رواية حكاية قمر الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم وردة في البستان

الصفحة الرئيسية

    رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حكاية قمر الفصل الخامس والثلاثون 35

صافي : ايه دا ياماما انتي لسه ملبستيش
هدي : لا ياحبيبتي .. روحوا انتو وانبسطوا .. انا خليني هنا
صافي : ليه كدا بس يا دودو .. تعالي غيري جو انتي مبتخرجيش خالص
هدي : المرة الجاية هاجي معاكم ان شاءالله
صافي : ماشي ع راحتك .. يلا ياسهر علشان منتاخرش ..
سهر : انا خلصت اهو .. مستعجلة ع ايه
صافي : اسر وحشني اوي عاوزة اشوفوا .. ومتشوقة اوي للحفلة اللي اتفقنا عليها
هدي : حفلة ايه
سهر : حفلة العيد ميلاد طبعا .. يلا ياصافي ياحبيبتي قبل ماتودينا ف داهية
صافي : يلا
سائر نازل ببدلة شيك جدا : استنوا انا جاي معاكم
الكل بصله باستغراب
سائر : بتبصوا كدا ليه .. بلاش اجي
سهر : لا طبعا ياحبيبي تعالي
سائر : ماشي يلا بينا
صافي : يلا
_____________________________
وليد : أيوة يا ست سارة .. كل دا بتلبسي ..
سارة : لا انا اهو داخلة ع العربية والله
وليد : فين دا ..
سارة ركبت : اهو جيت
وليد : سااعة ملطوع لحضرتك .. ماكنتي طلبتي اوبر ولا أي حاجة
سارة : كنت عاوزة اروح معاك ياوليد .. مش عاوزة امشي لوحدي
وليد : ماشي ياستي
سارة : مقولتليش ايه رايك ف الفستان
وليد مبصلهاش : اه حلو ممكن نطلع بقا
سارة اتضايقت : ماشي يلا
__________________________
” الناس جت والاغاني شغالة وكل حاجة جاهزة ”
ليل واقفة هي وتونة .. اسر راحلهم
تونة : احم احم
اسر : عاملة ايه ياتونة .. وحشتيني والله
تونة : وانت كمان موحشتنيش
اسر : الله يكرم اصلك .. بقولك ايه انتي بتحبي غزل البنات
تونة : أيوة طبعا
اسر : بصي الراجل دا بيعملوا حلو اوي .. روحي خدي منه
تونة بترفع حاجبها : ماتقول انك عاوز تكلم ليل علطول .. بتلف وتدور ليه
اسر : الله ينور عليكي نبييها
تونة : مش ماشية
اسر : براحتك انا قولت اقولك قبل ما غزل البنات يخلص
تونة بصيت ع بتاع غزل البنات ضعفت : طيب انا هروح اجيب بسرعة واجي عيني عليكم
اسر : مستنيكي ياغالية
ليل جاية تمشي
اسر : استني هو انا بوزعها علشان سيادتك تمشي
ليل : عاوز ايه مني
اسر : عاوز اتفق معاكي اتفاق
ليل : اتفاق ايه
اسر : نفتح صفحة جديدة وننسا اللي فات ..
ليل : انت مجنون صح .. يعني امبارح تغلط فيا .. وأنهاردة تقولي صفحة جديدة
اسر : اه اعتبريني مجنون.. قولتي ايه
ليل : قولت بص وراك كدا
اسر بيبص لقي صافي بصاله
ليل : روح شوفها قبل ماتولع فيك .. ومشيت وسابته
صافي : الزفتة دي واقفة معاك بتعمل ايه
اسر : وانتي مالك .. انا مش قولت لما تعقلي تكلميني
صافي : انا عاقلة .. بس اعمل ايه بغير عليك
اسر : متغيريش عليا ياستي
وليد : بتزعقوا ليه كدا
اسر : الحمدالله انك جيت تعالي عاوزك .. خد وليد ومشوا
صافي بعصبية : بصي بيهرب مني ازاي
سارة : انتو متخانقين ولا ايه
صافي : تعالي معايا
سارة : ع فين
صافي : تعالي بس
___________________________
نور بتسلم ع الناس
سائر : كل سنة وانتي طيبة يانور
نور لفت اتصدمت وعينها لمعت وساكتة .. زين شافها راحلها بسرعة
زين : اهلا وسهلا يااسائر ازيك انت رجعت امتا
سائر : لسه راجع امبارح .. انت عامل ايه يازين
زين : انا كويس ياحبيبي .. اتفضل .. اتفضل
سائر : دي حاجة بسيطة ليكي يانور يارب تعجبك
نور سرحانة
زين : نور خدي الهدية من سائر
نور : متشكرة ياسائر .. عن اذنكم
———-
زين : حازم .. ايه يابني كل دا تأخير
حازم : معلش والله السكة زحمة
سهر : ازيك ياحازم اخبار شغلك ايه
حازم : كويس الحمدالله *شاف كنزي واقفة لوحدها *
طب اسيبكم انا بقا وانطلق شوية
سهر : اتفضل
_____________
حازم : ياتري خلصتي عياط ولا لسه
كنزي اتخضت : حازم
حازم : ايه اتفجعتي
كنزي : لا عادي
حازم : واقفة لوحدك ليه
كنزي : بدور ع ليل .. مش عارفة فينها
حازم : طيب تعالي ندور عليها سوا
كنزي بكسوف : ماشي
حازم سكت دقيقة
حازم : مقولتليش بقا هو دا الفستان اللي الحرامي سرقه
كنزي : اه هو
حازم : مالهوش حق ياخده بصراحة
كنزي : ليه وحش
حازم : لا طبعا جميل اوي ولايق عليكي كمان
كنزي وشها احمر : شكرا
نجلاء : ازيك ياحازم ياحبيبي .. عن ازنك هاخد كنزي وشدتها جامد من ايدها .. قداميي ياختي
كنزي : براحة ياماما ايدي
نجلاء : تعالي هنا .. ايه موقفك مع واحد غريب
كنزي : والله ياماما هو اللي جه وقف معايا
نجلاء : وانتي ياختي متعرفيش تمشي لما يقف معاكي
كنزي : الله ياماما .. دا لسه مساعدني امشي واسيبوا عيب
نجلاء : العيب وقفتك معاه لوحدكم .. عاوزة الناس تشوفك تقول معرفتش اربي بنتي
كنزي : ياماما والله ابدا
نجلاء : تاني مرة متتكررش فاهمة
كنزي : حاضر ياماما
___________________________
ليل واقفة وصافي وسارة جايين عليها
نسترجع مع بعض آخر أحداث الجزء اللي فات ..
تونة بخضة : ايه الي عملتو دا .. اعمل ايه دلوقتي .. بتمسك الصورة تمسحها اتقطعت ف ايدها..
كريم دخل شاف رسمة امه ف ايدها مقطوعة
كريم بعصبية خد منها الرسمة وزقها جامد .. وقعت ع الأرض .. ومسك الرسمة يبصلها و يعيط ( كان رسمها وحطيتها جنبه علشان يحس انها لسه موجودة ) افتكر الحادثة وكأن مامته راحت منه تاني ..
تونة بخوف : انا مكنش….
كريم صرخ جامد وكسر ف الحاجة
زين جاي يدخل اوضته سمع صوت كريم طلع يجري
زين مسك كريم : اهدي يااكررريم اهدي .. مالك ياحبيبي حصل ايه
وكريم مازال يصرخ ويعيط
زين لقي تونة قعدة ف الأرض خايفة .. ساب كريم وراح ع تونة والشر طالع من عينه
زين مسك تونة جامد : انتي السبب عملتيلوا ايييه ..
تونة : والله مكنش قصدي والله
زين بعصبية : اخرررسييي.. تعالي معايا .. وشدها من ايدها جامد نزل بيها
_________________________
قمر طالعة من المطبخ وجايبة الاكل
قمر : يلا يا ليل تعالي كلي .. اومال فين البت تونة
ليل ماسكة الموبايل ومش مركزة
قمر : انتي يابنتي سيبي اللي ف ايدك وردي عليا فين اختك
ليل : ايه ياقمر .. بتقولي حاجة
قمر : يلااهوي عليا.. بقولك فين تونة
ليل بتوتر : اا .. مش عارفة ممكن تكون دخلت الحمام ولا حاجة
قمر : حمام ايه .. الحمام فاضي ..
الباب بيخبط جامد
ليل : مين هيخبط كدا !!
قمر : مش عارفة .. استني نشوف .. استر يارب
فتحت الباب
زين حدف تونة ع الأرض جامد وليل طلعت تجري حضنتها وقمر واقفة مش مستوعبة اللي بيعملوا
زين : انا صبرت عليكم بما فيها الكفاية .. انما تتعدوا حدودكم دا اللي مش هسمح بيه ابدا.. انتو فاهمين
قمر بعصبية : انت ازاي تمد ايدك ع اختي بالشكل داااا !!!
زين : لما اختك تكون مش متربية يبقا واجبي اربيها
قمر : انت انساان مرريض وانا اختي متربية غصب عنك وعن اي حد ..
زين : اتكلمي عدل احسنلكك
قمر : عاوزني اشوووفك عامل كدا ف اختي واسكتتتت .. انا كل دااا بس محترمة صاحب البيت اللي قعدة فيه
زين : وانا كلللل دا سايبكم علشان صاحب البيت .. مستحمل قرافكم وراميتكم عندنا بس علشان صاحب البيت .. بس توصل انكم تأذوا حد من اخواتي دا ساعتها مش هعمل حساب لأي حدد
قمر : محدش جه جنبك انت ولا اخواتك.. انت اللي بتتلكك .. ااه محروق اوي من اللي عملتوا ف حبيبت القلب وانت واقف تتفرج
زين : حسابك معايا ف دا بعديين .. لما اطمن ع اخويا الأول
قمر : مش هتقدر تعملي أي حاجة .. والبيت اللي بتهددنا بيه دا انا مش عاوززة ..
زين : ياااه دا احسن خبر سمعته من يوم ما دخلتوا
ليل بعصبية : انت فاكر نفسك اييه .. ازاي تعاملها بالأسلوب دا .. انت معملتش حساب ان ديي طفلة حتي … عملت ايه لكل دااا
زين بعصبية: اساليها عملت ايييه ف كريييم .. لو حصله حاجة مش هرحمكم انتو فااهمييين .. ومشي
قمر : كرريمم !! طلعت تجري ع تونة .. انتي عملتي ايه ف كريم ياتونة ردي
تونة بتعيط : انا .. انا معملتش .. مكنش قصدي والله ياقمر .. صدقيني مش بكدب
قمر حضنتها : اهدي طيب ياحبيبتي .. محدش هيقدر يعملك حاجة انا جنبك.. اهدي .. انا عاوزة اعرف بس ايه وداكي لكريم
ليل : انا هقولك يااقمر
قمر : انتي عارفة .. قولي ساكتة ليه
___________________________
كريم ف الأوضة بيعيط وبيبص ع الرسمة ومتعصب اوي من تونة فاكر انها قصده تضايقه وتبوظله الرسمة .. لحد ماشاف الشيكولاتة واقعة ف الأرض وعليها ورقة مكتوب فيها ( شكرا علي رسمتك ليا ياكريم )
كريم بدء يفهم ان تونة مجتش مخصوص علشان تضايقه .. وأنها جت علشان تديلوا شيكولاتة .. وزعله منها قل
زين دخل حضنه : خلاص ياحبيبي كل حاجة وحشة هتنتهي .. هيرجعوا ماكان ماجم ومش هسمح بوجودهم هنا تاني ابدا.. كل حاجة هترجع زي ماكانت واحسن لما يمشوا
كريم أتضايق من كلامه وزقه ونزل يجري
زين : كريييم . . كريييم
______________________________
تونة : والله دا اللي حصل ياقمر ..
ليل : وهي هتبوظ رسمت مامته ليه يعني .. انا بنفسي عطيها الشيكولاتة
قمر : خلاص خلاص .. مصدقاكم .. قوموا يلا حضروا حاجتكم علشان هنمشي من هنا
ليل : هنروح فين احنا مالناش مكان غير دا
قمر : اسمعي الكلام ياليل .. انا مش هقدر استحمل اشوف البني ادم دا تاني .. قومي لمي حاجاتك
ليل : طب استني الصبح.. لما عمو احمد يقوم نقولو
قمر : لاا مش هستنا علشان مش هيخليني امشي . . وانا مبقتش قادرة استحمل .. قومي بقا
ليل : حاضر ياقمر
قمر قامت تحضر الحاجة وبدءت تعيط ع اللي بيحصل معاها هي وأخواتها ومش عارفة تعمل حاجة .. الباب خبط راحت تفتح وبتمسح دموعها
كريم دخل وزين واقف بعيد
تونة جت تجري وبتعيط : والله ياكريم مكنش قصدي انا كنت عاوزة اديك الشيكولاتة راحت الماية وقعت غصب عني والله والله .. متزعلش مني
كريم مسح دموعها و ابتسملها
تونة بفرحة : يعني انت مش زعلان مني .. بصي ياقمر هو مش زعلان مني خلاص
قمر فرحت وحضنت كريم : انا اسفة ياحبيبي لو كان وجودنا اتسببلك ف زعل .. بس والله هي مكنش قصدها .. انا محبش اشوفك زعلان ابدا .. انت عارف غلاوتك عندي ياكريم
” وزين واقف بيتفرج ومستغرب من طريقتها مع كريم وطريقته هو كمان معاها باين ان هو بيحبها ”
ليل : انا حضرت حاجتي يا قمر
قمر : ماشي يا ليل .. كريم ياحبيبي خليك قاعد مع تونة .. لحد مااحضر حاجتي انا كمان ..
كريم مسك ايدها قبل ماتمشي وبصلها بزعل
قمر : انا همشي بس هاجي اطمن عليك .. مش هسيبك
كريم هز رأسه بالرفض وفضل ماسك ايد قمر
ليل : دا عاوز ايه دا انا مش فاهمة
قمر : مش عاوزنا نمشي
ليل : بجد .. طب اهو بقا حد طايقنا وعاوزنا نقعد خلينا
قمر : وبنسبة لطائر البطريق اللي بيتلككلنا دا هستحملوا ازاي
” زين سمعها وهو واقف بعيد ورفع حاجبه وكريم شافه وكتم الضحك ”
ليل : ياستي كبري دماغك منه .. عمو احمد عاوزنا يبقا نقعد .. وبعدين احنا هنمشي ف الوقت دا ازاي لوحدنا
تونة : انا عاوزة افضل هنا يا قمر .. ومش هعمل حاجة تانية خالص
قمر : امري لله هقعد علشان خاطر كريم
ليل : بصي يا تونة هتقعد مش علشانا احنا
قمر : بس عندي شرط قدامكم كلكم اهو .. قريب هنمشي من هنا ..
