Ads by Google X

رواية اسمي جميله الفصل العاشر 10 - بقلم حروف كاتب

الصفحة الرئيسية

 رواية اسمي جميله (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حروف كاتب

رواية اسمي جميله الفصل العاشر 

الحلقة العاشرة  والحلقة الحادية عشر

هاااتشو 
خرجت العطسة القوية من جميلة 
ضحكت فاتن 
فاتن: خدي يا جميلة اشربي ده 
مسكت جميلة الكوباية وقالت: ايه ده 
فاتن: ده مشروب مخصوص البرد 
جميلة: لا ريحته وحشة جدا 
فاتن: جميلة ارجوكي انتي مبترضيش تاخدي الادوية ولا بترضي تشربي حاجة انتي كدة صحتك هتدهور ومتنسيش انتي لسه في فترة النقاهة 
جميلة: دوا ايه 
انا عمري ما اخدت ادوية انا بيجيلي البرد يبهدلني وبعدين اقوم منه زي الحصان 
فاتن: حضرتك انتي كدة بتخالفي قوانين الطبيعة 
جميلة: نعم 
ضحكت فاتن 
جميلة: ماهر فين 
فاتن: ماهر بيه 
مش شوفته بعد الفطار بتهيالي هيبقى في المكتبة 
جميلة: المكتبة؟  
عندكوا هنا مكتبة 
فاتن: طبعا فيه 
جميلة: طب انا عايزة اروحله 
فاتن: لا مينفعش لازم ترتاحي الاول 
جميلة: فاتن 
فاتن: اشربي ده الاول وبعدين نبقى نشوف الموضوع ده 
خدت جميلة الكوباية 
جميلة بخبث : انا مش فاهمة انتي خايفة عليا كدة ليه انتي كنتي بتكرهيني زمان 
فاتن: ياه انتي لسه فاكرة 
جميلة: وانسى ليه بقا. 
فاتن: انا مكنتش بكرهك كنت بس بضايق من تصرفاتك الهبلة 
بس خلاص بقا ميبقاش قلبك اسود 
جميلة: ودلوقتي وقعتي في دباديبي مش كدة 
ضحكت فاتن 
فاتن: انا هنزل بقا عشان ورايا شغل 
اشربيه كله هاه 
جميلة: حاضر حاضر 
                            ****
في بيت ماجد 
راح ماجد يفتح الباب وفجاة لقى سارة في وشه منهارة من العياط 
ماجد: سارة 
من غير ما ترد وقعت سارة بين ايديه 
بعد ما فوقها ماجد 
ماجد: انتي كويسة 
سارة: ايوة 
ماجد: مالك في ايه 
رجعت سارة تعيط تاني 
سارة: محمود طلقني 
ماجد: ايه 
سارة: طلقني يا ماجد ورماني في الشارع 
ماجد: ومروحتيش عند بابا ليه 
سارة : انا مشيت من عنده بمزاجي تفتكر هيوافق ارجع تاني 
وزادت دموعها وعلي صوتها اكتر 
ماجد: اهدي 
سارة: خد مني كل حاجة العربية والبيت وكل حاجة 
بعد ما اقنعني اكتبهم باسمه 
وعارف ايه كمان 
يصلها ماجد باهتمام 
سارة: خطب بنت جديدة وذلني ورماني بشنظة هدومي 
معنتش عارفة اعمل ايه
طبطب ماجد عليها 
سارة بعصبية: متلمسنيش 
وبعدت عنه وقالت بنفس العصبية: انت السبب في كل ده لولا اني حاولت اساعدك عمري ما كنت همشي من البيت انا مش عارفة اعمل ايه مش عارفة 
ماجد: هتنحل يا سارة هتنحل 
سارة: انت كداب هتحل ايه ولا ايه 
ماجد: متقلقيش انا هتصرف 
                          **** 
في القصر 
فاقت جميلة 
جميلة: انا فين 
وقامت من مكانها ودخلت خدت دش وبعدين لبست فستان جميل 
وسرحت شعرها 
جميلة: يا ربي حتى مهما عملت هفضل زي ما انا 
خرجت برا الاوضة 
جميلة: ودلوقتي المكتبة دي فين 
مي: جميلة
لفت جميلة وشها 
جميلة: عمتو 
  مي: شايفة انك اتحسنتي اوي 
جميلة: الحمدلله 
عمتو متعرفيش ماهر فين 
مي: بتهيالي في المكتبة 
تحبي تروحيله 
جميلة: ايوة 
وصلتها مي 
مي: انا هسيبك بقا 
انبهرت جميلة 
كانت مكتبة كبيرة وبابها مرصع زي الدهب 
فتحت جميلة الباب 
وانبهرت برفوف الكتب 
جميلة: واااااااو 
ولقت ماهر قاعد على مكتب 
جميلة: مااااااااهر 
ماهر: جميلة 
انتي هنا 
جريت جميلة وقفت جمبه 
جميلة: بتعمل ايه 
ماهر: انتي ايه اللي قومك من السرير 
جميلة: زهقت بقالي اسبوع قاعدة فيه 
ماهر: ايوة بس 
جميلة: انا كويسة انا صحتي احسن منك لعلمك 
ضحك ماهر 
جميلة: انت بتعمل ايه 
ماهر: بقرا 
جميلة: بتقرا 
ماهر: ايوة 
شافت جميلة الكتاب 
جميلة: اه ده زي القايمة اللي ادهالك الجرسون في المطعم لما كنا في انجلترا 
ماهر: متجيبيش السيرة دي تاني يا جميلة مش عايز افتحها 
جميلة: زي ما تحب يا حبيبي 
وانصدمت ووشها احمر 
ماهر: قولتي ايه 
جميلة باحراج: مقولتش حاجة 
ماهر: لا قولتي 
جميلة: لا مقولتش 
بقولك ايه ما تعلمني 
ماهر: انتي بتهربي بقا 
سكتت جميلة من الكسوف 
ضحك ماهر وقال: اقعدي اقعدي 
قعدت جميلة 
جميلة: انت بتعرف تقراها 
ماهر: ايوة دي زي القراية بالعين بس الفرق بتقري بصوابعك 
انتي بتعرفي تقري مش كدة 
جميلة: طبعا بعرف انت فاكرني جهلة 
ماهر ضحك 
جميلة: انا هروح اجيب كتاب من فوق 
ماهر: بس خدي بالك 
جميلة: حاضر 
وقفت جميلة على الكرسي وبدات تفتش في الرفوف 
جميلة: يا ربي كله انجليزي كدة 
وفجاة لفت نظرها كتاب بني شكله قديم 
جميله: ايوة انا عايزة ده 
ومدت ايديها تجيبه وفجاة اختل توازنها ووقعت على الارض 
جميلة: اي اي اي 
قام ماهر من مكانه 
ماهر: جميلة انتي كويسة 
جميلة: ايوة متقلقش 
وشافت الكتاب اللي وقع جمبها 
كان مكتوب عليه " البوم " 
جميلة: البوم؟  
خدت الكتاب وفتحته 
واتفاجات باول صورة 
كانت صورة عيلة ماهر كلها 
امه وابوه وهو وطفل صغير 
جميلة : الصورة دي هي هي اللي في الصالة 
وقلبت صورة كمان 
لقت صورة لماهر مع طفل صغير عمره تقريبا 3 او 4 سنين 
جميلة: يوغتيي 
وقلبت الصورة وقرت اللي في ضهرها 
" ماهر وزياد " 
جميلة: زياد
مين زياد ده وراح فين 
وكملت تقليب كانت صور عائلية كتير وفجاة 
شافت صورة 
كانت لماهر باصص للارض بحزن من غير اي حد من افراد عيلته 
جميلة: ماله ماهر هنا 
وقلبت لقت ماهر بس مع جده
وبعدين مع عمته 
جميلة: هو ليه متصور معاهم من غير عيلته 
" ماهر قتل عيلته " 
نفس الصوت اتكرر في ذاكرتها وافتكرت كلام فاتن " الكلام عن اللي حصل لعيلة ماهر وليه مجرد الكلام جريمة " 
جميلة: معقولة 
وخلصت الصور 
اخر صورة كانت لماهر وهو كبير لوحده 
بنفس البصة الحزينة 
جميلة؟  
فاقت جميلة على صوت ماهر 
ماهر: انتي لسه هنا 
جميلة بصوت خايف: اه انا هنا 
ماهر: طب ايه مش يلا نمشي بتهيالي معاد الغدا قرب 
جميلة: اه طبعا طبعا 
حطت جميلة الالبوم في مكانه 
وراحت تسند ماهر وفي دماغها الف سؤال وسؤال 
                            **** 
قامت سارة من السرير 
كانت عيونها متورمة من العياط وحالتها حزينة جدا 
سارة: ماجد 
اتاكدت انه مش هنا وراحت عند المطبخ 
وطلعت السكينة
سارة: باي باي يا ماجد يا بابا يا عيلة النمر 
باي باي يا دنيا 
ومسكت السكينة ووجهتها ناحية قلبها 
مباشرة !!! 
                         **** 
في قاعة الطعام 
قعدت جميلة وماهر 
ماهر: جميلة مفيش حد معانا مش كدة 
جميلة: لا عمي وعمتو مي مشيو من بدري 
ماهر: تمام 
اصلي عاملك مفاجاة 
جميلة بدهشة: مفاجاة 
وفجاة ارتفع صوت اطفال كتير 
وانفتح باب قاعة الطعام 
ودخل 3 اطفال وهما بيصرخوا: جميييلة 
جميلة بفرحة : معقولة 
كان الاطفال التلاتة اخوات جميلة 
ندى وفاطمة وسالم 
بعد احضان كتير قالت جميلة بدهشة 
: انتو جيتو ازاي 
ماهر: انا اللي جبتهم 
بصتله جميلة بدهشة 
كمل ماهر: لما عرفت انهم وحشوكي قولت اجيبهم يقعدوا معاكي شوية 
طلبت من مامتك تيجي لكن قالت مش هتعرف تيجي 
جميلة: اشكرك ازاي مش عارفة 
ندى: فاطمة سالم هو ده الامير بتاع اختي 
الاتنين في دهشة: الامير 
وجريو عليه حضنوه 
ماهر بضحك: براحة شوية هتموتوه 
هتموتو الامير بتاعي يخربيتكوا 
                               ****
   في اوضة جميلة 
كانت جميلة بتحكي لاخواتها حكاية 
بعد ما خلصوا 
سالم: جميلة عايزين نستحمي 
فاطمة: ايوة يا جميلة عايزين 
جميلة: طيب يلا هحميكوا كلكوا 
سالم: عايزين نستحمي كلنا سوا زي زمان 
احمر وش جميلة 
ماهر: كنتو بتعملوا ايه 
جميلة باحراج : دول بيخرفوا 
فاطمة: والامير كمان يستحمى معانا 
جميلة: ابييييييييييييييه 
ضحك ماهر 
جميلة: متضحكش يا اكبر المنحرفين 
قوم يلا منك ليها روحو نامو في اوضتكوا 
ندى: هنام معاكي 
جميلة: مينفعش 
ندى: ليه 
جميلة: عشان مش هينفع 
ماهر: وماله ننام كلنا سوا 
جميلة بفرحة: انت بتتكلم جد 
ماهر: ايوة بتكلم جد 
  جميلة واخواتها في صوت واحد: هييييييه 
ضحك ماهر
                          **** 
رجعت مي وبسيوني بعد سفر يوم كامل 
دخلت مي الصالة ولقت المنظر التالي 
كل الفرش واقع على الارض 
اللوح المتعلقة مرمية 
اخوات جميلة التوام بيتخانقوا 
ندى الكبيرة مبعترة ورق ملون في كل مكان 
مي: ايه اللي حصل هنا 
فاتن: مدام مي دول اخوات جميلة 
مي: ده بركان ضرب البيت ولا ايه 
عجز بسيوني عن النطق بعد المنظر اللي شافه 
😂😂😂😂
نزلت جميلة بسرعة وشافت الكارثة 
جميلة: يلهوي 
انا اسفة اوي يا عمتو يا عمي 
وصرخت واتحولت فجاة: تعالو هنا كلكوا 
جم التلاتة وانضربوا تلات اقلام معتبرة 
جميلة: نضفوا الكوارث دي سامعين 
هز التلاتة راسهم ووسط ذهول الكل رجعت الصالة زي ما كانت 
جميلة: شاطرين يا حلوين 
ضحكت مي وقالت: انتي ايه ازاي قدرتي تسيطري عليهم كدة 
جميلة بثقة: حضرتك انا كتالوج في التعامل مع الاطفال 
مي بضحك: ماهو واضح 
 بس اخواتك جم منين 
جميلة بخجل: ماهر طلب انهم ييجي امبارح 
لو عاملين ازعاج انا ممكن امشيهم 
مي: لا لا بالعكس دول رجعوا للبيت جو البهجة تاني 
يظهر ان كلكوا كدة 
جميلة: كلنا ايه 
مي: اول ما الواحد يشوفكوا يفرح 
سبحان الله 
ضحكت جميلة بخجل 
                            **** 
وقفت جميلة في الجنينة وقالت: ياه اخيرا حبة هدوء 
وفجاة جه خد من وراها وحط ايده على عينيها 
جميلة: ماهر مش كدة 
جالها صوت خشن بيقول: للاسف لأ 
ارتعبت جميلة وبصت وراها بسرعة 
لدرجة انها وقعت على الارض 
جميلة برعب: انت مين؟  
ضحك الراجل بصوت عالي اوي 
ومدلها ايده وقال: انا بخوف اوي كدة 
هاتي ايدك اساعدك 
قامت جميلة لوحدها وقالت: انت مجاوبتنيش 
قالها الراجل بثقة: انا ماجد عم ماهر مش فاكراني يا جميلة 
انصدمت جميلة وقالت  : انت كداب انا شوفت ماجد عم ماهر في الفرح ومكنش شبهك.
ماجد: ايوة لاني كنت متنكر 
جميلة بضيق: طيب فرصة سعيدة عن اذنك 
ومشيت بسرعة 
بصلها ماجد بصة خبيثة 
                             *** 
في الصالة 
قعدت الاسرة كلها 
جميلة حوالين اخواتها 
بسيوني بيشرب قهوته 
ماهر بيقرا حاجة 
ومي بتغزل حاجة 
وفجاة دخل ماجد 
ماجد: يا سلام على المنظر
الى لمة عائلية 
وللاسف 
ناقصاني 
اتصدم الكل ووقع بسيوني قهوته وقام من مكانه وقال بغضب: ماجد 
ماجد: ليك وحشة كبيرة 
وكمل بخبث: يا بابا 

(💙( 

  •تابع الفصل التالي "رواية اسمي جميله" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent