالكوش ذنب باللى فيا.......
اوليفيا:ولا يهمك يا دكتور....
ثم اكملت بهدوء:استأذن انا....عن اذنكوا 
قاطعها صوت ياسين وهو يقول
ياسين:استنى لو سمحت
ياسين اقترب منها
ياسين بدموع:شكرا على الكلام اللى قولتهولى.....مش هانساه......ولا هانسى حضرتك....قولتيلي هو حضرتك اسمك ايه
اوليفيا بأبتسامة: اوليفيا.....وانت
ياسين:انا ياسين..... شكراً تانى لحضرتك
اوليفيا:لا شكر على واجب انا ماعملتش حاجة.....سلام
مشيت بعض الخطوات ولكن توقفت فجأة
اوليفيا:هو حضرتك هاتيجي الجامعة بكرة يا دكتور
اسر:مش هاسيب شغلى.....اكيد هاجى 
اوليفيا بأستغراب:بس حضرتك...........
اسر: كلمتى واحدة....هاجى...يعنى هاجى
اوليفيا:تمام.....سلام يا دكتور

في اليوم التالى في الجامعة

عماد:هاى يا بنات
حلا ولارين:هاى
اوليفيا في سرها:استغفر الله العظيم على الصبح
اوليفيا:هاى عماد....اخبارك
عماد بحب:انا كويس....انتى عاملة ايه يا اوليفيا
اوليفيا:انا كويسة الحمد لله🙄
عماد بحب: دايماً
اوليفيا بصت الناحية التانية
حلا:ماتيجي تفطر معانا
عماد:لا شكرا انا حبيت بس اسلم عليكوا وامشي....هاروح افطر مع صحابي....باى
الجميع:باى
قبل مايمشي غمز لاوليفيا ومشي
اوليفيا:هو انا مش هاخلص منه بقي
لارين بضحك:شكل مافيش مفر😂
اوليفيا:ماخلااااص
حلا:وقت المحاضرة....يلا يا شباب
لارين:سأفتقدكم🥹
اوليفيا:يلا غوروا
دخلت اوليفيا المدرج وكان اسر في حالة غضب شديدة
اسر بغضب:بسرعة يلا....كله واحد يقعد مكانه
ارتعبت اوليفيا من هيأته واسرعت الى مكانها
اسر بغضب:كل واحد يفتح كتابه....هامر على الشيتات اللى ادتهالكوا 
كان اسر يمشي ويتفقد واجبهم
اسر ببرود ومسك كتاب فتاة:اي دا يا استاذة.....فين الحل
الفتاة بخوف:انا اسفة يا دكتور بس ماكنتش اعرف ان في شيت لازم يتحل
اسر رمى الكتب في وشها
اسر بغضب:اطلعى على برة
الفتاة ببكاء:اخر مرة والله يا دكتور....وحيات ربنا ماكنت اعرف حاجة
اسر بغضب:ما عشان نايمة على روحك في محضرتى.....على برة يلا
جمعت اشيائها وخرجت والدموع في عينيها
اسر بصوت عالى وغضب جبار:بعد كدة اى حد هايعمل حاجة مش عجبانى....هايكون دا مصيره
تجمعت الدموع في عيني اوليفيا فكانت خائفة من هيأته وهو غاضب ووجه احمر كالنار.....لقد اعتذر منها بالامس عن الذي فعله من قبل....ولكنه كرر هذا الفعل
انها تعلم مدى صعوبة الامر....فهو قد اصبح يتيم الام والاب....انها تعرف هذا الشعور....فأنها حتى اذا كان والداها على قيد الحياة فهى لا تراهما....ولا حتى يطمأنان عليها او يحدثاها.....وتعتبرهما توفيا....الى الابد..............
توقفت ضربات قلبها عندما وجدت اسر بجانبها وينظر في كتابها خوفاً من ان يكون لديها خطأ في الشيت الخاص بها
اسر بتفكير:اممممم.....تمام
تنهجت اوليفيا
اوليفيا في سرها:الحمد لله
انتهت المحاضرة بطرد الكثير من الاشخاص.....فكان اسر شديد الغضب والقسوة عليهم 

وقت البريك

حلا:بس المحاضرة كانت حلوة النهاردة
لارين:الدكتور اللى بيدينا المحاضرة دا....حتة سكرة والله....اينعم هو كبير في السن شوية....بس والله عسل وبيهزر معانا....مش دايما اه بس هو عسل
حلا:اوليفيا.....يا اوليفيا.....بت....انتى يا بت
لارين:مالك يا اوليفيا....سرحانة في ايه
حلا قربت من ودنها وقالت بصوت عالي
حلا:اوليفياااااااااا
اوليفيا رجعت لوعيها:ايه....ايه اللى حصل في ايه....
حلا:انتى مش معانا خااالص
لارين:في ايه يا بنتى سرحانة في
حلا:لاتكون سرحانة في حبيب القلب😉
اوليفيا:بطلوا كلامكوا الاهبل دا
بلا حبيب قلب بلا زفت....انا مش ناقصة وجع دماغ وماحدش يجبلي سيرته عشان دا رخم اصلا
حلا:عمل ايه
اوليفيا:عمال يزعق ومتعصب علينا من غير مانعمله حاجة ولا نكلمه.....هو...انا عارفة سبب عصبيته دا.....بس.... بس احنا مالناش ذنب في انه يعمل فينا كدة
لارين:سبب ايه
حلا: بدى اعرف....ياخربيتك يا لئيمة انتى بتجسسي على الواد
اوليفيا:الواد....!!؟ اسمه دكتور يا جاهلة
حلا:شاغله بالك بيه ليه يا استاذة
اوليفيا:اووف المهم....كنت امبارح سايقة العربية و.................
اخبرتهم اوليفيا كل شئ وما حدث معها
حلا:الله يرحمها
لارين:ربنا يرحمها بقي
بس دا ظالم.....انتوا ماعملتوش حاجة.....كدة بيعمل حاجة غلط.... 

في مكتب اسر

طُرق الباب
اسر :اتفضل
الاء بحزن مستعار:اسر.....انا عرفت اللى حصل......
اسر ببرود:عايزة ايه يا الاء.... اي اللى جابك...؟
يا ريت مايكونش نفس سبب المرة اللى فاتت
الاء بدموع تماسيح:جاية اعزيك 
اسر وهو يعض شفتاه:في شغل صح....؟!
الاء ببكاء جلست على الكرسي:الله يرحم طنط..... انا كنت بحبها اوى.....والله يا اسر كانت غالية عليا....اغلى منك انت كمان بالنسبالى.....دى صاحبة ماما من وهما صغيرين......
امسكت الاء بيده واسر نظر الى يدها وقالت بحنية وحزن
الاء:لو احتجت اى حاجة انا جنبك....احنا اخوات يا اسر....وممكن نكون اكتر من اخوات كمان.....انا واقفة جنبك وفي ضهرك دايماً يا حبيبي........
صدم اسر من كلامها ولكن قطاعهما دخول اوليفيا
دخلت اوليفيا ونظرت الى يد اسر التى تمسكها الاء
اوليفيا:اوه....شكلى جيت في وقت غلطت...عن اذنكم 
اسر بغضب:هو مافيش باب تخبطى عليه ولا ايه....دخول مفاجأ...؟ في باب يا استاذة تخبطى عليه قبل ماتدخلى
قام اسر من على كرسيه والاء كانت جالسة
الاء:خلاص يا اسر.....خليها عليا المرادى 
ظل اسر يقترب من اوليفيا وهى تبتعد منه حتى وصلت الى الحائط....وكان قلبها يدق بسرعة
اوليفيا في سرها بتوتر: ايه الدكتور المتحرش دا.....هو بيقرب عليا كدة ليه
اسر بغضب وشاور علي اوليفيا بأصبعه:لو دخلتى بدون اذن تانى.....يبقي لا تدخلى محاضرتي بأذن....او من غير اذن
وابتعد عنها حتى اخذت نفسها
اوليفيا بتوتر:كنت عايزة حضرتك في موضوع
اسر ببرود ونظر الى الاء:معلشي يا الاء لو سمحت اطلعى برة
الاء:يعنى انا جيالك لحد عندك عشان تقولى اطلعى برة....هو دا من الزوق يعنى...!؟
اسر ببرود:يعنى وهى جاتلى بطيارة.....انا بقول بعد اذنك اطلعى برة هاشوف هى عايزة ايه وادخلك تانى
حملت الاء حقيبتها ببرود وقبل ان تخرج نظرت الى اوليفيا بشر وخرجت
جلس اسر على كرسيه
اسر:ها....اتفضلي
وشاور على الكرسي
جلست اوليفيا
اسر:اتفضلي اتكلمى....ولا حضرتك جاية تتفرجى على مكتبي
اوليفيا بتوتر:لا يا دكتور كنت عايزة اكلم حضرتك في موضوع مهم
رفع اسر حاجبيه وقال:ها....اتفضلي قولى
اوليفيا:طب دلوقتي والدة حضرتك توفيت الله يرحمها.............
اسر:اطلعى برة
اوليفيا:افندم
اسر بحدة:لو هاتكلمى عن موضوع امى فا اطلعى برة
اوليفيا: لا يا فندم ماقدرش...........
اسر:عايزة ايه بسرعة...لخصي الموضوع
اوليفيا:طب هى لما ماتت الله يرحمها....احنا ذنبنا ايه دلوقتي ان حضرتك تتعصب علينا وتعمل فينا كل دا.........
قبل ان تكمل كلامها قاطعها اسر
اسر بغضب:وانتى مالك يا استاذة....اعمل اللى انا عاوزة....واتفضلي على برة مش ناقص صداع
نظرت اوليفيا اليه نظرات تعبر عن الحزن والالم وكانت على وشك البكاء
اسر ببرود:انتى مابتسمعيش....بقول اطلعى برة...لو حضرتك طارشة قولى
انفجرت اوليفيا في البكاء وقالت بصوت عالى وهى تعاتبه
اوليفيا :ولازمتها ايه حضرتك......على فكرة انا جربت الموضوع دا بس كان اوحش من اللى حضرتك فيه.....انا زى زيك ويمكن اوحش كمان.......
سكتت قليلا ثم اكملت
احساس وحش ان حد بيحبه يموت
بس يبقي اوحش لو عايش ومايسألش عليك....حد ...حد بتحبه اوى وماقصرتش معاه في حاجة.....لكن هو....قصر معاك في حاجات كتير .....التجاهل .....لا بيسأل عليك ولا بيعبرك.....احساس وحش لما وانت صغير ماتعرفش حاجة عن اهلك رغم انهما عايشين.....دايماً سفر دايماً سفر.....ويبقي احلى يوم لما تشوفهم ولو ساعة واحدة بس......انت ربنا انعم عليك بعيلة بتحبك.....اينعم الام والاب ماتوا بس كانوا بيحبوك ويسمعوك ويسمعوا مشاكلك......تفهمهم ويفهموك.....لما ترجع من المدرسة تلاقي حد تقوله عملت ايه.....مش زى ناس تانية....هه....ربنا اداها عيلة وبصحتهم ماشاء الله ....ولا بيسألوا عليهم ولا بيعبروهم.....يا عالم هما عايشين ولا لا....حتى انت عندك اخوات.....بس انا لا....ماعنديش حد.....ماعنديش غير الدادة اللى هى مش امى....بس بجد بجد....هى احسن من امى بمليون مرة.....انا ماعشتش حياة الطفولة الجميلة اللى. كل طفل بيعشها.....انا لو كنت يتيمة من الاول.... كان هايبقي افضلي بكتير من انى اعيش وليا ام واب.....وهاجروا بعيد عنى.....بعيد عن وطنى.....عشان الشغل....هما بالنسبالهم الشغل اهم منى....اصل الشغل بيجيب فلوس....والفلوس هى اللى بتجيب الاكل والشرب عشان نعيش.....بيبعتولى فلوس كل شهر.....طز في الفلوس....مش عايزاها.....كل اللى عايزاه هما اهلى.....اهلى وبس.....بس خلاص انا اتعودت اعيش من غيرهم....هه....كل يوم بنام معيطة بسبب اللى انا فيه......دى مش نهاية العالم يا استاذ اسر......ياما ناس عاشوا حياة اسوء من حياتك.......ارجوك.....كفاية زعيق وضغط علينا.....كفاية الضغظ اللى احنا فيه........
تأثر اسر بكلامها.....فكل كلمة دخلت على قلبه كالسعيق......احزنه كلامها وعلم انه قد اخطأ.....ولكنه شديد الغضب دائماً وهذة عادة فيه
قامت اوليفيا وخرجت من المكتب وتركته في حيرة....لا يعلم ماذا يفعل فهو لا يستطيع السيطرة على اعصابه.... ثم دخلت الاء
الاء:اسر .....اسر انت روحت فين
عاد اسر الى وعيه:اي في حاجة
الاء:احنا كنا بنقول ايه.....اه يلا نكمل كلامنا
انتهى اليوم وعاد اسر الى القصر

في قصر الدمنهورى

اسر:ياسمييين....ياسييين
الله....راحوا فين دول
دخل اسر المطبخ ليچد.
  •تابع الفصل التالي "رواية عشق الاسر" اضغط على اسم الرواية 
رواية عشق الاسر الفصل السادس 6 - بقلم ناردين خليل
menna

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent