رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم مروة موسى

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم مروة موسى



رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع والعشرون 24

البارت (24)
سبحان الله العظيم اذكر ربك اذا نسيت 

اماني : احنا نقلق منه لدام بيهددنا 
عبير اسكتوا وكملت بخبث وندهت علي واحد يروح مكان عبد العزيز خال اروي 
ليان اتصلت علي اختها: اروي اللي سمعت دا صحيح بجد عيسي اتجوز اماني 
اروي: ايوا بجد 
ليان: انتي فين حالا 
اروي: قدامي محاضرة وارجع البيت 
ليان: تمام هتلقيني مستنياكي ي اروي سلام 

بلال: انا قدامي محاضرتين النهاردة 
اروي: خلاص استناك 
بلال: هتقعدي هنا واللي رايح وجاي يعاكس فيكي لاء طبعا 
اروي: في بنات كتير بتقعد علي الكافتيريا بتاع الكلية هو انا احسن منهم في اي 
بلال: لا احسن بكتير وبصراحة تتعاكسي 
اروي: دا انا بتعاكس منك انت اصلا وانا واقفة 
بلال: والله دا مش بإيدي وشاور علي قلبه 
أروي: بلال احنا قفلنا الموضوع دا خلاص بقي 
بلال: منا قولتلك مش بإيدي ي غزال سلام يلا المحاضرة هتبدا وانتي خلصي وروحي علي طول وطمنيني عليكي لما توصلي 

عبدالعزيز : ايوا مين حاضر حاضر 
واحد تبع عبير: مدام عبير بعتاني ليك والفلوس دي ليك وسلمها ومشي 
عبدالعزيز فتح الفلوس بسعادة ولقي فيها ورقة 
عبير: عيسي عرف انك سبب كل حاجة فابعد عشان بيدور عليك 
طبعا دا كله كذب لان هي بتهدده عشانها وعشان ميكشفهمش قدام حد 

ليان: ماما ماما انا هروح لأروي شوية وجاية 
ام زياد : فيها حاجة ولا اي 
ليان: لا لاء سلام 
ام زياد: انتي متسربعة علي أي اقفي اكلمك كلمتين بس 
ليان: حاضر يلا قولي سمعاكي الله انتي ساكتة ليه 
ام زياد وهي بتحط الطبق من علي رجليها: وهو انتي سيبالي فرصة اتكلم 
ليان: أحم احم اتفضلي كلي آذان صاغية 
ام زياد: عيسي اتجوز اماني 
ليان: عارفة 
ام زياد : اللي متعرفوش بقي انت واختك ان عيسي كدا ادمر لان اماني عملت اللي في بالها عيسي وزياد عندي ولادي مفيش فرق بينهم خالي اختك تحاوي عيسي كفاية الهم اللي هو فيه 
ليان: حاضر ي ماما 
ام زياد: يلا روحي ومتتاخريش لحسن جوزك هيرجع بدري 
ليان وهي خارجة : اه طبعا 

اروي: السلام عليكم 
عثمان: عليكم السلام فين بلال 
عبير: اوووف افتحي ي مرفت المروحة لحسن الدبان ملانا 
اروي: اوووف افتحي الشبابيك لحسن الق*رف طفح علينا من خزان اتكلم 
عبير بحدة : والله انتي متربت*يش وعاوزة اللي يربيكي 
اروي ب*قلة ذوق منها: ليه حد قالك اني تربية امك 
عثمان بصوت عالي : اروي اطلعي فوق علي اوضتك لحد ما جوزك يجي 
عزة: هي غلطت فيا ولازم تتربي 
عبير: وفيا ولازم تتأدب 
اماني بخبث: خلاص بقي ي خالتي قلبك ابيض وكمان ي عبير انتي نكشتيها في الأول والحج طلعها فوق خلاص خلص الموضوع 
ليان دخلت عليهم رمت السلام علي الكل
كوثر: اهلا اخت مرات الغالي 
اماني: وهو انا مش غالية ولا اي يكوثر 
كوثر: العفو طبعا يلا ي ليان اختك فوق 
ليان: طيب انا طالعة ليها 

عيسي: زياد زياد المشاكل في البلد مش بتخلص الحج عمر اتسرق منه جاموس*تين
زياد: أصل احنا فضينا لكله فاضل الحج عمر وجام*وسه
عيسي: بينا يلا عليه 
زياد: مع نفسك انا هروح انا من الصبح بنلف متعبتش 
عيسي: طيب روح وانا شوية وهروح 
زياد: خلاص ي عم لو فيها عزومه عصير قصب هاجي 
عيسي: ياعم هأجر ليك معصرة بس يلا خلينا نروح 
زياد: والمهندس بتاع البلد رافض يبني مدارس 
عيسي: ليه أن شاء الله هو هيدفع حاجة من جيبه هو انا هتصرف معاه 
زياد: متنساش ان هو ماسك فلوس البلد كلها ومسيطر علي البريد كل جنيه لازم يمضي عليه 
عيسي: لا منستش بس يتنطط لما يحط جنيه من جيبه 
زياد: ي حج عمر ي حج يلا بينا ي عيسي ادخل 

ليان: وإزاي وافقتي علي حاجة زي دي 
اروي: دي حياته وهو حر فيها ي ليان هو غلط يتحمل غلطه 
ليان: مينفعش لازم طول ما انتي في حياته تكوني انتي مهتمة بكل حاجة مقابل اللي عمله ليكي لولاه كان زمانك ورا الشمس من خالك ليه ناكرة جميله 
أروي: بصي انا مش عاوزة ادخل في حاجة تخصه 
ليان: انا حاسة ان موت عم عيسي وبنته بسبب حاجة مدبرة ودا اللي جاية عشانه وعيسي صدقيني جدع حاولي تتقبليه كزوج ليك 
أروي: انتي بتقولي اي انا مستحيل اكمل مع حد انا وهو مجبورين علي بعض 
وكمان استني ي ليان انا حاسة كمان ان الصندوق دا في حاجة مهمة 
ليان: صندوق اي 
اروي وهي بتخرجه: دا لقيته في اوضة عزة 
ليان:  وصلتي له ازاي 
اروي: دخلت اوضتها كان لازم اشوف ليه دخلت هنا من غير علم حد ودا كان سببه السحر بتاع عيسي ولقيت دا لفت انتباهي جبته عاوزة افتحه ي ليان 
ليان: اوعي كدا ورزعت الصندوق في الارض كام مرة
اروي وهي بتقعد علي رجليها علي الأرض: أي دا في ورق كتير 
ليان: بصي دول رسايل 
أروي: افتحي كل حاجة 
ليان: بس عزة هتعرف 
أروي: هتعرف بعد فوات الأوان افتحي 
ليان: انا لقيت رسالة 
أروي: بصي دي كمان دي رسالة من اماني لعزة 
خالتي حبيبتي عاملة اي وحشتيني وحبيب القلب والعين عيسي وحشني ومش قادرة اصبر اكتر من كدا مشفهوش 
ليان : انا الرسالة اللي معايا مكتوب فيها الخطة تمت بنجاح وبدل ما تبقي ج*ثة واحدة بقت اتنين
أروي: قصدها على مين 
ليان: وريني بقيت الصندوق كدا هاتي 
وبدأوا يدوروا لقوا رسايل ملوش لازمه وحاجات كتير لكن اللي لفت انتباهم صورة ابو زياد واخته 
أروي: مين دول 
ليان وهي بتشوف الصورة: دا ابو زياد واخته اي اللي جابهم هنا وليه 
أروي: دي تكون السبب في م*وتهم
ليان: انا واثقة من حاجة زي دي ي أروي بقلم مروة موسي 
أروي: طب ليه تعمل كدا فيهم 
ليان: كل حاجة هنعرفها بس مش عاوزة احسس زياد بحاجة ولا افتح معاه مواضيع 
أروي: خايفة علي مشاعره 
ليان وهي بتهز راسها: ايوا اكدب عليكي 
أروي؛ طب هنا البيت مش امان خودي معاكي الصور والرسالة دي احتياطي 
ليان: وباقي الصندوق؟ 
أروي: هحاول ارميه بمعرفتي او احرقه 
ليان: طيب يلا لحسن زياد زمانه رجع
اروي: طيب خالي بالك وخالي بالك من تليفونك عشان لو اتصلت 
ليان وهي بتلم الحاجة وخارجة: حاضر بس خالي عيسي في عيونك 

زياد: ي أمي امي 
ام زياد: تعالي ي غالي نورت البيت 
زياد وعيونه بتتحرك: عاملة اي 
ام زياد: اللي بدور عليها مش هنا 
زياد: هي مين بس 
ام زياد: الحمامه اللي عجباك 
زياد بابتسامه: اممم دايما قفشاني كدا 
ام زياد: يلا اطلع خد دوش لحد ما تيجي هي عند اختها 
زياد وهو بيقبل يد امه: حاضر 

بلال رجع وبيدخل البيت لقي عيسي وراه 
عيسي: خلصت محاضراتك ي دكترة 
بلال: ايوا واروي جت قبلي  بس مش عارف معرفتنيش ليه انها وصلت بالسلامه 
عيسي: وهي المفروض تعرفك ولا تعرفني انا 
بلال: واحد بس عشان اطمن مش اكتر 
عيسي: طيب ي غالي يلا اطلع صلي وارتاح شوية 
بلال: حاضر ي حبيب اخوك 
عيسي دخل الاوضة لقي اروي بتذاكر : السلام عليكم 
أروي: عليكم السلام 
عيسي: عاملة اي النهاردة 
أروي: زي كل يوم 
عيسي: مالك ي أروي ردك معايا ناشف ليه كدا 
أروي كانت لسه هتتكلم لكن سمع صوت عثمان من تحت بينده عليه 
عيسي: خير يارب خير ونزل واروي وقفت من فوق تشوف اي اللي بيحصل 
عثمان: مزعل مراتك ليه منك 
عيسي: انا معملتش ليها حاجة خير في اي 
أماني: انا زوجته اسما بس ي عمي 
عيسي: كلها فترة وصدقيني مش هتبقي اسما كمان 
عثمان: بس زي ما أروي زوجتك أماني كمان مراتك وليها الحق فيك 

عيسي: بس أروي مش مجرد مراتي وبس 
أماني: ليه بتعمل اي وأنا اعمل زيها عشان اكون مرات حضرتك 
عيسي: متدخليش بينا 
عثمان : اطلع مع مراتك ي عيسي 
عيسي بنفاذ صبر: مش طالع ي حج عثمان وكلمتك في دي مش هتمشي عليا مش عشان مش بحترمك بس لو نمت جمبها انا اللي هستحقر نفسي انت كدا بدمرني كفاية انك مش عارف انك دمرتني 
عاصم: عيسي اسمع كلام ابوك 
عيسي: مش هيحصل وطلع اوضته وسابهم 
عثمان لانه عارف اد اي عيسي بيكره اماني: معلش ي بنتي انا هكلمه 
اماني: اللي تشوفه ي حج 
عبير: ي حرام مش قادر تسيطر علي ابنك ي حج 
عثمان: بقولك اي انتي تخالي جوزك ينجز في تشطيب الشقة غشان تغوري من هنا فاهمة وملكيش دعوة بحاجة 
عاصم: اهدي ي حج صلي علي النبي في قلبك كدا واطلع ريح 

عيسي دخل واروي دخلت وراه الاوضة وقفلت 
اروي ببرود: علي فكرة مراتك وليها الحق فيك 
عيسي بغضب: هشششش مش عاوز اسمع صوتك فاهمه واخرسي
اروي: متعليش صوتك عليا انت فاهم 
عيسي نظر ليها نظرة حدة رعبتها مكانها مشيت من قدامه 

زياد خارج من باب الحمام وليان طالع الاوضة 
ليان دخلت وقفلت وراها وبتتلفت لقت زياد وراها 
زياد: يالهوي مش تخبطي 
ليان وهي عنيها في الارض: معرفش انك طالع من الحمام وطالع كدا 
زياد: طالع كدا من غير هدوم يعني منا لابس اهو برمودا لحد الركبة والجو جميل 
ليان بحدة: البس وخلص اوعي كدا 
زياد بيقرب عليها وحاطها: الجميل مكسوف ليه 
ليان وهي خجوله: لا مش مكسوفه وانزل عشان مني حطت الاكل 
زياد: سمعت اني متجوز وكدا هو 
ليان: يباشا عيب اللي بتقوله دا دا حتي وزياد قطع كلامها بقبله من خدها 
ليان وقفت مكانها مذهولة وزياد اتحرك لبس تيشرت 
ليان: انت عملت اي ي محترم 
زياد بخبث: تحبي اعرفك عملت اي 
ليان : انت انت ....
زياد: هااا نسكت لحسن المرة الجاية مش من خدك 
ليان وهي حاطه ايديها علي فمها وبتهز راسها 

عيسي : اروي اروي 
اروي: في اي 
عيسي: تحاولي تقلي علاقتك ببلال فاهمة 
اروي: بلال مش مجرد اخ وبس بلال...
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم مروة موسى
menna

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent