رواية نادرة قلبي الفصل الاول 1 - بقلم دعاء احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية نادرة قلبي كاملة بقلم دعاء احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية نادرة قلبي الفصل الاول 1

نعم!!!!، أنتي اتجننتي يا مرات ابويا

عايزانى انا اتجوز دا !!!

بقا انا نادرة بنت الحج موسى علي سنة و رمح تتجوز حته صياد الصبح و ميكانيكي اخر النهار ليه ان شاء الله بايرة و لا بايرة

دا انا عندي أموت و لا اتجوزه……..

جليلة بسخرية و حب :

يا اختي اللي يشوفك يقول ان في حد عجبك و لا في حد بيفضل معاكي بلسانك اللي عايز قاطعه دا يا بت ما تبطلي النفخة الكدابة دي، دا مفيش عريس اتقدملك الا و مشي من هنا و هو ناقص يولع في نفسه

و بعدين تعالي هنا يا بت، هو انتي تطولي تتجوز حسن أبو علي دا نص رجالة الحي يتمنوه لبناتهم هو فيه زيه و لا فيه في جدعنته و رجولته مع الكل

و يااختي مالهم الصيادين ابوكي نفسه كان صياد و اشتغل لحد ما كبر و عمل اسمه.

ردت نادرة بغضب و عناد :

=برضو مش هتجوزه و اللي يحصل يحصل، انتي عايزة بنات الحتة يقولوا راحت في الاخر اتجوزت الكحيان دا و بعدين دا بيخوف يامرات ابويا

و بعدين لو انتي عجبك اوي كدا جوزيه للبت بنتك هي أولى مني بيه.

جليلة قعدت جانبها على الكنبة و نادرة بتبص للبحر من البلكونه و مربعه ايديها ادامها

=بصي يا نادرة يا حبيبتي انتي عارفة اني بحبك زي بنتي و أنا عمري ما فكرت فيك أنك بنت ضرتي يعلم ربنا اني بتمنالك الخير

حسن جدع و راجل من ضهر راجل

و هو لو بيشتغل كذا شغلانه فدا علشان هو متربي بجد و مش عايز في يوم يتذل علشان القرش

الجدع دا بالذات لو لفيتي العالم كله مش هتلقي في جدعنته فكري فيها يا حبيبتي.

و بطلي عناد علشان ابوكي من ساعة ماطفشتي العريس الاخير و هو مستحلفلك انتي فاهمة

حسن هيجي بليل….

نادرة بغيظ:مش هتجوزه يعني مش هتجوزه

مش بعد ما رفضت دكاترة و مهندسين اتجوز حتة ميكانيكي….

جليلة بغيظ منها :و الله الكلام معاكي حرام يا بت، قومي قامت قيامتك، دا الميكانيكي دا بنات الحي كلهم يتمنوله الرضا بس نقول ايه بقا نصيبه المهبب انه طلب ايدك انتي

شهقت نادرة بغيظ و حدة:

=نعم! هو يطول اصلا

جليلة بخبث:نادرة اوعي يا بت تكوني شايفاك شوفة كدا و لا كدا تبقى سنتك زفت انا بقولك اهوه ابوكي مستحلفلك فعقلي كدا

نادرة بصتلها بتوتر و ردت:

=شوفة ايه بس يا مرات ابويا انتي بس بيتهيألك كل دا عشان سي حسن بتاعك.

جليلة :على الله يكون دا السبب، انا هدخل اشوف البت زوبا جهزت العشا ولا لاء ابوكي زمانه على وصول

نادرة:ياريت برضو يا مرات ابويا قومي.

===================

في ورشة ميكانيكة بسيطة على أول الحي

كان حسن تحت العربية بيصلح فيها عطل، دخل الورشة عامر صاحبه

عامر :حسن يا صياد جد الكلام اللي سمعته دا؟

خرج من تحت العربية و رد بجدية:

سمعت ايه يا شئي سمعني؟

=انت طلبت ايد نادرة بنت الحج موسي.

حسن قام و حط العدة على جنب و رد بجدية:

=و دا يزعلك في حاجة؟

عامر :

=يزعلني في حاجة؟ انت بتهزر يا ابو علي؟! بقا انت عايز تتجوز البت ام لسانين دي زي القطط، بس الشهادة لله بتيجي عندك و تبقى عاملة زي الكتكوت المبلول

حسن بجدية :

= نادرة!! لا دا موضوع طويل عايز قاعدة طويلة و أنا مش فاضي ورايا شغل كتير في الورشة و بليل لازم اطلع على السويس عايزين نشتري شوية حاجات لزوم الورشة


حسن بحدة: مينفعش لازم أنا اللي اروح لان البضاعة اللي عايزينها بمبلغ كبير و فيها تحويشة سنتين و نص الطريق مش امان، أنا هطلع على السويس اجيب الحاجة و على بكرا بليل هاجي انت عارف انا لسه بشطب الشقة بتاعتي و يادوب الفلوس اللي كانت معايا جهزت بيها ليلى اختي و الحمد لله اتجوزت

يعني لازم الم قرشي.

عامر بحب:متقلقش يا خويا ان شاء الله خير و بعدين ايه الجمال دا، و الله احلي عريس في الدنيا كلها

حسن ابتسم بسخرية :يا اخويا انت و الله ما فاهم حاجة

عامر : و الله أنت اختارت الغالية فتقل جيبك يا شق الشقاوة.

حسن :سيبها على الله

#نادرة_قلبي….حسن و نادرة

 رواية نادرة قلبي الفصل الاول 1 -  بقلم دعاء احمد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent