Ads by Google X

رواية حكاية قمر الفصل السابع و الخمسون 57 - بقلم وردة في البستان

الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حكاية قمر الفصل السابع و الخمسون 57

نسترجع اخر احداث الجزء اللي فات مع بعض …
ليل : الله سيبي الفيلم دا حلو
تونة : لا هغيره علشان انتي عاوزه
ليل : بت انتي هاتي الفيلم بدل مااقوم اجيبك من شعرك
تونة : وريني كدا انتي شكلك عاوزة تتهزقي انهاردة .. ونطت ع ليل
قمر : يخربيتكم .. اعقلوا بقا
” قمر جاية تحوش مابينهم الجرس رن ”
الكل بس لبعض
قمر : مين هيجلنا دلوقتي
ليل : مش عارفة .. شوفي مين
قمر راحت تفتح الباب لقيت هدي
.. قمر اتصدمت وليل وتونة واقفوا جنب بعض
هدي : انا اسفة .. سامحوني…انا عارفة انكم كرهتوني ومش طايقين تبصوا ف وشي .. بس والله انتو فاهمين غلط .. انا بعدت علشان احميكم
ليل : الحماية بنسبالك ف البعد عننا .. عن بناتك ؟
هدي : كان غصب عني والله غصب عني يابنتي
ليل : مافيش حاجة كانت غصب عنك كل حاجة كانت بارادتك … جوازك وتربيتك لولاد مش ولادك .. وبعدك عن بناتك .. كله كان بارادتك .. كان هيحصل ايه يعني ايه يعني كانوا هيموتونا مثلا .. كان هيبقا اهون عليا اموت وانا ف حضنك .. ولا اني اشوف واحدة غيري بتقولك ياماما .. “مشيت”
هدي بتعيط : ليل .. ليل استني
قمر مسكتها : سبيها دلوقتي تهدأ وانا هبقا اكلمها ..
هدي : انا قلقانة عليها اوي ..
قمر : متقلقيش علي ليل .. هي كان لازم تطلع الي جواها الاول مش هتسامحك وهي جواها حاجة .. انا عارفها كويس
هدي : انا كنت غلطانة وغبية فعلا اني بعدت عنكم .. انا اسفة ياقمر .. انا عارفة أن انتي كمان مش مسمحاني .. انتي اكتر واحدة اتأذت سوء مني او من ابوكي

قمر سكتت وبصيت ع شنطة الهدوم : ادخلي ارتاحي دلوقتي شكلك تعبان .. تونة تعالي وصليها ع الاوضة .. وانا هروح احضرلك الاكل
تونة : حاضر
” قمر دخلت المطبخ بتجهز الاكل وبتعيط بس المرة دي كانت دموع الفرحة برجوع امها ليهم .. كانت متأكدة ان هيجي يوم و يتجمعوا تاني ”
________________________
سارة : بس كدا ياستي دي حكايتي كلها
ريم : ليه استحملتي كل دا
سارة : كان عندي امل ان هيجي يوم ويتغير فيه ويبعد عن كل اللي حواليه .. و كنت بحبه
ريم : كنتي بتحبيه ! يعني دلوقتي مش بتحبيه
سارة : هكدب لو قولتلك اني مبقتش احبه .. صعب اطلع من جوايا حب سنين بسهولة كدا ..
ريم : طيب بعدتي عنه ليه لما انتي بتحبيه
سارة : كان لازم ابعد عنه كفاية اوي اللي استحملته .. ابعد عنه وانا جوايا حب ليه احسن ماابعد وانا كرهه
مني : احم احم .. خير متجمعين كدا بتتكلموا ع مين
ريم : دي سارة بتحكيلي عن صحابها ..
مني : صح يا سارة صافي صاحبتك عاملة ايه
سارة : معرفش عنها حاجة بقالها كتير مكلمتنيش
مني : ليه كدا انتو زعلانين من بعض
سارة : لا بس صافي اتغيرت اوي .. ومبقتش متقبلة تصرفاتها
مني : بردك يابنتي دي صاحبتك اتصلي اتطمني عليها
سارة : حاضر ياماما .. هدخل اخد شاور بقا عن اذنكم
مني راحت وراها : استني ياسارة
سارة : خير ياماما في حاجة
مني : اه ياحبيبتي كنت عاوزة اقولك متزعليش من ريم
سارة : مش زعلانه منها ريم اختي
مني : ايوة هو دا اللي عاوزة اسمعه منك .. ريم اختك .. بالرغم انها مش من ابوكي .. و برغم المسافة اللي كانت بينكم .. هي هتفضل اختك الصغيرة .. انا فرحانة بقربكم من بعض دا .. وانك عرفتي تحتوي ريم كدا .. خليبالك منها وانصحيها لو لزم الامر .. واستحمليها انا عارفة طبع ريم
سارة : متقلقيش ياماما انا عارفة اتعامل ازاي مع ريم .. متشغليش بالك
____________________________
قمر : تونة روحي قوليلها الاكل جاهز و انا هدخل اشوف ليل
تونة : حاضر
قمر : تعالي ياتونة مالك
تونة : ماليش ياقمر
قمر : شكلك زعلان ف حاجة حصلت ؟
تونة : لا مش زعلانة .. انا عاوزة انام بس
قمر : طيب ياحبيبتي روحي ناديها وادخلي نامي
تونة : حاضر
قمر دخلت ل ليل
قمر : ليل انتي نايمة
ليل : لا
قمر : طيب ممكن اتكلم معاكي
ليل : انا مش عاوزة اسمع حاجة ياقمر
قمر : وبعدين معاكي بقا مش كفاية عيند
ليل : انا مش بعاند حد
قمر : انتي بتعاندي نفسك ياليل .. انتي عاوزها بس بتقاوحي
ليل : حتي لو عاوزها .. ع الاقل من حقي اعاتبها واخرج اللي جوايا .. لازم تعرف انها غلطانة مكنش المفروض تسبنا ابدا ابدا
قمر : وهي عارفة وندمانة كمان
ليل : انتي ازاي ياقمر بتتكلمي بالبرود دا .. كأنه عادي بنسبالك رجوعها .. انا بس اللي مضايقة وزعلانة ع بعدها .. اه طبعا وانتي تزعلي ليه ماهي عاشت معاكي كتير انا اللي سابتني ف وقت كنت محتاجة وجودها فيه ..
قمر : ومين قالك ان احتياجنا للام بيبقا بالسن ياليل .. احنا طول الوقت ومهما كبرنا بنفضل محتاجين و متعلقين بامنا .. بعدها عني مش سهل ياليل .. انا مش بس اتأثرت ببعدها لا .. انا حياتي اتغيرت 180 درجة من بعد مامشيت وسبتني اواجه الحياة لوحدي .. مش سهل عليا انا كمان .. بس ف الاول والاخر دي امنا .. مينفعش لما تحتاجنا نديها ضهرنا ونمشي زي ماعملتي ..
تونة بتفتح الباب لقيت كريم ف وشها
تونة : ايه اللي جابك عندنا
كريم : انا جاي عند قمر مش عندك وسعي كدا من طريقي (زقها)
تونة جاية تجري وراه نور مسكتها : تعالي راحة فين مش تسلمي عليا ..
تونة : شوفتي بيزقني ازاي
كنزي : معلش ياتونة بيهزار معاكي ..
هدي : يااهلا وسهلا يااهلا .. اتفضلوا اتفضلوا .. انتي مواقفهم ع الباب ليه ياتونة مش تدخليهم
تونة : وانا مالي انا هما الي واقفين .. اشيلهم ادخلهم يعني
هدي : عيب كدا ياتونة ..
نور : اومال قمر وليل فينهم
هدي : قمر نزلت تشتري حاجات زمانها جاية وليل نايمة لسه مصحتش
كنزي : انا هدخل اغلس عليها واصحيها
نور : خديني معاكي
هدي : اتفضلوا يا حبايبي البيت بيتكم .. انا هقوم احضر الفطار .. مش عاوزة شقاوة ياتونة ها فهماني طبعا
تونة : حاضر ياماما
____________________________
سارة بتفتح الباب
مني : مين ياسارة
سارة : مش عارفة ياماما
سلمي : انا سلمي ياطنط
مني : سلمي تعالي ياحبيبتي اتفضلي .. ريم زمانها بتلبس .. انتو رايحين الدرس مع بعض
سلمي : اه ياطنط .. هي فضلها كتير
مني : مش عارفة ياحبيبتي هدخل اشوفهالك .. ادخلي ياسلمي متقفيش ع الباب
سلمي : حاضر
سارة : انا اسفة اني معرفتكيش والله بس انا اول مرة اشوفك
سلمي : انتي سارة اخت ريم صح
سارة : صح
مني : ريم خلصتي لبس ولا ايه سلمي صاحبتك مستنياكي برا
ريم : اه ياماما خلصت خلاص
مني : طب يلا
سلمي : اهي ريم جت اهي مخلصناش كلمنا .. هجيلك تاني نقعد نرغي براحتنا
سارة : وانا مستنياكي
ريم : انتو اتعرفتوا ع بعض
سلمي : اه دي بقيت صاحبتي كمان
ريم : اكيد كلتي دماغها انا عرفاكي رغاية
سلمي : بزمتك انا رغاية ياسارة
سارة بتضحك : لا خالص
ريم : طيب يلا علشان منتاخرش بقا
سلمي : ماشي يلا
مني : خليبالكم من نفسكم يابنات .. وانتي يا سارة مش هتروحي الكلية
سارة : هقوم اللبس واروح
مني : ماشي ياحبيبتي ربنا يوفقك
سارة : يارب ياماما
_________________________
هدي ف المطبخ وتونة دخللها
تونة : ماما ماما
هدي : نعم ياروح ماما
تونة : انا عاوزة طبق كبيرررر اوي فيه فاكهة كتيررر
هدي : بس كدا من عنيا .. انا هحطلك حاجات حلوة ليكي انتي وكريم وانا هبقا ادخل للبنات ماشي
تونة : لا مش ماشي .. انا عاوزة لوحدي
هدي : حاضر هحطلك انتي لوحدك وهو لوحده
تونة : لا انا عاوزة لوحدي بس هو لا
هدي : ليه كدا ياتونة .. عيب دا ضيف عندنا
تونة : لا بردك انا مش بكلمه
هدي : ليه مش بتكلميه دا كريم جميل ومؤدب
تونة : هاهاهي مؤدب وبيزقني ليه المؤدب
هدي بتضحك : معلش يمكن مش قصده
تونة : مش قصده ف المرتين .. لا دا يقصد يعصبني وانا مش عاوزة امد ايدي عليه كل دا وساكتة
هدي : تمدي ايدك عليه ايه ياتونة مينفعش انتي بنوتة جميلة … مينفعش تمدي ايدك ع حد
تونة : حاضر حاضر
هدي : اهي قمر شكلها جت كمان .. روحي ساعديها وهاتيلي الحاجات اللي جابتها يلا بسرعة
تونة : حاضر
__________
كريم جري حضن قمر اول ماشافها
قمر : وحشتني اوي يا كيمو … بقا كدا اسبوعين بحالهم متسألش عليا
كريم : وانتي كمان وحشتيني .. انا اول لما عرفت ان نور جيالك لبست وجيت معاها علطول
تونة بتتريق : وانتي كمان وحشتيني .. انا اول لما عرفت ان نور جيالك لبست وجيت معاها علطول
قمر : عيب كدا ياتونة .. اعتذريله يلا
تونة بعصبية : لا
قمر : تونة هزعل منك يلا اعتذري
تونة : هو يعتذر الاول علشان زقني
كريم : انا اسف متزعليش
قمر : ها يلا دورك انتي
تونة : جبتيلي المشرميلو اللي بحبها
قمر : جبتلك مارشميلوا ومتتوهيش ع الموضوع يلا اعتذري
تونة : اسفة .. خلاص بقا ممكن اخد المشرميلو بتاعتي
قمر : خدي الحاجة دي ودخليها عند ماما جوا وهتلقي فيهم المارشميلوا وابقي اعزمي ع كريم
تونة : ماشي
قمر : اومال فين نور وكنزي وليل
كريم : ف اوضة ليل جوا
قمر : طب انا هدخلهم وانت اقعد مع تونة
كريم بص لتونة
تونة : ايه عندك مانع ولا حاجة
كريم : هقعد و امري لله
كريم : نعم !
تونة ابتسمت : نعم الله عليك .. شيل معايا يلا
كريم : حاضر
____________________________
” قمر دخلت سلمت ع البنات ”
قمر : وحشني اوي اوي بجد .. عاملين ايه
كنزي : احنا كويسين ياقمر
قمر : والاستاذ احمد و نوجة وكلكم كويسين
نور : كلهم بيسلموا عليكي والله .. البيت بقا وحش من بعد مامشيتوا اصلا .. كنت واخدة ع وجودكم رجعت بقيت لوحدي تاني
كنزي : بقا كدا يانور وانا ايه بقا ان شاءالله
نور : انتي كمان ياستي هتسبيني كمان كام شهر ولا ايه يا عروسة

google-playkhamsatmostaqltradent