رواية خادمة قلبي (2) الفصل السادس عشر 16 - بقلم زهرة عصام

الصفحة الرئيسية

رواية خادمة قلبي كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات

رواية خادمة قلبي (2) الفصل السادس عشر 16

ملوك بشماتة:- إلبسي بقي عشان تبقي تشتميني تاني
ملك بصت لـ صفاء و قالت:-
عيدي تاني اللي إنتي قولتيه كدا
صفاء:- البنت دي قليلة الأدب و مش محترمه ، بترد علي الميس بتاعتها ، بس الغلط مش عليها الغلط على اللي رباها
ملوك فتحت بوقها و قالت:-
ينهار إسود و منيل ، مش لقيا غير أمي و تغلطي فيها ، سلميلي على الأموات يا ميس صفاء
المديرة تنحت و وشها إصفر و قالت:-
يلهوي دا اليوم مش هيعدي على خير ، اللي أعرفة إن مدام ملك مش بتسيب حقها لـ حد و كمان بتجري ورا المشاكل ، الله يخربيتك يا صفاء على اليوم اللي إشتغلتي فيه معانا
ملك برقت لـ صفاء و رمت النظارة و هي بتقول:-
حلو غلطت وأنا كُنت مستنياها تغلط ، لا و بتلكك أصلا
قربت من صفاء و قالت:-
فرصة أخيرة عشان أكون عملت اللي عليا و مالك ميقولش عليا بخترع مشاكل مع طوب الأرض ، إعتذري ليا و لملوك دلوقتي
صفاء:- أعتذر لمين لحتت عيلة لا راحت ولا جت و مش متربية كمان
ملوك :- حلو غلطت تاني وانا أصلا مش بحبها شوفي شغلك يا ملك
ملك بص لـ ملوك و قالت:-
روحي إقعدي هناك و إشربي العصير بتاعك يا قلب أمك ، أصل أمك عندها طالعة و مش هتهدي غير لما تخلصها على أكمل وجه
ملوك قعدت على الكرسي و بقت تشرب العصير و هي متابعاهم
و ملك قربت من صفاء و قالت:-
يعني بتشدي شعر البت و بتشتميها و لما ردت عليكي زعلتي ، و مسكتيش على كدا لا حاجة تغلطي فيا أنا و مالك
تؤ تؤ تؤ تؤ أنا ممكن أسامح في أي حاجة إلا إن حد يغلط في مالك ملوكي
فجأة مسكتها من شعرها و لهجتها إتغيرت و قالت:-
إية فكراني مش هكلمك ولا هرد عليكي إصحي يا حلوة دا ملك الشاذلي يا بت
صفاء صوتت و قالت:-
إبعدي عني يا متو.حشه إية إللي إنتي بتعملية دا ، إلحقيني يا ميس سلوي
ملوك بصت للمديرة و قالت:-
ميس سلوي مامي دلوقتي مش شايفه قُدمها ، نصيحة مني متتحركيش من مكانك لحسن تاخدي بوكس وإلا قلم
ملك بشـ ـر :- عوزاها تلحقك من إيديا يا بنت سلطح ملطح ، لا يا حلوة طلما وقعتي في إيد ملك يبقي مش هسيبك غير و أنا واخدة حقي و حق بنتي تالت و متلت و بعدها أرفدك من الحضانة مع توصية مني إنك متشتغليش تاني
صفاء عاندت معاها و قالت:-
لية مفكرة نفسك مين أنا كدا عرفت البت طالعة مش متربية لمين
سلوي:- يخربيتك إسكتي ما تنضر.بي و إنتي ساكته ، لازم تعاندي معاها هتضر.بك أكتر يا منيلة
ملك :- برافوا يا ميس سلوى بتتعلمي بسرعة يا حبيبتي ، أما إنتي بقي يا قمر ، فـ ورحمت أمي ما هسيب في وشك دا حته سليمة عشان تبقي تغلطي تاني
ملك مسكتها من شعرها و وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و قالت:-
إنضر.بي بهدوء و من غير شوشرة بدل ما أتصل بـ منال تجيب رهف و تيجي تكمل عليكي
ضر.بتها قلـ ـم على وشها و صوت القلم سمع في الأوضة و هي بتقول:-
بقي أنا بنتي متربتش ؟ و بتشديها من شعرها تشوفيه باروكا ؟ اية يا قرعة هي زيك وإلا اية
سلوي كانت واقفة خايفة و حاطة إديها على رقبتها و هي بتقول:-
يا رب خلصني منها على خير دا انا غلبانة و معملتش حاجة
ملوك بصت ليها و قالت:-
متخافيش يا ميس طلما إنتي بتسمعي كلامي مامي مش هتضر.بك ، هي هتضر.ب ميس صفاء بس عشان مزعلاني
سلوي بصت لـ ملوك و قالت:-
مش عاوزة حاجة يا ملوك يا حبيبتي ؟ أبعت أجيب ليكي فطار
ملك :- إبعتي هاتي لينا فتطار ، أخلص إللي في إيدي و نفطر مع بعض يا حبيبتي ، أصل انا حبيتك لله في لله
صفاء بتصر.خ و بتستنجد بأي حد
فجأة موبايل ملك رن و ملوك أخدته و ردت
ملوك :- ألو يا مالك
مالك :- أهلا وش المصايب أمك فين
ملوك :- بتخلص على ميس صفاء يا ملوكي ، بقولك الميس هتجيب لينا فطار نعمل حسابك ؟
مالك:- إقفلي يا بنت ملك يا تربية منال ، مش هتستريحوا غير لما نتحبس كُلنا ، هتجيبوا أجلي منكم لله
ملوك:- طب يا بابي يا حبيبي مستنينك ، خلاص مش هنمشي غير لما تيجي تاخدنا
ملوك قفلت الخط مع مالك و سمعت صوت ملك يتقول ليها :-
برافوا عليكي يا حبيبت أمك ، خليكي إسمعي كلامي كدا و أنا هخليكي تشيلي مالك الصغير و نلعب بيه مع بعض
بصت لـ صفاء و نزلت فوقها ضر.ب من تاني و هي بتقول:-
كله إلا بنتي اللي يقرب منها أكله بسناني ، عاوزة تبوظيلي نفسية البت ، إلهي تبوظي ما يلاقوا ليكي ميكانيكي يصلحك
❈-❈-❈
رهف:- أخد حقي بإيدي و في وقتها يا برنس ، إنت مش فاهم أنا لو معملتش كدا منال هتشمت فيا
حازم برق و قال:- منال ؟ و إنتي تعرفي منال منين ؟
رهف بتوتر:- لهو إنت متعرفش
حازم ضيق عينه و قال:-
لا يختي معرفش
رهق بمزاج :-
قول كلام غير دا يعني أنا مقولتش ليك ؟
حازم بزهق :-
لا مقولتيش و لخصي قولي بدل ما أرفدك دلوقتي
رهف قعدت على الكرسي و قالت:-
طب إقعد إقعد يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم قعد و قال بنفاذ صبر:-
يا رب نخاص بقي
اقرأ أيضًا
روايات مقترحة
رواية سيل جارف ريما معتوق – الفصل الأربعون
رواية شد عصب سعاد محمد سلامة – الفصل الرابع والثلاثون
رواية خادمة قلبي زهرة عصام – الفصل السادس عشر
رواية كما يحلو لها بتول طه – الفصل الثالث والعشرون 2 النسخة العامية
رواية نعيمي وجحيمها أمل نصر- اقتباس
رهف حطط رجل على رجل و قالت:-
فاكر لما وليد بشا جه يتقدم لـ منه ؟
حازم :- إخلصي إنتي هتنقطيني ؟ مالهم وليد و منه
رهف :- ما أنا جيالك في الكلام أهو إنتي اللي متعصب
خدت نفس و كملت
فاكر لما دخل المحل و إشتري منه باكتت شاي ؟
حازم هز رأسه و قال:-
و كسفنا يومها بدل ما يجيب جاتوه جاب شاي العروسة مش عارف إية الحكمة في كدا بس طلما الموضوع عدي خلاص ، إنتي إية علاقتك بالموضوع
رهف بضحك :- انا اللي إديته الشاي
حازم تنح و قال:-
يعني إنتي من عند ملك من الحارة
رهف هزت رأسها بايجاب و قالت:-
يعني أنا أعرفك أصلا يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه من زمان جدا
حازم :- يااااه فعلاً ليه كام سنه الحوار دا
رهف:- تأخد التقيلة بقي
حازم بلوية بوز:- إشجيني يختي
رهف:- منال تبقي خالتي و تعتبر هي اللي مربياني
حازم برق و قال:-
أنا قولت من الأول إستحالة الفصيلة دي تخرج عن العيلة دي
قام وقف و مسك رهف من قفاها و قال :-
إنتي هتحكي كُل حاجة وإلا
رهف :- من غير وإلا أنا مش لية هاخد القلم شوف إنت عاوز تعرف اية و أنا هقوله ليك دا إنت حبيبي يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
بس بعد إذنك لو ينفع يعني سيب البلوزة عليها أقساط
حازم بص في عنيها و رهف بص في عنيه و قلبها دق أما حازم قال في نفسه:-
بريئه بس شرشوحة و تربية منال ، يعني لسان خمسة سته متر قدامها
رهف اللي سرحت تماماً و قلبها دقاته بتزيد و كل شوية تتمعن اكتر في عينه
حازم قال بسخرية:-
مكنتش أعرفك إن عيني حلوة قوى كدا
رهف فاقت على جملته و قالت:-
لا دا أنا كنت بحاول أحدد لونها ، و بتخيل إزاي هيبقي لونها في الشمس فكك إنت من الحوار دا ، دي عادة مُنذ الطفوله ، سيب بقي البلوزة يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم هزها و هو بيقول:-
أول حاجة تبطلي تقولي الإسم دا إسمي بشمهندس حازم غير كدا لا
رهف :- و لية التكليف و وجع القلب مشيها حازم و خلاص
حازم برق ليها و هزها و هو بيقول:-
إنتي هتصاحبيني يا بت ؟ يا شيخه أنا مش عارفه أعمل معاكي اية ؟
رهف زعقت بضحك و هي بتقول:-
و مصاحبكش لية إن شاء الله ؟ هي من خالتشي حبيتشي تبقي حمت إخوانك ؟
بصت لية لقيته هيتعصب فقالت بسرعه:-
طبعاً إنت مش هتاخد بكلام عيلة زي يا أيها البشمهندس المبجل المحترم
حازم زقها و بعد خطوات عنها و هو بيقول:-
أعمل فيكي اية ؟ أعمل فيكي اية ؟
رهف ردت عليه بسرعة من غير تفكير:-
حبني
حازم برق و بصلها و هو بيقول:-
اية ؟
❈-❈-❈
ملك قاعدة على المكتب بتأكل هي و ملوك و سلوي بتبص ليهم بزهول و صفاء واقفة وشها الحيطة و رافعة إديها الاتنين لفوق
ملك :- خدي طعمية يا ملوك إنتي بتحبيها ، وإلا أجبلك فول
ملوك :- هاتي ليا طعمية يا ملك بقالي كتير مش أكلت منها
ملك قعدت ملوك على رجلها و بقت تأكلها و تاكي و همست ليها
إنتي متأكدة إن أبوكي جاي ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أيوة دا قفل في وشي السكه يعني جاي متعصب يا ملك ، تيجي نجري
ملك :- أسد يلا في اية ، إجمدي كدا و ميهمكيش حاجة هي علقة و السلام
يدوب ملك خلصت جملتها و مالك فتح الباب و دخل منه ، بص عليهم و شافهم قاعدين بياكلوا و المديرة خايفة تتكلم ، إتزهل من الموقف بس إستعاد ثباته و قال في نفسه:-
تربية منال أتوقع منها أي حاجة ، يلا ربنا يقويني عليهم و أربيهم الإتنين من أول و جديد ، و لو حكمت هربي منال معاهم
بص ليهم و ملك بلعت الأكل و قالت:-
هاي ملوكي تعال كُل يا حبيبي إنت خرجت النهارده من غير فطار
مالك برق ليها و بص للمديرة و قال :-
في إي ، إية إللي بيحصل هنا ؟
سلوي بلعت ريقها و بصت على صفاء اللي لسة واقفة مكانها و خايفة تتحرك ، بص لـ ملك اللي ديرت وشها و بصت لـ ملوك و قالت:-
كُلي طعمية يا حبيبتي ، إنتي هفتانة و منه كانت بتأكل أكلك
ملوك :- و مش كانت راضية تديني مكرونه بشامل يا ملك
ملك ضر.بت على صد رها بحركة شعبية و قالت:-
مش راضية تديكي مكرونه بشامل
بصت لـ مالك و قالت:-
لا يا حبيبي مينفعش كدا لازم تجيب لـ ملوك مكرونة بالبشاميل هو إحنا حليتنا غيرها
ملك بصلهم و قال:-
حاضر عنيا هجيب ليكم إنتوا الإتنين أغلي مكرونة بشاميل
و بص للمديرة و قال:-
قولي الآنسة تيجي و تتحرك من مكانها
سلوي بصت لـ ملك و قالت لـ صفاء تيجي تقعد
مالك قعد في مقابلة ملك و صفاء قعدت على كرسي جنبهم
مالك أول ما شافها برق و بص لـ ملك و قال:-
عملتي ايه تاني يا تربية منال
ملك برقت لية و قالت:-
سمعاك بتقول حاجة يا مالك
مالك:- إنتي لسة سمعتي حاجة ، إصتبري عليا بس لما نروح
بص لـ صفاء و قال:-
أنا بعتذر جداً عن اللي حصل دا
صفاء:- إعتذار اية حضرتك هي كلت أكلي ، دي بهدلتني و فرجت الناس عليا ، أنا هعمل محضر أصلا
ملك بلوية بوز:-
إعملي أنا معايا كُل الحق واحدة بتشتم بنتي و بتمد إديها اللي تتقطـ ـع عليها ، و هدخل حقوق الطفل في الموضوع يلا
مالك برق ليها و قال:-
مسمعش صوتك لحد ما نمشي من هنا
ملوك همست لـ ملك برعب:-
ملك هو هيضربنا أنا عاوزة حازم
ملك :- والله يا بنتي انا اول مره أشوف أبوكي كدا ، شكلنا هناخد علقة محترمة يا ملوك
ملوك هزت رأسها و عيطت و قالت:-
أنا عاوز حازم
مالك شخط فيها و قال:-
مش عاوز أسمع صوتك دا ، و إياك تعيطي أو تقولي عاوزة حازم ، لا حازم ولا غيرة هيحوشوا عنكم النهارده
ملك إتعصبت و قالت:-
إية في اية نازل شخط من وقت ما جيت ؤ قولتلك غلطت فينا أنا و إنت و البت ، أنا محدش يغلط في جوزي و بنتي و لا تربيه بنتي
مالك زعق و قال:-
ملك إخرسي مش عاوز اسمعلك صوت
ملك قامت و مسكت ملوك و هي بتقول :-
لا تسمعلي ولا أسمعلك ، سيبهالك مخضرة يا مالك بس إبقي إفتكر مين ملك ها ، و من غير سلام
ملك أخدت ملوك و خرجت من المكتب و ماشية براحة و مالك إعتذر من المديرة و من صفاء و عطاها مبلغ مالي عشان مترفعش قضية
خرج بسرعة ورا ملك و ملوك و هو بيقول بعصبية:-
ملك إستني عندك ، هو أنا سمحتلك تمشي ؟
ملك مشيت ولا كأنها سمعت حاجة و مالك لحقها على باب الحضانه مسك ايديها و لفها لية بعصبية و ضر.بها كف
ملك إتفاجئت منه و ملوك اللي برقت و بقت تعيط جامد ، ملك حاطة إيد على وشها و الايد التانية ماسكة ملوك
مالك:- أنا مش بقولك إقفي ؟
ملك مبرقة في الفراغ و ضمت ملوك عليها جامد و مالك بيزعق و ملك مش سمعاه أصلا لحد ما رفعت عنيها عليه و إيدها لسة على خدها و قالت بقهر :-
طلقني يا مالك
منال قاعدة و حست بوغزة في صدرها طلعت تليفونها و حاولت تتصل بـ ملك بس ملك مش بترد ، جربت تتصل بـ مالك تليفونه مغلق
قامت تتمشي بتوتر و هي بتقول:-
إسترها يا رب ، سلمها من عندك يا كريم ، أنا عارفة إن بنتي إديها طوية و لسانها مترين قدام لكنها غلبانة و تستاهل كل خير ، هي بس تلقائية زيادة عن اللزوم و مبتحبش حد يدوس ليها أو لحد يخصها على طرف ، و النبي يا رب سلمها من عندك و رجعلي بنتي و حفيدتي و مالك سالمين غانمين ، إستودعتهم عندك يا رب
منه جت لقت منال بتلف بقلق و بتدعي فقالت بقلق :-
في اية يا منال مالك ، مش بالعادة قلقانة كدا
منال بدموع نادره:-
حاسة إن أختك فيها حاجه يا منه
google-playkhamsatmostaqltradent