Ads by Google X

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع 4 الفصل السابع 7 - بقلم ندى علي حبيب

الصفحة الرئيسية

     رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب  الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل السابع 7

ندي :اتفضل يا جدي نورت البيت
الجد بصرامه :انتي بتفتحي الباب بهدوم نومك لأي حد كدا يابنت ابني
ندي بقتضاب :يعني انت عوزني اصحي من النوم البس هدومي كمله علشان افتح الباب والله حرام يا جدي وبعدين ما انا لبسه بجامه بكمام ورقبه اهو ادخل ادخل الدنيا سقعه
الجد :ياصبر ايوووب علي البت دي امك فين يا غاليه
ندي وهي بتتاوب:امي نايمه لسه جعان اعملك فطار ولا هتنام بس شكلك تعبان وعاوز تنام ادخل انام علشان انا مش عمله فطار ودخلت الاوضه بتاعتها
الجد بضحك :ربنا يعوض عليا علي ابني مخلف بنت متخلفه عقليه وبص من البلكونه اطلع يا كريم يابني اخلص بالشنط
كريم بص لجده من فوق بغيظ :طااالع يا كبير وطلع قعد علي الكنبه
كريم بتعب:الاه اومال فين ندي ومرات عمي وعزه
الجد :المسطوله الكبيره دخلت تنام والباقي نايم ادخل انت ريح شويه
كريم :الصلاه خلاص هتبدء اهي تعالي ننزل نصلي ونرجع ننام براحتنا
الجد :يلا ونزلو سوا علي المسجد ودخلو المسجد وسط استغراب اهل الحاره كلهم
……………………..
بعد الصلاة الكل قاعد في الصالون بتاع نفين في جو اسري جميل بوجود غسان ونور اللي قعده متوتره من غير سبب
غسان :بسم الله الرحله اللي طالعه الجبل دي نطلعها بكرا ايه رأيكم
الكل بحماس:ودي عوزه كلام اشطاااا
حبيبه بسرعه :بابا هو عادي اجيب حد صحابي
غسان :لو اهلهم موافقين عادي يجو بس هتجيبي مين
حبيبه :ندي صحبتي هسألها الاول ممكن ولدتها ترفض بس اعرفها
عاصي :ينصر دينك
الكل بص ليه بخبث
غسان بص لعاصي :عليا النعمه يا عاصي لو البت ايجة ولقيت لسانك الوسخ دا كلمها لعلقك
عاصي :جري اي يا عم انا معرفهاش اصلا انا مالي ومالها اصلا
حبيبه :كداااب انت تعرفها هي اللي حدفت في ضهرك الطوبه امبارح وهي اصلا جرانا هنا
نور :تقصدي الناس اللي ايجو جديد جنبنا دول امها صغيره اووي ربنا يحميها
حبيبه :ايوا فعلا لما شوفت مامتها فكرتها اختهم
نور بغيره :ودي جوزها فين ؟
حبيبه :مش عرفه يا ماما بس انا اتكلمت مع ندي امبارح علي الفيس بس مسألتش عن حياتها خالص
عاصي وهو حاطط رجل علي رجل بتكبر وبيشرب الشاي :والبت دي اسم الاكونت بتاعها ليه
غسان بغضب خبط رجله نزلها علي الارض :ياض هقوم اكلك قلمين اتعدل واسكت عاوز اي من ميتين اكونتها
عاصي :في اي ياعم انت واقف ليا علي الوحدة ليه كدا طب بالله منا شارب الشاي بس كدا
نور بتريقه :قال الواد ساب في الكوبايه فيها حاجه اصلا
نورهان طبطبت علي ضهره :بالهنا يا حبيبي ملكش دعوه بيهم
عاصي :والله يا نورهان احيانا بحس انك انتي اللي امي ومخلفاني بمجهودك
غسان قام بغضب مسكه من قميصه :لاء دا انت وقح بقااا وعاوز تتربي يعني اي بمجهودها دي با قذر
عاصي استخبي ورا محمد :انا بكبر فيها بس مش اكتر الكل ضحك علي كلامه
عمر :بغض النظر عن كلامك اللي زي الزفت عن مراتي بس خلاص يا غسان امسحها فيا المره دي
عاصي بغمزه :يمسحها فين بالظبط حدد يا حصرت القبطان
عمر بص لغسان :اضربه علشان انت معرفتش تربي
اسر وقف بينهم بضحك وبص لعاصي:اهدي بقااا في ام يومك دا واسكت وخلاص يا ابا معلش عندي المره دي
الكل ميت من الضحك عليهم
يمني بضحك:انا نفسي نعد في قعدة فيها عاصي وغسان واليوم يعدي علي خير
نور بضحك :مينفعش وميلت علي نسمه نسوم اتصالحتي ولا لسه
نسمه :لسه مش جايلي قلب اصالحه ومش جايلي قلب اسيبه وحشني اووي
نور :يبقي خلاص فكي الحظر عنه وعيشي يا روحي
نسمه بصت ليها :رأيك كدا ؟
يمني :ورأيي كمان وفضلو يتكلمو
ياسمين في نفسها :انا قاعده فعلا معاهم ومن غيرك ومن غير عذابك بس حاسه اني ولا حاجه من غيرك وحشتني اووي انا حاسه ان في مكان مش مكاني انا في بيت غير بيتي مش قادره انا عوزاك يا ازهم وفاقت من شرودها علي صوت نور
نور :سوسو اتكلمي معانا انتي كنتي متجوزه برضو
ياسمين بنتباه :معاكي
نورهان :احكي لينا بقا عن تجرية الجواز معاكي
ياسمين :في الاول كانت حياه دي القصص حب وغزام ورومانسيه ودلال وكانت حياة زوجيه احلي منها مفيش بعدين وسكتت شويه اجيت عاصفه طيرت كل دا من حياتنا ومبقاش في غير الالم وفضلت تحكيلهم
غسان قاعد وبيتكلمو مع الرجاله وحبيبه نزلت تجيب نيرا من قدام البوابه وفرحه اللي بتسرق النظرات ااسر وحركاته وكلامه وكل حاجه وزهره اللي بتكلم حد علي فونها رسايل ومبتسمه اووي
…………………..
عند ادهم
ادهم كان قاعد علي البلاط في الزنزانه ورجله ضممها علي صدره وراسه عليها بيفكر في ياسمين ومش قادر يطلعها
ادهم رفع راسه ودموعه نازله بقهر :مش ذنبي ان بغير هلي مراتي لدرجة ان لو فكرت في حد ممكن اقتلها واقتله مش ذنبي اني بحبها لدرجة ترجمت حبي انتقام وقسوه لو كان قسوه ليه بقي اسمه حب ليه تدور علي حاجه تبعدها عني ليه يا ياسمين تعملي فيا كدا
احمد وافق ومربع ايده :مش يمكن علشان انت مريض وعاوز تتعالج اصلا ؟
ادهم بص ليه :علاجي انها تفضل جنبي
احمد :ياسمين راحت من حياتك يا ادهم انت فاهم انك ممسوك في كذا قضيه ومل قضيه والتانيه هتدخلك السجن 25 سنه
ادهم ابتسم :انا ميهمنيش كل القصص دي لكن ياسمين مرحتش علشان ياسمين انا روحها زي ما هي روحي يعني معايا برضو
احمد :طيب ساعدنا نوصل لزعيم علشان تطلع من هنا
ادهم ببتسامه :قدامك اهو انا الزعيم ولو عاوز اطلع من هنا مش انتو اللي هتمنعوني وقام وقف قدام احمد والحديد بينهم اوعي تنسي ان الضلع التاني مافيا في العالم يا حظابط ورجع قعد بس علي الكنبه اللي في الاوضه
احمد :بتحبها اووي كدا ؟
ازهم وهو مغمض عينه :متخيلتش ان ممكن حد يشوفها ومش عارف ان سايبها ازاي مع اللي اسمه قاسم يشوفها ازاي ايه اللي مصبرني مش عارف
احمد بسخريه :غيران من اخوها عليها
ادهم :وبغير من عيني لما تشوفها
احمد :وليه ضيعتها من ايدك وانت بتحبها كدا
ادهم ابتسم وبص ليه :علشان انا ادهم ؟!
…………………….
في الحاره
ندي نزلت علشان عندها معاد للدكتوره قبلت نيرا
ندي ببتسامه :نيرووو بتعملي ايه هنا
نيرا :حبيبي انا جايا اذاكر مع حبيبه انتي راحه فيم كدا
ندي بتوتر :راحه اشتري حاجه وراجعه
نيرا :تمام مش عوزه حاجه
ندي :سلمتك يا قمر سلميلي علي حبيبه كتير ومشيت
كريم نازل من بيتهم وبيبص في فونه لقي نيرا قدامه بتعدل طرحتها في مرايه عربيته وقف ربع ايده وراها
نيرا بعد ما هلصت بصت وراها اتخضت :بسم الله الرحمن الرحيم واقف كدا ليه يابني خضتني
كريم برفع حاجب :خضيتك؟! ليه هو انا اللي واقف قدام عربيتك بعدل الطرحه ولا اي
نيرا بحرج :هي دي عربيتك والله يا استاذ بشوف شعري طلع ولا لاء اسفه
كريم بعدم فهم :شعر اي معلش
نيرا كشرت :شعري طلع من الطرحه ولا لاء مال دماغك راحت فين
كريم بمكر :وانتي اي اللي عرفك ان دماغي راحت لحته يعني بتفكري في اللي بفكر فيه
نيرا بغيظ:مش رده عليك امشي شوف طريقك يا اخويا فين ومشيت
كريم :البت شويه وهتردحلي
………………….
عن الدكتوره
ندي دخلت واتكلمت شويه مع الدكتوره والدكتوره بتبص علي تقارير ندي بتراقب
الدكتوره :انتي متجوزه يا ندي ؟
ندي بخوف :لاء يا دكتوره مش متجوزه
الدكتور :طيب بصي يا ندي انا مش هعرف اقرر حالتك غير بعد جلسة علاج علي الاقل علشان اللي قدامي دا مش مبين اي حاجه وخصوصا ان انتي بتقولي ان الوقعه دي انتي خايفه تكون قصرت عليكي كابنت ولما كشفت عليكي لقيت ان كل حاجه عندك كويسه بس النزيف دا ليه سبب تاني غير الوقعه
ندي بخوف :يعني النزيف دا ممكن يكون حاجه مش كويسه
الدكتوره :هو كل حاجه جايزه بس احنا نعمل اللي علينا ونشوف اللي ربنا كتبه ايه بس العلاج في المعاد وتجيبي بعد 10 ايام
ندي :تمام متشكره يا دكتوره وقامت مشيت وهي متشتته
…………………..
بعد وقت مذاكرة نيرا وحبيبه حبيبه مشيت علي بيتها وحبيبه طلعت علي قوضتها
في شقة غسان
غسان نايم علي السرير ونور في حضنه
غسان :نور قومي البسي حاجه تقيله يا روحب علشان انا خايف عليكي من البرد
نور بنوم :بس انا مرتاحه كدا
غسان حضنها اكتر :طيب نامي صوتك كله نوم
نور بنوم :العب في شعري يا غسان
غسان فضل يلعب في شعرها وهي بتنام ومبسوطه اووي بنوم
نور بنوم :انا بحبك اووي ونامت علي نفسها
غسان باس شفايفها بهدوء:وانا بعشقك مش بحبك بس
نور نامت وغسان فضل يفكر في اسر وحبيبه وبعدها اتنهد ونام
نورهان وعمر بيجهزو شنط الرحله بحب وسعاده كبيره اوووي وهكذا يمني ومحمد
……………..
في شقة نسمه
قاسم قاعد مصدوم مش لبس نسمه اللي عباره عن قميص نوم مغري بطريقه رهيبه
قاسم بصدمه :انتي هتنامي جنبي كدا ؟
نسمه بستغراب:اكيد اومال هنام فين
قاسم شدها عليه :وانا فيا صبر اي علشان لبسه كدا وجايا جنبي وباسها بحب وشغف واعتذار
نسمه بهمس:وحشتني ودي كانت دعوه خاصه لقاسم انهم يقربو من بعض


رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع 4 الفصل السابع 7 - بقلم ندى علي حبيب
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent