Ads by Google X

رواية بنت العز الفصل الحادي عشر 11 - بقلم ميرفت السيد

الصفحة الرئيسية

  رواية بنت العز كاملة بقلم ميرفت السيد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العز الفصل الحادي عشر 11

علا: بعد اذنك ياجدي انت وبابا وعمرو انا بس الي هاختار شريك حياتي
حد عنده اعتراض على كلامي 
الكل بصوا لبعضهم وسكتوا الجد شاورلها تكمل
:دلوقتي طبيعي يتقدم لكل بنت عريس و٢ و١٠
وطبيعي اتكلم مع كل واحد بحضور جدي وبابا عشان اقدر اخد قراري
دكتور طارق وحضرة الظابط ايمن
في مشكلة عند حد منكم  
الاتنين قالوا لا حقك
يبقى تتصلوا بجدي يحدد لكل واحد.منكم ميعاد
عزيز كان شايط   بس قعد.مكانه وسكت الجد قالهم كدة اتحلت شرفتونا ياجماعة  
وبعد انصراف طارق وأيمن
الجد قال لعلا : وعزيز ياعلا
عزيز قاله : بعد اذنك ياجدي وقرب من علا وقالها بهدوء تسمحي نتكلم لوحدنا
علا بتوتر : اه طبعا
معتز قالهم : طيب ممكن نتغدا الاول وبعدين يتكلموا دي محتاجة تتغذا كويس بسبب الي حصلها قبل كدة
عزيز قال : انا هاطلب دليفري عاوزين تتغدوا ايه انا عازمكم
وبدأ الكل يقول طلبه  
وبعد الغداء العائلي دة الجد قال لعلا وعزيز خدوا راحتكم بالكلام واخد كل الباقيين وساب القاعة
علا اتوترت  
عزيز قالها: انا مستعد ارد على اي سؤال
علا : مش عارفة والله انا من ساعة ماجيت هنا وحياتي اتلخبطت  
والله مش لوحدك
: مش فاهمة
مش مهم
:انت عاوز تتجوزني ليه
بنت عمي وانا اولى بيكي من الغريب
:مش مقتنعة عندك بنات عم غيري ومتربيين معاك هنا
بس مش زيك
:يعني ايه  
يعني انا عاوزك انتي
:ليه  
عشان …. معجب بشخصيتك
:مش كفاية
طب اقولك ايه
:ولاحاجة انت قولت خلاص
وقامت عشان تمشي عزيزجري وراها
استني بس
:خلاص ياعزيز كلامي خلص
ياعلا انا مش عاجبك صح  
:متغيرش الكلام انا مش فهماك واجاباتك كلها مش صريحة
واه لو شخصيتك.كدة غير اني شيفاك.مغرور واضح انك مش صريح يبقى فعلا مش عاجبني  
بس انا مش كدة اسألي الكل انا صريح وواضح ومش مغرور
:يبقى تثبتلي العكس فورا
حاضر
واتوتر وقالها : عمي معتز
:ماله
احلفي انه هايكون سر
:وترتني وقلقتني قول في ايه
اقسمي
: قسماً بالله ماهقول لحد
عمي معتز تعبان وهو الي طلب مني كدة عشان يرتاح
علا اترمت عالكرسي ومصدومة 
علا اتماسكي هو ايامه معدودة في الدنيا محدش يعرف غيري ودة سبب انه جابك هنا وعاوز يتطمن عليكي ولأنه مربيني وانا اقرب حد ليه قالي انه مش هايتطمن عليكي الا معايا
علا: عنده ايه ياعزيز 
كانسر بمرحلة متأخرة
يارب يطلع كل دة كدب وعيطت 
عزيز هداها وقالها : بس مايمنعش انك بنت عمي وفي عنيا
: اسكت بقى واسمعني
انا هطلب منك.طلب ياعزيز احنا هنخرج واقولهم هافكر عشان الموقف يبقى منطقي
بس انا هاتجوزك انت عشان خاطر بابا يرتاح بشرط
ايه  
:جوازنا يبقى عالورق وبس
ازاي يعني  
:خلينا واقعيين احنا مش بنحب بعض
بس انا….
:مفيش داعي نجمل كلامنا خلينا ناضجين
انا مكنتش ناويةاتجوز الا لما احس انه شريك حياتي وبينا حب وتفاهم

ودة مش موجود بينا فنريح جدو الي بيعمل المستحيل عشان يستفزك ويبين غيرتك عليا عشان اوافق بيك واعمامي طبعا بيتمنوا جوازنا
بس كل دول عندي قصاد بابا هو الأهم
انما نفسيا وعاطفيا مش أنت الزوج الي اتمناه 
موافق؟
عزيز : انتي اذكى مما ينبغي  وعامة انا كمان لولا عمي مش عاوز جواز من العيلة بس عمي اغلى من نفسي
:يعني متفقين عالتضحية 
متفقين ياعلا ولكن هانستعجل بسبب الوضع الصحي دة طلب عمي
:اتفقنا
اتفقنا
 وخرجت علا وبلغتهم انها هاتفكر
معتز انفرد بعزيز : ايه هاتوافق  
بإذن الله انا حاولت بكل الطرق
:انا كمان هاطلع أقنعها
ماشي ياعمي
وطلع معتز لقى علا بتعيط حضنها بتعيطي ليه
:مفيش مش عاوزة اسيب علاء 
احنا كلنا جنبه وانتي هاتبقي هنا وسطنا لو وافقتي بعزيز
:انا بافكر
دة بيحبك خليني لما اموت اكون متطمن عليكي 
:ياحبيبي ياباباربنا يطول بعمرك 
وتاني يوم علا نزلت لقاعة جدها واعمامها مجتمعين
 معتز عنيه دمعت من السعادة والجد والاعمام باركولها واتصلوا بعزيز وبلغوه وجه قعد مع الرجال
و بصلها وبصتله نظرة ذات مغزى فقال: كتب الكتاب والدخلة يوم الخميس يعني بعد اسبوع
معتز : على بركة الله  ايه رايك ياعلا
:الي تشوفه يابابا 
وعدا الاسبوع بسرعة وتمت التجهيزات وحضر الخال والكل كان سعيد وعلا فرحت لما شافت ابوها فرحان والتوأم كانو طايرين من السعادة
وتم كتب الكتاب والزفاف
وسافروا يقضوا شهر العسل بشاليه العائلة بالساحل
واول ماوصلوا علا اتفاجئت ب…….
ياترى ايه  

google-playkhamsatmostaqltradent