ليل : يوووة هنرجع الحارة تاني
قمر : لا مش هنرجع الحارة . . انا هدور ع بيت تاني
ليل بفرحة : بجد ياقمر .. طب هتجيبي فلوسه منين
قمر : ربنا يحلها .. متشغليش بالك .. يلا ياكريم روح ع اوضتك علشان تنام ياحبيبي
كريم خرج
قمر : وانتي وهي يلا انتو كمان ع النوم .. مش عندك كلية بكرا
ليل : لا انا مش هروح بعد اللي حصل فيا دا
قمر : نعم ياختي دانتي تروحي وتحطي صوبعك ف عينها كمان . . دا هي اللي المفروض تتكسف مش انتي
ليل : ماشي ياقمر .. تصبحي ع خير
قمر : يلا وانتي من اهله
_____________________________
كريم ماشي جنب زين
زين : مبسوط دلوقتي .. يعني انا اعمل كل دا علشانك .. وف الاخر انت تصالحهم واطلع انا غلطان
كريم :….
زين : وبتزقني كمان علشانها .. خلاص حبك ليا قل بعد ما ست هانم دي جت وبقيت تحبها هي اكتر
كريم : …
زين : انا مش فاهم هي عملالكم ايه علشان الكل يحبها كدا .. مش عارف العيب فيا ولا فيها بصراحة
كريم : …..
زين : ع العموم انا مش زعلان منك .. انت طلعت أجدع مني .. انا اتغبيت وكنت همشيهم ف الوقت دا لوحدهم .. بس لما شوفتك بالشكل دا مقدرتش استحمل .. وبصراحة مصدقت انفجر فيها .. يلا اطلع نام انت بقا قبل مايصحوا
كريم ابتسم ومشي
..وزين فضل قاعد منمش
__________________________
سامح : نجلاء .. اصحي يانجلاء
نجلاء : مين .. سامح .. انت جيت امتا
سامح : لسه واصل اهو
نجلاء : طب ياحبيبي تعالي ناملك شوية قبل مااستاذ احمد يصحا
سامح : لا مش عاوز .. اصحي بس انتي عاوز اتكلم معاكي
نجلاء : خير ياسامح قول
سامح : بنتك جالها عريس
نجلاء بفرحة : بجد .. دا يبقا مين بقا
سامح : ابن صفاء
نجلاء : صفاء .. صفاء مين
سامح : لا ركزي معايا شوية صفاء اخت جوز روحية اختي .. فاكرها ولالا
نجلاء: ااه صفاء .. بس اسمع ان ابنها ف الجيش
سامح : ماهو هيخلص جيشه خلاص
نجلاء : طب وانت رأيك ايه
سامح : هو انا اللي هتجوز ولا البت
نجلاء : لا اقصد يعني انت شايف ايه ..
سامح : انا عن نفسي شايف انهم ناس محترمة ومناسب وروحية كمان بتقول الواد محترم
نجلاء : وكمان كنزي هتتخرج السنادي .. يعني مافيش حاجة نرفض علشانها .. يبقا تتصل باختك دلوقتي تقولها موافقين
سامح : ايه اللي بتقوليه دا يا نجلاء .. مش لما ناخد رأي البت الأول ..
نجلاء : وايه الي هيخلي البت ترفض
نجلاء : ماشي ياخويا بس انا عاوزة افرح ببنتي
سامح : هنفرح لما ربنا يأذن .. المهم دلوقتي لما تصحا خديها واحدة واحدة كدا وقوليلها وشوفي رأيها ايه
نجلاء : وانا هستنا لما تصحا .. دلوقتي نصحيها
سامح : لالا .. سبيها نايمة.. لما تصحا براحتها قوليلها .. قومي حضريلي لقمة اكلها .. عبال مالاستاذ احمد يصحا
نجلاء : من عنيا
سامح : تسلميلي
__________________________
صافي : انتي منمتيش
سهر : ومين يجيلوا نوم بعد اللي حصل امبارح
صافي : ياما نفسي امسكهم كلهم اولع فيهم .. وبالذات البت الصغيرة دي .. اااه منها انا رأسي هتنفجر من امبارح .. ورجلي علمت من عضتها
سهر : عيلة صغيرة تعمل فيكي كدا

google-playkhamsatmostaqltradent