Ads by Google X

رواية الصقر الجريح الفصل التاسع و العشرون 29 - بقلم نورة عبد الرحمن

الصفحة الرئيسية

   رواية الصقر الجريح كاملة بقلم  نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات

رواية الصقر الجريح الفصل التاسع و العشرون 29

فرح باستغراب استاذ بهاء انت كنت عندنا..
بهاء بقي ينظر اليها بصمت..
منال احم انا هطلع يا فرح..وصعدت الشقه بسرعه…
بهاء عايزه تسافري ليه ..
فرح بتوتر مين اللي قالك..
بهاء مامتك لاني كلمتها عشان نتخطب..
فرح بحده انتي ازاي تعمل كده.. ومن دون علمي..
بهاء بحده هتسافري ليه..
فرح بارتباك عشان .. عشان اروح اساعد بابا بالشغل…
بهاء كدابه انتي بتهربي …بتهربي من حبك ليا..
فرح بضيق بلاش ….
بهاء قاطعها بصراخ واقترب منها ليه هااا ليه ..بتهربي لييه.
فرح …
بهاء بضياع ليه ساعات بحسك بتقربي…وفجاه بتبعدي…ساعات بحسك بتحبيني..وساعات لأ ..ليه ما تنطقي وتريحيني..وتريحي روحك.
فرح بصراخ عشان خايفه ..خايفه اني اتعلق بيك اكثر واحبك اكتر..وتسبني ..
بهاء بسعادة عمري ماهسيبك والله العظيم ما هسيبك..
فرح ببكاء لوعرفت الحقيقة هتسبنى و تتخلي عني وتكسر قلبي..وانا مش هقدر اتحمل..
بهاء حقيقه ايه …
فرح ….
بهاء سكتي ليه انا بكلمك…
فرح عشان انا عارفه مين اللي حاول يقتل صقر وساكته…
بهاء نظرا اليها بصدمه…انتي بتقولي ايه..
فرح ايوا اعرفهم عمه سالم وابنه هما اللي عاوزين يقتلوه..
بهاء بغضب و كنتي ساكته ليه ..
فرح خافت من ملامحه الغاضبة..
بهاء كنت مستنيه لحد امتى عشان تقولي..لحد مايقتلوه
فرح ببكاء….
بهاء امسك ذراعها بعنف متنطقي ..انطقي..والله عشان تحمي حبيب القلب..
فرح بصدمه نفضت ذراعها منه ودفعته بصراخ وألم يعتصر قلبها اخرس قطع لسانك.انت واحد سافل وقليل الربايه..
بهاء صفعها بقوة. دون وعي منه.
فرح بصدمه ودموعها بدأت تتناثر بغزارة وزاد بكائها..
فرح بشهقات تحاول التظاهر بالتماسك قدر المستطاع… سالم وابنه هددوني بامي واختي لو اتكلمت..وانا خفت على عيلتي ..لتكمل بغصه بس ده ممنعنيش اني اجيب الملفات واديها لصقر..وهما مسكتوش خبطوني بالعربيه وهددوني لو اتكلمت تانى هيصفوا امي واختي ..لتمسح دموعها هادرة مقدرتش اضحي بعيلتي ..وفريده خلتني اشتغل بالروضة عشان تحمي ابنها عشان كانوا هيخطفوه..فريده عرفت كل ده قبل ما يختفي صقر بيوم حاولت تتصل بيه كتير بس معرفتش ..خافت عليه وراحت اتخانقت مع ابوها واخوها وطلعت من عندهم وكان ابنها معاها وكلمتني وبلغتني باللي حصل وبعد كده سمعت صوت خبط..وعرفت انها عملت حادثه ..بس كانت للأسف ماتت…
لتردف بغصه انا قولت كل اللي اعرفه ((شعر بهاء بغصة بصدره لأنه حكم عليها قبل أن يفهم وندم بسرعه اراد اصلاح الامر لكن))
غادرت فرح بصمت امسك يدها يريد ايقافها لتصفعه بقوة هادرة اوعى تفكر تلمسني مرة تاني او اشوف وشك انت فاهم لا اقسم بالله ما هيحصل خير..وصعدت شقتها وهي تبكي بحرقة بقلب مكسور وجرح ينزف..ولم تستمع لوالدتها واختها..القلقتان عليها.. وبدأت بترتيب اشيائها لتسافر الى والدها….
اما بهاء فقد تسمر مكانه واصبح تائها لا يعلم مالذي يفعله..
ليذهب الى الشركه عند صقر..واخبره بكل ماحدث.
صقر بحده انت هببت ايه مع البنت..
بهاء مش عارف مش عارف بمجرد اني فكرت انها بتحمي عامر فار دمي..مقدرتش اسيطر على نفسي..
صقر تقوم تضربها ..من ايمتى الرجاله بتمد ايديها على الستات..دي متبقاش رجوله يابهاء..
بهاء يوووووه ياصقر قولتلك مقدرتش اسيطر على نفسي ومكنتش واعي للي بعمله الغيره عمتني.. انت هتزود همي هم..
صقر نفخ بضيق ماشي يابهاء ..هتعمل ايه دلوقتي…
بهاء مش عارف..
صقر مش عارف ازاي قوم انت ليه لسه مكانك قوم شوفها اعتذرلها .وصالحها.
بهاء ببرود سيبها لحد متهدا وابقى اكلمها…
صقر يابهاء انا شايف حبها بعنيك.خايف انك تندم ..
بهاء متخفش ..ليردف المى فين..
صقر بضيق طردتها..
بهاء بصدمه طردتها ليه..
صقر عشان الست هانم هيا اللي كانت تستغل ثقتي فيها وتخليني اوقع ورق الشراكة مع الشركات المشبوهة..
بهاء أنت بتقول ايه..انت متأكد.
صقر بضيق متأكد..
بهاء وعملت معاها ايه دي لازم تتحبس..
صقر اهدي وسيبك منها انا طردتها مالشغل خلاص.
بهاء مينفعش تسيبها كده دي خاينه ولازم تتعاقب..
صقر متنساش ان امها تعبانه ومالهاش غيرها وهيا عملت كل ده عشان الفلوس فخلاص انا طردتها..و كفايه عليها كده..
بهاء انت دايما كده متساهل بحقك..هتعمل ايه مع عمك..
صقر لااا عمي ده لازمه شغل جامد عشان يعرف مين صقر الشرقاوي هو وابنه..
بهاء هتعمل ايه ..
صقر ……
___________
بعد مرور أربعة أيام..
صقر ببرود عليا مجتش معاك ليه..
عمر بحرج مما فعلته عائلته..تعبانه من الحمل ومش حمل سفر..
صقر بسخريه تعبانه والا خايف ..اني مش هسيبها معاك بعد اللي عملوه اهلك ..
عمر احنا مالناش دعوه باللي حصل مابينكم عليا مراتى ومش هسيبها…
صقر اه وتسيب قلبها يتحرق على اخوها عادي..
عمر انت الحمد لله مجرالكش حاجه وزي الفل..ليردف برجاء بابا عمك ياصقر وعامر ابن عمك ومينفعش تحبسهم..
صقر انت جاي تتوسط ليهم بعد كل اللي عملوه.. على العموم مش انا اللي حبستهم انا بس لفتت نظر المباحث ليهم يعني خدمت القانون…وبعدين هما اللي بيشتغلوا شغل شمال وده مش ذنبي واثبتت المباحث ان الشركات المشبوهة اللي تستورد وتصدر بضاعة مضروبة ليهم …انما حقي وحق مراتي وابني اللي ماتوا وهما ملهمش ذنب ماخدتوش لسه..
عمر ده عمك ياصقر ومستحيل انت تاذيه مش كده..
صقر وليه مستحيل ماهو..حاول يقتلني وأنا ابن اخوه..
عمر ارجوك سيبك من الانتقام ومتخربش حياتنا..
صقر اي حيات اللي جاي تقول عليها..ابوك واخوك هاخد حقي منهم ..واختي هاخدها منك ياعمر هيا واللي ببطنها .
عمر نهض بغضب اعماه بص ياصقر بابا وعامر غلطو بحقك اه ..بس كله الا عليا مستحيل اتخلى عنها انت فاهم..
صقر ببرود لا مش فاهم واختى هتطلقها..واظن لو عرفت باللي عمله ابوك واخوك مش هتقدر تعيش معاك ثانيه وحده..
عمر بحده صقر الا حياتي انا حاربت كتير وهربت منكم عشان اعيش حياة هادي بعيد عن مشاكلكم مع البنت الوحيده اللي حبيتها مش هتيجي انت تقولي بكل سهولها هتاخدها مني مش هيحصل ياصقر..
صقر هنشوف..
عمر مش هسيب عليا على جثتي ياصقر وغادر وهو بقمة غضبه.
_________________
روبي مالك..
بهاء وهو يكبت دخان سيجارته بصدره مفيش..
روبي بدلال مالصبح عماله ارقص وانت مش معايا ماتيجي نريح بالاوضه شويه..
بهاء بقرف ماليش مزاج..
روبي بدلال بقالك كتير تجيبني هنا ونفضل للصبح وانت مش معايا هو انا موحشتكش والله ايه..وهي تقترب منه أكثر وتلعب بأزرار قميصه لينقض عليها و يقبلها بعنف حتى كادت ان تفقد انفاسها..لكنه ابتعد فجأه..ليهدر روحي ياروبي..
روبي وهي تاخذ انفاسها بصعوبه ..هو ..انا..عملت.. حاجه زعلتك..
بهاء لا بس ماليش مزاج..ليخرج من جيب سترته نقود خودي وروحي .
روبي أخذت النقود وغادرت وهي تشعر بالخوف من حالته…
ليصرخ الآخر بغضب وهو يقلب الطاولة امامه ليه …ليه ..طيفك يلاحقني بكل مكان ..لييهه.
((بهاء كلما حاول الاقتراب من أي فتاه..يتذكر فرح ويشعر بأنه يخونها ..حاول الاعتذار منها لكنها لم تمنحه الفرصة فقد سافرت دون رجعه..وهو الأن لا يستطيع العودة كما كان))
__________
بعد مرور خمسة أيام ..
في شاليه صقر الشرقاوي..
نزلت فتون الدرج بفستان زفاف بسيط دون حمالات..وله فتحت طويلة تظهر ساقها ….وشعرها منثور مزين بتاج ناعم وميك اب خفيف لم يخفي ملامحها الجذابه ترتسم على شفتيها ابتسامة سعيدة وقلبها يكاد يخرج من مكانه.من شدة الفرح لتجد صقر ينتظرها.مع موسيقى هادئه..في مكان لايوجد به الا هما…
امسك يدها ليهمس لها بحنو بحبك..
نظرت إلى الأرض بخجل ليجذبها اليه هاردا النهارده مفيش كسوف..دفنت وجهها بصدره..ليبعدها عنه قليلا ويخرج علبة من جيبه بها قلادة تحمل قلبين بداخل بعضهما ..ابعد خصلات شعرها والبسها القلادة..وقبل كتفها برقه..
فتون التفتت اليه بسعاده وعيناها امتلئت بالدموع انا مش مصدقه روحي ده كتير عليا كتير قويي..
صقر مسح دموعها بحنو ليهمس من النهارده مفيش دموع مفهوم..أمسك يدها وألبسها خاتم بسيطا وقبل يدها ليهمس تعالي نرقص..
فتون مبعرفش..
صقر جربي ..ليرقصا على موسيقى هادئه..ليهمس صقر لها شكلك بجد متعرفيش..
فتون مش قولتلك..
صقر وماله دي حتى تبقى رقصه جديده خاصه بصقر وفتون بس..وهو يدفن وجهه بعنقها..
فتون انت انت ازاي عملت كل ده..
صقر نظر الى عينيها عشان كنت عارف انو كان نفسك تلبسي فستان فرح ليبتعد عنها ويجعلها تدور حول نفسها بسعادة..ثم يجذبها اليه مرة اخرى ..ايه رأيك بذوقي عجبك الفستان..
فتون بتوهان بعينيه تجنن..
صقر بابتسامه ايه اللي يجنن انا واللي الفستان..
فتون بحرج احم …الفستان حلو قوي بس مش مفتوح زياده..
صقر بغمزه هو ده المطلوب بليله زي دي..
فتون بخجل بطل بقى..
صقر لااا الكسوف ده تسيبيه خالص النهارده …
فتون بخجل ابعدت نظرها عنه..
صقر وهو يحملها من النهارده هتكوني ملك صقر الشرقاوي..
فتون دفنت وجهها بصدره .. ليصعد بها الى غرفتهما ..ووووو
______________
فرح انا مطلبتش عصير ليمون..
لترفع راسها وتجد بهاء يبتسم لها..للحظه شردة بعينيه لقد اشتاقت له كثيرا ..دائما ما تحاول إلهاء نفسها بالعمل لكنه يسكن قلبها ولم تستطع نسيانه..ليقطع شرودها. بقولها..
بهاء بابتسامه وحشتك مش كده وانا قولت بعد كل اللي حصل احنا بحاجة اتنين لمون عشان نتكلم بهدوء اكتر..
نهضت من مكانها متجاهلة الآخر ..وصعدت المصعد لكنه صعد خلفها بسرعة وأغلق باب المصعد وأوقفه…
فرح بحده انت بتعمل ايه..
بهاء وحشتيني.وبحبك..ومش قادر انساكي..
فرح وانا بكرهك ومش طايقاك ومش عايزه اشوفك.
بهاء كدابه..انتي بتحبيني بس بتكابري..
فرح بسخريه شكلك بتتوهم وهمت بتشغيل المصعد لكنه اوقفه .. واسرع بتقبيلها ..لكنه ابعدته بغضب وحاولت صفعة لكن .
بهاء……
فرح……

  • يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الصقر الجريح) اضغط على أسم الرواية
  • رواية الصقر الجريح الفصل التاسع و العشرون 29 -  بقلم  نورة عبد الرحمن
    nada eid

    تعليقات

    ليست هناك تعليقات
    إرسال تعليق
      google-playkhamsatmostaqltradent