Ads by Google X

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع 4 الفصل الرابع 4 - بقلم ندى علي حبيب

الصفحة الرئيسية

     رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب  الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الرابع 4

سعاد كانت وقعة علي الارض والناس برا بيحاولو يكسرو باب البيت سلوي جريت وفي ايدها بنتها فتحت الباب
سلوي بصراخ :حماتي جوا طلعوها انا كويسه بس هي وقعه لو سمحتو بسرعه
دخل راجل جري علي جوا وبدء يشيل سعاد بمساعدة الناس وبعدو عن البيت خالص والمطافي وصلت وبدؤ يطفو النار
سلوي وهي بترش مايه علي سعاد بعياط ورعشه في ايدها:ماما ماما فوقي علشان خاطري وترش مايه تاني بس مفيش فايده صرخت بقوه اسعاااااف يا بشر حد يتصل بإسعااق بسرعه امي بتموووت
وحده من الجيران اخدت هند اللي بتصرخ ومفزوعه من الصوت العالي :هاتي بنتك يا سلوي وقلعت العبايه بتاعتها واديتها ليها :خدي البسي دي علشان هدومك يا بنتي ربنا يسترنا
سلوي لبست العبايه واتشكرت الست والاسعاف بعد شويه وصل ونقلو سعاد اللي قطعه النفس علي الاسعاف وسلوي اخدت هند من الست وراحت معاهم جري وهما في الاستعاف بيعملو انعاش للقلب وجهاز التنفس علي وش هند
………………
في الحارة عند بيت الالفي
وصلت عربيه كبيره محمله بعض العفش وكان راكب فيها ست وبنتين ولكن في بنت منهم علي راسها شاش وباين عليها التعب والسواق اللي سايق
ندي بصوت عالي :هنا خلاص اقف رايح فين انت
السواق :دا البيت
ناديه :ايوا ماشكرين جدا يسطي ايدك معانا بقا ننزل الحجات دي
السواق :ايدك ايه بقا انا ضهري اتقطم في طلوعهم مقدرش انزل
ندي بشراسه :بتقول حاجه يا اخينا امااال انت واخد علي قلبك قد كدا علشان انزلهم انا يلاا ياجدع انت ايدك معانا انزل ونزلت من العربيه ووراها السواق
وطلعت علي ضهر العربيه بمساعدة ناديه وبتنزل الحجات وقع الكرسي غصب عنها علي العربيه اللي جايا جنبها
عاصي بصدمه :ازاز العربيه ينهاار اسود ونزل من العربيه انتي يا ماما نزله رمي الحجات من فوق كدا راعي بس الطريق
ندي برفع حاجب :خير يا كبير بتقول ايه ؟
عاصي بذهول:كبير وبقول ايه بقولك كسرتي ازاز العربيه بتاعتي بأم الكرسي اللي حدفتيه
ندي بستهزاء :معلش عندي المره دي مكنتش اقصد
عاصي بغضب من طريقتها :انتي مين وبتعملي ايه هنا اصلا
ندي سابت الحجات من ايدها ونزلت من العربيه وقفت قدامه ووشها عليه شويه تراب
ندي بعصبيه:قولي بقا عايز ايه انجز مش فاضيه
عاصي ربع ايده :والله انا اسف جدا لسؤالي يعني لو مفيش قلة ذوق بس عاوز اعرف بتنيلي ايه هنا
ندي :يعني بكل عقل كدا شايف عربيه وفيها عزال وبتنزلها يبقي ايه ؟
عاصي بصدمه :لاء متقوليش هتعدي هنا وبيشاور علي البيت
ندي :تقريبا كدا وبالله يا استاذ انت تعالي بس شيل شويه معانا جدعنه منك يعني ضهرنا انقطم في الشيل والحط يلا يلا وسابته ومشيت
عاصي بصدمه :جدعنه مني ايه البت دي وبتتكلم كدا ليه وركب العربيه ومشي
ندي بصت عليه وهي بترجع شعرها لورا :ابن الدايخه سابني ومشي
………………….
حبيبه كانت وقفه في البلكونه بتكلم اسر :بس كدا قالي ادخلي علي قوضتك ومشفش وشك ومن وقتها بيكلمني بحده كدا
اسر بتنهيده :ماقلقيش يا حببتي كملي بس 18 و وقتها مش هخليكي يوم واحد مش علي ذمتي
حبيبه :وهنفضل لسه كمان سنتين يا اسر بنحب بعض في الدري كدا انا مش عاجبني الوضع
اسر بنرفزه :عوزاني اعمل ايه يا حبيبه وانا هتنيل اعمل
حبيبه :تخطبني حتي بس محسش ان بعمل حاجه غلط انا خايفه يا اسر ورغم كدا بحبك وعوزاك وعمري ما هتخلي عنك ابدا بس لازم تقدر موقفي
اسر مسح وشه :حاضر يا حبيبه هتكلم مع ابويا يكلم ابوكي واللي فيه الخير يقدمه ربنا
حبيبه بفرحه :بجد يا اسر
اسر بحب :عمري قولتلك علي حاجه ومعملتهاش
حبيبه :لاء يا حبيبي انا قفل دلوقتي وهرجع اكلمك تاني وقفلت ولسه هتدور لقت عاصي قدامها
حبيبه :عاصي؟
………………………
في الاكاديميه عند اسر
اسر دخل مكتبه وبدء يشتغل علي الاب توب بتركيز
اسر بتركيز :الولا اسمه عربي وخلقته عمرها ما تكون عربيه وغير دا ودا طريقة كلامه الموضوع دا في حاجه
والباب خبط
اسر :اتفضل
القائد :تسمع نعد معاك شويه ولا لاء ؟
اسر بضحك :ودي تيجي برضو مكانك ومطرحك يا باشا
القائد قعد بتنهيده :ازيك يا اسر وازاي الواد قاسم
اسر بضحك :انا بخير الواد قاسم وسط
القائد بضحك :عارف انا مشوفتش ابوك يجي اكتر من 4 سنين والبغل مسألش عليا حتي واطي واطي يعني
اسر بضحك :هقوله علي فكره
القائد :قوله ياسيدي بس انا جايلك في موضوع تاااني خالص وخاص بينا احنا الاتنين
اسر :معاك اتفضل
القائد بتنهيده :اسيل بنتي انا عاوزها ليك قبل ما ترفض او توافق خليني اكمل …….
………………….
في المركز عند غسان وقاسم
غسان واقف في نص الطابور وسط العساكر اللي عددها كبير جدا
غسان بصوت عالي :دخلين علي مهمه ممكن نخسر حياتنا فيها لكن هنخلص بلدنا من ضلع كبير في المافيا المجمعه احنا جبنا كل المعلومات اللي نقدر من خلالها نوصل للهدف وبإذن الله نتحرك بكرا وقبل اي حاجه الشهااااده تتقال دلوقتي وتتقال بكرا اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله
العساكر بصوت عالي :اشهد ان لا اله الا الله واشعد ان محمد رسول الله
غسان بفخر :ربنا معانا جمعياً نبدء الندريب 40 ضغط نسخن الاول يلااا
…………………….
في بيت الالفي
عاصي بسخريه :ايه يا حبيبه اسر هيجي يخطبك امتي
حبيبه بخوف:عاصي انا
عاصي :متخافيش انا مش زعلان منك علشان عارف ان اختي مبتعملش حاجه غلط لكن انا واجب عليا انصحك انا شاب وعارف وداير اللي بتكلم واحد علي فون وتتقابل في السر لو بيعشقها عمره ما هيفكر يخطبها لو هي ملكة جمال العالم مش هيتجوزها علشان احنا الرجاله بنبص لحتة ان زي ما كلمتني هتكلم غيري ولو عيشتي عمرك تقنعيني انك بتحبيني برضو ثقتي فيكي هتفضل معدومه
حبيبه بسرعه :بس اسر بيحبني وقالي هكلم بابا ويجي يخطبني
عاصي بهدوء :اسر اخونا يا حبيبه ومن صغركم عرفين كدا اذا كانت انتي او فرحه زي زهره يمكن بيحبك بس مش هيخطبك وانا عارف بقول ايه
حبيبه :لاء والله يا عاصي هيخطبني وهتشوف خلي عندك ثقه فيا
عاصي بحدة :لحد ما تقعي في الغلط ابقي بشوف اختي بتغرق واقف استني لما تموت انا كلمتك المره دي بعقل وبهدوء لو لقيتك بتتكلمي في الموضوع دا تاني كلامي مش عيبقي وقتها ببوقي فوقي لدراستك وفكك من الحوارات دي انت لسه صغيره ولو اتقدم هنرفض و هاتي فونك دا
حبيبه بدموع :هتاخد فوني ليه يا عاصي
عاصي بحده :هاتي الفون اخلصي ومش عايز اشوف الحوار دا تاني وراح علي مكتب جده اخد الورق اللي كان جي علشانه ونزل بص علي العربيه وابتسم :يابنت المجانين غلطانه وبتقاوح
………………………
عند ياسمين
ياسمين طلعت من الحمام كانت بتاخد شور بس بتعب كبير والتعب واضح عليها اووي قعدت علي السرير ودموعها بتنزل :يارب ساعدني اطلع من هنا يارب والنبي مقدرش اكمل اكتر من كدا وبصت جنبها لقت فون ادهم
ياسمين مسكته بعدم تصديق :فونه نسااااه نسااااه وجابت ورقه من الدرج وكتب الرقم بسرعه
قاسم بحزن :الووو
ياسمين :قاااسم
قاسم وقف بسرعه وفرحه :ياسمين الوووو الوووو ورجع رن علي الرقم
ادهم :الو اسفين علي الازعاج بنتي الصغيره بتلعب في الفون ورنت بالغلط وقفل في وشه
ادهم وهو ماسك شعر ياسمين بقوه :كنت شاكك بس اتأكدت ومرحباً بيكي في الموووت يا حببتي
……………….
في منزل ندي
ندي :كدا كل البيت جاهز يا ماما مفيش حاجه ناقصه صح
ناديه بصت ليها بحزن
ندي راحت قعدة جنبها وحضنتها :وشك حزين ليه يا ماما انا مبحبش اشوفك كدا
ناديه بدموع :قلبي محروق علي اختك يا ندي اختك مش هتعيش
ندي :بعيد الشر عنها هتعيش وهتبقي زي الفل بس محتاجه وقت يا ماما دي لسه عمله العمليه من شهرين بس
عره ببرائه :ماما هو انا هموت كدا
ندي بمرح :بدأنا اهووو لاء يا حبي مش هتموتي قبل ما تموتيني الاول وبعدين انا مبحبش النكد يلاا نفرفش بقاا اخيرا جينا مصر وهنعد فيها علطول
ناديه :طب والله البلد وحشتني وخلاتك وجدك والعيله
ندي :هنبقي نروح ليهم متخافيش ومتقلقيش علي جدي هو هيموتنا وهو عايش هو كمان
ناديه :عيب كدا يا واطيه
ندي وهي دخله الاوضه :اروح لمين يا زمان قولي جدي عبده كل ورث امي وابويا مع بعض
عزه بضحك :واختي كمان
ندي :وكل ورث عزه اختي كمان
ناديه بضحك :طيب يلااا يا هانم انتي وهي رتبو هدومكم في الدولاب علي ما ارتب المطبخ واجهز الاكل
عزه :انا عندي مذاكره انا وحده في تالته اعدادي
ندي طلعت راسها من الاوضه :يابت بلا مذاكره بلا بتاع اتجوزي واسكتي بيت جوزك اولي بيكي ااااه فينك يا زوجي تشوف زوجتك وهي بتتهان من الحياه
ناديه :وطي صوووتك يا ندي لسه الجيران مخدوش علي صوتك يا يما
ندي :حاضر يا غاليه ودخلت الاوضه سندت علي الباب وافتكرت اصعب لحظه في حياتها من يوم ما اتولدت
فلاااااااش
الدكتور :كنسر في المخ
ندي بصدمه :يعني ايه يا دكتور اختي مريضه سرطان
الدكتور :بصي يا انسه التعب لسه في الاول لازم تلحقوه والا هيتمكن من الدماغ ووقتها صعب السيطره عليه
ناديه بصدمه وحزن :طيب ومصاريف العماليه كام يا دكتوره
الدكتور :علشان بنتك لسه في الاول والكتله صغيره هنعملها ب 80 الف وبعد كدا نشوف الدنيا فيها اي
ندي :تمام يا دكتور هنظبط امورنا ونعرف حضرتك ونحجز للعمليه وسندت امها وطلعت لعزه اللي كانت قعده برا بهدوء واخدتهم ومشيت علي بيتهم
باااااك
ندي مسحت دموعها :احنا هنقدر علي الصعب وهقدر اتغلب علي كل حاجه وحشه في حياتي علشان امي واختي وبدأت ترتب هدومهم في الدولاب
عزه دخلت عليها الاوضه :ندووش مش عرفه اذاكر
ندي بمرح :وانتي شيفاني معيده في الجامعه يعني دا انا حيالله تانيه ثانوي لسه بس مفيش مانع اذاكر معاكي
عزه :بتهزري طيب يلااا تعالي نعد في البلكونه اللي برا ونذاكر
ندي بتكبر :اتزلي عليا شويه والنبي
عزه :ياستي مش عوزه اذاكر علي رأيك هناخد ايه من التعليم بيت حوزي اولي بيا
ندي بصوت عالي :ايه بتقولي ايه عوزه تتجوزي يا بنتي انتي لسه صغيره لا حول الله يا ناديه تعالي شوفي تربيتك
عزه بتكتم بوقها :اسكتي اسكتي لو ماما سمعت مش هتسكت النهارده الله يخليكي
ندي بضحى :حاضر خلاص المسلسل فاضل عليه ساعه هذاكر معاكي فيها يلااا الحقيني علي البلكونه يابت
عزه بضحك :وراك يا قبطااان متقلقش
………………………
في الصالون في بيت الالفي
فرحه قعدة وجنبها حبيبه بس مش بيتكلمو مع بعض خالص
ونور ونورهان ويمني ونڤين نزلين كلام مع بعض وسيف اللي كمال يقرص في حبيبه ويعمل نفسه غلبان
نور :احم عملت اختبار حمل وطلعت حامل
نڤين بفرحه :يا الف نهار ابيض الف مبروك يا حببتي
يمني بفرحه :مش مصدقه غسان عرف ولا لسه
نور ببتسامه :ايوا عرف امبارح بليل
حبيبه :يعني انا هيكون عندي تخت او اخ تاني لاااء كدا ظلم وبصت لسيف سيب ام ايدي قي حالها عورت دراعي من القرص
سيف ببرائه :اناي كدابه انا معملتش حاجه
فرحه بحزن :الف مبروك يا ماما نور اما هروح البيت علشان ورايا مذاكره
حبيبه :استني اجي اعد معاكي
فرحه من غير ما تبص ليها :لاء هداكر وبعدها هنام ومشيت علي بيتهم
يمني :بنتك مالها يا نورهان
نورهان :مش عرفه والله يا يمني متغيره من امبترح ليه
نور :قومي روحي شوفي بنت عمك مالها يا حبيبه
حبيبه :انا بكلمها بتقولي هذاكر مش عوزاني اعد معاها انا اصلا هطلع اذاكر انا كمان وطلعت
نورهان :البنات دول فيهم حاجه المهم خلينا نكلم نسمه فديو زمان سوسو بتسويها علي الجنبين دلوقتي
ورنو عليها
………………….
في المستشفي بعد اكتر من 4 سعات الدكتور طلع
سلوي بعياط :مالها يا دكتور امي مالها
الدكتور :الحاله حصل عندها تشوهات وضيق في التنفس لازم تفضل في العنايه 48 ساعه ولعدها نقرر حالتها
سلوي وشها اتغرق في الدموع وراحت علي راجل
سلوي :لو سمحت ممكن بس فون حضرتك ارن علي جوزي
الراجل:اتفضلي يا مدام سلوي اخدت الفون ورنت
احمد :الو ايوا مين
سلوي ببكاء :تعالي يا احمد ماما بتموت في المستشفي
احمد بصدمه :……..


رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع 4 الفصل الرابع 4 - بقلم ندى علي حبيب
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent