رواية خادمة قلبي (2) الفصل التاسع 9 - بقلم زهرة عصام

الصفحة الرئيسية

   رواية خادمة قلبي كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات

رواية خادمة قلبي (2) الفصل التاسع 9

حازم اية بس اللي أحبه دا واحد ماشي ورا أخواته انا متفقة مع أخويا من الأول هنقلبه في قرشين و اضربله الصابونة
حازم اتصدم و ملك عنيها وسعت و ماهي برقت و ثبتت مكانها
ماهي في نفسها:-
ينهار منيل دا انا هيتعمل مني بطاطس محمرة
حازم مبقاش شايف حاجه و نزل ملوك على الأرض و متنح
ملك بصت عليه كدا و بصت لـ مالك اللي بيبص ليه بحسره و قالت:-
فتك بعافية بقي يا مالك و رحمة أبويا ما هسيبها و بقت تقرب من ملك بهدوء
منال راحت عند حازم و حضنته و هي بتقول:-
اتكلم يا حازم اوعي تسكت كدا أبدا

حازم عينه اتملت دموع و مش راضية تنزل و فجأة كلهم فاقوا على صوت صر.اخ ماهي
الكل بص ناحيتها لقوا ملك مسكاها من شعرها و هي بتقول:-
و انتي يختي فرحانة بالشعرتين دول و ماشية عملاهم عرض للي يسوي و اللي ميسواش تعالي يا حيليتها بقي انتي يا بنت الصر’مة انتي عاوزه تكسري أخويا لا عاش ولا كان اللي يعمل كدا
مالك بصلهم و قال:-
أول مرة مش همنعك يا ملك دوسي يا بنتي و ربنا ينصرك
ملك بفرحة:- خدت تصريح من ملوكي
و بصت لـ ماهي و قالت:-
تعالي بقي عشان أنا مخنوقة منك من ساعة ما شفتك و عمالة أصبر نفسي عشان خاطر الواد و أقولك يا بت استحملي عشانه لحد ما طهقت من اللي جابو.كي بدري و رمتها على الأرض و قعدت فوقها و بقت تضر.ت و تعض فيها
منه شافت الخنا.قة شغالة كرامتها نقحت عليها و قالت:-

اختشي حبيبتشي بتاخد حق الواد حازم و أنا هقف اتفرج كدا طب وربنا ما يحصل
و جريت على جوه جابت ايد المقشة و راحت عندهم و قالت:-
خديلك جمب انتي بقي يا ملك الدور جه عليا
ماهي بصت ليها بفز.ع و قالت:-
لا يا ملك أبوس ايدك خليكي انتي اضر.بي متسبنيش ليها
ملك بشـ ـر :- عنيا حاضر يا ماهي يا حبيبة قلبي انتي عارفة إني بحبك لله في لله صح
و قامت من عليها و هي يتقول:-
يلا يا منه دورك أول ما تخلصي نادي عليا أكون جهزت حاجة تانية و جريت على المطبخ
منه نازلة ضر.ب فوق ماهي و هي بتقول:-
قوليلي كنتي عاوزة اية تضحكي على حازم و تاخدي منه قرشين ؟ طب انا هديكي ميت قرش عدي معايا بقي
ماهي بصر.يخ :- مش عاوزه حاجه م عاوزة أنا آسفة والله سبيني و مش هتشوفي وشي تاني
منال سابت حازم و جريت عليهم زقت منه و قالت:-
أخص عليكي يا منه كدا تبهدلي الضيقة كدا
و نزلت لمستوي ماهي و قالت:-
البهدلة مش كدا يا بنت الصر’مة انتي البهدلة كدا
و مسكت ماهي من شعرها و بقت تجرجرها في الجنينة و منه بتضر.ب فيها بالمقشة و ملك جابت غطا الحلة و بقت تضر.ب على دماغها لحد ما اتفتحت
❈-❈-❈
وليد :- تفتكر هيمو.توها ؟
مالك :- مش مهم كلب و راح تعال نشوف أخوك
الاتنين راحوا عند حازم اللي الدنيا مسودة في عينه و مش مستوعب لسة اللي حصل
بدون كلام الاتنين حضنوه و غمضوا عنيهم بقوا يبثوا لية الأمان
مفاقوش غير على صوت ملوك و هي يتقول بفرحة:-
بابي مامي و منه قتلو.ا البنت الشرير.ة اللي كانت هتاخد حازم مني
كلهم بصوا لـ ماهي لقوها سايحة في دمها و التلاتة واقفين يبصولهم ببراءة و قالوا في صوت واحد:-

طبعاً لو حلفنا أنه مش قصدنا و إن الحماس هو اللي خدنا مش هتصدقونا
مالك :- بنهار أسود حماس خدكم و قالتو.ا البت ؟
ملك :- معلش بقى يا مالك خليها عليك المره دي
وليد :- خليها على اية هي كيلوا بطاطس بنتخانق على سعره ؟
منه :- مالك محموق كدا يخويا تحب ترقض جمبها ؟
وليد حط ايدة على رقبته و قال:-
اعملي اللي تحبيه يا معلمة و أنا هتاوي وراكي
حازم بص على ماهي بقرف و تف عليها و أخد بعضه و مشي و مالك و وليد خدوها على المستشفى
باااك
❈-❈-❈
حازم صحي على صوت المضيفة و هي يتقول:-
وصلنا يا فندم اربط حزام الامان
حازم هز رأسه و ربط الحزام و بص من الشباب و قال:-
عمار يا مصر
قبل كدا بـ ساعة
مالك صحي على صوت المنبه بص جنبه لقي ملك نايمة على كتفه و شعرها على صدره و مغطي وشها
مالك :- ملك اصحي بسرعة مفيش وقت لازم نرجع الفيلا
ملك :- هممم بس بقي سبوني أنام
مالك :- قومي البسي طيب و نامي في العربية
ملك :- هششش بقي
مالك :- بتهشي فرخة طيب يا ملك
بص جمبة لقي كباية ماية مسكها و دلقها فوقها

ملك صحيت و قعدت على السرير بسرعة و هي بتقول:-
اية اللى أنت عملته دا ؟
مالك :- عشان تصحي خلصي بقي على ما اصحي باقي القبيلة
سابها و خرج و ملك لسة بتستوعب
ملك :- هو دلق عليا المية وإلا أنا بيتهيقلي بس دا بيقول اجهزي بيقي دلق و كملت بصوت عالي:-
ينهار ملحوث يا مالك بتصحيني بالماية طب و الله لـ هردها ليك بس الصبر
مالك بيخبط على منال و بيقول:- يا منال يلا متأخرين
منال :- خلاص أنا لبست أهو و ملوك هصحيها اهو
وليد صحي على صوت زعيق ملك ففتح الباب بنوم و قال:-
مالها دي بتزعق على الصبح كدا ليه
مالك :- مش عاوزة تصحي خلص صحي منه خلينا نلحق نجيب أخوك من المطار
وليد هز رأسه و دخل لـ منه صحاها
الكل جهز خلال عشر دقائق و نزلوا تحت
ملوك شافت الواد اللي اتخانقت معاه قبل كدا جريت عليه و ضر.بته على قفاه و قالت:-
صباح الخير يا معلم اوعي تفتكر إنك كدا خلصت مني لا و ألف لا هما يومين او.لعها و اقنعهم يغضبوا تاني و هاجي اوريك انت و عيال الحارة كلها سلام مؤقت و مشيت رافعة رأسها بغرور كأنها انتصرت في حر.ب
كلهم ركبوا العربية و مالك ساق بسرعة و جري على الفيلا
ملك حطت راسها على الازاز و قالت:- طب لما نوصل صحيني يا منه
منه نامت على كتفها ملحقتش حتي ترد عليها
مالك بصلهم في المرايا و قال:-
ناموا نوم الظالم عبادة
ملك :- سمعتك على فكرة بس مش هرد عليك دلوقتي و هتلاقي الرد في وقته حلو
مالك في سرة :- ربنا يستر منها عارفها هتردها ألف
مالك وصلهم البيت و نزلوا
ملوك طلعت نامت من غير كلام و منال و البنات دخلوا يحضروا فطار
أما وليد و مالك راحوا على المطار بسرعة
❈-❈-❈
حازم نزل من الطيارة مبتسم .. بقي يمشي بسرعة متشوق يشوف أخواته جري ختم جواز سفره و أخد الشنط و خرج بسرعة
وليد أو ما شافه قال بصوت عالي:-
حازم حازم و بقي يلوح بإيدة
حازم شافه و ساب الشنط و جري عليه و قال:-
وحشتني أوي يا وليد
وليد بدموع:- و أنت كمان وحشتني أوي معدتش فيه سفر تاني و دا قرار نهائي مفهوش نقاش
مالك كان بيركن العربية و جه عليهم و جري على حازم حضنه جامد و قال:-
وحشتني أوي يا حازم وحشت أبوك أوي
حازم حضن مالك و قال:- غصب عني يا مالك غصب عني
مالك :- مش هتبعد عن حضني تاني أنت فاهم
حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هبعد عندم تاني يا مالك مش هقدر أبعد عنكم تاني
مالك اخده من ايدة و قال:- تعال دا زمانهم في البيت قاعدين على نار مستنينك
وليد أخد الشنط و حازم مشي مع مالك و هو بيضحك
وصلوا لحد الفيلا و حازم كان لسة هينزل مالك مسك ايدة و قال:-
الكيسة دي اديها لـ ملوك يا حازم فيها ألعاب و شوية حاجات بتحبها و قولها إن أنت جبتهم ليها
حازم :- بس انا فعلاً جايب ليها حاجات كتير مش محتاج تعمل كدا ملوك دي بنتي انا و اوعي كدا خليني أدخل أشوفها
حازم خرج من العربية و مالك بيدعي من جواه إن ربنا يعدي اليوم دا على خير
وليد نزل الشنط و اخدها معاه جوه
حازم داخل و متشوف أنه يشوف ملوك لكن أول من شافت عينه هي منال
منال جريت عليه و بقت تبوس و تحضن فيه و تعيط و تقول:-
كدا تبعد عني يا حازم كل دا اومال لو مكنتش عارف إنك المفضل عندي
حازم :- معلش يا منولة من النهارده مش هبعد عنك تاني أبدا
منه جت جري سلمت عليه و قالت:- حمد الله على سلامتك يا حازم وحشتنا و إياك شوف إياك تبعد عننا تاني البيت ملوش طعم من غيرك
وليد بسخرية:- لا و انتي الصراحة بتسيبي حاجة من غير ما تكليها سواء كان ليها طعم أو لا
منه بتذمر:- خليك سادد نفسي كدا علطول
حازم بص ليهم و قال:- هتفضلوا زي ما انتم كدا و قال لـ منه
و إنتي كمان وحشتيني اوي يا منه
حازم دخل لقي ملك بتقرأ في مجلة و بتبص ليه من تحت لـ تحت قرب منها و مسك المجلة عدلها ليها و قال:-
حقك عليا يا أم ملوك عارف إنك زعلانة مني بس غصب عني سامحيني يا ملك
ملك قلبها حن ليه و قالت بدموع:-
هسامحك بس بشرط
حازم بلهفة:- موافق على أي حاجة تقوليها
ملك :- مش هتسيبنا و تمشي تاني صح ؟
حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هسيبكم خالص والله ما هبعد عنكم تاني
الكل عيونة دمعت و دموعه نزلت و حازم بقي يدور بعينه على ملوك و قال:-
فين بنتي حبيبتي راحت فين ؟
ملك :- لسه فيك الخصلة دي يا حازم و معتبر ملوك بنتك
حازم:- طبعا دي بنتي الأولي هي فين
ملك :- نايمة فوق
حازم طلع ليها جري و مسمعش كلامهم
ملك :- ربنا يستر
حازم دخل لـ ملوك الاوضة لقاها نايمة زي الملاك على السرير راح و باس على رأسها و قال:-
وحشتني يا حبيبت قلب حازم انتي الوحيده اللي غيابك أثر فيا أوي
ملوك كسرت وشها و قالت ينوم :- يا وليد روح شوف أم كرش اللي مش راضية تديني مكرونة بالبشاميل دي
حازم ضحك عليها و باسها من خدها و خرج من الاوضة نزل ليهم تحت و قال لـ منه :-
انتي مش بتأكليها معاكي ليه مكرونة بالبشاميل يا منه البت بتخطرف و هي نايمة و بتقول عليكي أم كرش
منه :- بصوا حتي و هي نايمة مش عاطية ليا إهتمام انا راحة أكل أحسن
حازم قال ببلاهه :- دا شكل ملوك عندها حق بقي
منه :- كسر حقها بنت ملك اللي مدوخة البيت كله واها دي
منال خدت حازم و قالت:-
تعال يا حبيبي كل شكلك هفتان مكنتش بتاكل كويس لية وأنت هناك
انتي خاسس كدا لية و خدته على السفرة و قالت:-
قولي نفسك تاكل اية عشان اعملهولك يا حبيبي
حازم :- والله أنا مش عاوز حاجة بس ممكن تعملوا مكرونه بشاميل عشان ملوك عاوزة منها
ملك :- ملكش دعوة بملوك هي هتعرف تصرف نفسها دي تربية منال يخويا
حازم:- نهار أسود علمتوا البت الانحر.اف
مالك :- لا يا حبيب أخوك هي نازلة الميول عندها بس منال وجهيتها صح
حازم لسه هيرد عليه لقوا ملوك نازلة على السلم و هي بتقول بزعيق:-
انتي يا أم كرش استغليتي إني نايمة و هتخلصي كل الأكل والله اجي أضر.بك في كرشك دا انزلك الواد ها
حازم ضحك و قام وقف قدامها و قال:- ملوك
ملوك سمعت صوته صرخت و جريت على مالك و هي بتقول:-
بابي هيزعق لـ ملوك و يضر.بها
مالك بلع ريقة بصعوبة من صعوبة الموقف و حازم اتصدم من تصرفها و عينه دمعت و ملوك بقت تستخبي في حضن مالك جامد
حازم بصوت واطي:- ملوك
ملك راحت أخدت ملوك من مالك و راحت لـ حازم و ملوك بقت تعيط و ترجع لورا و مش عاوزة تروح
ملك نزلت لـ مستواها و قالت:-
ملوك بصيلي و بطلي عياط
ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:- عاوزة بابي انتوا كلكوا وحشين
ملك مسكت وشها بإديها و قالت:-
مش إنتي بتحبي مامي ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه بس أنا عاوزة بابي
ملك :- انتي مش عاوزة حازم .. دا حازم اللي بيحب ملوك مش عاوزه تسلمي عليه
ملوك بصت لـ حازم بخوف و قالت:- هيزعق لـ ملوك و ليكي يا ملك تاني
حازم هز رأسه بالنفي و قال:- عمري ما هزعل ملوك و ملك تاني أنا بحب ملوك قد الدنيا دي كلها
ملوك بصت لـ ملك و ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- حازم بيحب ملوك قد الدنيا كلها و ملوك كمان بتحب حازم بس كان زعلانة منه شوية صغيرين مش كدا
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه عشان هو زحقلي جامد اوي يعني
ملك همست في ودنها:- حازم بيحب ملوك أوي أوي اجري اديله حضن كبير أجري عشان هو زعلان إن ملوك زعلانة منه
ملوك جريت على حازم و قالت:- انت مش هتزعل ملوك تاني و هتعمل كل حاجه حلوه ليها صح
حازم نزل لـ مستواها و قال:- عمري ما أقدر أزعل ملوك تاني
حضنها جامد.و دموعه نزلت و قال:- ملوك دي حبيبت حازم أصلا و حازم مش هيقدر يبعد عنها تاني ابدا ابدا
الكل دموعه نزلت من الموقف و ملوك بقت ايديها حولين رقيت حازم و قالت:- و ملوك كمان بتحب حازم أوي يا حازم
حازم شالها و بقي يلف بيها و يرميها في الهوا و ملوك صوت ضحكها ملئ الفيلا كلها
الكل بقي يبص عليهم بفرحة و يحمد ربنا إن الموضوع عدي على خير
حازم حاضن ملوك و مش راضي يسيبها و ملك بتفكر بخبث
– انت بتحب ملوك أوي كدا يبقي هي اللي هتاخد حق الكل استعد يا حازم جميلة و بنتها راجعين
google-playkhamsatmostaqltradent