Ads by Google X

رواية النقاب ليس عائق الفصل الخامس 5 - بقلم هند حارس

الصفحة الرئيسية

 رواية النقاب ليس عائق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم هند حارس 

رواية النقاب ليس عائق الفصل الخامس 5 

الفصل الخامس
أبو يزن: مش تسلم علي أخوك وتبارك له خلاص قرر هيقعد معانا ومش هيسافر تأني
يزن ببرود: مبارك في حاجة تاني ؟
نظرة له والده بإحباط: لا أتفضل علي أوضتك
تحدث أخو يزن
زين: ليه لحد دلوقتي مش مسامحني يا بابا والله أنا ندمت علي اللي حصل 5 سنين عدوا وليه مش قادر يسامحني
أبو يزن: معلش يبني هو برده اللي حصله مش قليل وأنت عارف إنه أكثر واحد كان يحبك وأنت مش بس خذلته ووجعته بس أنت عارف يزن قلبه طيب ومصيره يسامحك
زين: أمتي بس يا بابا أنا من ساعة اللي حصل وأنا سافرت عشان ميفتكرش اللي حصل كنت فاكر لما ابعد هينسي ويسامحني بس انا كنت غلطان كان لازم افضل جمبه واخليه يسامحني 
الاب: هيسامحك إن شاءالله يلا روح استريح عشان تطلع معايا الشركة بكرا
زين: حاضر
عند سلمي
أنهت عملها في المستشفى وعادت للمنزل وجدت والداتها ووالدها وقد عاد من زيارة عائلته في الصعيد
سلمي: اي دا اي دا ابووي وانا بجول البيت منور ليه
الاب بضحك: بتتريقي عليا يابت عشان روحت الصعيد يومين؟
سلمي: معاش ولا كان اللي يقدر يتريق عليك يا أبا الحجاجيج
في حد يتريق علي أصله؟ دا أنا بحس بفخر أصلاً إني صعيدية مع أني مولودة هنا ومبروحش هناك كتير بس انت عارف اني بحب أسافر هناك
الاب بهزار: عارف يابنتي وبعدين تعالي هنا
أقتربت منه ليمسك أذنها ويقوم بشدة قليلا:
اي ابو الحجاجيج دي ومره ياسطا قوليلي يابت انتي اتخرجت من كلية اي بالظبط اعترفي
سلمي بهزار: زراعه قسم خراطيم ياحج
الاب بضحك: ايوه كدا اعترفي انا اصلا كنت شاكك
الام بزعل مصتنع: هو انتوا نسيتوني ولا اي من لاقى أحبابه نسي أصحابه
سلمي: اي دا القمر زعلان انا اول مرة اشوف قمر زعلانه
الاب والام بضحك: يا بكاشه
الاب: قوليلي ياسلمي مبسوطه في شغلك الجديد
سلمي: أه الحمد لله يابابا
الأم: أنا هقوم أحضرلكم الاكل بقا
الأب بضحك: طب خدي ال500جنيه دول هاتي بيهم الادناء والنقاب اللي صدعتيني بيهم انا معرفش بتفرقي بين لبسك ازاي وهو كله غوامق
سلمي: حبيبي حبيبي ربنا يحفظك ليا يا رب
ألاب: ويخليكي ليا يابنتي
سلمي بزعل مصتنع: لي كدا ياحج أنا عملتلك حاجه وحشه
الأب: ليه يابنتي هو انا قولت حاجه غلط؟
سلمي: مش قولت ربنا يخليكي معنى كلمة "يخليك" فى اللغة تخلية...
(خلى... يخلى... تخلية) يعنى (ترك... يترك... تركا)
فالتخلية بمعنى الترك...
يعنى معنى كلمة "الله يخليك" اللي بنقولها كتير جداً بنية الدعاء احنا من غير ما نقصد بندعي عليهم...
يعنى كلمة "الله يخليك" يعنى "الله يتركك أو يتخلى عنك"...
ممكن نبدل الكلمة دى بأي دعاء حلو فعلا زي
الله يكرمك... الله يرضى عنك... الله يباركلك... الله يحفظك... وهكذا... فهمت بقي يحاج
الأب: ربنا يحفظك ليا يابنتي ويزيدك علم
سلمي: فاللهم آمين يحاج
ودون سابق إنذار صرخت وقامت تركض سريعاً لغرفتها
سلمي: عاااااااا نسيت عائشة
الأب بضحك: البت اتجننت
ذهبت لغرفتها سريعاً وقامت بمهاتفة عائش وأبعدت الهاتف عن أذنيها عندما استمعت لعائش تصرخ
عائشة: نفسي نفسي مرة تكلميني بدري ساعتين ساعتين كنتي فين ياست هانم دا كله ولا الشغل بينسي الصحاب ماشي ماشي
سلمي: بابنتي أهدي أنا شويه وأطرش بسببك ياستي خلصت الشغل ورجعت لقيت بابا رجع قعدت معاه وجيت اكلمك
عائش: خلاص طالما فيها الحاج هعديها عملتي اي بقا
قامت سلمى بقص كل ما حدث معها عليها
عائش: جايبه الثقه دي كلها منين يختي مش كان ممكن يطردك؟
سلمي بهزار: مش هقولك عشان متروحيش تجيبي من هناك
عائش بغيظ: اقفلي ياسلمي اقفلي وانا اللي كنت متصله اقولك علي اللي حصل
سلمي بضحك: خلاص خلاص بهزر قولي
عائش: الشركة اللي أنا بشتغل فيها ياستي انتي عارفة أنه صاحب الشركة راجل كبير وأنا السكرتيرة بتاعته طبعا انهارده جي قالي ابني رجع من السفر وهيمسك الشغل معاه وعاوزني انا ابقي السكرتيرة بتاعته عشان انا اكتر حد بيثق فيه
سلمي: طب وفيها اي يابنتي ما انتي من ساعة ما اتخرجتي وانتي بتشتغلي هناك والشركة زي ما قولتي محترمه وكبيره خايفه ليه بقا؟
عائش: مش عارفه متوتره زي ما يكون أول يوم شغل ليه
سلمي: لا متتوتريش واستغفري وصلي على النبي كتير وربنا هيريح بالك
عائش: عليه افضل الصلاة والسلام طب يلا بقا هروح اصلي العشا وانام
سلمي: وانا كمان يلا سلام
بعد أن أغلقت معها قامت لتتوضأ وصلت وسمعت والداتها تناديها من أجل العشاء
كان يزن يجلس على الكنبه التي بغرفته بإرهاق ويفكر كيف له أن يسامح أخيه بعدما خذله، يعلم أن قلبه يؤلمه بسبب ما حدث ولكن ليس كما يؤلمه عندما يتذكر أن أخيه الذي يكون بمقام ابن له وليس أخ كان السبب فيما حدث وتعرضها للخذلان، يسامحها لأن الإنسان يخطئ يعلم أن أخيه نادم بشدة ولكنها لا يستطيع تجاهل كل ما حدث لا يستطيع أن ينسى، تنفس بإرهاق وأرجع رأسه للخلف وبدأ يتذكر ما حدث منذ ٥ سنوات 
Flash back:...

   •تابع الفصل التالي "رواية النقاب ليس عائق" اضغط على اسم الرواية 
رواية النقاب ليس عائق الفصل الخامس 5 - بقلم هند حارس
menna

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent