Ads by Google X

رواية النقاب ليس عائق الفصل الاول 1 - بقلم هند حارس

الصفحة الرئيسية

 رواية النقاب ليس عائق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم هند حارس 

رواية النقاب ليس عائق الفصل الاول 1 

الفصل الاول
الام:هتفضلي لحد امتي متمسكه بالنقاب؟ انتي بقالك اكتر من 3شهور متخرجه ومفيش مستشفي واحده قبلت تدربك بسبب النقاب دا 

ردت عليها أبنتها بضيق من ذلك الحديث الذي تعيده عليها مرارًا وتكرارًا:
 ‏ياماما قولتلك النقاب مش هخلعه وبعدين لسه في مستشفي كبيره بتدرب المتخرجين الجداد ادعيلي إنهم يقبلوني إن شاءالله يلا بقا هنزل سلاموز

ذهبت في محاولة أخرى منها لإيجاد الوظيفه التي تبحث عنها في تلك المستشفى وحدثت نفسها وهي تدعو الله :‏يارب دي اخر امل ليا لأنها مستشفي كبيره وبتمني إنهم يقبلوني لاني هكتسب خبره كبيره منها مع اني تقدير ممتاز بس احنا في بلد مش بتهتم غير بالوسطات والمظهر يالا مش مهم علي أساس أنه هخلعه يعني بسم الله 
سلمي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
‏موظف الاستقبال:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
‏سلمي:انا سمعت أنه في تدريب في المستشفى للأطباء المتخرجين 
موظف الاستقبال: ‏ اه حضرتك جايه تقدمي لبنتك ؟
سلمي: ‏لا جايه اقدم لنفسي 
‏موظف الاستقبال وهو ينظر لملابسها والتي لاتظهر منها شيء:ودا ازاي يعني 

ردت عليه بضيق من تلك النظره التي كان ينظر بها: ‏
هو اي اللي ازاي انا دكتوره لسه متخرجه جايه اقدم عشان التدريب اللي بتعمله المستشفي كل سنه وبتاخد منهم الطلاب المتميزين 
‏الموظف :بس احنا مش بنقبل منتقبات روحي دوري علي شغل في حته تانيه 
سلمي: ‏طب ممكن أقابل المدير 
الموظف:المدير مش بيقابل حد 
سلمي: ‏لا ما هو انا لازم أقابله عايزه اعرف المشكله عندي ولا عندكم هو انتوا هتشغلوني انا ولا نقابي مش فاهمه ؟
الموظف: تمام ثانيه
هاتف مديره وهو ينظر لها بضيق وكأنها كائن غريب:
‏الو ايوه يافندم في واحده من الطلاب المتخرجين جايه تقدم 

‏يزن:طب واي المشكله العدد اكتمل؟ 
الموظف: ‏لا يافندم بس دي منتقبه وحضرتك قولت متقبلوش المنتقبات وهي عاوزه تقابل حضرتك 
‏ يزن :تمام ابعتها 
‏الموظف:اتفضلي معايا 
حدثت سلمى نفسها وهي تذهب خلفه بتوتر: ‏روحت معاه وانا جوايا هموت من الخوف مش عارفه ليه انا اصلا عمري ما اتكلمت مع حد كان لازم اعمل فيها شجاعه اوي ربنا يستر 
‏خبطت عالباب ودخلني وكان هيقفل الباب بس قولتله سيبه مفتوح 
‏دخلت وكان في دماغي أنه واحد كبير وعجوز بقا بس لقيته واحد صغير يعني مش كبير اوي فأنا أتوترت وغضيت بصري بسرعه اول ما سمعته بينادي 
يزن: ‏يا آنسه ممكن حضرتك تقولي عاوزه اي بلغوني إنك مش راضيه تمشي غير لما تقابليني 
‏ 
سلمي: ‏ممكن اعرف حضرتك انتوا مش بتقبلوا تشغلوا المنتقبات ليه ؟
‏يزن ببرود:دي حاجه متخصكيش 
‏سلمي :لا تخصني لما ما تقبلونيش لمجرد اني لابسه نقاب تبقي تخصني لما اكون من أوائل دفعتي والمفروض انكم بتقبلوا المتفوقين عشان تدربوهم في المستشفى وترفضوني لمجرد اني لابسه النقاب عشان ارضي ربنا يبقي يخصني انا جيت هنا بس عشان افهم اي العيب اني اكون لابسه النقاب جربتوا شغلي وشوفتوا اني مش قده ؟

يزن :كل واحده لابسه النقاب هتقولي الكلمتين دول وهما بيداروا مصايبهم ورا النقاب 

ردت عليه سلمى بثقه وتساؤل:حضرتك اتعاملت معايا؟ شوفت مني حاجه وحشه تخليك تقول كدا ولا بتتعامل معايا علي حسب تجربتك مع حد تاني ؟

نظرت له ذلمى بعد تلك الكلمات التي شعرت إنها أصابته بشيء لا تعلم ماهو ولكنه كان بادي عليه التوتر :
تمام قدامك 5شهور هتتدربي مع المتدربين في المستشفى لو حصل غلط واحد من ناحيتك انا هخليكي تقعدي بشهادتك في البيت 

✍️ 
   •تابع الفصل التالي "رواية النقاب ليس عائق" اضغط على اسم الرواية 
رواية النقاب ليس عائق الفصل الاول 1 - بقلم هند حارس
menna

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent