Ads by Google X

رواية اصبحت مشوهة الفصل الخامس 5 - بقلم ملك بركات

الصفحة الرئيسية

  رواية اصبحت مشوهة كاملة بقلم ملك بركات عبر مدونة دليل الروايات 


رواية اصبحت مشوهة الفصل الخامس 5

عدى تلات ايام مفيش فيهم جديد لسه مصطفى مش بيكلمني و لا انا عارفه اكلمه..و في يوم استنيت قبل الفجر و روحت للمكان اللي متعود يصلي فيه و قولت هستناه هناك نصلي سوا

روحت هناك لقيته قاعد بيقرأ قرآن بصوته الملائكي اللي بيخشع القلوب فضلت واقفه بعيد بسمعه و كالعاده مش بقدر امسك دموعي لحد ما وقف و بصلي و قالي ادخلي … معرفش عرف ازاي بوجودي بس اكتفيت بأني سمعت الكلام و قربت من غير ما ابص في عينه لحد ما وقفت قدامه بالكرسي المتحرك و قولت و انا عيني في الأرض: انا اسفة لو ضايقتك بكلامي اخر مره…مكنتش اقصد و الله متزعلش مني

إبتسم و بصلي بعطف و قال: انا عارف اللي خلالكي تتعصبي كده و اوعدك إنه مش هيضايقك تاني و خليكي عارفة إن مفيش حد بيشفق عليكي يا رؤى

_ لأ الموضوع مش…

قاطعني و قال: شششش متلفيش و دوري عليا…انا طيب و كل حاجه بس صايع برضو

ضحكت و مسحت دموعي اللي مكنتش جفت من سماع القرآن منه لحد ما طلبت منه يحفظني القرآن لو أمكن

و فعلا بدأ يرتل و انا اقول وراه

لحد ما صلينا الفجر و كل واحد راح اوضته

عدت فترة طويلة عشت فيها في بيت عمي أحسن معيشة و كنت مرتاحة وسطهم جدا و محستش اني تقيلة عليهم و علاقتي بقت قوية بمصطفى جدا لحد ما جه يوم رأس السنة و اللي اقدر اقول فيه اني دخلت السنة دي و انا واقفه على رجلي…الحمد لله النهارده اقدر اقول اني اتعافيت تماما

خرجت من الاوضه بتاعتي لقيت العيلة كلها متجمعه بمناسبة إنه اول يوم في سنة جديده كانت لسه فاضل ١٠ دقايق و تبقى ١٢ بالظبط

قالت جودي مرات هشام: يلا كل واحد يتمنى أمنية تحصل في السنه الجديده…كله سكت و اتمنى بصمت لحد ما زياد قال بصوت عالي…انا بقى عايز مصطفى يقول هو اتمنى ايه

كلهم قالولوا لأ كده مش هتتحقق و كده لكن مصطفى إبتسم و قال انا ممكن اديكوا تلميح عن اللي اتمنيته

كله قال في صوت واحد: قوول

_ في حاجه حلوه حصلتلي في السنة اللي فاتت و اتمنيت إنها تفضل معايا السنه دي كمان … الله اعلم هي خير ليا و لا شر بس انا اتمنيت برضو ان ربنا يقدرلي فيها الخير و تفضل موجودة جنبي على طول.

رد زياد و قال: صاصا بقى بيعرف يتكلم بالالغاز

رد مصطفى: طب ما تقول انت يا خفيف الظل اتمنيت ايه

_ انا … لا مش هقول انا مش بعرف اتكلم بالالغاز…هقر بكل حاجه كده

ضحكنا كلنا

و سألني عمي: هتنزلي الجامعه قريب؟

_ اه إن شاء الله لما الترم يبدأ هروح اشوف الدنيا فيها ايه

_ ربنا يوفقك يا بنتي

قومت علشان اشرب مايه لقيت مصطفى جاي ورايا

_ لو روحتي الجامعه هتقابليه صح؟

_ اه هقابله يا مصطفى…الفترة اللي فاتت دي اكدلي إنه أسوأ انسان دخلته حياتي…عارف في واحده صحبتي قالتلي بلاوي عنه و إنه من ساعه ما عرف بالحادثه و هو مقضيها…كأني مت..بس احسن حاجه حصلتلي بجد ان شكلي اتغير و إنه مش هيعرفني


_ اوبااا…انتي ناويه تعملي ايه يا بنت عمي…شامم ريحه الساحره الشريرة طالعه منك

ضحكت و قولت: انا طيبه اه بس صايعه زي ناس كده … تعرفهم

ضحك لما حس اني بلقح عليه: على فكره انا صايع بس غلبان

رديت بسخرية _اه منا عارفه

خلصنا سهرتنا بتاعت رأس السنه و بجد كان يوم جميل و مميز و قضيناها ضحك و هزار و لعب

مرت ايام معرفش قد ايه لحد ما جه اليوم اللي هنزل فيه الجامعه

لبست و خرجت و اول حاجه عملتها بعد وصولي هناك هي إني روحت لشؤون الطلبة و قولتلهم على الحصلي علشان اقدر اجدد صورتي في الكارنيه بس طبعا الاسم زي ما هو…الموظف طمني و قالي انه هيظبط الموضوع ده و اني اقدر اروح لمحاضراتي دلوقتي…دخلت المدرج…مفيش حد عرفني..بالرغم ان ليا شعبيه كبير…بس طبعا ثراء صديقتي الصدوقه اللي كانت عارفه كل اللي حصل هي اللي جاتلي و عرفتني

_ الجسوس المتخفي اخباره ايه…بجد انا حاسه انك إرهابية

رديت عليها و انا بدور بعيني في المدرج كله: يا ستي إرهابية ايه بس

لاحظت إني بدور على عبد الرحمن

_ هو مش هنا على فكره كنت شيفاه برا قبل ما ادخل

_ كان معاه حد

بصتلي وسكتت ففهمت قصدها


_ انتي لسه بتحبيه

ابتسمت بإنكسار وقولت: نفسي ابقى وحشه زيه و إني انساه زي ما نسيني…بس انا خدت قراري انا هوجع قلبه بجد المره دي…علشان مش انا اللي يتلعب بيا

رواية اصبحت مشوهة الفصل الخامس 5 - بقلم ملك بركات
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent