Ads by Google X

رواية حكاية قمر الفصل الستون 60 - بقلم وردة في البستان

الصفحة الرئيسية

  رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حكاية قمر الفصل الستون 60

هدي : اه طبعا بتكلم جد .. قلقانة من ايه .. علشان مش مكملة تعليمك يعني
قمر : لا هما قالولي اني اقدر اخد كورسات واعوض اللي فاتني .. بس حاسة اني دي مسئولية كبيرة عليا .. انا عمري مااشتغلت ف شركة وحاسة اني هفشل
هدي : مسئولية ايه ياقمر .. انتي اللي بتتكلمي عن المسئولية .. انتي اتحملتي مسئولية اكبر من دي بكتير من وانتي عندك 13 سنة .. ودلوقتي بتقولي ع شغل الشركة مسئولية كبيرة
قمر : مش عارفة ياماما محتارة وخايفة بعد مااعمل كل دا ف الاخر متقبلش وافشل
هدي : انا متأكدة انك مش هتفشلي ابدا .. بس لو فشلتي مش مهم المهم انك جربتي حاجة جديدة واتعلمتي مش هتخسري حاجة يا قمر صدقيني جربي .. وانا واخواتك هنفضل معاكي وف ضهرك وندعمك ف كل خطوة مش هتكوني لوحدك .. ولا هنخليكي تحسي بأي خوف او ضعف
قمر حضنتها بفرحة : بشكر ربنا انه رجعك ليا .. وجودك جنبي بيقويني دايما .. اوعي تبعدي عني تاني
هدي : مش هيحصل أبدا .. انا مصدقت رجعت لحضنكم تاني .. المهم بقا قوليلي هتعملي ايه ف الشغل
قمر : هكلم نور
هدي : هتقوليلها ايه
قمر بفرحة : هقولها موافقة
________________________________
{ بعد مرور شهور }
نور نازلة تجري ع السلم : كريم مشوفتش زين فين
كريم : لسه خارج دلوقتي الحقيه
نور طلعت بسرعة : زين .. زين
زين : ايه يانور في حاجة
نور : كنت عاوزة اقولك انهاردة مقابلة قمر متنساش .. انت اللي تقابلها مش حد تاني
زين : اشمعنا انا يعني
نور : علشان تتأكد بنفسك انها تستحق الشغل
زين : ماشي ياستي ولا واني اشك
نور : اه وخليك لطيف معاها ياريت
زين : امسكها الشركة مكاني احسن بقا
نور : مش قصدي كدا .. اقصد طريقتك متحسسهاش انك مش عاوزها ف الشغل ..
زين : ماشي ياستي حاجة تانية عاوزة تكلميني … فيها عن قمر علشان اتعطل اكتر عن الشغل
نور : لا خلاص ياروحي اتفضل
زين : ماشي
____________________________
وليد قاعد سرحان
اسر : وليد انت هنا من بدري ولا ايه
وليد : اه لقيت نفسي مخنوق شوية قولت انزل الكافية اغير جو
اسر : اه تغيير جو .. طب اقوم انا بقا
وليد : رايح فين خليك
اسر : اخليني ايه بقا .. ماهي زمانها جاية
وليد : هي مين
اسر : اللي هتغير جو معاها
وليد : اقعد يااسر
اسر : لا ياعم احسن ليل تعرف وتزعل بلاش
وليد : مافيش حد جاي اقعد بقا
اسر : بتتكلم جد .. انت نازل من غير مايكون معاك واحدة .. لا انا مش مصدق .. انت شكلك سخن
وليد : لا صدق خلاص قطعت علاقتي مع كله
اسر : جاي تقطع علاقتك مع كله دلوقتي .. ماشي ياوليد الي يريحك
وليد : انت تعرف حاجة عن سارة
اسر : اه ليل بتكلمها دايما .. هي كويسة
وليد : عملت ايه ف الامتحانات
اسر : ليل قالتلي حليت كويس وف انتظار النتيجة زينا
وليد : ربنا يوفقها .. ابقي طمني عليها
اسر : طيب ماتكلمها انت وتسأل عليها
وليد : بزمتك بعد اللي حصل اخر مرة هتكون عاوزة تكلمني
اسر : بصراحة ولا تتف ف وشك حتي .. بس جرب بردك
وليد : لا بلاش علشان مرجعش اعلقها تاني بحاجة .. هي بعدت كدا كويس ليها
اسر : تقصد كويس ليك انت
وليد بزعل : اه كويس ليا .. انا اللي اختارت كدا عندك حق
______________________________
هدي : فتون ادخلي صحي قمر .. احسن تتأخر ع المقابلة انهاردة
تونة : حاضر ياماما
قمر( لابسة لبس مناسب للشغل وهيلز عالية ولامة شعرها لفوق وحاطة ميك اب سيمبل ) خرجت : انا صاحية ياماما وجاهزة كمان
هدي : بسم الله مشاءالله عليكي .. زي القمر ياحبيبتي
تونة : زي ايه دي هي القمر نفسه ياماما
ليل خارجة من الاوضة صفرت اول لما شافت قمر : ايه الحلاوة دي ياقمر .. انتي ناوية تبقي صاحبة الشركة ولا ايه
هدي : وليه لا .. قمر قدها وبقا معاها شهادات غيرها بياخدها ف سنين وهي قدرت تاخدها ف شهور بس .. علشان تعرفي اختك لما بتحط حاجة فدماغها بتعملها
قمر : لولا وقفتكم جنبي مكنتش هوصل للي وصلتله دا
هدي : انتي اللي عملتي ياقمر احنا كنا بندعمك بس ..
قمر : ودا بنسبالي حاجة كبيرة اوي .. انتو ساهمتوا بجزء كبير اوي ف اللي وصلتله ..
هدي : وهنفضل جنبك وندعمك دائما لحد ماتوصلي لاحسن مكانة ياحبيبتي
ليل : ايه دا انتو هتعيطوا ولا ايه لا .. كدا الميك اب يسيح .. يلا ياحبيبتي روحي ع مقابلتك ولما ترجعي نعيط كلنا سوا
هدي : لا لما ترجع هنفرح كلنا مش هنعيط ان شاءالله
قمر : انا همشي علشان متأخرش ..ادعولي
هدي : دعيالك ياحبيبتي .. ربنا هيوفقك ان شاءالله
__________________________________
سارة : ياماما قولتلك مليون مرة متفتحيش معايا موضوع دا .. انا مش بفكر ف الارتباط نهائي
مني : ليه يعني مش زي بقيت البنات انتي ولازم تتخطبي وتتجوزي ويبقالك بيت
سارة : لا ياماما مش زي بقيت البنات .. انا مش عاوزة لا اتخطب ولا اتجوز انا حرة
مني : استغفرالله العظيم يارب .. طيب اديلو فرصة بس اتقابلوا مش يمكن تغيري رايك
سارة : مش هغيروا ياماما انا عارفة نفسي
مني : جربي مش هتخسري حاجة
سارة : مش هجرب حاجة عارفة نتيجتها ايه ..
مني : انا مش فاهمة مالو وائل ابن خالتك مش عجبك في ايه
سارة : لا عاجبني ولا مش عاجبني .. انا رافضة الموضوع وخلاص
مني : والسبب
سارة : من غير اسباب ياماما .. عن اذنك انا داخلة انام
مني : انتي لسه صاحية انتي لحقتي
سارة : اه هنام تاني
____________________________
السكرتيرة : استاذ زين في واحدة اسمها قمر .. بتقول ان عندها مقابلة معاك انهاردة
زين : اه .. هي جت من امتي
السكرتيرة : من نص ساعة بس حضرتك كنت ف الاجتماع
زين : طيب دخليها وابعتيلي القهوة بتاعتي
السكرتيرة : حاضر يافندم
_______________
” قمر دخلت وزين مركز ف الورق اللي ف ايده ومش باصصلها ”
قمر : ازيك يازين
” زين شافها قام وقف وفضل باصصلها ومش مصدق ان دي قمر ”
قمر : زين انت سامعني
زين بتوتر : اه .. اه اتفضلي تشربي ايه
قمر : ميرسي يازين مش عاوزة .. انا بقول نركز ف اللي جاية علشانه الاول .. بص دا ملف في كل الاوراق المطلوبة زي ما نور قالتلي .. ودول الشهادات اللي انا واخدها .. و..
“قمر بتتكلم وزين سرح فيها ومش مصدق انها اتغيرت 180 درجة ف الفترة القصيرة دي طريقتها ولبسها واسلوبها حاسس انه اول مرة يتعامل معاها ”
قمر : ودلوقتي تقدر تسألني اللي انت عاوزه
زين بص ف الورق : كل حاجة تمام .. مافيش حاجة عاوزة اسألها .. انتي هتشتغلي معانا
قمر بفرحة : بجد يعني اتقبلت
زين : عاوزة بعد كل دا ومتتقبليش
” قمر سكتت ”
زين : ثواني خليكي معايا .. خير ياعلا
علا : المهندس سليم مستني حضرتك برا
زين : طيب شوفي يشرب ايه .. لحد مااخلص المقابلة
علا : تحت امرك يافندم
قمر : مافيش داعي تعطل شغلك .. انا كدا كدا همشي
زين : لا خليكي
قمر : !!
زين : اقصد يعني لو حابة تستني اوصلك
قمر : لا متقلقش عربي مستنيني تحت هيوصلني
زين قلب وشه : عربي ! طيب اتفضلي هوصلك لحد استاذ عربي
قمر ابتسمت : ماشي
زين : ابقي سلميلي ع ليل ومدام هدي .. وتونة
قمر : حاضر هسلم عليهم
زين : وابقوا تعالو بقا انتو بطلتوا تيجوا ..
قمر باستغراب : تمام هشوف وهنيجي
زين : أمتي
قمر : مش عارفة يازين هشوف
سليم : زيين .. ياجدع بقا بعد كل الغيبة دي وتسبني ملطوع كل دا برا
زين حضنه : واحشني والله ياسليم ..
” قمر سمعت اسم سليم بصيت اتصدمت وعينها لمعت وديرت وشها بسرعة ”
سليم : لا واضح اني وحشك فعلا
زين : بص خمس دقايق بس ..هوصل قمر بس وهاجي نرغي مع بعض براحتنا … قمر تعالي .. قمررر بكلمك
قمر بتحاول تستجمع نفسها وراحت لزين و بعده عينها عن سليم : نعم يازين
سليم شافها : قمرر !!!
_______________________________
ياتري ايه علاقة قمر ب سليم وتعرفوا منين ..

 رواية حكاية قمر الفصل الستون 60 -  بقلم وردة في البستان
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent