Ads by Google X

رواية خادمة الفهد الفصل الثاني و الثلاثون 32 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

  رواية خادمة الفهد كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية خادمة الفهد الفصل الثاني و الثلاثون 32

كانت ليلى تسال اسماء بعد أن جعلتها تعمل اختبار حمل وطلعت النتيجة وسألتها:
/ابن مين الطفل ده يا اسماء
نظرت لها اسماء بغضب وقالت:
/يعنى ايه ابن مين انا محدش لمسنى غير فهد انتى بتقولي ابن مين طيب هو يكون رد فعله ايه
ربطت ليلي على كتفها وقالت:
/يا بنتى انا مش بعتابك يا قلبي حتى لو مش ابنه تقولي انه ابنه سهلة يعني مش شغلنا انتى كنت مراته.
انصدمت اسماء وقالت:
/انا وحشه اه ؛لكن موصلتش ان اخون فهد فاهمه انا مش زيك.
وضعت ليلي يدها فى جانبها وقالت:
/نعم يا حلوة مش زى ازى والكلام الا اتقال من يومين كان ايه، انك كنت فاكره اخوكى وانخطبت لواحد تانى ، عشان ينساكى ،خيلك صريحة معايا علشان اخليك ست البيت ده كله مش خادمة
نظرت لها اسماء بغضب وقالت :
ومين قال انى يفرق معايا اكون ست البيت او غيره انا مش وحشه .
وبدت تضرب نفسها بالقلم وتعيط :
انا بس غبيه خسرت فهد بغباي؛ لعبة عليا أمه واستغلت ان عندها بنت في نفس سنى وكانت بتوقعنى عشان اسيب ابنها ؛ويوم ما خليت الانتقام هدفي خسرت كل حاجه ؛لكن لم اكتشف انها كانت بتلعب عليا وعرفت انها عندها بنت في ايطاليا وكمان لم سافر فهد اجبرته يطردنى ؛ويتجوز واحده تانيه عشان ياخذ نصيبه وقتها رجع فهد منهار فضل يشرب ويسكر كان منهار ويصرخ ويقولى عملت فينا كده ليه وقتها سنده وطلعت بيه علي غرفته علشان محدش يسمعه
سألت منى هدير
انتى ليه خلقتي مشكله دلوقتي واستنى عندك انتى مش من يومين روحت عشان تعطيها جوز سفرك عشان يشتري تذكّر ب اسمك ايه الا حصل ليه مش اديته ليه
نظرت لها هدير وهى تتذكر عندما جات منى وقالت
الباشا وليد طلب انك تجيب الباسبور بتاعك عشان يشتري تذاكر السفر ويتاكد انه شغال
هزت رأسها هدير وقالت:
شغال يا منى هو لسه معمول لي قريب اصلا مكملش شهر تابع للشركة الا انا لي اسهم فيها
شهقت منى وقالت:
انتى ليكى اسهم فى شركه ومعاك فلوس وسبت كل ده وجيت معنا ليه
ضحكت هدير وقالت
مش قولتلك عشان الحلال كل الفلوس والشركة دي من الحرام وانا عاوزة اطهر نفسي من كل ده يلا اسيبك بس خلى بالك من الحاجه ده سبب اكل عيشينا فاهمنى
اتذمرت منى وقالت:
اكل عيش ايه بس انتى طلعت مش سهلة
تركتها هدير واتجهت الى غرفة وليد وقبل ان تدق الباب كان الباب متورب وكان وليد يتحدث بلهجة اردنى وقال
مرح يا اخوى وصديقي لقد وجده وجد الفتاة الذي تصلح ان ترعي امى وتكون زوجتى وام اولادي فى المستقبل كان عندك حق كتيره لم نصحيتنى انزل مصر منكرش تعبت كثير واي وخصوصا كل ما كانت الممرضات تعرف انى رجل اعمل الا هى كانت رافض العرض يا اخوى وصحبتها ضغطي كثير واي عليها وفعلت مثل ما قلت وجيت هنا فى شرم الشيخ اجمل مدينة وتشبه حياتنا فى الاردن عشان اشوف اتترك امى والا لا ولكن لم تتركها وتقولها يا امى كتيره مليحة
رد المتصل وهو سعيد وقال
مش قولت ليك هتلاقي الا هتدخل قلبك وتستحق تكون زوجتك سالت عليها
رد وقال
البطاقه عدت من مطر شرم وسليم وليس لها اي سوابق ومليح كتيره لكن دايم حزين ولم تتحدث وكانت تشعر بالذنب دائما وطلبت ان تتعلم الصلاة وبالفعل تعلمت الصلاه ودايما ملتزم نفسي تثق فيا وتحكى لي
رد عليه وساله
ما اسم من جعلت وليد باشا يقع في الحب
ابتسم وليد وقال
اسمها هدير انا طلبت انه تيجي وهقولها علي كل مشاعري اه حبيتها هى جميله وبريئة وانشاء الله اعوضها كل حاجه حصلت معها
استمعت هدير بكت بالدموع ورجعت الى الغرفة
عادت هدير للواقع والدموع نزلت من عيونها وقالت
سافري انتى يا منى هو محتجلك محتاج واحده مخلصى وبريئة ومش بعيد يحبك ويتجوزك وانا هسمع نصحيتك وهرجع واشتغل فى الشركه بالحلال ومش هبعد عن ربنا ابدا هو نور طريقه لكن حرام استغل حد عشان اطهر نفسى اخرج قولى هى رفضت تسافر معنا وهى اصلا مش ممرضه وجات معايا بس لحد ما تتعود الحاجه عليا سافر متعطلوش نفسكم وانا هرجع لشغلي وتركتها ودخلت الحمام ثم طلعت علي اقعدت الحمام وفتحت الزجاج ورفعت رجلها واستطعت التنقل الى حمام اخر ثم خرجت من غرفة أخرى وذهبت الى السكرتيرة ووضعت خطب ب اسم وليد ثم خرجت من الاوديل ووقفت تاكسي وطلبت منه ينزل بيها علي القاهره
فى نفس الوقت كانت تتحدث معه منى وقالت
رفضت تيجي انا عارفه انها جت معايا بس علشان متقطعش لقمة عيشه وتخلي الحاجه تتعودعليا لكن متصورتش هتسبنى بالسرعةدى هى وعدتنى انها هتيجي معايا ايه الا حصل
شعر وليد بوجع وصمم انه يتحدث معها وطلب من منى وقال
ممكن ادخل اتكلم معاه بالله عليك
هزت رأسها منى وقالت
اتفضل
دخل وليد وبدا يدق علي الباب ويعتذر منها
انا اسف ارجوكى اسمعنى بس هدير انا بحبك يا هدير ممكن اتاخرت اقولها وممكن استعجلت مش عارف لكن انا مقدرش اعيش لحظه من غيرك مهما كنت ايه او حياتك ايه انا متقبل
….
وفى نفسه الوقت كان فهد يبتسم على نفسه ويتذكر ما حدث وقال:
_انتى عارفه يا ملك انتى السبب، ان افكر فى كله ده انتى غيرتنى كلامك هزينا ممكن انتى مكنتيش شفوتنى وقتها عشان الغرفة كانت ظلمة ،لكن صوتك علم فى ودنى وجلس على السرير ورجع راسه الى الخلف
فلاش باك
نزل فهد من المطار وهو فى حاله صعبة جدا ومخنوق وصرخ فى التليفون وقال:
انا عايز اي بنت دلوقتى مفهوم ،انا مش هرجع الفيلة اللى وفى ايدى بنت عشان اكسرها زى ما كسرتنى
رد علي المتصل :
حاضر لكن هدى اعصابك اشوفلك ، عند حد تانى لان اعتماد رفضت بنت تخرج من عندها وقالت:
ان في بنات هربت وانك بتهربهم عمد
كان فهد غضب جدا وقال:
نعم يعنى ايه مش راضى انا اشمعلها المكان مفهوم، اقفل انا هروح ل اعتماد زفت واشوف اخرتها .
اغلق فهد الهاتف
ووقف بالسيارة لم يعلم ماذا يفعل يشعر بالضياع سنين بضيع اقدم عيونه اخرج زجاجة خمر
وبدأ يشرب فيها داخل السيارة وهو يصرخ من داخله انخطبت ل محمود السواق يا اسماء ،ده كله اخر طموحك يا وطي ،اقسم باالله العظيم ل اجيب واحده تكون ستك وتاج راسك، ومش عشان الفلوس لا علشان اكسرك وبعدها اخرجك زى ما امى طلبت لانها عندها حق مليون مره
ساق السيارة وذهب عند اعتماد وهو مش فى وعيه ودق الباب .
وقتها ملك استطعت انها تفك نفسها وكانت ذهبت نحو الباب وفجاة الباب فضل يدق جامد
بدات تشعر ملك بخوف وتلتفت يمين ويسار ثم دخلت غرفه بجورها سريعا
قام الامن واتجه نحو الباب ونظر من الكاميرات وعندما رأى فهد بدأ يفتح الباب ب المفتاح كانت ملك متابعه الموقف، وبعد كده شكرت ربنا انها لم تتهور الباب مغلق بكذا مفتاح وكذا قفل سجن
صحيت اعتماد ورحبت ب فهد وقالت:
اهلا يا باشا ايه الغيبة الطويل ده
هز راسه وايده وهو يمسك الزجاج وقال:
عايز اي بت من عندك دلوقتي حالا
رفضت اعتماد وقالت:
ازكوذمي يا باشا ميتعز عليك ،البت اللي فاتت جات مطرود ومضروبة من الا اسمها اسماء ده ،وحضرتك كنت جايه بردو سكران وغيرها مصدقت هربت انا بجيبهم بالعافية
صرخ فهد وهو مش فى وعيه هدفعلك الا انتى عايزها وات امن معاكى يقف اقدم بابا بيتي لو هربت يستلمها
ردت اعتماد تمام هات الفلوس الاول وطلبت من الشباب يدخله نفس الغرفه اللي كانت فيها ملك
وخرجوا كان فهد بيطوح ويقع خرجت ملك من خلف ستاره وسندته وقالت:

خالى بالك واقعدته على الكرسي وهى بتعتبه وقالت:
بتعمل فى نفسك كده ليه، بس وترمى فلوسك للهباب ده ارحم نفسك ربنا غناك عشان تفرق من مالك على الفقير والمحتاج ،مش علشان تصرفهم هنا او تشرب
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم انا شفوت هنا العجب ربنا يخلصنى من هنا قوم بالله عليك روح بيتك وفوق كدة وحل مشاكلك من دون غضب ربنا ومادم معاك فلوس ما تتجوز وافتح بيت واسرة
زعق فهد وانتى مين انتى يا حتة بيت ل طلعت والا نزلت غور من وشى مش ناقص بنت ذيك تعطنى درس فى الاخلاق
اتنهدت ملك وقالت:
انا اشرف منك على فكرة ومخطوف هنا اقولك انت زى غيرك متبهدل ومش فى وعايك انتظر مين ينقذنى من المخروبا ده يارب خدنة يارب بجد تعبت يا حبيبي يا الله اللَّهمَّ إنِّي عبدُك، ابنُ عبدِك، ابنُ أمَتِك، ناصيتي بيدِك ، ماضٍ فيَّ حكمُك، عدْلٌ فيَّ قضاؤُك، أسألُك بكلِّ اسمٍ هو لك سمَّيْتَ به نفسَك، أو علَّمْتَه أحدًا من خلقِك، أو أنزلتَه في كتابِك، أو استأثرت به في علمِ الغيبِ عندك، أن تجعلَ القرآنَ ربيعَ قلبي، ونورَ صدري، وجلاءَ حَزَني، وذهابَ همِّي
إن تنقذنى من كل شر وسوء أن ترحمنى يارحم العالمين ارحمنى انا وعبدك هذا الذي وقع في هذا الوحل سامحه يارب ونور الظلام الذي يغمى عنه مثل هذا الظلام الذي يغمى كل شي فى المكان فك كربه وأخرجه واخرجنى من هذا المكان سالمة
سمعت صوت حد جاية جريت استخبت خلف الستارة
جات اعتماد وهى تزعق فى الجميع
فين البت نغم غارت فين آخر يوم في عمرك لو بت ده هربت
كان فهد بين الوعى والا وعى وسمع صريخ اعتماد ثم اقتربت منه
وقالت:
البنت جاهزة هات ١٠ باكوا وخده لحد ما ادور على المفعوسة نغم
نظر لها فهد وسألها
مين نغم ده
ردت اعتماد وقالت:
متشغليش بالك يا باشا بنت معسلج واحد باعها وقال انها بنت مقطعه السمكة وديله رغم سنها الصغير لكن طلع ضحك عليا ابن الرافضة والبت بنت بنوت ومحدش قرب منها وبحاول اخليها تحت طوعى لكن رفضه وانت عارف دخول الحمام مش زى خروجه
تذكر كلمات ملك ونظر إلى الستارة وشاف ملامحها وهى خايفة أن حد يمسكها ثم قام وطلب منها يخرجوا ثم قال:
بكرة جهز ليا نغم عايز اقابلها
استغربت اعتماد وقالت:.
ده تمنها غالي اوى يا باشا
هز رأسه وقال
ابعت رساله بالمبالغ وبكرة يكون عندك وحسك عين حد يقرب منها مفهوم هى مستخبى جوى خلف الستارة وحياة امى لو بكرة حصل حاجه مع البنت ل اولع المكان ده ب الا فيه فاهمة
هزت راسها اعتماد وقالت:
حاضر متقلقش المهم هتاخد البت الا طلبتها
رفض فهد وقال
لا شكر غيرت راي بكرة جاي
خرج فهد وساق بالعافية لحد ما وصل البيت وكان بيتوح ويصرخ ليه عملت كده في انتى دمرتني لكن أنا هدمرك بكرة يكون بداية تدميرك يا اسماء
اقتربت اسماء منه وسندته وطلعت معه الغرفة وقالت:
ليه عايز تدمران انا بحبك يا فهد
والله العظيم بحبك
وضمته بكل حب انا معاك ومش هسيبك انا النهارده عرفت أن كنت غبي ارجوك حبيبي اوعى تسبنى انا بحبك ووعدك اصلح كل حاجه
نزلت دموع فهد انتى سبتنى انتى قولت عليا انى مش رجل خليتنى اترمى في حضن العاهرات
اعتذرت اسماء وقالت:
اسفة يا حبيبي اسفة على كل كلمة قولتها انا من النهارده ملكك كل الا قولته كان من وراء قلبي اقسم بالله من وراء قلبي أن محدش لمسنى غيرك والا حد يلمسنى غيرك انا اشتقت ليك جدا اترم فهد فى حضنها وهو يعتقد أن أحد غيرها وحصلت علاقة بين فهد واسماء استيقظ من النوم وجد اسماء فى حضنه اتنفدت وصرخ
انتى بتعملى ايه هنا انتى اتعديت حدودك امشي يا زباله يا وقحة والا زهقت من محمود قولت ترجع ل فهد الاهبل الا مش رجل صح
قامت اسماء والدموع نزلت من عيونها وقالت:
انا مكنتش اقصد اسمعنى ارجوك مامتك هى السبب
لم يستمع لها فهد وجرها من على السرير وخرجها برا النهاردة انا كشفتك على حقيقتك انتى حقيرة ومينفعش معاك الحلال انتى عايزاه تعيش في الحرام وبس كل مرة كنت اجى مع بنت كنت بتطردها وانا مش فى وعي وتقوم انتى معايا في علاقة ومادم عجبك اوى كدة ليه اهانتنى لكن النهارده انا خلاص كرامتى رجعت لي وهتجوز
صرخت اسماء وقالت:
مش هتقدر عشان انا مراتك انا مراتك يا فهد
ضحك فهد بسخرية وقال:
انتى نسيت يا سفلة انا طلقتك اطلع برا وهتخرج من برا البيت ده ومش محتاج ليك
صرخت اسماء وقالت:
مش هتقدر تخرجنى من حياتك عشان انا حامل منك اه انا كنت بنام معاك وانتى مش فى وعيك عشان انت زوجى انت ملكى ومفيش بنت ليه حق تلمسك مفهوم
ضحك فهد بهسترية وقال:
بعد سنه ونص افتكرت أن كنت جوزك مش انتى قولت انك تفضلي تكون خادمة ومتعيشش لحظه بانك تكون مراتى صح والا نسيتى ومش مصدقك انك حامل اخرج برا وعشان تطمنى انا عمرى ما اعترف ب الطفل الا انتى بتتكلم عنه عشان انا طلقتك وبكرة هجيبلك عروستى
صرخت اسماء وقالت:
هرفع قضية وهقول أن مراتك وابوى ابن ارفض الطلاق فاهم انا مش هبعد عنك وهقدر اخليك تسامحني وعد
ضحك بسخرية وقال:
اعلى ما فى خيلك اركبيه واغلق الباب فى وشها
فاق فهد ورجع الواقع على صوت ملك بعد ما طلعت وهى مفزوع والخوف ظهر على وجهها
وقالت
الحق يا فهد الحق
نظر لها فهد وابتسم وقال
الله اسمى حلو اوى منك
انتبهت ملك وقالت
اسفه مش قصدي فهد باشا الحق بس اسماء حامل وبتقول ان الحمل منك انت
ابتسم فهد ووضع رجل على رجل وقال
نعم عارف وجيبتنى ليه بقي والا انت فاكر ان اساعدك انك تظلم بنت وتاكلها لحم وترميها عظم ده بعدك
ارجوك اسمعينى واحكم
رفضت ملك وقالت:
مفيش حكم في الموضوع ده انت متأكد ان الطفل ده ابنك ولا لا
نظر لها فهد وهو ساكت
رفعت صوتها انطق قول متأكد والا لا

google-playkhamsatmostaqltradent